مقاله پژوهشی
اسماعیل ملک اخلاق؛ محمدعلی سنگبر؛ فاطمه جاویدی؛ جواد رجبی
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 1-25
چکیده
امروزه مدیریت زنجیره ارزش جهانی پایدار به عنوان یکی از ابعاد برجسته رقابتپذیری شرکتهای جهانی شناخته میشود. مدیران به منظور اتخاذ سیاستهای مناسب برای گذار از زنجیره ارزش سنتی به زنجیره ارزش جهانی پایدار و پاسخ به مطالبات ذینفعان و فشارهای بیرونی به یک چارچوب تحلیل استراتژیکی، سیاستگذاری و تصمیمگیری با رویکرد توسعه پایدار ...
بیشتر
امروزه مدیریت زنجیره ارزش جهانی پایدار به عنوان یکی از ابعاد برجسته رقابتپذیری شرکتهای جهانی شناخته میشود. مدیران به منظور اتخاذ سیاستهای مناسب برای گذار از زنجیره ارزش سنتی به زنجیره ارزش جهانی پایدار و پاسخ به مطالبات ذینفعان و فشارهای بیرونی به یک چارچوب تحلیل استراتژیکی، سیاستگذاری و تصمیمگیری با رویکرد توسعه پایدار نیاز دارند. هدف تحقیق حاضر شناسایی و استخراج مولفههای مناسب استراتژیکی به منظور توانمندسازی مدیریت زنجیره ارزش جهانی جهت دستیابی به پایداری، است. با توجه به گستره ادبیات تحقیق در جنبههای مختلف پایداری زنجیره ارزش جهانی، در این تحقیق از روش فراترکیب استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق، 171 مولفه شناسایی و استخراج شد که در قالب 40 تم و 8 مقوله ارائه شده است که به عنوان اجزای مدل توانمندسازی مدیریت زنجیره ارزش پایدار محسوب میشوند. مقولات استخراج شده عبارتند از محرکهای توسعه مدیریت زنجیره ارزش پایدار، فشارهای خارجی، توانمندسازهای مدیریت زنجیره ارزش پایدار، اقدامات مدیریت زنجیره ارزش پایدار، نتایج اجتماعی مدیریت زنجیره ارزش پایدار، نتایج زیست محیطی مدیریت زنجیره ارزش پایدار و نتایج اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش پایدار.
مقاله پژوهشی
خاطره قیصری؛ میرزا حسن حسینی؛ عادل آذر؛ سید موسی خادمی
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 27-44
چکیده
هدف مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر ترجیحات برند مصرف کننده با در نظر گرفتن چرخه عمر مشتریان است. در حوزه بانکداری به خاطر شباهت خدمات ارایه شده و رقابت تنگاتنگ بین آنها، بررسی عواملی که باعث خلق ترجیحات مصرف کنندگان و گرایششان به سمت برند خاصی میشود حایز است. لذا باید اطلاعات مفیدی در اختیار مدیریت بانک ها قرار گیرد، تا با اختصاص ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر ترجیحات برند مصرف کننده با در نظر گرفتن چرخه عمر مشتریان است. در حوزه بانکداری به خاطر شباهت خدمات ارایه شده و رقابت تنگاتنگ بین آنها، بررسی عواملی که باعث خلق ترجیحات مصرف کنندگان و گرایششان به سمت برند خاصی میشود حایز است. لذا باید اطلاعات مفیدی در اختیار مدیریت بانک ها قرار گیرد، تا با اختصاص مناسب منابع، مشتریانشان را در طول چرخه عمر آنها به درستی مدیریت کنند. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد.در فاز کیفی ، از روش دلفی با حضور خبرگان بانکی و اساتید دانشگاهی استفاده گردید که نهایتا به شناسایی 63 شاخص در پنج بعد عوامل مربوط به مصرف کننده، عوامل استراتژیک، عوامل مربوط به برند، عوامل مربوط به سازمان و عوامل روانشناختی و طراحی مدل مفهومی انجامید. در بخش کمی، به منظور آزمون مدل ، 385 پرسشنامه محقق ساخته ، توسط مشتریان بانک پارسیان که در مراحل مختلفی از چرخه عمر خود قرار داشتند تکمیل شد. بر اساس تجزیه و تحلیل معادلات ساختاری و محاسبه ضرایب استاندارد توسط نرم افزار PLS ، ابعاد رواشناختی و عوامل مربوط به سازمان به ترتیب بالاترین تاثیر را در ایجاد ترجیحات برند مصرف کننده گان در تمام مراحل چرخه عمر آنها داشتند.
مقاله پژوهشی
وجه الله قربانی زاده؛ حبیب رودساز؛ میر علی سیدنقوی؛ حسین محمدی
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 46-66
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه تعریف و تعیین جوهره پدیده یادگیری بینسازمانی به انجام رسیده است. در این تحقیق از مصاحبههای نیمهساختاریافته برای گردآوری دادهها از سازمانهای عضو در پروژه مشترک مبارزه با قاچاق کالا و ارز و از روش پدیدارشناسی به عنوان استراتژی تحقیق بهره به عمل آمد. نتیجه تحقیق منجر به ارائه ساختاری حاوی 1) معنا و مفهوم، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه تعریف و تعیین جوهره پدیده یادگیری بینسازمانی به انجام رسیده است. در این تحقیق از مصاحبههای نیمهساختاریافته برای گردآوری دادهها از سازمانهای عضو در پروژه مشترک مبارزه با قاچاق کالا و ارز و از روش پدیدارشناسی به عنوان استراتژی تحقیق بهره به عمل آمد. نتیجه تحقیق منجر به ارائه ساختاری حاوی 1) معنا و مفهوم، 2) مشخصهها، 3) عوامل فراگیرنده، و 4) آثار و پیامدهای یادگیری بینسازمانی گردید. 1) معنا و مفهوم پدیده شامل بهاشتراکگذاری، بهینهیابی، و بومیسازی تجربیات؛ ادراک از موفقیت پروژه؛ اخذ بازخورد و پایش فرایند؛ 2) مشخصههای پدیده شامل ایجاد سیستم معانی مشترک؛ و انجام عملیات تیمی مشترک؛ 3) عوامل فراگیرنده پدیده شامل توسعه تعاملهای غیررسمی؛ و بهرهگیری از تجارب برونسازمانی؛ 4) پیامدهای پدیده شامل نیل به حل مسأله؛ و توسعه دانش و نوآوری؛ و آسیبها نیز شامل نیاز به تقویت اقتدار مرکز هماهنگکننده؛ و نیاز به ایجاد بیمه مسئولیت میگردد. با ارائه تعریف و تعیین جوهره و قلمرو مفهومی منحصربهفرد از پدیده یادگیری بینسازمانی در این مطالعه، محققان آتی قادر به اشتراک نظرها، یافتهها و ارائه چارچوبها و نظریههای علمی مرتبط در این حوزه میگردند.
مقاله پژوهشی
سارا پسران افشاریان؛ محمد حقیقی؛ مهدی حقیقی کفاش؛ هاشم آقازاده
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 68-87
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی ابعاد مدل مدیریت برند سازمان در بانک ملت بوده است.روش: این پژوهش آمیخته و از لحاظ هدف بنیادین است و برحسب روش گردآوری دادهها میدانی محسوب میشود. تکنیک کیفی مورد استفاده شده فراترکیب و مصاحبه، در قسمت کمی تکنیک حداقل مربعات جزیی بوده است. جامعه هدف برای قسمت کیفی مدیران و خبرگان بانکداری با مدرک کارشناسی ارشد ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی ابعاد مدل مدیریت برند سازمان در بانک ملت بوده است.روش: این پژوهش آمیخته و از لحاظ هدف بنیادین است و برحسب روش گردآوری دادهها میدانی محسوب میشود. تکنیک کیفی مورد استفاده شده فراترکیب و مصاحبه، در قسمت کمی تکنیک حداقل مربعات جزیی بوده است. جامعه هدف برای قسمت کیفی مدیران و خبرگان بانکداری با مدرک کارشناسی ارشد به بالا و سابقه کاری بالای 5 سال بودند و برای قسمت کمی کارمندان صف و ستاد بانک ملت بودند. روش نمونه گیری در قسمت کیفی گلوله برفی و تعداد حجم نمونه با توجه به اشباع نظری دادهها 8 بوده است و در قسمت کمی نمونه گیری تصادفی و تعداد نمونه 361 نفر. در قسمت کیفی با استفاده از نرم افزار MAXQDA به تحلیل مصاحبهها و مطالعات پرداخته شده و در قسمت کمی با استفاده از نرم افزارSmart PLS به تایید مدل استخراج شده از قسمت کیفی پرداخته شده است.یافتهها: براساس نتایج پژوهش، درمجموع 13 مقوله و 41 مفهوم شناسایی و استخراج شدند. این مقولهها شامل مدیریت هویت سازمان، ارزش ویژه برند، فرهنگ سازمانی وغیره می باشد.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش میتواند برای مدیران بانک و کارشناسان بازاریابی نتایج حائز اهمیتی داشته باشد. کاملاً آشکار است برند سازمان عامل مهمی در موفقیت سازمانها می باشد.
مقاله پژوهشی
رضا سپهوند؛ معصومه مومنی مفرد؛ صابر تقی پور
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 89-107
چکیده
اهمیت والای مدیریت مسیر شغلی در سالهای اخیر باعث گردیده تا چالشها و دغدغههای محوری آن به مسئله اصلی مدیران بخصوص مدیران منابع انسانی تبدیل شود. در این راستا، این مفهوم اهمیت والایی دارد. . بر این اساس هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر دغدغههای مسیر شغلی بر تاکتیکهای سیاسی با تاکید بر نقش میانجی رفتارهای مسیر شغلی آیندهنگرانه ...
بیشتر
اهمیت والای مدیریت مسیر شغلی در سالهای اخیر باعث گردیده تا چالشها و دغدغههای محوری آن به مسئله اصلی مدیران بخصوص مدیران منابع انسانی تبدیل شود. در این راستا، این مفهوم اهمیت والایی دارد. . بر این اساس هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر دغدغههای مسیر شغلی بر تاکتیکهای سیاسی با تاکید بر نقش میانجی رفتارهای مسیر شغلی آیندهنگرانه باشد. این مطالعه بر اساس هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها در حوزه مطالعات توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این مطالعه را کارکنان ادارات دولتی استان لرستان تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی بر پایه فرمول کوکران، تعداد 328 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. دادههای این مطالعه با استفاده از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن به ترتیب با بهرهگیری از شاخص روایی محتوای نسبی و ضریب آلفای کرونباخ تایید گردیده، جمعآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت- پی ال اس انجام گرفت. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که دغدغههای مسیر شغلی تاثیر معناداری بر تاکتیکهای سیاسی نفوذ دارد. همچنین نتایج تحلیل روابط نشان داد که دغدغههای مسیر شغلی از طریق رفتارهای مسیر شغلی آیندهنگرانه تاثیر معناداری بر تاکتیکهای سیاسی نفوذ دارد.
مقاله پژوهشی
فاطمه رحیمی؛ طیبه امیرخانی؛ بهمن حاجی پور؛ علی اکبر عرب مازار
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 109-133
چکیده
هدف پژوهش حاضر «آسیبشناسی فرایندی نظام مالیاتی ایران» است. این پژوهش به روش ترکیبی انجام شده است، بدینترتیب که ابتدا در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، آسیبهای مرتبط با فرایندهای اصلی سازمان امور مالیاتی، شناسایی و از روش تحلیل تم طبقهبندی شدهاند. سپس از طریق تحلیل محتوای متون مرتبط با آسیبهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر «آسیبشناسی فرایندی نظام مالیاتی ایران» است. این پژوهش به روش ترکیبی انجام شده است، بدینترتیب که ابتدا در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته، آسیبهای مرتبط با فرایندهای اصلی سازمان امور مالیاتی، شناسایی و از روش تحلیل تم طبقهبندی شدهاند. سپس از طریق تحلیل محتوای متون مرتبط با آسیبهای نظام مالیاتی، سایر آسیبهای مرتبط با کلیت نظام مالیاتی، با این استدلال که میتواند منجر به برخی از آسیبهای فرایندی یا مانع از اصلاح آنها باشد، شناسایی و در قالب عوامل سازمانی (مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، فناوریاطلاعات و زیرساختها، سیستماطلاعاتی و فرایندها، قوانین و مقررات و ساختار) و عوامل محیطی (اقتصادی، فرهنگی، سیاسی) دستهبندی شدند. در بخش کمی، آسیب-های مرتبط با کلیت نظام مالیاتی به شکل پرسشنامه تهیه و در اختیار خبرگان امور مالیاتی قرار گرفتند تا مواردی که تاثیرگذاری آنها بر فرایندها معنادار است، مشخص شوند. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی و کمی، صاحبان فرایندها و افراد آشنا با فرایندها در سازمان امور مالیاتی تهران و البرز بودهاند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشانگر وجود آسیبهای متعددی در فرایندهای سازمان امور مالیاتی است که بسیاری از این آسیبها از عوامل سازمانی و محیطی نشأت میگیرد و برای رسیدن به فرایندهای مطلوب مالیاتی لازم است تغییرات زیربنایی و بلندمدت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سازمانی انجام پذیرد.
مقاله پژوهشی
حمیدرضا جلیلیان
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 135-157
چکیده
مدیریت خوب عضو حیاتبخش، پویا و زمینهساز مشارکت گستره کارکنان در سیاستگذاری سازمانی است که هدف چرخه فعالیت شرکت را خدمت بهکل بزرگتر (جامعه) و مقدم بر سود سهامداران میداند. پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل مفهومی مدیریت خوب در شرکتهای تولیدی- بازرگانی با رویکرد کیفی و بهرهگیری از استراتژی نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. جامعه ...
بیشتر
مدیریت خوب عضو حیاتبخش، پویا و زمینهساز مشارکت گستره کارکنان در سیاستگذاری سازمانی است که هدف چرخه فعالیت شرکت را خدمت بهکل بزرگتر (جامعه) و مقدم بر سود سهامداران میداند. پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل مفهومی مدیریت خوب در شرکتهای تولیدی- بازرگانی با رویکرد کیفی و بهرهگیری از استراتژی نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 21 نفر از خبرگان علمی و اجرایی است که به شیوه هدفمند و از طریق روش گلوله برفی جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند. فرایند مصاحبه بهصورت نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. با تجزیهوتحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی،527 کد اولیه در قالب 95 مفهوم و 26 زیر مقوله و 6 عامل طبقهبندی و مدل مفهومی نهایی در جامعه موردمطالعه تدوین گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که فرایند دستیابی به الگوی مدیریت خوب موضوعی چندوجهی است که مستلزم توجه همزمان به مقولههای شرایط علّی (آموزشهای دانشگاهی-ضمن خدمت، توازن رفتاری رهبری-مدیریتی، مقررات حاکمیتی، ساختار توسعهیافته و تقاضای محیطی)، زمینهای (ظرفت ارتباط صنعت-دانشگاه، مدیریت راهبری منابع انسانی، انعطافپذیری سازمانی)، مداخلهگر (قوانین بخش دولتی- خصوصی، ارزیابی برنامهریزی نشده و اجری مدلهای موفق) و درنهایت راهبردها (مدیریت تغییر سازمان، مسئولیتپذیری شرکتی و تدوین منشور اخلاقی مدیران) است. دستیابی به رشد پایدار، افزایش مقبولیت اجتماعی شرکت، انسانی شدن محیط کار، پاسخگویی شرکتی و توسعه عادات اخلاقی مدیران نیز بهعنوان پیامدهای اجرای الگوی مدیرت خوب شناسایی گردید.
مقاله پژوهشی
الهه شهابی؛ اسداله کردناییج؛ سید حمید خداداد حسینی
دوره 25، شماره 4 ، دی 1400، صفحه 159-180
چکیده
در محیط اقتصادی آشفته امروز، شرکتها در تلاش هستند تا راههایی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار پیدا کنند. یکی از این روشها، مدیریت زنجیره تأمین جهت کاهش هزینهها و بهبود عملکرد جهت ایجاد مزیت رقابتی و موفقیت تجاری است. هـدف این پژوهش در خصوص چگونگی استفاده از مدیریت زنجیره تأمین توسط شرکتهای توزیع دارویی در ایران و نقش آن ...
بیشتر
در محیط اقتصادی آشفته امروز، شرکتها در تلاش هستند تا راههایی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار پیدا کنند. یکی از این روشها، مدیریت زنجیره تأمین جهت کاهش هزینهها و بهبود عملکرد جهت ایجاد مزیت رقابتی و موفقیت تجاری است. هـدف این پژوهش در خصوص چگونگی استفاده از مدیریت زنجیره تأمین توسط شرکتهای توزیع دارویی در ایران و نقش آن در موفقیت و رقابتی بودن شرکتهاست. روش مـورد اسـتفاده در پژوهش، روش آمیخته (کیفی و کمی) است. گردآوری دادهها در بخش کیفی طی مصاحبه عمیق با 30 نفر از خبرگان شرکتهای برتر توزیع دارویی ایران انجام شده است که بر اساس آنها مقولههایی استخراج گردید؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها براساس بررسی شرایط علّی و تأثیر آن بر پدیده محوری "توسعه استراتژی مدیریت زنجیره توزیع دارویی" انجام گردید، همچنین تأثیر شرایط زمینهای و شرایط واسطهای بر عوامل راهبردی مقوله توسعه استراتژی مشخص و پیامدهای مقولههای راهبردی در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد؛ در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، سیر داستان ترسیم و نظریه خلق شد؛ سرانجام گزارههای حکمی پژوهش تدوین گردید. در مرحله کمی نیز پرسشنامهها میان16 شرکت برتر توزیع دارویی توزیع گشت و مدل استخراج شده از بخش کیفی به کمک نرمافزار حداقل مربعات جزئی مورد آزمون قرار گرفت، در نهایت مدل مذکور و فرضیات مورد نظر تأیید گشت.