کاربرد پویایی سیستم در ارزیابی عملکرد پایداری زنجیره تامین لارج در صنعت خودروسازی

مهدی ایزدیار؛ عباس طلوعی اشلقی؛ زهرا مهری

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 1-24

چکیده
  یکی از اهداف استراتژیک کسب و کار فعلی، بهبود پایداری در زنجیره­های تامین می­باشد. شرکت­ها استراتژی­های جدید مدیریتی را برای دستیابی به پایداری در زنجیره تامین تولیدی مورد پذیرش قرار داده­اند. بنابراین ضروری است عملکرد پایداری استراتژی­های جدید مدیریتی به­کار گرفته شده را در زنجیره تامین مورد ارزیابی قرار دهند. هدف این ...  بیشتر

شناسایی انواع رویکردهای بانکداری اجتماعی و تحلیل اثرات آنها بر بانک‌ها

داود رضائی؛ محمد اقدسی؛ فرشاد سعیدی

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 26-49

چکیده
  در صنعت بانکداری طیف متنوعی از فعالیت‌ها تحت عنوان اقدامات بانکداری اجتماعی معرفی شده است؛ بنابراین هدف این مقاله ارائه تصویری جامع از بانکداری اجتماعی و شناسایی انواع رویکردهای آن است. برای این منظور از مدل زنجیره ارزش بانکی جهت توصیف رویکردهای مختلف بانکداری اجتماعی استفاده شده است. این مقاله با مرور ادبیات روندهای مختلفی که ...  بیشتر

ظهور سیستم‌های اطلاعاتی انگیزشی: تحلیل و ارزیابی سیستم‌های ‌مدیریت یادگیری از منظر بازی‌وارسازی ‌

ابراهیم رجب پور؛ احمد قربان پور

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 51-72

چکیده
  امروزه، زندگی بشر به‌طور فزآینده‌ای شبیه به بازی‌ها شده است؛ نه تنها به این دلیل که بازی‌ها به بخشی گسترده‌ای از زندگی انسان تبدیل شده‌اند؛ بلکه فعالیت‌ها، سیستم‌ها و خدمات نیز به‌طور فزآینده‌ای بازی‌گونه شده‌اند. بنابراین، چالش کلیدی سازمان­ها در عصر دیجیتال کنونی استفاده از سیستم­های بازی­گونه جهت ارتقاء انگیزه و ...  بیشتر

طراحی الگوی تعالی منابع انسانی ناب؛ مبنایی جهت سنجش درجه نابی منابع انسانی در بخش دولتی

زهرا سلگی؛ حجت وحدتی؛ سید نجم الدین موسوی؛ امیرهوشنگ نظرپوری

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 74-93

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور طراحی مدل تعالی منابع انسانی ناب با رویکرد آمیخته و بهره­گیری از روش کیفی نظریه داده­بنیاد و روش کمی آنتروپی شانون انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش تمامی مدیران ارشد و میانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که تعداد 19 نفر از آن­ها به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند و مصاحبه­ها تا اشباع نظری ...  بیشتر

چارچوب تدوین مدل کسب و کار پلتفرم: یافته ای مبتنی بر فراترکیب

نرجس زنگنه نژاد؛ علی معینی؛ نسترن حاجی حیدری؛ عادل آذر

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 95-115

چکیده
  :  رویکرد توسعه کسب ­وکار در صنایع و بازارهای متعدد به سوی رقابت مبتنی بر پلتفرم تغییر کرده ­است.این رویکرد نسبتا نوظهور مستلزم اتخاذ دیدگاه­های مدیریتی متفاوت و تعریف مدل­های کسب وکار مقتضی است. توانمندی مالک پلتفرم تضمین­کننده موفقیت و پایایی پلتفرم­ نبوده، بلکه پایایی و عمکلرد پلتفرم در گرو قابلیت­های شرکا و ترکیب ...  بیشتر

مرور نظام مند ادبیات: مقایسه تطبیقی مطالعات انگیزه های خرید

فرشته خلیلی پالندی؛ اسداله کردنائیج؛ سید حمید خدادادحسینی؛ میثم شیرخدایی

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 117-135

چکیده
  خرید در مفهوم کلی امری دوپهلو و مبهم است، هم کار، فراغت و تفریح است و هم فعالیتی است که بین زندگی خصوصی و خلوت فرد با ابعاد اجتماعی و در تنش بین عقلانیت و هوس و شکل اجتماعی لذت­بخش با فعالیت ضروری و ملزم در نوسان و تلاطم است. پژوهش حاضر با بررسی نظام­مند ادبیات پژوهش در پی مقایسه تطبیقی مطالعات انگیزه­های خرید، شناسایی خلاهای پژوهشی ...  بیشتر

تدوین مدل مفهومی همکاری رقابتی در روابط بنگاه های خدمات مهندسی

محمد بروجردی؛ هاشم آقازاده؛ محسن نظری

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 137-161

چکیده
  همکاری‌رقابتی نمادی از هم‌زیستی میان اهداف ناسازگار همکاری و رقابت به‌منظور ارزش‌آفرینی بیشتر و سپس گزینش آن، در یک سناریوی برد-برد در روابط میان سازمانی است. پژوهش پیشرو باهدف طراحی مدل مفهومی استراتژی همکاری‌رقابتی در بنگاه‌های ارائه‌کننده خدمات مهندسی صورت گرفته است. برای این منظور با بهره‌گیری رویکرد کیفی و به‌کارگیری ...  بیشتر

طراحی مدل خط‌مشی توسعه کارآفرینی در ایران

محمدمرتضی جوادی؛ محسن رضایی میرقائد؛ سید مهدی الوانی؛ مرتضی موسی خانی؛ پرهام عظیمی

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 163-182

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی مدل خط‌مشی توسعه کارآفرینی در ایران است، این تحقیق، یک مطالعه آمیخته است. در بخش نخست بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های تخصصی شاخص‌های خط‌مشی توسعه کارآفرینی دولتی شناسایی شدند و در مرحله بعد پرسشنامه‌ها بین خبرگان کارآفرینی توزیع گردید. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و خبرگان نظری بودند. ...  بیشتر

عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک: رویکرد فراتحلیل

باقر عسگرنژاد نوری؛ میلاد سلطانی؛ الله یار بیگی فیروزی

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 184-214

چکیده
  امروزه پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، ارتباطات و دسترسی به انواع راه های ارتباطی، سازمان ها را به ارائه خدمات نوین و کارا مجبور ساخته است. که در این میان بانکها به عنوان یکی از سازمان هایی هستند که بیشترین سهم را در اقتصاد کشور دارند از این رو مدیران سازمان های موفق باید تلاش کنند عوامل موثر بر پذیرش فناوری بانکداری الکترونیک را شناسایی ...  بیشتر

طراحی الگوی راهبردی حضور فراملی شرکت های دانش بنیان ایرانی در بازارهای خارجی

رضا سلیمانی؛ رضا اسماعیل پور؛ محسن اکبری؛ مصطفی ابراهیم پور

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1400، صفحه 216-237

چکیده
  در سال­های اخیر توسعه اقتصاد دانش­بنیان و حضور شرکت­های ایرانی در بازارهای جهانی از اولویت­های اصلی اقتصادی کشور قرار گرفته است. هدف این پژوهش توسعه و تکوین الگویی راهبردی برای حضور فراملی شرکت­های دانش­بنیان در بازارهای خارجی در یک مطالعه آمیخته اکتشافی می­باشد. در این پژوهش پس از انجام 12 مصاحبه با مدیران و خبرگان، مولفه­های ...  بیشتر