احمد سرداری؛ عبدالحسین کرم پور؛ مریم آقاموسی طهرانی
دوره 20، شماره 4 ، دی 1395، صفحه 1-22
چکیده
توسعه صادرات کالاهای فناورمحور و فراوردههایی که سهم فناوری پیشرفته در ساخت آنها بالاست، یکی از اهداف مهم استراتژی بلندمدت توسعه صادرات کشور است. صادرات کالاها و خدمات فناورمحور به عنوان نقطه اوج فعالیتهای علمی و فناوری است که میتواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده فراوان، اقتدار ملی و ثروت برای کشور شود. از این رو ...
بیشتر
توسعه صادرات کالاهای فناورمحور و فراوردههایی که سهم فناوری پیشرفته در ساخت آنها بالاست، یکی از اهداف مهم استراتژی بلندمدت توسعه صادرات کشور است. صادرات کالاها و خدمات فناورمحور به عنوان نقطه اوج فعالیتهای علمی و فناوری است که میتواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار، ارزش افزوده فراوان، اقتدار ملی و ثروت برای کشور شود. از این رو در این پژوهش شرکتهای فناورمحور صادرکننده پارک فناوری پردیس که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میباشد، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. در این پژوهش با استفاده از روش آمیخته اکتشافی، عوامل تسهیلکننده مؤثر بر صادرات کالاهای فناورمحور با استفاده از پژوهشی کیفی از طریق روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار در پنج مقوله (اتاق بازرگانی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دولت در سطح کلان، همکاران بینالمللی و سطح شرکت) شناسایی شده و سپس در دو روش مدلسازی ساختاری تفسیری و روش دیمتل که از رویکردهای مدلسازی نرم هستند، پیادهسازی شده است که روابط علی و معلولی عوامل و همچنین مدل سطحبندی شده ساختاری تفسیری آنها استخراج شده و درنهایت نقش مؤثر دولت در توانمندسازی صادرات شرکتهای فناورمحور تأیید شده است.
نور محمد یعقوبی؛ شیما امینی
دوره 20، شماره 4 ، دی 1395، صفحه 23-44
چکیده
در عصر حاضر سازمانها با بحران های گوناگونی روبرو هستند که از هر سو حیات و بقای آنها را مورد هجوم قرار میدهند. در چنین شرایطی، سازمانها زمانی موفق عمل خواهند نمود که ضمن کسب شناخت کافی نسبت به این بحرانها و پیشبینی آنان، شرایط مناسبی برای کاهش یا از بین بردن آن فراهم آورند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر هوش سازمانی ...
بیشتر
در عصر حاضر سازمانها با بحران های گوناگونی روبرو هستند که از هر سو حیات و بقای آنها را مورد هجوم قرار میدهند. در چنین شرایطی، سازمانها زمانی موفق عمل خواهند نمود که ضمن کسب شناخت کافی نسبت به این بحرانها و پیشبینی آنان، شرایط مناسبی برای کاهش یا از بین بردن آن فراهم آورند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر هوش سازمانی بر مدیریت بحرانهای سازمانی و بر مبنای مطالعهای توصیفی-همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارکنان در کارخانه نیرو کُلر اصفهان که حداقل مدرک آنان کارشناسی بوده، به تعداد 400 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 178 نفر محاسبه و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب با حجم جامعه آماری بوده است. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه 49 سوالی استاندارد آلبرخت (2010) برای سنجش هوش سازمانی و پرسشنامه 21 سوالی محققساخته برای سنجش مدیریت بحران میباشد که روایی آنان به دو روش محتوایی و سازه و پایایی پرسشنامههابا استفاده از روش آلفای کرونباخ برای هوش سازمانی (942/0) و مدیریت بحران (908/0) تأیید گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Amos 21 و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج حاصل از بررسی فرضیه-های پژوهش نشان داد هوش سازمانی با ضریب 945/0 تأثیر مستقیم بالایی بر کنترل بحرانهای سازمانی در قبل، حین و بعد از وقوع داشته است. این در حالی است که در بین مؤلفههای هفتگانه هوشمندی سازمانی، «سرنوشت مشترک» با ضریب 987/0 بیشترین تأثیر را در کنترل بحرانهای سازمانی داشته است.
راضیه فعلی؛ عباس ابراهیمی؛ بلقیس باورصاد
دوره 20، شماره 4 ، دی 1395، صفحه 45-64
چکیده
در دنیای امروز تکنولوژی و گوشیهای هوشمند به یک ضرورت تبدیل شده است. جلب رضایت مشتری و یا مصرفکننده، در استفاده از خدمات این تکنولوژی تبدیل به موضوعی رقابتی شده است و این رقابت در هر منطقه بزرگی وجود دارد و استثنایی هم ندارد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر کیفیت شامل کیفیت محتوی، کیفیت سیستم و کیفیت خدمات بر مطلوبیت و لذت ادراک شده، همچنین ...
بیشتر
در دنیای امروز تکنولوژی و گوشیهای هوشمند به یک ضرورت تبدیل شده است. جلب رضایت مشتری و یا مصرفکننده، در استفاده از خدمات این تکنولوژی تبدیل به موضوعی رقابتی شده است و این رقابت در هر منطقه بزرگی وجود دارد و استثنایی هم ندارد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر کیفیت شامل کیفیت محتوی، کیفیت سیستم و کیفیت خدمات بر مطلوبیت و لذت ادراک شده، همچنین تأثیر این عوامل بر رضایت مشتری میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- علّی میباشد. جامعه آماری این تحقیق را تمام مشتریان گوشیهای هوشمند سامسونگ شهر خرمآباد تشکیل میدهد. روش نمونهگیری تصادفی دردسترس می باشد. حجم نمونه برابر با 300 نفر بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرمافزارهایSPSS و AMOS استفاده شده است. تمامی فرضیههای مطرح شده در این پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند.
سجاد شکوهیار؛ علی رضائیان؛ امیر بروفر
دوره 20، شماره 4 ، دی 1395، صفحه 65-94
چکیده
امروزه تعامل شرکتها با مشتریان در قالب مدیریت ارتباط با مشتری به طور قابل توجهی تغییر یافته است. شناسایی ویژگیهای مشتریان مختلف و تخصیص بهینه منابع به آنها با توجه به ارزشی که برای شرکتها دارند، به یکی از دغدغههای اصلی در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری تبدیل شده است. هدف این مقاله ارائه مدل مناسبی جهت بخشبندی مشتریان براساس ...
بیشتر
امروزه تعامل شرکتها با مشتریان در قالب مدیریت ارتباط با مشتری به طور قابل توجهی تغییر یافته است. شناسایی ویژگیهای مشتریان مختلف و تخصیص بهینه منابع به آنها با توجه به ارزشی که برای شرکتها دارند، به یکی از دغدغههای اصلی در حوزه مدیریت ارتباط با مشتری تبدیل شده است. هدف این مقاله ارائه مدل مناسبی جهت بخشبندی مشتریان براساس برخی از مهمترین ویژگیهای مالی، جمعیت شناختی در قالب عوامل مؤثر بر شاخصهای ارزش دوره عمر مشتری (آر.اف.ام) میباشد. در فرایند پیشنهادی این تحقیق که در شرکت بیمه سامان اجرا شده است، پس از تعیین مقادیر شاخصهای مدل آر.اف.ام (RFM) شامل تازگی مبادله، تعداد دفعات مبادله و ارزش پولی مبادله در 180000 مشتری و وزندهی آنها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، تعداد خوشه بهینه براساس شاخص سیلوئت و نرخ تأثیر شاخصهای آر.اف، ام با استفاده از الگوریتم Two-step انجام شد و در مرحله بعد به خوشهبندی مشتریان با استفاده از روش K-means پرداخته شده است. نتایج مطالعه حاضر، زمینه را برای تحلیل ویژگیهای مشتریان شرکت در سه بخش اصلی فراهم نمود. همچنین با اولویتبندی خوشهها براساس شاخصهای آر.اف.ام، مشتریان کلیدی و با ارزش شرکت مشخص شدند. درنهایت نیز پیشنهادهایی به شرکت برای بهبود سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ارائه گردید.
مریم مهین محمد علی زاده؛ علیرضا حسن زاده؛ شعبان الهی
دوره 20، شماره 4 ، دی 1395، صفحه 95-116
چکیده
با بررسی سایتهای شرکتهای مطرح در ایران میتوان به این نتیجه رسید که آنها تنها از بخش کوچکی از فناوریهای وب 2 مانند شبکههای اجتماعی و RSSها برای تحقق اهداف کسب وکار خود استفاده میکنند. با توجه به اینکه سازمان 2 مفهومی جدید بوده و تمامی ابعاد و زوایای سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهد، از این رو آمادگی برای آن قبل از استقرار کامل ...
بیشتر
با بررسی سایتهای شرکتهای مطرح در ایران میتوان به این نتیجه رسید که آنها تنها از بخش کوچکی از فناوریهای وب 2 مانند شبکههای اجتماعی و RSSها برای تحقق اهداف کسب وکار خود استفاده میکنند. با توجه به اینکه سازمان 2 مفهومی جدید بوده و تمامی ابعاد و زوایای سازمانی را تحت تأثیر قرار میدهد، از این رو آمادگی برای آن قبل از استقرار کامل در سازمان، امری ضروری به نظر میرسد. این پژوهش در پی ارائه مدلی است که شرکتها براساس آن بتوانند میزان آمادگی سازمانی خود را برای سازمان 2 بسنجند. به این منظور پس از مطالعه کتابخانهای، مدل اولیه تدوین شده و پس از کسب نظر از خبرگان در مورد روایی آن، مدل نهایی آمادگی سازمانی برای سازمان 2، ارائه شده است. مدل نهایی از 5 مرحله انگیزش علاقه، آغاز، توجیه و قانونیسازی، تصمیمگیری برای عمل و اقدام و از عوامل تأثیرگذار مخاطره زیاد بازار، فشار خارجی و اجتماعی برای پذیرش سازمان 2، آشنایی با فواید سازمان 2، تناسب نیازها با سازمان 2، وجود یا توسعه اهداف و استراتژیهای سازمان 2، همراستایی اهداف سازمان 2 با اهداف سازمان، نگرش و تمایل مثبت مدیریت و کارمندان نسبت به سازمان 2، پشتیبانی و تعهد مدیریت عالی، وجود فرهنگ سازمانی مناسب، وجود پیشگامان و قهرمانان، وجود تیم فنی خوب و شایسته، ساختار سازمانی مسطح، تعیین مخاطبان هدف و بازمهندسی فرایندهای کسبوکار تشکیل شده است.
سید هادی موسوی نژاد؛ حجت وحدتی؛ محمد حکاک
دوره 20، شماره 4 ، دی 1395، صفحه 117-146
چکیده
با توجه به اهمیت اخلاق در موفقیت کسبوکارها، دانشجویان مدیریت امروز نیازمند درک صحیح از اخلاق و قضاوت اخلاقی در مواجه با مسائل اخلاقی بوده و باید با عوامل فردی و سازمانی موثر بر آن آشنا باشند. جو اخلاقی و ایدئولوژی اخلاقی از جمله عواملی هستند که میتوانند بر قضاوت اخلاقی تأثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییر کنند. درواقع اصول و قواعد ...
بیشتر
با توجه به اهمیت اخلاق در موفقیت کسبوکارها، دانشجویان مدیریت امروز نیازمند درک صحیح از اخلاق و قضاوت اخلاقی در مواجه با مسائل اخلاقی بوده و باید با عوامل فردی و سازمانی موثر بر آن آشنا باشند. جو اخلاقی و ایدئولوژی اخلاقی از جمله عواملی هستند که میتوانند بر قضاوت اخلاقی تأثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییر کنند. درواقع اصول و قواعد اخلاقی سازمان سنگ بنایی برای سبک زندگی افراد هستند که استدلال و قضاوت اخلاقی آنها را در موقعیتهای چالشبرانگیز تحت تأثیر قرار میدهند ولی این تأثیر میتواند با توجه به ایدئولوژی اخلاقی افراد متفاوت باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جو اخلاقی بر قضاوت اخلاقی و بررسی نقش واسط ایدئولوژی اخلاقی (آرمانگرایی، نسبیگرایی) در این تأثیرگذاری است که در میان 309 دانشجوی مدیریت گروه بازرگانی دانشگاه لرستان مورد پیمایش قرار گرفته است. دادههای گردآوریشده از پرسشنامه و سناریوی فروش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیلشده و نتایج حاکی از آن است که جو اخلاقی علاوه بر تأثیرگذاری مستقیم و مثبت بر قضاوت اخلاقی، به صورت غیرمستقیم از طریق آرمانگرایی نیز تأثیر مثبتی دارد ولی این تأثیر از طریق نسبیگرایی معنادار نمیباشد. همچنین جو اخلاقی بر آرمانگرایی تأثیر مثبت و بر نسبیگرایی تأثیر منفی دارد. آرمانگرایی و نسبیگرایی نیز بهترتیب از تأثیر مثبت و منفی بر قضاوت اخلاقی برخوردارند. پژوهش حاضر با تمرکز بر نقش متفاوت ایدئولوژی اخلاقی در قضاوتهای اخلاقی بهویژه در بین دانشجویان مدیریت که تاکنون از چشم پژوهشگران نادیده گرفته شده است، نوآور بوده و میتواند نقش بهسزایی در حوزه مدیریت ایفا کند.
حسین رحمان سرشت؛ محمود علیزاده؛ هادی عبدالهی
دوره 20، شماره 4 ، دی 1395، صفحه 147-176
چکیده
اغلب سازمانها برای هدایت و اثر بر نگرشها و رفتارهای کارکنان و نیز اطمینان از اثربخشی وسایل دستیابی به هدفهای سازمان، از مجموعه متنوعی از سازوکارهای کنترل استفاده میکنند. از این رو با در نظر گرفتن جایگاه ویژه ساختار سازمان و نقش آن در هدایت نگرشها و رفتارهای کارکنان و ابعاد مختلف شغلی، هدف اصلی این پژوهش، مطالعه آثار ساختار ...
بیشتر
اغلب سازمانها برای هدایت و اثر بر نگرشها و رفتارهای کارکنان و نیز اطمینان از اثربخشی وسایل دستیابی به هدفهای سازمان، از مجموعه متنوعی از سازوکارهای کنترل استفاده میکنند. از این رو با در نظر گرفتن جایگاه ویژه ساختار سازمان و نقش آن در هدایت نگرشها و رفتارهای کارکنان و ابعاد مختلف شغلی، هدف اصلی این پژوهش، مطالعه آثار ساختار سازمانی و ویژگیهای شغل بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه استفاده میشود. تعداد 350 نفر از کارمندان ادارههای مختلف یک سازمان دولتی در شهر تهران بهعنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها و مدل، از آزمونهای ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل مسیر (رگرسیون چندگانه) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از این است که در میان متغیرهای ساختار سازمانی، رسمیت مهمترین عامل اثرگذار منفی بر تنوع وظیفه، هویت وظیفه و استقلال شغلی محسوب میشود. همچنین میتوان تمرکز را به عنوان اصلیترین عامل اثرگذار بر اهمیت وظیفه و بازخور شغلی در نظر گرفت. علاوه بر این در میان متغیرهای مربوط به ویژگیهای شغل، بازخور شغلی بیشترین اثر را بر رضایت شغلی دارد. درنهایت نیز یافتههای پژوهش نشان داد که رضایت شغلی اثر مثبت و معناداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.
حسین خطیال؛ ایوب شیخی؛ سعید اسمعیل پور زنجانی
دوره 20، شماره 4 ، دی 1395، صفحه 177-192
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری بر پیادهسازی فرهنگ یادگیری با لحاظ کردن نقش میانجی جوسازمانی هست. .جامعه آماری این پژوهش را 264 نفر از مدیران و کارکنان موسسه حسابرسی مفید راهبر تشکیل میدهند که از این تعداد 157 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخابشده و از آن تعداد نیز، 149 پرسشنامه برگشت داده شد. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر سبک رهبری بر پیادهسازی فرهنگ یادگیری با لحاظ کردن نقش میانجی جوسازمانی هست. .جامعه آماری این پژوهش را 264 نفر از مدیران و کارکنان موسسه حسابرسی مفید راهبر تشکیل میدهند که از این تعداد 157 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخابشده و از آن تعداد نیز، 149 پرسشنامه برگشت داده شد. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه و به روش تصادفی ساده جمعآوری و با روش مدل معادلات ساختاری توسط نرمافزارspss و Amos مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روایی سؤالهای تحقیق با استفاده از روایی محتوا و روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. نتایج و یافتههای مدل معادلات ساختاری پژوهش حاکی از آن است که با توجه به اینکه سبک رهبری به طور مستقیم بر پیاده سازی فرهنگ یادگیری تأثیر ندارد. جو سازمانی به عنوان متغیر میانجی، نقش موثری را در تاثیر سبک رهبری بر پیاده سازی فرهنگ یادگیری ایفا می کند.