مهدی ایزدیار؛ عباس طلوعی اشلقی؛ زهرا مهری
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 1-24
چکیده
یکی از اهداف استراتژیک کسب و کار فعلی، بهبود پایداری در زنجیرههای تامین میباشد. شرکتها استراتژیهای جدید مدیریتی را برای دستیابی به پایداری در زنجیره تامین تولیدی مورد پذیرش قرار دادهاند. بنابراین ضروری است عملکرد پایداری استراتژیهای جدید مدیریتی بهکار گرفته شده را در زنجیره تامین مورد ارزیابی قرار دهند. هدف این ...
بیشتر
یکی از اهداف استراتژیک کسب و کار فعلی، بهبود پایداری در زنجیرههای تامین میباشد. شرکتها استراتژیهای جدید مدیریتی را برای دستیابی به پایداری در زنجیره تامین تولیدی مورد پذیرش قرار دادهاند. بنابراین ضروری است عملکرد پایداری استراتژیهای جدید مدیریتی بهکار گرفته شده را در زنجیره تامین مورد ارزیابی قرار دهند. هدف این مقاله، ارائه مدل ارزیابی عملکرد پایداری شیوههای مدیریت زنجیره تامین لارج در زنجیره تامین خودروسازی با استفاده از رویکرد پویایی سیستم میباشد. در این پژوهش، با مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، شیوههای مدیریت زنجیره تامین لارج شناسایی و با استفاده از دیمتل فازی و فرآیند تحلیل شبکهای فازی اولویتبندی شدند و رویکرد یکپارچه از شیوههای لارج ارائه گردید و در نهایت از رویکرد پویایی سیستم برای ارزیابی پویایی شیوههای مدیریت زنجیره تامین لارج و تاثیرشان بر عملکرد پایداری در زنجیره تامین استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که سناریوهای بهبود در حمل و نقل انعطافپذیر و بهبود در اجرای تولید به موقع، موجب پایدارتر شدن زنجیره تامین میگردد. نتایج حاصل از اجرای این سناریوها نشان از بهبود پایداری در زنجیره تامین میدهد. همچنین نتایج نشان میدهد که استراتژی ناب، استراتژی بسیار مهمی در دستیابی به پایداری در زنجیره تامین میباشد. مدل ارائه شده به مدیران صنعت و تصمیمگیرندگان کمک میکند که نتایج بدست آمده از اجرای شیوههای مدیریت زنجیره تامین لارج را شناسایی کنند و با اتخاذ تدابیری، شیوههای موثر بر پایداری در زنجیره تامین را بهبود دهند.
داود رضائی؛ محمد اقدسی؛ فرشاد سعیدی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 26-49
چکیده
در صنعت بانکداری طیف متنوعی از فعالیتها تحت عنوان اقدامات بانکداری اجتماعی معرفی شده است؛ بنابراین هدف این مقاله ارائه تصویری جامع از بانکداری اجتماعی و شناسایی انواع رویکردهای آن است. برای این منظور از مدل زنجیره ارزش بانکی جهت توصیف رویکردهای مختلف بانکداری اجتماعی استفاده شده است. این مقاله با مرور ادبیات روندهای مختلفی که ...
بیشتر
در صنعت بانکداری طیف متنوعی از فعالیتها تحت عنوان اقدامات بانکداری اجتماعی معرفی شده است؛ بنابراین هدف این مقاله ارائه تصویری جامع از بانکداری اجتماعی و شناسایی انواع رویکردهای آن است. برای این منظور از مدل زنجیره ارزش بانکی جهت توصیف رویکردهای مختلف بانکداری اجتماعی استفاده شده است. این مقاله با مرور ادبیات روندهای مختلفی که منتج به شکلگیری مفهوم بانکداری اجتماعی شدند آغاز شده است. در ادامه رویکردهای بانکداری اجتماعی شناسایی شده است. برای تضمین اعتبار روش تحقیق، سهوجهیسازی بهکار گرفته شده است؛ بنابراین از دو مسیر متفاوت برای شناسایی رویکردهای بانکداری اجتماعی استفاده شده است. در مسیر اول از روش تحقیق رویش نظریه استفاده شد. در این مسیر از دادههای بهدستآمده از مطالعه ادبیات و همچنین برگزاری مصاحبههای نیمه ساختاریافته با متخصصین موضوع در چهار بانک ایرانی مختلف استفاده شد. در مسیر دوم بهصورت موازی از روش خوشهبندی استفاده شد و 49 تجربه جهانی بانکداری اجتماعی از منظر نوع اثرگذاری بر زنجیره ارزش بانکی خوشهبندی شدند. حاصل هر دو روش به شناسایی چهار رویکرد مختلف بانکداری اجتماعی انجامید. در بخش چهارم مقاله، این چهار رویکرد توصیف شدهاند و مشخص شده است که هر یک از آنها بر چه بخشهایی از زنجیره ارزش بانکی اثرگذارند. بهعلاوه چگونگی اثرگذاری آنها بر اجزای زنجیره ارزش بانکداری نیز تشریح شده است.
ابراهیم رجب پور؛ احمد قربان پور
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 51-72
چکیده
امروزه، زندگی بشر بهطور فزآیندهای شبیه به بازیها شده است؛ نه تنها به این دلیل که بازیها به بخشی گستردهای از زندگی انسان تبدیل شدهاند؛ بلکه فعالیتها، سیستمها و خدمات نیز بهطور فزآیندهای بازیگونه شدهاند. بنابراین، چالش کلیدی سازمانها در عصر دیجیتال کنونی استفاده از سیستمهای بازیگونه جهت ارتقاء انگیزه و ...
بیشتر
امروزه، زندگی بشر بهطور فزآیندهای شبیه به بازیها شده است؛ نه تنها به این دلیل که بازیها به بخشی گستردهای از زندگی انسان تبدیل شدهاند؛ بلکه فعالیتها، سیستمها و خدمات نیز بهطور فزآیندهای بازیگونه شدهاند. بنابراین، چالش کلیدی سازمانها در عصر دیجیتال کنونی استفاده از سیستمهای بازیگونه جهت ارتقاء انگیزه و مهارت کاربران میباشد. هدف این پژوهش، تحلیل و ارزیابی سیستمهای مدیریت یادگیری از منظر قابلیتهای بازیوار است. این تحقیق، به لحاظ هدف، در زمره تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش، در قالب تحقیقات کیفی- کمی است. در گام نخست، با مطالعه و مداقهی مبانی نظری و پیشینه تجربی، و همچنین نظرخواهی از خبرگان، تعداد هفت توانمندساز بازیوار شناسایی گردید که جهت ارزیابی و رتبهبندی تعداد 4 سامانه آموزش مجازی بازیوار مورد استفاده قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس تشکیل دادند. تعداد 10 نفر از آنها به عنوان اعضای نمونه با روش نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند که از دانش تجربی و تئوریک مناسب در زمینهی بکارگیری و استفاده از سامانههای مورد بررسی برخوردار بودند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی محققساخته است که روایی آن با روش تحلیل محتوای صوری و پایایی آن نیز با روش ضریب کندال با مقدار 83/0 تأیید گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای تلفیقی کریتیک – کوپراس استفاده شده است. نتایج نشان میدهد؛ از بین سیستمهای مدیریت یادگیری مورد بررسی؛ سیستم ایسپرینگ بالاترین امتیاز را بدست آورده است.
زهرا سلگی؛ حجت وحدتی؛ سید نجم الدین موسوی؛ امیرهوشنگ نظرپوری
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 74-93
چکیده
پژوهش حاضر به منظور طراحی مدل تعالی منابع انسانی ناب با رویکرد آمیخته و بهرهگیری از روش کیفی نظریه دادهبنیاد و روش کمی آنتروپی شانون انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش تمامی مدیران ارشد و میانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که تعداد 19 نفر از آنها به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند و مصاحبهها تا اشباع نظری ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور طراحی مدل تعالی منابع انسانی ناب با رویکرد آمیخته و بهرهگیری از روش کیفی نظریه دادهبنیاد و روش کمی آنتروپی شانون انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش تمامی مدیران ارشد و میانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که تعداد 19 نفر از آنها به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند و مصاحبهها تا اشباع نظری دادهها انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادههای کیفی ازکدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد که در نتیجه آن 402 مفهوم اولیه در قالب 92 مقوله فرعی و 17 مقوله اصلی و ابعاد ششگانه شرایط علّی(محیطی و سازمانی)، شرایط زمینهای(استراتژی سازمان، فرهنگ، بینش مدیریت، مستندسازی محتوای شغل، ثبات مدیریت وپویایی سیستم منابع انسانی)، شرایط مداخلهگر(ویژگیهای شخصی مدیران، کیفیت ورودیهای سازمان، کارآمدی سیستم مدیریت دولتی)، راهبردها( رهبری ناب، تقویت فرهنگ ناب ومدیریت مناع انسانی ناب) و نتایج(سطح خرد، سطح میانی و سطح کلان) جای گرفتند. در ادامه به منظور تبدیل مدل طراحی شده به مبنایی جهت خودارزیابی درجه نابی منابع انسانی، با استفاده از روش آنتروبی شانون وزن وامتیاز هر یک از ابعاد شناسایی شد که در نتیجه کاربرد آن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امتیاز 376 از حد تعالی 1000 به سازمان مورد مطالعه تخصیص داده شد که در سبب قرار گرفتن آن در سطح دوم تعالی یعنی سازمانی با آگاهی عمومی نسبت به منابع انسانی ناب شد.
نرجس زنگنه نژاد؛ علی معینی؛ نسترن حاجی حیدری؛ عادل آذر
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 95-115
چکیده
: رویکرد توسعه کسب وکار در صنایع و بازارهای متعدد به سوی رقابت مبتنی بر پلتفرم تغییر کرده است.این رویکرد نسبتا نوظهور مستلزم اتخاذ دیدگاههای مدیریتی متفاوت و تعریف مدلهای کسب وکار مقتضی است. توانمندی مالک پلتفرم تضمینکننده موفقیت و پایایی پلتفرم نبوده، بلکه پایایی و عمکلرد پلتفرم در گرو قابلیتهای شرکا و ترکیب ...
بیشتر
: رویکرد توسعه کسب وکار در صنایع و بازارهای متعدد به سوی رقابت مبتنی بر پلتفرم تغییر کرده است.این رویکرد نسبتا نوظهور مستلزم اتخاذ دیدگاههای مدیریتی متفاوت و تعریف مدلهای کسب وکار مقتضی است. توانمندی مالک پلتفرم تضمینکننده موفقیت و پایایی پلتفرم نبوده، بلکه پایایی و عمکلرد پلتفرم در گرو قابلیتهای شرکا و ترکیب روابط دو و چندجانبه است. از اینرو اتکا به اصول تدوین مدلهای کسبوکار خطی جهت طراحی مدلهای کسبوکار پلتفرم اثربخش به نظر نمیرسد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف پرکردن شکاف پژوهشی موجود در زمینه مدلهای کسبوکار پلتفرم و ارائه چارچوبی جامع جهت تدوین مدلهای کسبوکار متناسب با نیازمندیها و مشخصات پلتفرمها انجام شده است. بدین منظور و جهت شناسایی مؤلفههای سازنده مدل کسب و کار پلتفرم از مرور نظام مند متون و شیوه پژوهشی فراترکیب استفاده شده است. پس از استخراج مطالعات پژوهشی انجام شده در سالهای 2008 تا 2019 از پایگاههای علمی معتبر و پالایش یافتهها مبتنی بر معیارهای مشخص، محتوای 32 مقاله پژوهشی منتخب مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است. ارائه چارچوبی جامع با در نظرگرفتن ویژگیهای خاص یک پلتفرم، اهمیت مشارکت اعضای آن و شیوه متفاوت ارزش آفرینی در آن، دستاورد اصلی این پژوهش است. نتایج حاصل از تحلیل و فراترکیب در قالب چارچوب تدوین مدل کسب و کار پلتفرم در دو سطح تعریف شده است که سطح اول شامل شش بعد اصلی و سطح دوم شامل 22 مؤلفه مدل کسبوکار پلتفرم است. محور اساسی مدل پیشنهادی، همکاری و خلق مشترک ارزش میان اعضای پلتفرم است که زیربنای اصلی موفقیت در پلتفرم هاست.
فرشته خلیلی پالندی؛ اسداله کردنائیج؛ سید حمید خدادادحسینی؛ میثم شیرخدایی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 117-135
چکیده
خرید در مفهوم کلی امری دوپهلو و مبهم است، هم کار، فراغت و تفریح است و هم فعالیتی است که بین زندگی خصوصی و خلوت فرد با ابعاد اجتماعی و در تنش بین عقلانیت و هوس و شکل اجتماعی لذتبخش با فعالیت ضروری و ملزم در نوسان و تلاطم است. پژوهش حاضر با بررسی نظاممند ادبیات پژوهش در پی مقایسه تطبیقی مطالعات انگیزههای خرید، شناسایی خلاهای پژوهشی ...
بیشتر
خرید در مفهوم کلی امری دوپهلو و مبهم است، هم کار، فراغت و تفریح است و هم فعالیتی است که بین زندگی خصوصی و خلوت فرد با ابعاد اجتماعی و در تنش بین عقلانیت و هوس و شکل اجتماعی لذتبخش با فعالیت ضروری و ملزم در نوسان و تلاطم است. پژوهش حاضر با بررسی نظاممند ادبیات پژوهش در پی مقایسه تطبیقی مطالعات انگیزههای خرید، شناسایی خلاهای پژوهشی و ارائه پیشنهادهایی در این حوزه است. به همین منظور در پی پاسخگویی به این سوال است که مقالات علمی موجود داخلی و خارجی در حوزه انگیزههای خرید از لحاظ مسئلهشناسی، نظریهشناسی و روششناسی چه قوت و ضعفهایی دارند. روش اجرای این پژوهش مرور نظاممند مقالات لاتین و فارسی در حوزه مطالعاتی مرتبط با انگیزههای خرید بوده است و مقالات یافت شده در بازه زمانی ۱۳۸۹- ۱۳۹۸ برای مقالات فارسی و ۲۰۰۱- ۲۰۲۰ برای مقالات لاتین در نظر گرفته شد. با بررسی کلیدواژهها در پایگاههای اطلاعاتی این حوزه و براساس ملاکهای از پیش تعیین شده، مقالات مناسب انتخاب شدند و محتوای مقالات براساس پاسخگویی به پرسشهای پژوهش حاضر به دقت مطالعه و تحلیل شدند. طی بررسی ابعاد مقالات مورد مطالعه میتوان بیان نمود که کم توجهی در مسئلهشناسی، فقدان روششناسیهای متنوع، غالب بودن رویکرد اثباتگرایی و کم توجهی به پارادایمهای تفسیری و رئالیسم انتقادی، فقدان مبانی نظری روشن و کم توجهی به نظریههای پایهای و مرتبط با مفاهیم انگیزههای خرید لذتگرایی و مطلوبیتگرایی بسیار مشهود میباشد. در انتهای پژوهش براساس نتایج حاصل از مرور نظاممند ادبیات، مدلی از انگیزههای خرید ارائه شده است.
محمد بروجردی؛ هاشم آقازاده؛ محسن نظری
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 137-161
چکیده
همکاریرقابتی نمادی از همزیستی میان اهداف ناسازگار همکاری و رقابت بهمنظور ارزشآفرینی بیشتر و سپس گزینش آن، در یک سناریوی برد-برد در روابط میان سازمانی است. پژوهش پیشرو باهدف طراحی مدل مفهومی استراتژی همکاریرقابتی در بنگاههای ارائهکننده خدمات مهندسی صورت گرفته است. برای این منظور با بهرهگیری رویکرد کیفی و بهکارگیری ...
بیشتر
همکاریرقابتی نمادی از همزیستی میان اهداف ناسازگار همکاری و رقابت بهمنظور ارزشآفرینی بیشتر و سپس گزینش آن، در یک سناریوی برد-برد در روابط میان سازمانی است. پژوهش پیشرو باهدف طراحی مدل مفهومی استراتژی همکاریرقابتی در بنگاههای ارائهکننده خدمات مهندسی صورت گرفته است. برای این منظور با بهرهگیری رویکرد کیفی و بهکارگیری روش پژوهشی نظریه داده بنیاد و استفاده از نمونهگیری نظری، از طریق 12 مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران برگزیده صنعت مذکور؛ با واکاوی دادهها و پس از کدگذاری باز 650 کد اولیه گردآوری و 98 مفهوم از آن استخراج، سپس در کد گذاری محوری 14 زیر مقوله و در کدگذاری گزینشی 6 مقوله اصلی بدست آمده و مدل استراتژی همکاریرقابتی در این صنعت تدوین گردید. یافته های این پژوهش نشان میدهد که مدیران و سیاستگذاران صنعت مذکور برای اتخاذ موفق استراتژی همکاریرقابتی باید به همه مقولههای شرایط (علی، زمینهای و دخیل) و راهبردهای ایجاد، حفظ و خاتمه رابطه و پیامدهای ناشی از آن توجه نموده، به ویژه با رویکرد پروژه محور، ریزبنیانهای دخیل و پیچیدگیهای فرهنگی را به دقت مدنظر داشته باشند.
محمدمرتضی جوادی؛ محسن رضایی میرقائد؛ سید مهدی الوانی؛ مرتضی موسی خانی؛ پرهام عظیمی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 163-182
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل خطمشی توسعه کارآفرینی در ایران است، این تحقیق، یک مطالعه آمیخته است. در بخش نخست بر اساس مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای تخصصی شاخصهای خطمشی توسعه کارآفرینی دولتی شناسایی شدند و در مرحله بعد پرسشنامهها بین خبرگان کارآفرینی توزیع گردید. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری بودند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل خطمشی توسعه کارآفرینی در ایران است، این تحقیق، یک مطالعه آمیخته است. در بخش نخست بر اساس مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای تخصصی شاخصهای خطمشی توسعه کارآفرینی دولتی شناسایی شدند و در مرحله بعد پرسشنامهها بین خبرگان کارآفرینی توزیع گردید. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری بودند. فرایند نمونهگیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و 11 خبره در این مرحله شرکت کردند. جامعه آماری در بخش کمی (اعتبارسنجی و ارائه الگوی نهایی) مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی بودند. روشهای تجزیهوتحلیل دادهها شامل روش گراندد تئوری، مدلسازی ساختاری-تفسیری و حداقل مربعات جزئی است. در این تحقیق تعداد 9 مقوله اصلی و 44 مقوله فرعی برای طراحی مدل خطمشی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران شناسایی شد. مقولههای مذکور در 6 پارادایم با عناوین شرایط زمینهای، شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها و اقدامات، شرایط مداخلهگر و پیامدها دستهبندی شدند. در ادامه روند پژوهش، با اجرای تکنیک دلفی فازی در 2 مرحله غربالگری و اعتبارسنجی معیارهای حاصل از تحلیل کیفی پژوهش انجام شد. در ادامه، شناسایی روابط معیارهای خطمشی توسعه کارآفرینی دولتی در ایران انجام شد و توسعه کارآفرینی بهعنوان متغیر سطح اول شناسایی شد. همچنین بر اساس بار عاملی استاندارد و مقدار آماره t بهجز فرضیههای هفت، نه و هیجده تمام فرضیههای پژوهش و رابطه بین متغیرها تأیید شد.
باقر عسگرنژاد نوری؛ میلاد سلطانی؛ الله یار بیگی فیروزی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 184-214
چکیده
امروزه پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، ارتباطات و دسترسی به انواع راه های ارتباطی، سازمان ها را به ارائه خدمات نوین و کارا مجبور ساخته است. که در این میان بانکها به عنوان یکی از سازمان هایی هستند که بیشترین سهم را در اقتصاد کشور دارند از این رو مدیران سازمان های موفق باید تلاش کنند عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک را شناسایی ...
بیشتر
امروزه پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، ارتباطات و دسترسی به انواع راه های ارتباطی، سازمان ها را به ارائه خدمات نوین و کارا مجبور ساخته است. که در این میان بانکها به عنوان یکی از سازمان هایی هستند که بیشترین سهم را در اقتصاد کشور دارند از این رو مدیران سازمان های موفق باید تلاش کنند عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک را شناسایی نمایند. در این پژوهش با رویکردی متفاوت، یعنی رویکرد فراتحلیل به بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مطالعات داخلی و خارجی انجام شده تا انتهای سال 2017 است که به بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک پرداخته اند. مجموع مطالعات و پژوهشهای جمعآوری شده مشتمل بر 145 مطالعه بود. با توجه به استانداردهای رویکرد فراتحلیل تعداد 17 مطالعه حذف گردید و در مجموع 128 پژوهش انتخاب شد. نتایج نشان داد که عوامل فناوری بر سودمندی درک شده، تمایل به استفاده از فناوری و استفاده از فناوری تاثیر مثبت و معنادار دارد و همچنین عوامل سازمانی و عوامل اجتماعی بر سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، نگرش نسبت به فناوری، تمایل به استفاده از فناوری و استفاده از فناوری تاثیر مثبت و معنادار دارد و عوامل فردی بر سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، نگرش نسبت به فناوری و استفاده از فناوری تاثیر مثبت و معنادار دارد. تاثیر متغیرهای عوامل فناوری بر سهولت استفاده درک شده، نگرش نسبت به فناوری، همچنین عوامل فردی بر تمایل به استفاده از فناوری تایید نشد.
رضا سلیمانی؛ رضا اسماعیل پور؛ محسن اکبری؛ مصطفی ابراهیم پور
دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 216-237
چکیده
در سالهای اخیر توسعه اقتصاد دانشبنیان و حضور شرکتهای ایرانی در بازارهای جهانی از اولویتهای اصلی اقتصادی کشور قرار گرفته است. هدف این پژوهش توسعه و تکوین الگویی راهبردی برای حضور فراملی شرکتهای دانشبنیان در بازارهای خارجی در یک مطالعه آمیخته اکتشافی میباشد. در این پژوهش پس از انجام 12 مصاحبه با مدیران و خبرگان، مولفههای ...
بیشتر
در سالهای اخیر توسعه اقتصاد دانشبنیان و حضور شرکتهای ایرانی در بازارهای جهانی از اولویتهای اصلی اقتصادی کشور قرار گرفته است. هدف این پژوهش توسعه و تکوین الگویی راهبردی برای حضور فراملی شرکتهای دانشبنیان در بازارهای خارجی در یک مطالعه آمیخته اکتشافی میباشد. در این پژوهش پس از انجام 12 مصاحبه با مدیران و خبرگان، مولفههای بینالمللیسازی شرکتهای دانشبنیان در یک مطالعه کیفی شناسایی گردید، سپس در یک مطالعه کمی و با جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از 243 نفر از مدیران و خبرگان در 73 شرکت دانشبنیان، از مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی برای تخمین و برآورد روابط در مدل بدست آمده استفاده شده است. تحلیل دادههای پژوهش نشان میدهد که ترکیب سه دسته مولفههای علی منبعمحور، شبکهمحور و کارآفرینمحور میتواند به پدیده محوری حضور بینالمللی پایدار شرکتهای دانشبنیان منجر شود. راهبرد شرکتهای دانشبنیان برای بینالمللی شدن، رشد از طریق مشتریمداری مبتنی بر رقابتفنارانه است و در این فرآیند شرکتهای دانشبنیان به بهبود عمکرد در سه مولفه شهرت، بقاء و رشد و ارتقاء تکنولوژیکی دست خواهند یافت.