ایرج بابائی اربوسرا؛ عباس عباس پور؛ حسن اسدزاده؛ علی دلاوری؛ حسین عبداللهی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 1-23
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تأثیر وسهم هر یک از عوامل فردی، روانشناختی و سازمانی در پیشبینی شایستگی کارکنان شهرداری کرج است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد پژوهش عبارت از از تمام کارکنان (زن و مرد) شاغل در شهرداریهای شهر کرج در سال 1394 است. نمونه آماری شامل 300 نفر از کارکنان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تأثیر وسهم هر یک از عوامل فردی، روانشناختی و سازمانی در پیشبینی شایستگی کارکنان شهرداری کرج است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد پژوهش عبارت از از تمام کارکنان (زن و مرد) شاغل در شهرداریهای شهر کرج در سال 1394 است. نمونه آماری شامل 300 نفر از کارکنان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای خلاقیت سازمانی، جو سازمانی، ارزیابی شایستگی مدیران، توانمندسازی روانشناختی، هوش هیجانی و انگیزش شغلی استفاده شد. نتایج آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مناسب ابزار اندازهگیری بود. نتایج نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی با شایستگی، و شایستگی با جو سازمانی و هوش هیجانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، ولی بین شایستگی با خلاقیت رابطه معنیداری یافت نشد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل طراحی شده براساس متغیرهای فردی نتوانست به صورت معناداری تغییرات شایستگی را تبیین کند (78/1F= و 05/0P>). از بین متغیرهای وارد شده به مدل (هوش هیجانی، خلاقیت، انگیزش شغلی و توانمندسازی روانشناختی) تنها متغیرهای توانمندسازی روانشناختی و هوش هیجانی وارد مدل شده و توانستند تغییرات شایستگی را تبیین کنند (561/92F= و 01/0P<) و عوامل سازمانی نیز توانستند به صورت معناداری تغییرات شایستگی را تبیین نمایند (95/30=F و 01/0>P < /span>). یکی از پیشنهادهای علمی به دست آمده از این تحقیق این است که مدیران شهرداری کرج میتوانند با افزایش سطح شایستگی کارکنان براساس سهم و تأثیرهر یک از عوامل فردی، روانشناختی وسازمانی بر میزان بهرهوری سازمان خود بیافزایند. نتایج این تحقیق کاربردهایی برای بهبود شایستگی کارکنان شهرداری کرج دارد که در این مقاله به آنها پرداخته میشود.
محمدسعید تسلیمی؛ خلیل نوروزی؛ وحید تارویردی زاده؛ محمدعلی صادقی کیا
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 25-45
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایمی و نظاممند توسعه دیپلماسی علمی کشور مبتنیبر قابلیتهای دانشگاه امام صادق(ع) و نیز اولویتبندی راهبردهای ناظر بر آن است. این پژوهش مبتنیبر استراتژی پژوهشی دادهبنیاد و براساس رویکرد نظاممند استراوس و کوربین بهدنبال استخراج مدل پارادایمی توسعه دیپلماسی علمی بوده و با استفاده از روش IPA ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل پارادایمی و نظاممند توسعه دیپلماسی علمی کشور مبتنیبر قابلیتهای دانشگاه امام صادق(ع) و نیز اولویتبندی راهبردهای ناظر بر آن است. این پژوهش مبتنیبر استراتژی پژوهشی دادهبنیاد و براساس رویکرد نظاممند استراوس و کوربین بهدنبال استخراج مدل پارادایمی توسعه دیپلماسی علمی بوده و با استفاده از روش IPA اقدام به اولویتبندی راهبردهای آن کرده است. برای این منظور نخست 18 تن از استادان، خبرگان و متخصصان حوزه دیپلماسی علمی در دانشگاه امام صادق(ع) شناسایی و مورد مصاحبه قرار گرفتند و در مرحله بعد با فرآوری دادهها و مفاهیم، مقولههای سطحهای 1 و 2 مدل پارادایمی استخراج شد. در گام پسین پژوهش راهبردهای به دست آمده با استفاده از نظرات 15 تن از افراد اولویتبندی شد. براساس مراحل طیشده مشخص شد که حرکت به سمت توسعه دیپلماسیعلمی در دانشگاه امام صادق(ع) با توجه به قابلیتهای پویای آن شرایط و عوامل ویژهای دارد و خواهان ظرافتهای خاصی را در طراحیها است. ارتقا قابلیتهای دانشگاه، تقویت جایگاه بینالمللی ج.ا ایران، مقابله با کژکارکردهای دیپلماسی علمی در دانشگاههای علوم انسانی و تحقق مأموریت ج.ا.ایران نسبت به مستضعفین جهان اسلام از جمله پیامدها و نتایج پیادهسازی چارچوب توسعه دیپلماسیعلمی در دانشگاههای علوم انسانی است، همچنین راهبرد «بینالمللیسازی دانشگاه» بیشترین اولویت را میان راهبردهای ارائه شده دارد.
رضا سعیدی؛ علیرضا حسن زاده؛ شعبان الهی؛ مسعود عابسی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 47-67
چکیده
هدف اصلی این مقاله فراهمسازی تعامل اکوسیستمها با یکدیگر (اکوسیستم- اکوسیستم) از راه اکولوژی خلق ارزش است. اکولوژی به عنوان استعارهای برای سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها بهکاربرده میشود. تمایز اصلی بین اکولوژی خلق ارزش با زنجیره عرضه و زنجیره ارزش عبارت از اکولوژی خلق ارزش، زنجیره ارزش شبکهای است؛ بنابراین از آنجا که ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله فراهمسازی تعامل اکوسیستمها با یکدیگر (اکوسیستم- اکوسیستم) از راه اکولوژی خلق ارزش است. اکولوژی به عنوان استعارهای برای سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها بهکاربرده میشود. تمایز اصلی بین اکولوژی خلق ارزش با زنجیره عرضه و زنجیره ارزش عبارت از اکولوژی خلق ارزش، زنجیره ارزش شبکهای است؛ بنابراین از آنجا که اکوسیستمها مفهومی گستردهتر از شبکهدارند و پیچیدهتر از آن هستند، بهرهگیری از اکولوژی ارزشآفرینی برای برقراری تعامل بین اکوسیستمها کارآمدتر خواهد بود. به این ترتیب ارزشهای اکولوژیک به وجود میآید. نخست با استفاده از روش تحلیل کیفی، تم مربوط به هر یک از مقولهها و با تحلیل کیفی صورت گرفته توسط نرمافزار اِن ویوو همبستگی بین مقولهها شناسایی میشود. سپس با پرسشنامهای مشتمل بر 135 پرسش که هر یک کدهای دادهشده به مضامین در مرحله کدگذاری هستند، رگرسیون و همبستگی بین مقولهها سنجیده میشود. روایی تم حاصل با محاسبه روایی مرکب سنجیده میشود. از سویی امکان برقراری ارتباط مؤثر بین اکوسیستم اسمک و اکوسیستم کسب و کار دیجیتال از طریق اکولوژی خلق ارزش نیز آزمون شده که نتیجه این آزمون تأیید اثر این تعامل است.
محمدرضا صادقی مقدم؛ تورج کریمی؛ سحر بندسی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 69-94
چکیده
ارزیابی ریسک زنجیره تأمین یکی از ارکان مدیریت ریسک زنجیره تأمین بوده و هدف آن تجزیه و تحلیل ریسکهاست. شناسایی و طبقهبندی نخستین گام جهت ارزیابی ریسک زنجیره تأمین است؛ بدین منظور در این مقاله پس از بررسی ادبیات تحقیق و استخراج ریسکهای مربوط به زنجیره تأمین جهت شناسایی ریسکها در زنجیره تأمین خدمات از دو روش گروه کانونی و کیوسرت ...
بیشتر
ارزیابی ریسک زنجیره تأمین یکی از ارکان مدیریت ریسک زنجیره تأمین بوده و هدف آن تجزیه و تحلیل ریسکهاست. شناسایی و طبقهبندی نخستین گام جهت ارزیابی ریسک زنجیره تأمین است؛ بدین منظور در این مقاله پس از بررسی ادبیات تحقیق و استخراج ریسکهای مربوط به زنجیره تأمین جهت شناسایی ریسکها در زنجیره تأمین خدمات از دو روش گروه کانونی و کیوسرت استفاده شده و خروجی آن شناسایی 10 مؤلفه از مهمترین ریسکها به عنوان مشخصههای موقعیتی در مدلسازی راف است و متعاقباً با تلفیق روشهای مختلف گسستهسازی داده، تولید بیزائده و تولید قوانین و با استفاده از نرمافزار Rosetta، پنج مدل قوانین راف برای مؤلفههای ریسک تولید گشت. با توجه به مدلهای استخراج شده از بین مشخصههای موقعیتی، مؤلفه ریسک بازار و ریسک مالی اصلیترین مؤلفه در تحلیل ریسک زنجیره تأمین خدمات شناسایی شدند و پس از اعتبارسنجی قوانین به دست آمده مدل تکمیل دادهها به روش میانگین و مد شرطی و تکمیل دادههای ناقص بالاترین اعتبار را جهت پیشبینی مشاهدههای جدید نشان دادند.
حسین طالبی؛ مقصود امیری؛ پرهام عظیمی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 95-118
چکیده
از مهمترین اهداف پیش روی بانکها جلب رضایت مشتریان از طریق کاهش زمان انتظار در شعب است. بانکها از جمله سیستمهای صف است که تشکیل صفهای طولانی سبب افزایش زمان انتظار مشتریان و کاهش رضایت خواهد شد. از جمله راه حل مناسب جهت کاهش زمان انتظار نیز استفاده از تعداد مطلوب کارکنان خدمتدهی در هر بخش به نحوی است که علاوهبر کاهش زمان انتظار ...
بیشتر
از مهمترین اهداف پیش روی بانکها جلب رضایت مشتریان از طریق کاهش زمان انتظار در شعب است. بانکها از جمله سیستمهای صف است که تشکیل صفهای طولانی سبب افزایش زمان انتظار مشتریان و کاهش رضایت خواهد شد. از جمله راه حل مناسب جهت کاهش زمان انتظار نیز استفاده از تعداد مطلوب کارکنان خدمتدهی در هر بخش به نحوی است که علاوهبر کاهش زمان انتظار مشتریان سبب افزایش زمان مشغول بودن خدمتدهندگان باشد که در این مقاله با استفاده از شبیهسازی و روش طراحی آزمایشات به این موضوع پرداخته شده است. مقاله حاضر از یک مدل ریاضی با دوتابع هدف کمینهسازی زمان انتظار مشتری و بیشینهسازی زمان مشغول بودن کارکنان تشکیل شده که در مرحله نخست وضعیت کنونی یکی از شعب بانک ملی توسط نرمافزار ایدی شبیهسازی شده است، سپس سناریوهای بهبوددهنده به کمک روش طراحی آزمایشات اجرا شده و در نهایت مدل حاصل با نرمافزار دیزاین اکسپرت حل شده است. نتایج حاصل از پژوهش سناریویی که در آن یک کارمند انتقالی و الکترونیک و پنج کارمند تحویلداری باشد را به عنوان مطلوبترین سناریوی خدمتدهی به مشتریان ارزیابی کرده است که در آن قادر خواهیم بود تا در شعبه بانک مدت زمان انتظار مشتریان را %32 کاهش دهیم که این کاهش مدت زمان انتظار تأثیر مستقیمی در رضایت مشتریان خواهد داشت.
سعید طهماسبی خورنه؛ فرزاد ایوانی؛ محمد جواد اردشیری
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 119-141
چکیده
شهرت شرکتی به صورت «ارزیابی کلی ذینفعان از شرکت در طول زمان» تعریف میشود. شهرت شرکتی میتواند با افزایش موقعیت اجتماعی شرکت منجر به تأثیرگذاری بر ترجیحات مشتریان شده و بدین ترتیب عملکرد مالی را تحت تأثیر قرار دهد؛ از سوی دیگر نیز عملکرد مالی بالای واحدهای تجاری میتواند منجر به ایجاد تصویر مثبت و ایدهال در ذهن ذینفعان ...
بیشتر
شهرت شرکتی به صورت «ارزیابی کلی ذینفعان از شرکت در طول زمان» تعریف میشود. شهرت شرکتی میتواند با افزایش موقعیت اجتماعی شرکت منجر به تأثیرگذاری بر ترجیحات مشتریان شده و بدین ترتیب عملکرد مالی را تحت تأثیر قرار دهد؛ از سوی دیگر نیز عملکرد مالی بالای واحدهای تجاری میتواند منجر به ایجاد تصویر مثبت و ایدهال در ذهن ذینفعان شده و در نتیجه شهرت شرکتی را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس تبیین ارتباط متقابل بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی میتواند قابل توجه باشد. از اینرو در این پژوهش ارتباط متقابل بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی بررسی شده است. برای این منظور 64 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی دوره 1390 الی 1394 (320 سال شرکت) انتخاب شده و با استفاده از روش سیستم معادلات همزمان (3SLS) ارتباط متقابل بین آنها بررسی شد. یافتهها نشان میدهد که بین شهرت شرکتی و عملکرد مالی رابطه متقابل و مثبتی وجود دارد. این یافتهها میتواند برای سرمایهگذاران، مدیران واحدهای تجاری و سایر استفادهکنندگان از جهت تبیین چگونگی ارتباط بین شهرت شرکتی و میزان عملکرد مالی مفید باشد.
معصومه عارف؛ آذر کفاشپور؛ محمدرضا آهنچیان؛ غلامرضا ملک زاده
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 143-164
چکیده
پژوهش حاضر در تلاش است تا با واکای مفهوم «تعهد سازمانی مدیران» زوایای گوناگون آن را در بستر حقیقی سازمان شناسایی و تبیین کند. در این راستا از روششناسی ظاهر شونده در نظریه داده بنیاد، استفاده شد و با اتکا به اصل نمونهگیری نظری، 15 مصاحبه با مدیران فرودگاهی و ستادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور تا رسیدن به اشباع نظری، صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر در تلاش است تا با واکای مفهوم «تعهد سازمانی مدیران» زوایای گوناگون آن را در بستر حقیقی سازمان شناسایی و تبیین کند. در این راستا از روششناسی ظاهر شونده در نظریه داده بنیاد، استفاده شد و با اتکا به اصل نمونهگیری نظری، 15 مصاحبه با مدیران فرودگاهی و ستادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور تا رسیدن به اشباع نظری، صورت گرفت. تجزیه و تحلیلهای انجامشده از طریق روش مقایسه مستمر در فرآیند کدگذاری حقیقی و نظری، 359 کد، 85 مفهوم و 6 مقوله را نشان داد که منجر به ظهور مدل نهایی پژوهش، پیرامون مقوله محوری با عنوان مدل تعهد سازمانی مدیران شد. مدل مربوطه به علل، عوامل همبسته، عوامل میانجی، اقتضائات و نتایج مربوط به مقوله محوری پژوهش و بستر مطالعه اشاره دارد. در مجموع این پژوهش با تبیین نظریه تعهد سازمانی مدیران، تمایز مفهومی قابل توجهی میان آن و تعهد سازمانی که تاکنون پژوهشها به آن پرداخته بودند را نشان میدهد و ابهامات موجود در این زمینه را تا حدی برطرف میکند.
محمد عزیزی؛ مسعود سلمانی بیدگلی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 165-186
چکیده
عوامل خاصی باعث شکلگیری اعتماد درون شرکتها میشوند. این پژوهش با بررسی تئوریهای درونسازمانی، درصدد بررسی عوامل شکلگیری اعتماد با رویکردی مقایسهای بین کارآفرینی خانوادگی و غیرخانوادگی است. روش پژوهش کمی و شیوه گردآوری دادهها به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شهرک سلیمان صباحی در شهرستان آران ...
بیشتر
عوامل خاصی باعث شکلگیری اعتماد درون شرکتها میشوند. این پژوهش با بررسی تئوریهای درونسازمانی، درصدد بررسی عوامل شکلگیری اعتماد با رویکردی مقایسهای بین کارآفرینی خانوادگی و غیرخانوادگی است. روش پژوهش کمی و شیوه گردآوری دادهها به صورت میدانی با استفاده از پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شهرک سلیمان صباحی در شهرستان آران و بیدگل است که کسب و کارهای آن به تولید فرش مشغول هستند. روایی پرسشنامه با بررسی ادبیات نظری و تأیید نظر خبرگان انجام شد. در هر شرکت 3 پرسشنامه کارگری و 1 پرسشنامه مربوط به صاحب شرکت توزیع و در مجموع 163 شرکت خانوادگی و 153 شرکت غیرخانوادگی بررسی شدند. تحلیلها با نرمافزار امپلاس[1] انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل نظری در نمونه کل مورد تأیید قرار میگیرد و مدل مورد بررسی در دو نمونه متفاوت است، همچنین %71 از واریانس متغیر وابسته اعتماد توسط متغیرهای تحقیق در نمونه کل تبیین میشود.
[1] Mplus
عطیه قلمی؛ ندا عبدالوند؛ سعیده رجائی هرندی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 187-217
چکیده
امروزه همگام با به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی به عنوان مزیت رقابتی در سازمانها، توجه به ایجاد و توسعه محیطی پایدار که سازمانها بتوانند در آن بدون آسیب به جنبههای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی جامعه به اهداف خود دست یابند، به یک مسأله حیاتی تبدیل شده است. از اینرو شناسایی عوامل لازم برای بهبود جنبههای اجتماعی، اقتصادی ...
بیشتر
امروزه همگام با به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی به عنوان مزیت رقابتی در سازمانها، توجه به ایجاد و توسعه محیطی پایدار که سازمانها بتوانند در آن بدون آسیب به جنبههای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی جامعه به اهداف خود دست یابند، به یک مسأله حیاتی تبدیل شده است. از اینرو شناسایی عوامل لازم برای بهبود جنبههای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی سودمند و ضروری است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و کمی به بررسی تأثیر سیستمهای اطلاعاتی بر توسعه پایدار پرداخته میشود. در بخش کیفی با استفاده از رویکرد فراترکیب عوامل شناسایی و با استفاده از نظر خبرگان در چارچوب مورد نظر جای گرفتند. سپس در بخش کمی از روشهای آماری کای- دو تکنمونهای برای آزمون فرضیات و از آزمون فریدمن جهت اولویتبندی ابعاد و مقولهها استفاده شده و دادهها با استفاده از نرمافزار اسپیاساس تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت 42 مفهوم و 12 مقوله اصلی استخراج شد. براساس نتایج در میان مقولههای عمده در چارچوب توسعه پایدار بیشترین اهمیت مربوط به مدیریت منابع است. ابعاد نیز به ترتیب اهمیت عبارت از زیست محیطی، اقتصادی/ دولتی، فرهنگی/ اجتماعی و سازمانی است.
علی رضا کاملی؛ حمیدرضا یزدانی؛ سهیل نجات؛ روح الله نیکخواه کیارمش
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 219-239
چکیده
از ابزارهای مهم برای انجام اثربخش وظایف در محیطهایی با نیروی کار متنوع و ناهمگون هوش فرهنگی و سازگاری شغلی است. ارتقا سازگاری شغلی و هوش فرهنگی به ما کمک میکند تا در سازمان پرچالش بتوانیم با افراد دارای فرهنگهای مختلف به صورت مناسبی تعامل برقرار کنیم. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع درپی بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی، هوش ...
بیشتر
از ابزارهای مهم برای انجام اثربخش وظایف در محیطهایی با نیروی کار متنوع و ناهمگون هوش فرهنگی و سازگاری شغلی است. ارتقا سازگاری شغلی و هوش فرهنگی به ما کمک میکند تا در سازمان پرچالش بتوانیم با افراد دارای فرهنگهای مختلف به صورت مناسبی تعامل برقرار کنیم. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع درپی بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی، هوش فرهنگی و اعتماد بر سازگاری شغلی است. روش تحقیق براساس هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان سازمان حج و زیارت استان تهران است. 175 پرسشنامه معتبر پس از نمونهگیری تصادفی ساده گردآوری شد و با استفاده از نرمافزار اسپیاس 22 و لیزرل 8.8[1] تجزیه و تحلیل شد. پایایی پرسشنامه از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم بررسی شد. پرسشنامههای همگی در طیف لیکرت تنظیمشده و پس از ارزیابی و تأیید خبرگان توزیع شدهاند. فرضیههای پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر آزمون شدند. نتایج آزمون نشان داد که سرمایه روانشناختی بر هوش فرهنگی، هوش فرهنگی بر اعتماد سازمانی و سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین اعتماد سازمانی بر سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
[1] LISREL 8.8
اسماعیل کلانتری؛ غلامعلی منتظر
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 241-274
چکیده
به رغم روند واگرایانه علم و فناوری در قریب به چند صد سال گذشته، در میانه سده بیستم میلادی با ظهور جریان میان رشتهای و سپس در آغاز سده بیست و یکم با ظهور جریان علوم و فناوریهای نوپدید، روند همگرایی علم و فناوری آغاز شده است. درک این روند همگرایی از ملزومات سیاستگذاری در حوزه علم و فناوری است. این پژوهش با مطالعه روندهای نوظهور علم ...
بیشتر
به رغم روند واگرایانه علم و فناوری در قریب به چند صد سال گذشته، در میانه سده بیستم میلادی با ظهور جریان میان رشتهای و سپس در آغاز سده بیست و یکم با ظهور جریان علوم و فناوریهای نوپدید، روند همگرایی علم و فناوری آغاز شده است. درک این روند همگرایی از ملزومات سیاستگذاری در حوزه علم و فناوری است. این پژوهش با مطالعه روندهای نوظهور علم و فناوری و اولویتهای موضوعی علم و فناوری در سه کشور امریکا، روسیه و چین به دنبال یافتن شواهد همگرایی در این اولویتها با رویکردی آیندهنگرانه است. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی و نمونه آماری اسناد و مدارکی است که درباره روندهای نوظهور علم و فناوری منتشر شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد روندهای موضوعی علم و فناوری به سمت همگرایی میل میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهد این همگرایی نخست حول محور «فناوری اطلاعات» و در مراتب بعدی به ترتیب حول «فناوری زیستی و سلامت»، «انرژی» و «فناوری نانو» در حال شکلگیری است.
امید محبی منش؛ رضا حسنوی؛ غلامرضا توکلی؛ ابوالفضل باقری
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 275-298
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بین سازمانی و ابعاد مختلف آن (شناختی، رابطهای و ساختاری) بر عملکرد مشارکتها با هدف پرکردن شکاف تحقیقاتی موجود در این زمینه میباشد. همچنین این تحقیق در نظر دارد برای اولین بار در صنعت دفاعی کشور به ارزیابی وضعیت ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی در مشارکتهای ایجاد شده میان صنایع هوایی دفاعی ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بین سازمانی و ابعاد مختلف آن (شناختی، رابطهای و ساختاری) بر عملکرد مشارکتها با هدف پرکردن شکاف تحقیقاتی موجود در این زمینه میباشد. همچنین این تحقیق در نظر دارد برای اولین بار در صنعت دفاعی کشور به ارزیابی وضعیت ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی در مشارکتهای ایجاد شده میان صنایع هوایی دفاعی با همکاران راهبردی آنها در بخش خصوصی بپردازد و با شناسایی حوزههای نیازمند بهبود، گامی در جهت پایدارسازی این دسته از مشارکتها (که معمولا به دلیل تفاوتهای بنیادین حاکم بر دو بخش دولتی و خصوصی با انواع چالشها مواجه هستند) بردارد. در این تحقیق برای آزمون مدل مفهومی پیشنهادی و فرضیههای مرتبط با آن، از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل پرسشنامههای توزیع شده در صنایع هوایی مورد مطالعه نشان میدهد سرمایه اجتماعی مشارکت و ابعاد آن تاثیر مثبت و قابل ملاحظهای بر عملکرد مشارکتها دارد. همچنین نتایج آزمون میانگین نشان میدهد مشارکتهای مورد بررسی از منظر برخی ابعاد و شاخصهای سرمایه اجتماعی مشارکت در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و ضروری است مدیران شرکتهای درگیر در مشارکت، توجه و اهتمام بیشتری نسبت به توسعه مشترک مسائل اجتماعی و روانشناختی مشارکتها داشته باشند.
سیدفاضل موسوی؛ عادل آذر؛ علی رجب زاده؛ آمنه خدیور
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، صفحه 299-322
چکیده
بودجهریزی بر مبنای عملکرد یکی از کلیدیترین عوامل کارایی در سازمانهای امروزی است. از نظر اقتصادی فلسفه وجودی بودجه ناشی از وجود نوعی تناقض کلی است که در هر جامعهای وجود دارد و به طور کامل علم اقتصاد را پدید آورده است.عدم شناخت و ساختاردهی مسأله بودجه یکی از مشکلات عملیاتی شدن بودجهریزی بر مبنای عملکرد در سازمانها از دید ...
بیشتر
بودجهریزی بر مبنای عملکرد یکی از کلیدیترین عوامل کارایی در سازمانهای امروزی است. از نظر اقتصادی فلسفه وجودی بودجه ناشی از وجود نوعی تناقض کلی است که در هر جامعهای وجود دارد و به طور کامل علم اقتصاد را پدید آورده است.عدم شناخت و ساختاردهی مسأله بودجه یکی از مشکلات عملیاتی شدن بودجهریزی بر مبنای عملکرد در سازمانها از دید صاحبان نظر است؛ بنابراین در این تحقیق بر آن شدیم تا از روششناسیسیستمهای نرم برای رویارویی با مسائل بودجهریزی استفاده شود که دارای اجزای اجتماعی، سیاسی و انسانی است. در این متدولوژی مشکل جزئی از یک سیستم و نه یک مشکل منفرد بررسی میشود. پس از ساختاردهی به مسأله و شناسایی ترجیحات خبرگان با استفاده از مدل سلسله مراتبی فازی خوشهای پیشنهاد شده به شبیهسازی اوزان شاخصها و الویتبندی استانهای کشور با تاپسیس فازی پرداخته شد. با ترکیب این دو رویکرد برنامههای سازمان تأمین اجتماعی در سه زمینه بیمه، درمان و سرمایهگذاری الویتبندی شدند. نتایج خلاء ایجادشده را روشن و مسیر را برای تخصیص بودجه به استانهای کشور هموار ساخت.