حسین رحمان سرشت؛ المیرا شاکری؛ شهرام آذری راد
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 1-29
چکیده
امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی یکی از پدیدههای مهم است که در بیشتر سازمانها مورد توجه قرار میگیرند. بر همین اساس هدف این مقاله بررسی اثر ویژگیهای دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیمگیریهای اخلاقی حسابداران شرکتهای صنعتی تبریز است. برای نیل به هدف یادشده پانزده فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری این ...
بیشتر
امروزه رعایت اخلاق و حفظ ارزشهای اخلاقی یکی از پدیدههای مهم است که در بیشتر سازمانها مورد توجه قرار میگیرند. بر همین اساس هدف این مقاله بررسی اثر ویژگیهای دموگرافیک فردی، متغیرهای سازمانی و اخلاقی در تصمیمگیریهای اخلاقی حسابداران شرکتهای صنعتی تبریز است. برای نیل به هدف یادشده پانزده فرضیه مطرح شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 1505 نفر از حسابداران صنایع خیلی کوچک، کوچک، متوسط و بزرگ شهر تبریز است که با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی، حجم نمونه 306 نفر به دست آمد. برای گردآوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیههای تحقیق از پرسشنامه و سناریو استفاده شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل آماری، ابتدا با استفاده از آمار توصیفی به توصیف متغیرهای پژوهشی اصلی و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته شده و سپس در بخش آمار استنباطی با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی در چارچوب تحلیل مسیر فرضیهها بررسی شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که رابطه معناداری بین شناسایی مسئله اخلاقی و داوری اخلاقی، بین داوری اخلاقی و قصد اخلاقی و نیز بین شناسایی مسئله اخلاقی و قصد اخلاقی وجود دارد، در نتیجه مدل درست پشتیبانی شد. جو اخلاقی سازمان از عوامل پیشبینیکننده قوی درباره سه مرحله تصمیمگیری اخلاقی مورد مطالعه بود.
طهمورث حسنقلی پور؛ علی حیدری؛ سید حسین جلالی
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 31-50
چکیده
گزینش شرکای مناسب همواره یکی از مسائل کلیدی در شکلگیری اتحادهای استراتژیک بینالمللی و عملکرد حاصل از آنهاست. محققان با وجود توجه به معیارهایی مانند منابع و قابلیتهای مکمل در شرکا، کمتر به چالشها و پیامدهای ناشی از خاستگاه ملیتی آنها پرداختهاند. پژوهش حاضر در همین راستا به بررسی نقش خاستگاه ملیتی در توضیح عملکرد اتحادها ...
بیشتر
گزینش شرکای مناسب همواره یکی از مسائل کلیدی در شکلگیری اتحادهای استراتژیک بینالمللی و عملکرد حاصل از آنهاست. محققان با وجود توجه به معیارهایی مانند منابع و قابلیتهای مکمل در شرکا، کمتر به چالشها و پیامدهای ناشی از خاستگاه ملیتی آنها پرداختهاند. پژوهش حاضر در همین راستا به بررسی نقش خاستگاه ملیتی در توضیح عملکرد اتحادها میپردازد و به موازات آن نقش بازار هدف را در تبیین رابطه میان خاستگاه- عملکرد مورد ارزیابی قرار میدهد. دادههای پژوهش پیمایشی حاضر از 93 اتحاد استراتژیک در صنعت پیمانکاری میان بنگاههای ایرانی با سه گروه شریک از اقتصادهای توسعهیافته و اقتصادهای نوظهور یا داخلی گردآوری شده و نقش خاستگاه ملیتی و بازار هدف در قالب فرضیههای مستقل از طریق تحلیل مدلهای رگرسیونی مورد مطالعه قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر ضمن تأیید تأثیرگذاری خاستگاه ملیتی بر عملکرد اتحادها نسبت بین عملکرد اتحاد با شرکایی از گروههای سهگانه را تبیین میکند، همچنین آن گویای نقش تمرکز بر بازار هدف در تبیین عملکرد اتحادهای استراتژیک است.
سعید شوال پور؛ فرشاد مهدی پور؛ محمد فتحیان
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 51-77
چکیده
بانکداری متمرکز سامانهای جامع و یکپارچه برای پاسخدهی به موقع و دقیق به تقاضاهای مشتریان و گزارشگیری از اطلاعات آنهاست که این کار را از طریق کانالهای مختلف ارتباطی بین مشتریان و بانکها و یک پایگاه داده مشترک بین تمامی شعب جهت باقی ماندن در عرصه رقابت انجام میدهد. برای اینکه از یک فناوری جدید به صورت بهینه و در مسیر اهداف ...
بیشتر
بانکداری متمرکز سامانهای جامع و یکپارچه برای پاسخدهی به موقع و دقیق به تقاضاهای مشتریان و گزارشگیری از اطلاعات آنهاست که این کار را از طریق کانالهای مختلف ارتباطی بین مشتریان و بانکها و یک پایگاه داده مشترک بین تمامی شعب جهت باقی ماندن در عرصه رقابت انجام میدهد. برای اینکه از یک فناوری جدید به صورت بهینه و در مسیر اهداف کسب و کاری خود استفاده کنیم مجبور به استفاده از نقشه راهی هستیم که پیادهسازی فناوری جدید را به صورت راهبردی برای ما میسر میسازد. برای این کار چارچوبهای راهبری و نقشه راههای زیادی در منابع مختلف و برای استفاده و کنترل فناوریهای مختلف ارائه شده است. چارچوب راهبری فناوری اطلاعات کوبیت یکی از این نوع چارچوبهاست که جهت هدایت و کنترل فناوری اطلاعات در سازمان به کار میرود. در این مقاله با استفاده از چارچوب مرجع کوبیت مدل راهبری فناوری اطلاعات بانکداری متمرکز ارائه داده میشود که برای این کار ابتدا با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس فعالیتهای مورد نیاز برای راهبری بانکداری متمرکز تعیین گردید. همچنین جهت اختصاص زیرفرایندهای چارچوب کوبیت به فعالیتهای بانکداری متمرکز از نظر خبرگان استفاده و تحلیل آنها با نرمافزار اسپیاساس انجام شد.t
هاشم معزز؛ محمد رضا فتحی؛ آرش ربیعی
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 79-102
چکیده
توجه به قابلیتهای رقابتی به عنوان عوامل ایجادکننده مزیت رقابتی توسط اسکینر مطرح شد. او بیان داشت که قابلیتهای رقابتی کیفیت، عرضه، هزینه و انعطافپذیری میتوانند تبدیل به نیروی محرکه و یا عامل بازدارندهای برای سازمان شوند؛ بنابراین مدیریت سازمان در تعیین استراتژیها باید به اثر این قابلیتها توجه کند و با توجه به رابطه مصالحهای ...
بیشتر
توجه به قابلیتهای رقابتی به عنوان عوامل ایجادکننده مزیت رقابتی توسط اسکینر مطرح شد. او بیان داشت که قابلیتهای رقابتی کیفیت، عرضه، هزینه و انعطافپذیری میتوانند تبدیل به نیروی محرکه و یا عامل بازدارندهای برای سازمان شوند؛ بنابراین مدیریت سازمان در تعیین استراتژیها باید به اثر این قابلیتها توجه کند و با توجه به رابطه مصالحهای میان آنها سطوح هر یک را به گونهای تنظیم کند که بیشترین بازده را برای شرکت داشته باشند. پژوهشهای گسترده فردوس، دی میر و ناکانه در این راستا به ارائه نظریه جمعشوندگی قابلیتهای رقابتی منجر شد. این نظریه بیان میکند که لزوماً رابطه مصالحهای میان قابلیتها برقرار نیست و بهبود یک قابلیت میتواند اثر حمایتی بر دیگر قابلیتها بگذارد؛ بنابراین ترتیب اتخاذ سیاستهای بهبود حائز اهمیت است. در پژوهشهایی که بر این نظریه استوار هستند اثر نوآوری سنجیده نشده بود، حال آنکه با بررسی پیشینه پژوهشی موجود در مدیریت استراتژیک به دلایل جهانیشدن، کاهش چرخه عمر محصولات و فناوریها و همچنین افزایش پویایی محیط و بنگاهها نقش نوآوری در سازمانها بسیار پررنگ شده و میتواند عامل کسب مزیت رقابتی باشد. در پژوهش حاضر این قابلیت به دیگر قابلیتهای مورد بررسی در نظریه جمعشوندگی قابلیتهای رقابتی افزوده شد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان قابلیتهای رقابتی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در شرکت خودروسازی سایپا مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه پژوهش حاکی از آن بود که نوآوری در جامعه مورد بررسی در لایه دوم از رأس مدل تپه شنی قرار میگیرد.
جعفر امیری فرح آبادی؛ سعید سلیمانی؛ محمود ابوالقاسمی
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 103-126
چکیده
بنابر نظر اندیشمندان و صاحباننظر آموزش عالی ایران بخش قابل توجهی از مسائل و معضلات این نظام به ناکارآمدی تصمیمها و سیاستهای این بخش و مبتنی نبودن آن بر شواهد علمی و تجربی بازمیگردد. سیاستگذاری داده باز به عنوان مفهومی جدید که استفاده از مشارکت عمومی و ظرفیتهای توانمند در عرصه سیاستگذاری عمومی را مد نظر قرار میدهد، میتواند ...
بیشتر
بنابر نظر اندیشمندان و صاحباننظر آموزش عالی ایران بخش قابل توجهی از مسائل و معضلات این نظام به ناکارآمدی تصمیمها و سیاستهای این بخش و مبتنی نبودن آن بر شواهد علمی و تجربی بازمیگردد. سیاستگذاری داده باز به عنوان مفهومی جدید که استفاده از مشارکت عمومی و ظرفیتهای توانمند در عرصه سیاستگذاری عمومی را مد نظر قرار میدهد، میتواند در زمینه پشتوانهسازی علمی و عقلایی در راستای بهینهیابی سیاستی در نظام آموزش عالی ایران مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر با رویکردی آمیخته، ابتدا سعی در شناسایی الزامات سیاستگذاری داده باز در نظام آموزش عالی ایران با رویکردی کیفی و سپس واکاوی نقش این مهم با استفاده از آزمون رگرسیون، در بهینهیابی سیاستی در نظام آموزش عالی ایران داشت. در بخش کیفی مصاحبه با 9 نفر از خبرگان سیاستگذاری آموزش عالی ایران مد نظر قرار گرفت. در بخش کمی نیز جامعه پژوهش 360 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران 186 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از اجرای رگرسیون نشان داد که الزامات فرهنگی- اجتماعی 304/0، الزامات مدیریتی، 273/0، الزامات سیاسی- حقوقی، 197/0 و الزامات فنی– تکنولوژیکی 152/0، از واریانس متغیر بهینهیابی سیاستی در نظام آموزش عالی ایران را تبیین نمودند.
منیژه قره چه؛ علی عبداللهی؛ عاطفه امیدوار؛ وجیهه حیدری
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 127-151
چکیده
کسب و کارهای الکترونیک به سرعت درحال رشد هستند و کمکم سهم به نسبت خوبی از بنگاههای صنعتی کشور را به خود اختصاص دادهاند و نقش انکارناپذیری در رشد اقتصادی کشور ایفا میکنند. از طرفی مطالعات و بررسیهای صورت گرفته مؤید این است که مسأله به کارگیری بازاریابی رایانامهای در کسب و کارهای الکترونیک با توجه به فقدان پژوهش در خصوص بازاریابی ...
بیشتر
کسب و کارهای الکترونیک به سرعت درحال رشد هستند و کمکم سهم به نسبت خوبی از بنگاههای صنعتی کشور را به خود اختصاص دادهاند و نقش انکارناپذیری در رشد اقتصادی کشور ایفا میکنند. از طرفی مطالعات و بررسیهای صورت گرفته مؤید این است که مسأله به کارگیری بازاریابی رایانامهای در کسب و کارهای الکترونیک با توجه به فقدان پژوهش در خصوص بازاریابی رایانامهای در کشور دارای مشکلات و چالشهایی از جمله محتوا، زمانبندی، فرایند ارسال رایانامه و... و میتوان اذغان داشت که پژوهش در این زمینه از اهمیت ویژهای برخوردار است. با مروری جامع بر مطالعات انجام شده در راستای پاسخگویی به پرسشهای تحقیق تلاش شده است تا نخست دیدگاهها، تعابیر و تعاریف مطرح شده درخصوص این مفهوم تبیین شده و دوم در قالب یک چارچوبی یکپارچه، اقدامات و الزامات پیادهسازی بازاریابی رایانامهای تبیین شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است، به نحوی که برای بسیاری از بازاریابان و کسب و کارهایی مفید خواهد بود که بخواهند از بازاریابی رایانامهای استفاده کنند. پژوهش حاضر درپی یافتن پاسخ این پرسش است که برای پیادهسازی و استقرار بازاریابی رایانامهای باید چه اقدامات، راهکارها و الزاماتی را انجام داد. این پژوهش با مشارکت خبرگان بازاریابی رایانامهای فعال در کسب و کارهای الکترونیک با روش توصیفی- پیمایشی مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته است. نتایج نهایی پژوهش به ارائه چارچوبی برای کمک به مدیران بازاریابی شرکتها و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط و کسب و کارهای الکترونیک منجر شده است.
احمدرضا قاسمی؛ مهدی شعله؛ میثم شهبازی
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 153-177
چکیده
توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی در شرایط چالشی است. شرکتها میتوانند با شناخت ابعاد حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید و انتخاب مدلی سازگار از متغیرها در این ابعاد بستر منحصر به فردی برای توسعه محصول ایجاد نمایند، اما پیچیدگیهای دنیای حاضر چه از نظر تعدد گزینههای تصمیمگیری ...
بیشتر
توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی در شرایط چالشی است. شرکتها میتوانند با شناخت ابعاد حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید و انتخاب مدلی سازگار از متغیرها در این ابعاد بستر منحصر به فردی برای توسعه محصول ایجاد نمایند، اما پیچیدگیهای دنیای حاضر چه از نظر تعدد گزینههای تصمیمگیری و چه از نظر تعارضهای ذاتی متغیرهای فضای پاسخ سبب ایجاد اختلال و کاهش اثربخشی در حوزه انتخاب و تصمیمگیری بهینه شده است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد حیاتی توسعه محصول جدید است. در این راستا با به کارگیری روش تحلیل جامع مورفولوژی به ارزیابی و جستجوی سازگارترین متغیرهای تصمیم برای یافتن راهحلهای کاملاً سازگار و بهینه میپردازد. تحلیل مرفولوژیک از جمله ابزارهای نوین تحقیق در عملیات نرم در موقعیت مسئله پیچیده و کثرتگرا برای ساختدهی به معضلات و ارائه راه حل است. نتایج پژوهش نشان از این امر دارد که تیمهای شبدری، مدیریت مشاورهای و متقاعدکننده و رویکرد توسعه محصول ناب بیشترین سازگاری را با دیگر ابعاد توسعه محصول دارند. این پژوهش سه پیکرهبندی سازگار را به عنوان راهحل در استراتژی توسعه محصول ناب و یک پیکرهبندی سازگار در توسعه محصول چابک ارائه میکند.
تحفه قبادی؛ زهره دهدشتی؛ عباس صالح اردستانی
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 179-203
چکیده
امروزه شاهد این موضوع هستیم که سهم محصولات نوستالژیک در سبد مصرفی خانوارها در حال افزایش است. بازاریابان سعی دارند به منظور متمایز نمودن محصولات خود از علاقه مصرفکنندگان به دوران گذشته در طراحی محصولات نوستالژیک استفاده نمایند. یکی از کارکردهای مصرف محصولات نوستالژیک ایجاد احساس خوشایند در مصرفکننده است. مصرفکنندگان هنگام احساس ...
بیشتر
امروزه شاهد این موضوع هستیم که سهم محصولات نوستالژیک در سبد مصرفی خانوارها در حال افزایش است. بازاریابان سعی دارند به منظور متمایز نمودن محصولات خود از علاقه مصرفکنندگان به دوران گذشته در طراحی محصولات نوستالژیک استفاده نمایند. یکی از کارکردهای مصرف محصولات نوستالژیک ایجاد احساس خوشایند در مصرفکننده است. مصرفکنندگان هنگام احساس ناامنی، تهدید و تشویش با استفاده از محصولات نوستالژیک احساس آرامش را برای خود فراهم میسازند. هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر ناامنی شخصی بر فراخوانی نوستالژی است.
روش تحقیق از نوع طرح تحقیق تجربی گروه کنترل فقط با پسآزمون است. جامعه مورد نظر دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد گنبد کاووس است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در دو بخش بررسی مقدماتی و اصلی پژوهش به ترتیب از 57 و 191 دانشجو اطلاعات گردآوری گردید.
در بررسی مقدماتی به دستکاری متغیر ناامنی شخصی در میان نمونههای اولیه از طریق ارائه سناریوهای متفاوت میان گروه آزمایش و کنترل پرداخته شد. پس از مشاهده تفاوت معنیداری در میانگین متغیر ناامنی شخصی میان دو گروه؛ سپس به بررسی و آزمون فرضیات با استفاده از تکنیک مدل معادلات ساختاری پرداخته شده است.
یافتهها نشان میدهد که ناامنی شخصی احساس نوستالژی را در افراد برمیانگیزاند و عزت نفس رابطه میان ناامنی شخصی و نوستالژی را تعدیل میکند. نوستالژی برانگیخته شده در مصرفکنندگان منتهی به قصد خرید محصولات نوستالژیک میشود و قصد خرید به صورت مثبت و معنیداری بر رفتار خرید محصولات نوستالژیک تأثیر میگذارد.
سیامک نوری؛ محمد اسماعیل زاده؛ علیرضا علی احمدی؛ حمیدرضا نور علیزاده
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 205-225
چکیده
نوآوری به عنوان عامل کلیدی در رقابتپذیری کشورها و بنگاهها شناخته میشود و بنگاههای نوآور پیشزمینه یک اقتصاد پویا و رقابتی محسوب میشوند، اما بنگاهها در مسیر دستیابی به نوآوری با چالشها و موانعی مواجه هستند که دستهبندیهای مختلفی از این موانع ارائه شده است. هدف این مقاله بررسی موانع نوآوری و میزان اهمیت هر یک از این موانع ...
بیشتر
نوآوری به عنوان عامل کلیدی در رقابتپذیری کشورها و بنگاهها شناخته میشود و بنگاههای نوآور پیشزمینه یک اقتصاد پویا و رقابتی محسوب میشوند، اما بنگاهها در مسیر دستیابی به نوآوری با چالشها و موانعی مواجه هستند که دستهبندیهای مختلفی از این موانع ارائه شده است. هدف این مقاله بررسی موانع نوآوری و میزان اهمیت هر یک از این موانع و سپس بررسی نحوه تأثیر آنها بر انواع مختلف نوآوری در شرکتهای حوزه انرژیهای تجدیدپذیر است. در این راستا موانع نوآوری در قالب دو دسته موانع داخلی و خارجی شناسایی و تشریع شدهاند. نوآوری به چهار دسته نوآوریهای محصولی، فرایندی، سازمانی و بازاریابی تقسیم شده است. جامعه مورد بررسی پژوهش حاضر شرکتهای فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر در ایران است که در این بین 154 شرکت فعال در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. به منظور دستیابی به این اهداف، ابتدا مدل پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی و فن تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش شش عامل را موانع داخلی و شش عامل را موانع خارجی مورد تأیید قرار میدهد. از بین این عوامل عدم شناخت مناسب بازار مهمترین مانع داخلی و کمبود منابع بیرونی برای تأمین مالی فعالیتهای نوآورانه به ترتیب بیشترین تأثیر را در ایجاد هر یک از موانع داخلی و خارجی دارند، همچنین نتایج فرضیه تحقیق نشاندهنده تأثیر این دو دسته از موانع بر تمامی انواع نوآوری در شرکتهای حوزه انرژی تجدیدپذیر است.
نازنین محبی؛ عباس راد؛ علیرضا موتمنی
دوره 22، شماره 2 ، شهریور 1397، صفحه 227-249
چکیده
هدف این مقاله ارائه مدل بازیابی پایدار محصولات فرسوده با در نظر گرفتن همزمان اثرات اقتصادی، اجتماعی ومحیط زیستی است. تعیین تعداد، محل کارخانهها و جریان مواد بین این کارخانهها در شبکه بازیابی مد نظر است. در فرایند بازیابی و مدیریت ضایعات، بیشینهسازی سود و منافع اجتماعی و کمینهسازی آلودگی در عملیات محصول فرسوده مورد توجه است؛ ...
بیشتر
هدف این مقاله ارائه مدل بازیابی پایدار محصولات فرسوده با در نظر گرفتن همزمان اثرات اقتصادی، اجتماعی ومحیط زیستی است. تعیین تعداد، محل کارخانهها و جریان مواد بین این کارخانهها در شبکه بازیابی مد نظر است. در فرایند بازیابی و مدیریت ضایعات، بیشینهسازی سود و منافع اجتماعی و کمینهسازی آلودگی در عملیات محصول فرسوده مورد توجه است؛ جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا از طریق تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی وزن شاخصهای مناسب برای تعریف توابع اجتماعی تعیین شده است. سپس با استفاده از مفاهیم و اصول مدلسازی ریاضی به تعیین مجموعهها، پارامترها، متغیرها، توابع هدف و محدودیتهای مدل ریاضی مکانیابی سایتهای بازیابی ضایعات خودرو پرداخته شده است. به دنبال آن مدل ریاضی ارائه شده به وسیله الگوریتم ژنتیک چندهدفه حل شده است. در این تحقیق دو الگوریتم NSGA-II ترکیبی پیشنهادی و NSGA-II ساده برای حل مدل استفاده و مقایسه شده و تعدادی مسأله آزمایشی به صورت تصادفی تولید و توسط دو الگوریتم حل شده است. همچنین یک نمونه موردی با استفاده از دادههای واقعی شرکت سایپا توسط مدل حل شده است.