نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
3 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
چکیده
با توجه به اهمیت اخلاق در موفقیت کسبوکارها، دانشجویان مدیریت امروز نیازمند درک صحیح از اخلاق و قضاوت اخلاقی در مواجه با مسائل اخلاقی بوده و باید با عوامل فردی و سازمانی موثر بر آن آشنا باشند. جو اخلاقی و ایدئولوژی اخلاقی از جمله عواملی هستند که میتوانند بر قضاوت اخلاقی تأثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییر کنند. درواقع اصول و قواعد اخلاقی سازمان سنگ بنایی برای سبک زندگی افراد هستند که استدلال و قضاوت اخلاقی آنها را در موقعیتهای چالشبرانگیز تحت تأثیر قرار میدهند ولی این تأثیر میتواند با توجه به ایدئولوژی اخلاقی افراد متفاوت باشد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر جو اخلاقی بر قضاوت اخلاقی و بررسی نقش واسط ایدئولوژی اخلاقی (آرمانگرایی، نسبیگرایی) در این تأثیرگذاری است که در میان 309 دانشجوی مدیریت گروه بازرگانی دانشگاه لرستان مورد پیمایش قرار گرفته است. دادههای گردآوریشده از پرسشنامه و سناریوی فروش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیلشده و نتایج حاکی از آن است که جو اخلاقی علاوه بر تأثیرگذاری مستقیم و مثبت بر قضاوت اخلاقی، به صورت غیرمستقیم از طریق آرمانگرایی نیز تأثیر مثبتی دارد ولی این تأثیر از طریق نسبیگرایی معنادار نمیباشد. همچنین جو اخلاقی بر آرمانگرایی تأثیر مثبت و بر نسبیگرایی تأثیر منفی دارد. آرمانگرایی و نسبیگرایی نیز بهترتیب از تأثیر مثبت و منفی بر قضاوت اخلاقی برخوردارند. پژوهش حاضر با تمرکز بر نقش متفاوت ایدئولوژی اخلاقی در قضاوتهای اخلاقی بهویژه در بین دانشجویان مدیریت که تاکنون از چشم پژوهشگران نادیده گرفته شده است، نوآور بوده و میتواند نقش بهسزایی در حوزه مدیریت ایفا کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Ethical Climate and Ethical Ideology on Developing Moral Judgment of Management Students (Case Study: Lorestan Univesity)
نویسندگان [English]
- Seyed Hadi Mousavi Nejad 1
- Hojjat Vahdati 2
- Mohammad Hakkak 3
چکیده [English]
Given the importance of ethics in business success, management students need to understand ethics and moral judgment to deal with ethical issues and they should become familiar with individual and organizational factors affecting it. Among these factors, ethical climate and ethical ideology can affect moral judgment and cause it to chang. In fact, organization ethic principles are the cornerstone for people’s lifestyle that affects their moral judgment in challenging situations. These effects can be different according to ethical ideology. Therefore, this study aims to investigate the effect of ethical climate on moral judgment and investigates the mediating role of moral ideology (idealism and relativism). Research sample was 309 business students in Lorestan University. Data collected using questionnaires and scenario were analyzed using structural equation modeling technique. Results show that the ethical climate both directly and indirectly through idealism positively affects the moral judgment, but this effect was not moderated by relativism. In addition, ethical climate has a positive effect on idealism and negative effect on relativism. Likewise, Idealism and relativism have a positive and negative effect on moral judgments respectively. This study focuses on the different role of ethical ideology in moral judgments especially among management students as its innovation aspect which has not been considered by researchers, and can have a major contribution in the field of management.
کلیدواژهها [English]
- Ethical Climate
- Ethical Ideology
- Idealism
- Relativism
- Moral Judgment