اثر ویژگی‌های دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی؛(مورد مطالعه: حسابداران شرکت‌های صنعتی تبریز)

حسین رحمان سرشت؛ المیرا شاکری؛ شهرام آذری راد

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 1-29

چکیده
  امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزش‌های اخلاقی یکی از پدیده‌های مهم است که در بیشتر سازمان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. بر همین اساس هدف این مقاله بررسی اثر ویژگی‌های دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیم‌گیری‌های اخلاقی حسابداران شرکت‌های صنعتی تبریز است. برای نیل به هدف یادشده پانزده فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری این ...  بیشتر

بررسی نقش خاستگاه ملیتی شرکا در عملکرد اتحاد‌های استراتژیک

طهمورث حسنقلی پور؛ علی حیدری؛ سید حسین جلالی

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 31-50

چکیده
  گزینش شرکای مناسب همواره یکی از مسائل کلیدی‌ در شکل‌گیری اتحادهای استراتژیک بین‌المللی و عملکرد حاصل از آن‌هاست. محققان با وجود توجه به معیارهایی مانند منابع و قابلیت‌های مکمل در شرکا، کمتر به چالش‌ها و پیامدهای ناشی از خاستگاه ملیتی آن‌ها پرداخته‌اند. پژوهش حاضر در همین راستا به بررسی نقش خاستگاه ملیتی در توضیح عملکرد اتحادها ...  بیشتر

ارائه مدل مفهومی فعالیت‌های مورد نیاز برای تحقق بانکداری متمرکز مبتنی بر چارچوب کوبیت

سعید شوال پور؛ فرشاد مهدی پور؛ محمد فتحیان

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 51-77

چکیده
  بانکداری متمرکز سامانه‌ای جامع و یکپارچه برای پاسخ‌دهی به ‌موقع و دقیق به تقاضاهای مشتریان و گزارش‌گیری از اطلاعات آن‌هاست که این کار را از طریق کانال‌های مختلف ارتباطی بین مشتریان و بانک‌ها و یک پایگاه داده مشترک بین تمامی شعب جهت باقی ماندن در عرصه رقابت انجام می‌دهد. برای این‌که از یک فناوری جدید به ‌صورت بهینه و در مسیر اهداف ...  بیشتر

طراحی مدل قابلیت‌های استراتژیک تولیدی با رویکرد مدل معادلات ساختاری (مورد مطالعه: شرکت خودروسازی سایپا)

هاشم معزز؛ محمد رضا فتحی؛ آرش ربیعی

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 79-102

چکیده
  توجه به قابلیت‌های رقابتی به عنوان عوامل ایجاد‌کننده مزیت رقابتی توسط اسکینر مطرح شد. او بیان داشت که قابلیت‌های رقابتی کیفیت، عرضه، هزینه و انعطاف‌پذیری می‌توانند تبدیل به نیروی محرکه و یا عامل بازدارنده‌ای برای سازمان شوند؛ بنابراین مدیریت سازمان در تعیین استراتژی‌ها باید به اثر این قابلیت‌ها توجه کند و با توجه به رابطه مصالحه‌ای ...  بیشتر

واکاوی نقش سیاست‌گذاری داده باز بر بهینه‌یابی سیاستی در نظام آموزش عالی ایران

جعفر امیری فرح آبادی؛ سعید سلیمانی؛ محمود ابوالقاسمی

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 103-126

چکیده
  بنابر نظر اندیشمندان و صاحبان‌نظر آموزش عالی ایران بخش قابل توجهی از مسائل و معضلات این نظام به ناکارآمدی تصمیم‌ها و سیاست‌های این بخش و مبتنی نبودن آن بر شواهد علمی و تجربی بازمی‌‌گردد. سیاست‌گذاری داده باز به عنوان مفهومی جدید که استفاده از مشارکت عمومی و ظرفیت‌های توانمند در عرصه سیاست‌گذاری عمومی را مد نظر قرار می‌دهد، می‌تواند ...  بیشتر

ارائه چارچوبی برای استقرار بازاریابی مبتنی‌بر رایانامه در کسب و کارهای الکترونیک

منیژه قره چه؛ علی عبداللهی؛ عاطفه امیدوار؛ وجیهه حیدری

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 127-151

چکیده
  کسب و کارهای الکترونیک به سرعت درحال رشد هستند و کم‌کم سهم به نسبت خوبی از بنگاه‌های صنعتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و نقش انکارناپذیری در رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کنند. از طرفی مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته مؤید این است که مسأله به کارگیری بازاریابی رایانامه‌ای در کسب و کارهای الکترونیک با توجه به فقدان پژوهش در خصوص بازاریابی ...  بیشتر

شناسایی و تحلیل مورفولوژیک از ابعاد حیاتی توسعه محصول جدید در صنعت خودرو سواری

احمدرضا قاسمی؛ مهدی شعله؛ میثم شهبازی

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 153-177

چکیده
  توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمه‌ای برای ورود به فضای رقابتی در شرایط چالشی است. شرکت‌ها می‌توانند با شناخت ابعاد حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید و انتخاب مدلی سازگار از متغیرها در این ابعاد بستر منحصر به فردی برای توسعه محصول ایجاد نمایند، اما پیچیدگی‌های دنیای حاضر چه از نظر تعدد گزینه‌های تصمیم‌گیری ...  بیشتر

تأثیر ناامنی شخصی بر رفتار خرید محصولات نوستالژیک

تحفه قبادی؛ زهره دهدشتی؛ عباس صالح اردستانی

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 179-203

چکیده
  امروزه شاهد این موضوع هستیم که سهم محصولات نوستالژیک در سبد مصرفی خانوارها در حال افزایش است. بازاریابان سعی دارند به منظور متمایز نمودن محصولات خود از علاقه مصرف‌کنندگان به دوران گذشته در طراحی محصولات نوستالژیک استفاده نمایند. یکی از کارکردهای مصرف محصولات نوستالژیک ایجاد احساس خوشایند در مصرفکننده است. مصرف‌کنندگان هنگام احساس ...  بیشتر

بررسی تأثیر موانع نوآوری بر الگوی نوآوری در شرکت‌های حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

سیامک نوری؛ محمد اسماعیل زاده؛ علیرضا علی احمدی؛ حمیدرضا نور علیزاده

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 205-225

چکیده
  نوآوری به عنوان عامل کلیدی در رقابت‌پذیری کشورها و بنگاه‌ها شناخته می‌شود و بنگاه‌های نوآور پیش‌زمینه یک اقتصاد پویا و رقابتی محسوب می‌شوند، اما بنگاه‌ها در مسیر دستیابی به نوآوری با چالش‌ها و موانعی مواجه هستند که دسته‌بندی‌های مختلفی از این موانع ارائه شده است. هدف این مقاله بررسی موانع نوآوری و میزان اهمیت هر یک از این موانع ...  بیشتر

طراحی مدل بازیابی پایدار محصولات فرسوده

نازنین محبی؛ عباس راد؛ علی‌رضا موتمنی

دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 227-249

چکیده
  هدف این مقاله ارائه مدل بازیابی پایدار محصولات فرسوده با در نظر گرفتن هم‌زمان اثرات اقتصادی، اجتماعی ومحیط زیستی است. تعیین تعداد، محل کارخانه‌ها و جریان مواد بین این کارخانه‌ها در شبکه بازیابی مد نظر است. در فرایند بازیابی و مدیریت ضایعات، بیشینه‌سازی سود و منافع اجتماعی و کمینه‌سازی آلودگی در عملیات محصول فرسوده مورد توجه است؛ ...  بیشتر