هاشم آقازاده؛ حسین امینی کسبی؛ عماد جعفری
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 1-20
چکیده
از آنجاکه ارزش ویژه نام تجاری در تدوین استراتژی کسب وکار کمک شایانی کرده و در بلندمدت به سودآوری سازمانها منجر می شود، بنابر این، شناسایی تأثیر شخصیت نام تجاری بر ارزش ویژه نام تجاری از دیدگاه مشتریان بسیار مهم است. اما از آنجا که در رابطه با تاثیر مستقیم شخصیت برند بر ارزش ویژه برند مستندات کمی وجود دارد، از این رو با توجه به ادبیات ...
بیشتر
از آنجاکه ارزش ویژه نام تجاری در تدوین استراتژی کسب وکار کمک شایانی کرده و در بلندمدت به سودآوری سازمانها منجر می شود، بنابر این، شناسایی تأثیر شخصیت نام تجاری بر ارزش ویژه نام تجاری از دیدگاه مشتریان بسیار مهم است. اما از آنجا که در رابطه با تاثیر مستقیم شخصیت برند بر ارزش ویژه برند مستندات کمی وجود دارد، از این رو با توجه به ادبیات موضوع تحقیق و پیشینه ی تحقیقات گذشته، از مفاهیم اعتماد به برند و نگرش به برند به عنوان متغیر های میانجی در رابطه غیر مستقیم شخصیت برند بر ارزش ویژه برند استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق را 384 نفر از مشترکان یکی از اپراتورهای مطرح کشور در منطقه پنج تهران را در بر میگیرد. ابزار گردآوری داده در این تحقیق ، پرسشنامه می باشد که از پایایی و روایی مورد نظر برخوردار می باشد.جهت آزمون فرضیه های تحقیق نیز از روش حداقل مربعات جزئی و به کمک نرم افزار Smart PLS نسخه دو، استفاده گردید. نتایج تحقیق حکایت از وجود اثر مثبت اما غیر مستقیم شخصیت برند بر ارزش ویژه برند دارد، همچنین اثر مستقیم متغیرهای اعتماد به برند و نگرش به برند بر ارزش ویژه برند مورد تایید قرار گرفت.
منیجه بحرینیزاده؛ بدریه رضایی
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 21-48
چکیده
افزایش نگرانیهای زیست محیطی باعث توجه شرکتها به مفاهیم بازاریابی سبز و به دنبال آن رشد تحقیقات، افزایش پراکندگی و انفجار اطلاعات در این زمینه شده است، از این رو انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوان دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین عواملی ...
بیشتر
افزایش نگرانیهای زیست محیطی باعث توجه شرکتها به مفاهیم بازاریابی سبز و به دنبال آن رشد تحقیقات، افزایش پراکندگی و انفجار اطلاعات در این زمینه شده است، از این رو انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوان دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین عواملی است که بیشترین تأثیر را بر رفتار خرید سبز دارند. سنجش میزان ناهمگونی مطالعات پیشین، بررسی اثر تصادفی و ثابت متغیرهای مؤثر بر رفتار خرید سبز و ارزیابی میزان تورش متغیرها در مطالعات گذشته از دیگر اهداف این پژوهش میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی بوده و از نظر هدف، میتوان از نوع تحقیقات بنیادی قلمداد نمود. این پژوهش با بهکارگیری روش فراتحلیل به تجزیهوتحلیل تحقیقات انجامشده بین سالهای 1997 تا 2015 در حوزه رفتار تصمیمگیری خرید سبز پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مقالات داخلی و خارجی موجود در پایگاههای در دسترس پژوهشگر میباشد. در مجموع 22 مطالعه و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج فراتحلیل نشان میدهد که نگرانی زیست محیطی، تاثیرات اجتماعی، اثربخشی درک شده، میزان مسئولیت پذیری اجتماعی، نگرانی از تصویر و برداشت شخصی، نگرش زیست محیطی، درک اهمیت مسائل زیست محیطی و قصد خرید محصولات سبز بیشترین تاثیر را در مطالعات مختلف بر رفتار خرید سبز داشته اند.
محسن ترابی؛ وجه الله قربانی زاده؛ میرعلی سیدنقوی
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 49-74
چکیده
در تمامی کشورها روند توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در بخش دولتی با هدف بازآفرینی و اصلاحات در این بخش، سرعت فزایندهای به خود گرفته است. به همین ترتیب در میان مقامات دولتی کشورمان نیز شتابزدگی خاصی برای غلبه بر فاصله ایجاد شده بین ایران و سایر کشورهای پیشرفته در زمینه مدیریت مبتنی بر فناوری اطلاعات به وجود آمده است. به نظر میرسد ...
بیشتر
در تمامی کشورها روند توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در بخش دولتی با هدف بازآفرینی و اصلاحات در این بخش، سرعت فزایندهای به خود گرفته است. به همین ترتیب در میان مقامات دولتی کشورمان نیز شتابزدگی خاصی برای غلبه بر فاصله ایجاد شده بین ایران و سایر کشورهای پیشرفته در زمینه مدیریت مبتنی بر فناوری اطلاعات به وجود آمده است. به نظر میرسد این شتاب زدگی باعث شده است تا رویکرد تقلید و کپی کردن مدلهای خارجی بر حسب عوامل نهادین و هنجاری به جای عوامل منطقی و فنی بیشترین تاثیر را در دولت الکترونیک ایران داشتهاند. هدف این پژوهش کیفی که با روش تحلیل تم انجام شده است، طراحی مدلی برای تبیین عوامل موثر بر خطمشیهای دولت الکترونیک ایران از مرحله شکلگیری تا ارزیابی، بر اساس بنیانهای نظری قانون مدیریت خدمات کشوری است. بدین منظور 11 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان صورت پذیرفته است. تحلیل دادهها در فرایند کدگذاری باز با کمک نرم افزار MAXQDA منجر به ظهور 19 تم فرعی در قالب 6 تم اصلی گردید.
مجید حسنی؛ سعید جهانیان
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 75-92
چکیده
مدیریت دانش به عنوان یک سیستم دارای دو جنبه سازمان و ساختار میباشد که موفقیت و هوشمندی آن در سازمان را بر اساس میزان زوجیشدن ساختاری آن با سایر سیستمها و زیرسیستمهای سازمانی تعریف مینمایند. آنچه در این مقاله مورد توجه قرار میگیرد شناسایی عوامل زوجیشدن و موفقیت سیستم مدیریت دانش در سازمان بر اساس زوجیشدن با سایر زیرسیستمهای ...
بیشتر
مدیریت دانش به عنوان یک سیستم دارای دو جنبه سازمان و ساختار میباشد که موفقیت و هوشمندی آن در سازمان را بر اساس میزان زوجیشدن ساختاری آن با سایر سیستمها و زیرسیستمهای سازمانی تعریف مینمایند. آنچه در این مقاله مورد توجه قرار میگیرد شناسایی عوامل زوجیشدن و موفقیت سیستم مدیریت دانش در سازمان بر اساس زوجیشدن با سایر زیرسیستمهای موجود در سازمان میباشد.در این پژوهش، ابتدا مؤلفههای زوجیشدن ساختاری سیستم مدیریت دانش شناسایی و پس از بررسی و تحلیل عاملی تأییدی میزان اهمیت هر یک از زیرسیستمهای مربوط با سیستم مدیریت دانش بررسی و در مقایسه با یکدیگر با بهرهگیری از تکنیک های آماری میزان اهمیت زیرسیستمها در زوجیشدن اولویتبندی میگردد. در این پژوهش موفقیت سیستم مدیریت دانش در سازمان با نگرش زوجیشدن ساختاری مورد توجه قرارگرفته و زمینه تطبیق و سازگاری بیشتر مدیریت دانش با سایر سیستم های و زیرسیستمهای دارای اولویت زوجیشدن را میسر نموده و موجبات هوشمندی سیستم مدیریت دانش در سازمان را فراهم میآورد.
آمنه خدیور؛ فاطمه درتاج
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 93-118
چکیده
سیستم های مدیریت دانش مبتنی بر رایانش ابری باعث ایجاد مزیت رقابتی از طریق کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد می شوند. پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش ابری در سازمان و بهره برداری از مزایای ارزشمند آن، مستلزم شناسایی عوامل موثر بر موفقیت پیاده سازی از نظرطراحان و پیاده سازان است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در دو بخش ...
بیشتر
سیستم های مدیریت دانش مبتنی بر رایانش ابری باعث ایجاد مزیت رقابتی از طریق کاهش هزینه ها و بهبود عملکرد می شوند. پیاده سازی سیستم های مدیریت دانش ابری در سازمان و بهره برداری از مزایای ارزشمند آن، مستلزم شناسایی عوامل موثر بر موفقیت پیاده سازی از نظرطراحان و پیاده سازان است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تئوری زمینه ای یا داده بنیاد و در بخش کمی از روش توصیفی -پیمایشی استفاده شده است . عوامل موفقیت و مدل تحقیق، خروجی روش داده بنیاد است. برای انجام مطالعات میدانی ، براساس عوامل انتخاب شده، پرسشنامه ای تنظیم شد و اهمیت عوامل موفقیت و اولویت آن ها به نظر سنجی بین خبرگان مدیریت دانش و رایانش ابری گذاشته شده است. بر اساس نتایج حاصله عوامل هفت گانه به دست آمده، با احتساب اولویت بندی، به ترتیب شامل عوامل مربوط به اعتماد، عوامل مدیریتی، عوامل انسانی و فرهنگی، عوامل سازمانی،عوامل فنی، عوامل اقتصادی،عوامل محیطی می باشند. مهم ترین پیامد های شناسایی شده بکارگیری این سیستم ها در سازمان ها شامل کاهش زمان انجام فرآیند های مدیریت دانش ، بهبود عملکرد و افزایش مزیت رقابتی می باشد.
زهره زرگران خوزانی؛ سید سروش قاضی نوری
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 119-176
چکیده
در دو دهه اخیر، تبیین استراتژی فناوری بعنوان یکی از حیاتی ترین نیازهای بنگاه های مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفته و بسیاری از صاحب نظران این حوزه، به لحاظ تأثیرگذاری عمیق آن بر سایر استراتژیهای عملیاتی بنگاه، آن را در سطحی بالاتر از سایر استراتژیهای عملیاتی طبقه بندی نموده اند. هدف از تدوین استراتژی فناوری در یک سازمان، روش کسب ...
بیشتر
در دو دهه اخیر، تبیین استراتژی فناوری بعنوان یکی از حیاتی ترین نیازهای بنگاه های مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفته و بسیاری از صاحب نظران این حوزه، به لحاظ تأثیرگذاری عمیق آن بر سایر استراتژیهای عملیاتی بنگاه، آن را در سطحی بالاتر از سایر استراتژیهای عملیاتی طبقه بندی نموده اند. هدف از تدوین استراتژی فناوری در یک سازمان، روش کسب موقعیت برتر رقابتی و چگونگی تحقق اهداف فناورانه و بلندمدت آن است. در این پژوهش جهت تدوین استراتژی فناوری در صنایع فولاد بعد از بررسیهای انجام شده مدلی بر پایه نقشه استراتژی و شناسایی فرآیندهای کلیدی ارائه گردید. ابتدا فرآیندهای کلیدی بر اساس اهداف استراتژیک شرکت شناسایی شدند. بعد به شناسایی فناوریهای فرآیندهای کلیدی با رویکرد فرآیندی از طریق مصاحبه با مدیران ارشد و مطالعه منابع الکترونیکی پرداخته شد. در مرحله آخر جهت ارزیابی فناوریهای شناسایی شده از ماتریس امکان پذیری / جذابیت فناوری استفاده گردید. با قرار دادن فناوریها در ماتریس، 7 فناوری در ناحیهی امکان پذیری و جذابیت بالا، 1 فناوری در ناحیهی امکان پذیری و جذابیت کم، 4 فناوری در ناحیهی امکان پذیری و جذابیت متوسط و 2 فناوری در ناحیهی امکان پذیری بالا و جذابیت متوسط قرار گرفتند که برای هر ناحیه استراتژی مناسب پیشنهاد گردید.
امین پاشایی هولاسو؛ ابوتراب علیرضایی
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 149-176
چکیده
در دنیای رقابتی امروزی که تغییر یکی از مهمترین ویژگیهای آن میباشد، ضرورت دارد سازمانها برای حفظ و بقاء حیات خود به دنبال چابکی باشند تا بتوانند در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه به بهبود کیفیت و ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات خود بپردازند. مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیتهای چابکی سازمانی در یکی از ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروزی که تغییر یکی از مهمترین ویژگیهای آن میباشد، ضرورت دارد سازمانها برای حفظ و بقاء حیات خود به دنبال چابکی باشند تا بتوانند در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه به بهبود کیفیت و ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات خود بپردازند. مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیتهای چابکی سازمانی در یکی از سازمانهای نیروهای مسلح با روش توصیفی – پیمایشی و از نوع همبستگی به رشته تحریر درآمده است و سعی میکند پنج فرضیه وجود رابطه بین "فرهنگ تصمیمگیری گروهی"، "فرهنگ یادگیری"، "فرهنگ اشتراک قدرت"، "فرهنگ مشارکت" و "فرهنگ تحمل مخاطره" بر "چابکی سازمانی" را به آزمون گذارد. برای آزمون فرضیههای فوق از یک پرسشنامۀ محققساخته متشکل از 48 سوال استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آن با استفاده از نرمافزار SPSS، 994/0 محاسبه شد. نمونه آماری تحقیق نیز با استفاده از جدول مورگان تعداد 140 نفر برآورد شد که به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج معادلات ساختاری به قرار زیر میباشد. بین "فرهنگ تصمیمگیری گروهی"، "فرهنگ یادگیری"، "فرهنگ اشتراک قدرت"، "فرهنگ مشارکت"، "فرهنگ تحمل مخاطره" و "چابکی سازمانی" رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
سید مهدی الحسینی المدرسی؛ زهره فرزین فر؛ سعید سعیدا اردکانی
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 177-194
چکیده
خرید وسواسی جنبه تاریک رفتار مصرف کننده نامیده میشود، زیرا شامل پیامدهای بلند مدتی مانند بدهی، افسردگی و دعواهای خانوادگی است. مطالعات نشان دادهاند که خرید وسواسی توسط نگرش پولی تحت تأثیر قرار میگیرد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر نگرش پولی بر خرید وسواسی جوانان است. دادههای مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شده ...
بیشتر
خرید وسواسی جنبه تاریک رفتار مصرف کننده نامیده میشود، زیرا شامل پیامدهای بلند مدتی مانند بدهی، افسردگی و دعواهای خانوادگی است. مطالعات نشان دادهاند که خرید وسواسی توسط نگرش پولی تحت تأثیر قرار میگیرد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر نگرش پولی بر خرید وسواسی جوانان است. دادههای مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان جوان پاساژهای مدرن یزد و نمونه به دست آمده با استفاده از فرمول کوکران 113 نفر میباشد. دادههای گردآوری شده با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی و با بهرهگیری از نرمافزار PLS و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع پژوهش همبستگی است. نتایج نشان داد که نگرش پولی، ابعاد قدرت-پرستیژ و اضطراب بر خرید وسواسی تأثیر مثبت و معنادار دارد و ابعاد حفظ زمان و بی اعتمادی بر خرید وسواسی تأثیر منفی و معنادار دارد.