مدل سازی ساختاری ویژگیها و عوامل اثرگذار بر شبکۀ سیاستی مشارکتیِ علم و فنّاوری در ایران
صفحه 1-24
اسماعیل کلانتری؛ غلامعلی منتظر؛ سید سپهر قاضی نوری
چکیده هدف این پژوهش مدلسازی ساختاری ویژگیها و عوامل اثرگذار بر شبکۀ سیاستی مشارکتی علم و فنّاوری در ایران است. داده های پژوهش در دو مرحلۀ کیفی و کمّی گردآوری شده است. در مرحلۀ کیفی با 20 نفر از خبرگان مصاحبۀ اکتشافی و نیمه ساختاریافته انجام و در مرحلۀ کمّی 100 پرسشنامه بین خبرگان توزیع و گردآوری شده است. همچنین برای تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که شبکۀ سیاستی مشارکتی علم و فنّاوری در ایران دارای 17 ویژگی در چهار بُعد است که به ترتیب اهمیت عبارتند از: بازیگران، قواعد رفتاری بازیگران، روابط بین بازیگران و ساختار شبکه. همچنین هشت عامل در سه بُعد بر این شبکه اثرگذار است که به ترتیب اهمیت عبارتند از: عوامل ویژۀ سیاست علم و فنّاوری، عوامل ملی و عوامل بین المللی. مهمترین توصیۀ سیاستی این پژوهش، ملاحظۀ این عوامل توسط دولت به عنوان بسترساز شکل گیریِ شبکه؛ و سایر سیاستگذاران علم و فنّاوری به عنوان بازیگران اصلی شبکه است.
ارائه الگویی برای زنجیره تامین چابک با رویکرد فراترکیب
صفحه 26-49
سماء بانی فاضل؛ محمدعلی بابایی زکلیکی؛ معصومه حسین زاده شهری
چکیده سازمانها درمحیط تجاری پویا، از زنجیره تامین چابک بهعنوان استراتژی کلیدی برای مقابله با بیثباتیها استفاده میکنند. هدف این پژوهش مرور نظاممند ادبیات زنجیره تامین چابک با روش فراترکیب جهت ارائه مدلی جامع در این حوزه میباشد. در این تحقیق روش فراترکیب با شیوه هفت مرحلهای سندلوسکی و بارسو (200۶) انجام شده است. بدین منظور پس از طی گامهای این روش و تجزیه و تحلیل مقالات در نهایت 41 مقاله مورد بررسی قرار گرفته و167 کد استخراج شده است. پس از دستهبندی کدها، سه دسته ابعاد چابکی، عوامل موثر بر چابکی و پیامدهای چابکی که بر زنجیره تأمین چابک تاثیر گذاشته و از آن تاثیر میگیرند؛ برای ارائه الگو معرفی شدهاند که در نهایت یک مفهوم کلی مزیت رقابتی برای پیامدهای چابکی، شش مفهوم کلی حساسیت به بازار، یکپارچگی اطلاعات/تکنولوژی، انعطاف، یکپارچگی، شراکت استراتژیک و رهبری برای ابعاد چابکی و پنج مفهوم کلی اقتصاد، بازار و رقابت، محیط، اجتماع و تکنولوژی برای عوامل موثر بر چابکی شناسایی شدهاند.
مدلی برای حاکمیت در شراکتهای راهبردی فرامرزی
صفحه 51-75
سید حسین جلالی؛ حسین رحمان سرشت
چکیده بسیاری از شراکتهای راهبردی فرامرزی به علت انتخابها و تصمیمهای ضعیف در زمینه حاکمیت شرکتی با شکست مواجه میشوند. از آنجاییکه امروزه شکلگیری شراکتهای راهبردی فرامرزی یکی از استراتژیهای کارآمد برای رقابتپذیری بنگاهها و محصولات ایرانی در بازارهای بینالمللی است، تشریح زیربناها و الزامات طراحی نظام حاکمیتی نقش بسیار مهمی در ارتقای توان عملیاتی شراکتهای راهبردی شرکتهای ایرانی با شرکای خارجی دارد. به همینمنظور پژوهش حاضر با رویکرد اکتشافی و بهرهگیری از نظریه دادهبنیاد درصدد ارائه مدلی برای حاکمیت شرکتی در شراکتهای راهبردی فرامرزی است. دادههای موردنیاز از خلال نمونهگیری نظری و هدفمند از 11 شراکت راهبردی میان شرکای ایرانی و غیرایرانی گردآوری شده است. مدل نهایی پژوهش دربرگیرنده برهمکنش اقتضائات بینالمللی، شرایط شکلگیری شراکت راهبردی، سازماندهی شراکت و انتظارات ذینفعان است که بر نظام حاکمیت شرکتی تاثیر میگذارند و تصمیمگیری بهینه در این زمینه، پایداری شراکتهای راهبردی را بهبود میدهد.
واکاوی پدیدارشناختی تاثیرات تراکم پایین مشتریان(خلوتی) در فروش فروشگاهی بر تجربه آنها از مراکزخرید و مال ها
صفحه 77-113
رضا شفیعی؛ کامبیز حیدرزاده؛ وجه الله قربانی زاده؛ فرهاد غفاری
چکیده تجربه اجتماعی به عنوان موضوعی بین رشتهای در حوزه علوم اقتصادی و اجتماعی دارای کارکردی ارزشمند در ارزیابی عملکرد کسب و کارها در تعامل با مشتریان محسوب میشود. در بخش فروشفروشگاهی تجربه اجتماعی مشتریان به عنوان عاملی مهم در کسب مزیت رقابتی مورد توجه محققان بازاریابی قرار گرفته است. پژوهش به بررسی نقش سطوح مختلف تراکم مشتریان (با تمرکز بر خلوتی) بر تجربیات اجتماعی ایجاد شده در ذهن مشتریان در فروش فروشگاهی در مراکزخرید و مالهای چند منظوره میپردازد. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی پدیدارشناسی به بررسی تجربه زیسته مشارکتکنندگان حرفهای در مراجعه به مراکزخرید و مالها پرداخته است. آزمودنیها از مراجعین به فروشگاههای واقع در مراکزخرید و با کمک روش گلوله برفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از 15 مصاحبه عمقی و نیمهساختاریافته جمعآوری شده و تا رسیدن به اشباع داده، مصاحبهها ادامه یافت. تجزیه وتحلیل دادهها، با استفاده از روش تحلیل محتوا در سه سطح کدگذاری باز، استخراج زیرمضمونها و نهایتاً به دست آوردن مضامین اصلی پژوهش و با کمک نرم افزار اطلس انجام شد. در مرحلهی تحلیل دادهها از طریق فرایند مقایسه مستمر دادهها مفاهیم و مقولهها (مضامین فرعی) و مضامین اصلی استخراج شد. در پایـان، نتیجه پژوهش شامل 21 زیر مضمون به همراه جنبههای مثبت و منفی آنها گردید. کلیه زیر مضمونها در 8 مضمون اصلی (مقاصد شهری چندمنظوره، تعامل رفتاری با فروشندگان، ارتباطات اجتماعی، رویکردهای شخصیتی، سطوح همسانی مشتریان، اعتبار سنجی برند، تأثیرات اجتماعی تراکم (بالا)، تجربه اجتماعی از تراکم پایین) طبقه بندی شدند.
تبیین نقش کیفیت ارتباطات و برند اخلاقی در شرایط کرونایی در رابطه نشانه های حسی و نیت هم آفرینی ارزش با توجه به نقش تعدیلگر گرایش به ارزش نوع دوستانه
صفحه 115-134
حسین رحیمی کلور؛ عادله دهقانی قهنویه
چکیده هدف این مقاله، تبیین اثر کیفیت ارتباطات و ادراک از برند اخلاقی در شرایط کرونایی در رابطه با نشانه های حسی و نیت هم آفرینی ارزش با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر گرایش به ارزش نوع دوستانه است. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی است. جامعه، مصرف کنندگان الکترونیکی است که با استفاده از فرمول کوکران، 175 نفری انتخاب شد. از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روایی محتوا و روایی سازه سنجش و بررسی شده و پایایی از طریق محاسبه ضرایب بارهای عاملی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری عامل تاییدی و از نرمافزار Spss25 و Smart Pls2.0 استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که حس دیداری، حس شنیداری و حس لمسی بر ادراک مصرف کننده از برند اخلاقی تاثیر دارند و ادراک مصرف کننده از برند اخلاقی بر اعتماد، رضایت و تعهد تاثیری مثبت و معنادار دارد. اعتماد، رضایت و تعهد بر نیت هم آفرینی ارزش تاثیری مثبت و معنادار دارد. گرایش به ارزش نوع دوستانه قادر است اثرگذاری حس دیداری بر ادراک مصرف کننده از برند اخلاقی و اثرگذاری حس شنیداری بر ادارک مصرف کننده از برند اخلاقی را تعدیل کند.
ارائه الگویی برای منطقهای شکلگیری شرکتهای چند کسبوکاره ناهمگون در فضای کسبوکارهای ایران
صفحه 136-168
سلمان سلمان عیوضی نژاد؛ سید محمود حسینی؛ بهمن حاجی پور؛ علی عبدالهی
چکیده با توجه به اهمیت بالای شرکتهای چند کسبوکاره ناهمگون در اقتصاد کشورهای درحالتوسعه منطقهای شکلگیری آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی منطقهای شکلگیری و شاخصهای تشکیلدهنده هر یک از منطق در فضای شرکتهای دولتی و خصوصی است. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد شرکتهای چندکسبوکاره ناهمگون در فضای شرکتهای دولتی و خصوصی بودند که بر اساس روش نمونهگیری قضاوتی و هدفمند تعداد 11 نفر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفتند. روش پژوهش حاضر مبتنی بر نظریه بنیاد چندگانه بوده است . در بخش اول از طریق ادبیات نظری و مرور نظاممند تعداد 28 مضمون در سه دسته زمینهای، ساختاری و رفتاری شناسایی شد و در بخش دوم هم بر مبنای ادبیات پژوهش وارد فضای مصاحبه گردید و تعداد 4 مضمون به مضامین قبلی اضافه شد که عبارتاند از تحریمهای سیاسی، دانش مدیران، مبادله کسبوکارها با بدهی معوقه، وجود کسبوکارهای پوششی، تقدم وجود کسبوکارها بر شکلگیری آنها. نتایج نشان داد که منطق غالب برای شکلگیری شرکتهای دولتی منطق اجبار بوده و برای شرکتهای خصوصی هم سه منطق همافزایی، کسبوکار و تفکر مدیران شناسایی شد. در بین عوامل تشکیلدهنده هر یک از منطقها بر اساس فراوانی مصاحبهها برای منطق اجبار عوامل ساختاری، برای منطق همافزایی عوامل ساختاری، برای منطق کسبوکار، عوامل زمینهای و نهایتاً برای منطق تفکر مدیران عوامل رفتاری بهعنوان عوامل اصلی انتخاب شدند.
نگاشت مفهومی رویکرد بازاریابی اجتماعی در سازمان امور مالیاتی کشور
صفحه 170-191
زینب میرزایی؛ شهناز نایب زاده؛ سید حسن حاتمی نسب
چکیده بازاریابی اجتماعی بر پایه تأمین نیازها و خواسته های مشتریان در کوتاه مدت به نحوی شایسته تر از رقبا؛ تامین منافع بلند مدت بازار هدف و نیز ارتقای رفاه و تندرستی جامعه بنا شده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و بومیسازی شاخصها و مولفههای بازاریابی اجتماعی در راستای تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی کشور است. روش این پژوهش ازنظر هدف کاربردی_توسعهای و از نظر شیوه اجرا توصیفی است. استراتژی پژوهش در مرحله اول تحلیل محتوای کیفی و درمرحله دوم نگاشت مفهومی بود. در تحلیل محتوای کیفی مستندات علمی مرتبط با موضوع تحقیق به روش هدفمند انتخاب و مولفهها و شاخصها شناسایی گردید. نتایج حاصل از گام اول از طریق مصاحبه با 11 نفر از خبرگان سازمان امور مالیاتی کشور بومیسازی شد و نتایج پژوهش نشان داد به منظور تغییر نگرش مودیان مالیاتی و به تبع آن تحریک رفتار پرداخت مالیات، مولفههای تناسب قوانین، توسعه فرهنگ مالیاتی و مشارکت سازمانها اهمیت بیشتری داشته و مولفههایی همچون شناسایی و ادراک نیاز مودیان، ،تدوین استراتژیهای مالیاتی، سیاستگذاری شایسته و شفافسازی خدمات الکترونیک در ردههای بعدی قرار می گیرند. نتایج پژوهش حاضر که رویکرد نوین بازاریابی اجتماعی را به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و اصلاح نگرش مودیان مالیاتی مبنا قرار داده میتواند مبنای مناسبی برای تصمیم گیرندگان این نهاد دولتی فراهم ساخته و زمینه ساز رشد اجتماعی از طریق وصول داوطلبانه مالیات گردد.
ارائه یک مدل تحلیل پوششی داده ای شبکه ای برای مقایسه کارایی زیست محیطی صنایع فعال در شهر تهران
صفحه 193-216
آزاده امید؛ عادل آذر؛ محمود دهقان نیری؛ عباس مقبل باعرض
چکیده از آنجا که منابع در هر منطقه جغرافیایی محدود است، رویکرد منطقی آن است که این منابع صرف کسب و کارهای کارا شود. طی سال های اخیر، کلان شهر تهران به دلیل شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی در شرایط بحرانی زیست محیطی قرار دارد؛ بنابراین، سنجش کارایی زیست محیطی صنایع فعال در این شهر در کنار ارزیابی کارایی عملیاتی حائز اهمیت است. برای مقایسه عملکرد صنایع و سنجش کارایی کل متشکل از کارایی عملیاتی و کارایی زیست محیطی می توان از تکنیک تحلیل پوششی داده ای شبکه ای استفاده نمود. پیدایش تکنیک تحلیل پوششی داده ای شبکه ای برای سنجش همزمان کارایی چندین زیرفرآیند به عنوان پیشرفتی در مدل استاندارد تحلیل پوششی داده ها به حساب می آید که در پی یافتن همزمان کارایی کل و کارایی زیرفرآیندها طی یک مدل ریاضی چندهدفه است. مدل ارائه شده در این پژوهش با حداقل سازی فاصله از کارایی مستقل، سعی در بهینه سازی مدل چندهدفه با استفاده از رویکردی خطی دارد. بطوری که مقایسه نتایج عددی نشانگر برتری این مدل نسبت به مدل های موجود در ادبیات در دستیابی به مجموعه جواب پارتو است.