نویسندگان
1 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
3 کارشناسارشد دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده
توجه به قابلیتهای رقابتی به عنوان عوامل ایجادکننده مزیت رقابتی توسط اسکینر مطرح شد. او بیان داشت که قابلیتهای رقابتی کیفیت، عرضه، هزینه و انعطافپذیری میتوانند تبدیل به نیروی محرکه و یا عامل بازدارندهای برای سازمان شوند؛ بنابراین مدیریت سازمان در تعیین استراتژیها باید به اثر این قابلیتها توجه کند و با توجه به رابطه مصالحهای میان آنها سطوح هر یک را به گونهای تنظیم کند که بیشترین بازده را برای شرکت داشته باشند. پژوهشهای گسترده فردوس، دی میر و ناکانه در این راستا به ارائه نظریه جمعشوندگی قابلیتهای رقابتی منجر شد. این نظریه بیان میکند که لزوماً رابطه مصالحهای میان قابلیتها برقرار نیست و بهبود یک قابلیت میتواند اثر حمایتی بر دیگر قابلیتها بگذارد؛ بنابراین ترتیب اتخاذ سیاستهای بهبود حائز اهمیت است. در پژوهشهایی که بر این نظریه استوار هستند اثر نوآوری سنجیده نشده بود، حال آنکه با بررسی پیشینه پژوهشی موجود در مدیریت استراتژیک به دلایل جهانیشدن، کاهش چرخه عمر محصولات و فناوریها و همچنین افزایش پویایی محیط و بنگاهها نقش نوآوری در سازمانها بسیار پررنگ شده و میتواند عامل کسب مزیت رقابتی باشد. در پژوهش حاضر این قابلیت به دیگر قابلیتهای مورد بررسی در نظریه جمعشوندگی قابلیتهای رقابتی افزوده شد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان قابلیتهای رقابتی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) در شرکت خودروسازی سایپا مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه پژوهش حاکی از آن بود که نوآوری در جامعه مورد بررسی در لایه دوم از رأس مدل تپه شنی قرار میگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing strategic capabilities production model: An approach of structural equation model (a Case Study at SAIPA Automobile Manufacturing)
نویسندگان [English]
- hashem moazzez 1
- Mohammad Reza Fathi 2
- Arash Rabiee 3
چکیده [English]
Importance of manufacturing capabilities for achieving competitive advantage was raised by Skinner. He stated that manufacturing function typically is either a competitive weapon or a corporate millstone. This paradigm set forth by Skinner and refined by scholars who followed him, express that in order to plan successful strategies, managers should pay attention to effects of manufacturing capabilities (Quality, Delivery, Flexibility and cost). Because of trade-off among level of each capability, they should set to the point which has most profitability for the firm. Empirical works of Ferdows, Demeyer and Nakane proceeding The Cumulative Model, this theory suggest that trade-off among capabilities isn’t always feasible, but firms follow a pre-specified order for building manufacturing capabilities as first quality, then dependable delivery, third cost reduction and finally flexibility, where effect of improving each capability on other capabilities could transit to supportive effect. In researches on manufacturing capabilities based on cumulative capabilities theory, effect of innovation is missed, and by studying literature review, we found that innovation can play a key role in creating sustainable competitive advantages. On the other hand, globalization and shorter products and technology life cycle, results in paying a lot more attention to innovation. In our study, we added innovation to the previous model which exists in the field of cumulative capabilities. The aim of this research is to find out the relationship between manufacturing capabilities using structural equation modeling on Saipa Corporation.
کلیدواژهها [English]
- Manufacturing Capabilities
- Competitive Advantage
- Structural Equation Model (SEM)
- System Dynamics (SD)
- Cumulative capabilities