نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، کرمان، ایران
2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت واقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در محیط اقتصادی آشفته امروز، شرکتها در تلاش هستند تا راههایی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار پیدا کنند. یکی از این روشها، مدیریت زنجیره تأمین جهت کاهش هزینهها و بهبود عملکرد جهت ایجاد مزیت رقابتی و موفقیت تجاری است. هـدف این پژوهش در خصوص چگونگی استفاده از مدیریت زنجیره تأمین توسط شرکتهای توزیع دارویی در ایران و نقش آن در موفقیت و رقابتی بودن شرکتهاست. روش مـورد اسـتفاده در پژوهش، روش آمیخته (کیفی و کمی) است. گردآوری دادهها در بخش کیفی طی مصاحبه عمیق با 30 نفر از خبرگان شرکتهای برتر توزیع دارویی ایران انجام شده است که بر اساس آنها مقولههایی استخراج گردید؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها براساس بررسی شرایط علّی و تأثیر آن بر پدیده محوری "توسعه استراتژی مدیریت زنجیره توزیع دارویی" انجام گردید، همچنین تأثیر شرایط زمینهای و شرایط واسطهای بر عوامل راهبردی مقوله توسعه استراتژی مشخص و پیامدهای مقولههای راهبردی در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد؛ در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح، سیر داستان ترسیم و نظریه خلق شد؛ سرانجام گزارههای حکمی پژوهش تدوین گردید. در مرحله کمی نیز پرسشنامهها میان16 شرکت برتر توزیع دارویی توزیع گشت و مدل استخراج شده از بخش کیفی به کمک نرمافزار حداقل مربعات جزئی مورد آزمون قرار گرفت، در نهایت مدل مذکور و فرضیات مورد نظر تأیید گشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the critical success factors in the supply chain of Iran's top pharmaceutical distribution companies using a combined method
نویسندگان [English]
- Elahe Shahabi 1
- Asadolah Kordnaeij 2
- Seyed Hamid Khodadad Hosseini 2
1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
2 Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In today's turbulent economic environment, companies are struggling to find ways to achieve sustainable competitive advantage. One of these methods is supply chain management to reduce costs and improve performance to create a competitive advantage and business success. The purpose of this study is on how to use supply chain management by pharmaceutical distribution companies in Iran and its role in the success and competitiveness of companies. The method used in the research is a mixed method (qualitative and quantitative). Data collection in the qualitative section was done during an in-depth interview with 30 experts from Iran's top pharmaceutical distribution companies, based on which categories were extracted; Then, in the axial coding stage, the link between these categories was made based on the study of causal conditions and its effect on the central phenomenon of "drug distribution chain management strategy development", as well as the effect of contextual conditions and intermediate conditions on strategic factors The format of the coding paradigm was determined; Then, in the selective coding stage, each component of the coding paradigm was described, the storyline was drawn, and the theory was created; Finally, the research propositions of the research were compiled. In the quantitative stage, the questionnaires were distributed among the top 16 drug distribution companies and the model extracted from the quality section was tested with the help of partial least squares software. Finally, the mentioned model and the hypotheses were confirmed.
کلیدواژهها [English]
- Supply Chain Management
- Critical Success Factors
- Critical Success Factors in Supply Chain
- Data Based Theory
- Pharmaceutical Distribution Chain