میثم دهقانی عشرتآباد؛ امیر البدوی
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 1-27
چکیده
ارزشگذاری کسب و کارهای نوپا در سرمایهگذاری خطرپذیر همواره موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران خطرپذیر بوده است. نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص ارزشگذاری کسب و کارهای نوپا بیانگر این بوده که ارزشگذاری این پروژههای کارآفرینی به ویژه در مراحل ابتدایی شکلگیری آنها به سبب وجود عدم اطمینان بالا ...
بیشتر
ارزشگذاری کسب و کارهای نوپا در سرمایهگذاری خطرپذیر همواره موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران خطرپذیر بوده است. نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص ارزشگذاری کسب و کارهای نوپا بیانگر این بوده که ارزشگذاری این پروژههای کارآفرینی به ویژه در مراحل ابتدایی شکلگیری آنها به سبب وجود عدم اطمینان بالا درخصوص آینده آنها و نیز چالشهای موجود امری پیچیده و دشوار است. با بهرهگیری از تجزیه و تحلیل اختیارات حقیقی در تحقیق پیشرو رویکرد جدیدی برای تعیین ارزش کسب و کارهای نوپا با در نظر گرفتن عدم اطمینانهای موجود در دور اول تأمین مالی و نیز انعطافپذیری موجود برای سرمایهگذاران خطرپذیر در اتخاذ تصمیمات سرمایهگذاری آنها ارائه گردید. به دلیل عدم وجود پاسخ تحلیلی برای رویکرد توسعه داده شده از روش عددی شبیهسازی مونت کارلو حداقل مربعات (لانگ اشتاف-شوارتر) برای حل آن استفاده شد و براساس نتایج حاصل از شبیهسازی درصد مالکیت کارآفرین و سرمایهگذار خطرپذیر تعیین شد. علاوهبر این با مقایسه نتایج حاصل از رویکرد پیشنهادی با نتایج حاصل از روش ارزش خالص فعلی همان گونه که در ادبیات تحقیق نیز تأکید گردیده بود، چنین نتیجهگیری شد که روشهای سنتی اعتبار لازم جهت ارزشگذاری این گونه کسب و کارهای نوپا را ندارند. در بخش پایانی نیز پیشنهادهایی برای توسعه مدل تحت شرایط رقابتی و یا توسعه آن برای سایر مراحل سرمایهگذاری ارائه شد.
احمد مرشدی؛ نوید نظافتی؛ طیبه امیرخانی؛ یوسف زلفیاقدم
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 29-48
چکیده
تسهیم دانش یکی از فرایندهای ضروری پیادهسازی مدیریت دانش است و زمانی اتفاق میافتد که فرد تمایل به کمک به دیگران یا یادگیری از دیگران جهت توسعه توانمندیهای جدید در سازمان دارد. امروزه استفاده از دانش سازمانی و تسهیم مؤثر آن بین کارکنان سازمانهای دانشمحور به منبعی راهبردی برای دستیابی سازمانها به مزیت رقابتی و حفظ آن تبدیل ...
بیشتر
تسهیم دانش یکی از فرایندهای ضروری پیادهسازی مدیریت دانش است و زمانی اتفاق میافتد که فرد تمایل به کمک به دیگران یا یادگیری از دیگران جهت توسعه توانمندیهای جدید در سازمان دارد. امروزه استفاده از دانش سازمانی و تسهیم مؤثر آن بین کارکنان سازمانهای دانشمحور به منبعی راهبردی برای دستیابی سازمانها به مزیت رقابتی و حفظ آن تبدیل شده است. مؤسسات و سازمانها برای دستیابی به چنین مزیتی به دنبال مدلها و راهکارهایی هستند که عوامل انگیزشی تسهیم دانش را شناسایی و شبیهسازی کنند تا سازمان را در دستیابی به موقعیت بهتر یاری مینماید. بر این اساس این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای بررسی عوامل انگیزشی تسهیم دانش در سازمان مورد نظر تعریف گردید. در همین راستا محقق سعی دارد تا با بهکارگیری متدولوژی سیستمهای پویا به بررسی سیاستهای انگیزشی تسهیم دانش در سازمان مورد نظر بپردازد. در این پژوهش و در مرحله نخست، سیاستهای انگیزشی و ضدانگیزشی تسهیم دانش شناسایی از طریق ادبیات تحقیقاتی و مصاحبه با خبرگان شناسایی گردید. عوامل شناسایی شده شامل 26 عامل زیر است: تخصیص بودجه، آموزش، فرهنگ تسهیم دانش، تدوین تسهیم دانش بین اهداف سازمان، فضا و جو تسهیم دانش، داشتن زمان کافی برای تسهیم دانش، داشتن زمان کافی برای تسهیم دانش، داشتن زمان کافی، تشویق شدن مدیران و کارکنان به تسهیم دانش، ارائه پیشنهادات دانشی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی، پاداش فردی و گروهی، کیفیت عملکرد، اشتیاق و تمایل به تسهیم دانش، کمبود رقابت، ارتباطات و تعامل، نبود اعتماد بین طرفین، سوء استفاده از دانش، نبود امنیت شغلی، ترس از اعلان شکستها، سلسله مراتب سازمانی، نبود دسترسی به دانش، محرمانگی دانش، نبود اعتماد درباره صحت دانش، جهتگیری سیاسی در تسهیم دانش، دیدگاه منفی کارکنان و دیدگاه منفی مدیر نسبت به تسهیم دانش. سپس مدل دینامیکی مربوط سیاستهای انگیزشی تسهیم دانش بر پایه اصول متدولوژی سیستمهای پویا با ترسیم انگیزش کل به عنوان متغیر انباشت و 26 متغیر جریان ساخته شده و پس از حصول اطمینان از کارکرد مدل، در بخش نتیجهگیری به پرسشهای پژوهشی پاسخ مناسبی داده شد.
مهناز ابراهیمی صدرآبادی؛ میرمهدی سید اصفهانی؛ علی محمد کیمیاگری
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 49-74
چکیده
برنامهریزی سود شرکتها از طریق مدیریت رضایت مشتری براساس 4 گام اصلی 1- شناخت اجزای تشکیلدهنده رضایت مشتری، 2- اندازهگیری رضایت کلی مشتریان، 3- بررسی نحوه تأثیر رضایت کلی مشتری بر سطح عملکرد شرکت و 4- شناسایی پارامترهای اصلی قابل مانور بر رضایت مشتری و تهیه و تدوین برنامه سود شرکت است. محقق به همراه تیم تحقیقاتی شرکت ISQI نیازهای کنونی ...
بیشتر
برنامهریزی سود شرکتها از طریق مدیریت رضایت مشتری براساس 4 گام اصلی 1- شناخت اجزای تشکیلدهنده رضایت مشتری، 2- اندازهگیری رضایت کلی مشتریان، 3- بررسی نحوه تأثیر رضایت کلی مشتری بر سطح عملکرد شرکت و 4- شناسایی پارامترهای اصلی قابل مانور بر رضایت مشتری و تهیه و تدوین برنامه سود شرکت است. محقق به همراه تیم تحقیقاتی شرکت ISQI نیازهای کنونی مشتریان از خدمات پس از فروش را شناسایی کرده و میزان تأثیر هر یک از متغیرها را بر رضایت کلی مشتریان با توجه به گروههای درآمدی سنجیده است. سپس با استفاده از مدلهای اقتصادسنجی متغیرهای مؤثر بر سود شرکت را به دست آورده که با توجه به نتاج به دست آمده مشاهده میگردد رضایت کلی مشتریان بیشترین میزان تأثیر را بر سود شرکت دارد؛ بنابراین با استفاده از معادلات ریاضی میزان تأثیر زیر متغیرهای رضایت کلی مشتری را بر سود شرکت به دست آورده است.
سید سهیل فاضلی؛ جهانیار بامداد صوفی؛ مجید صفاری نیا؛ امیر مزیکی؛ امید ارجمند قهستانی
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 75-103
چکیده
از دیرباز پدیده طفرهروی اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهم مؤثر بر کاهش کارایی گروههای کاری در سازمانها مورد مطالعه قرار گرفته است. از آنجایی که امروزه بسیاری از فعالیتهای کارکنان در سازمانهای وابسته به یکدیگر بوده و به صورت گروهی انجام میشود، در تحقیق حاضر بر آن شدیم تا عوامل مؤثر بر طفرهروی اجتماعی در میان شاغلین بخش ...
بیشتر
از دیرباز پدیده طفرهروی اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهم مؤثر بر کاهش کارایی گروههای کاری در سازمانها مورد مطالعه قرار گرفته است. از آنجایی که امروزه بسیاری از فعالیتهای کارکنان در سازمانهای وابسته به یکدیگر بوده و به صورت گروهی انجام میشود، در تحقیق حاضر بر آن شدیم تا عوامل مؤثر بر طفرهروی اجتماعی در میان شاغلین بخش خصوصی را شناسایی کنیم. جامعه مورد مطالعه کارشناسان شاغل در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) است. این تحقیق از نظر رویکرد کیفی و تحلیلی- توصیفی، از نظر گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر نتایج حاصله کاربردی است. در چارچوب این پیمایش از روش نگاشت شناختی علّی برای دسترسی به ادراکات در خصوص علل طفرهروی اجتماعی استفاده شده است. در تحلیل دادهها از روشهای تحلیل نقشههای شناختی علّی شامل تجزیه و تحلیل شاخصهای پیچیدگی، تجزیه و تحلیل قلمرو، تحلیل مرکزیت نسبی، تحلیل پیامدها و همچنین تجزیه و تحلیل نقشههای شناختی مشترک استفاده شده است. در نهایت عوامل مؤثر بر طفرهروی اجتماعی در چهار گروه عوامل فردی، سازمانی، شغلی و گروهی به دست آمده است. عوامل انگیزههای بیرونی، نارضایتی شغلی، انگیزههای درونی، عدم ادراک انسجام گروهی بیشتر از سایر عوامل مؤثر بر طفرهروی اجتماعی مورد توافق شرکت کنندگان در تحقیق بوده است.
سیدرضا جلالزاده؛ علی کاظمی؛ آذرنوش انصاری
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 104-132
چکیده
آگاهی از عملکرد برند یکی از شاخصههای موفقیت یک سازمان در دستیابی به اهداف است. شاخصهای ارزیابی عملکرد در حوزههای مختلف و عوامل مؤثر بر آن متناسب با سازمان متفاوت است. در پژوهش حاضر تلاش شد مدلی مفهومی براساس پژوهشهای نظری و کیفی برای تبیین ابعاد مختلف متغیرهای پژوهش ارائه شود. پژوهش حاضر از حیث ماهیت کاربردی بوده و با هدف تبیینی ...
بیشتر
آگاهی از عملکرد برند یکی از شاخصههای موفقیت یک سازمان در دستیابی به اهداف است. شاخصهای ارزیابی عملکرد در حوزههای مختلف و عوامل مؤثر بر آن متناسب با سازمان متفاوت است. در پژوهش حاضر تلاش شد مدلی مفهومی براساس پژوهشهای نظری و کیفی برای تبیین ابعاد مختلف متغیرهای پژوهش ارائه شود. پژوهش حاضر از حیث ماهیت کاربردی بوده و با هدف تبیینی در دو مرحله انجام شده است. ابتدا پس از مرور ادبیات، مدل اولیه طراحی و سپس مدل مفهومی اولیه با استفاده از روش دلفی تکمیل شد. نمونهگیری براساس روش قضاوتی و گلوله برفی انجام شد و حجم نمونه 30 نفر از مدیران، معاونین و کارشناسان حوزه بانکی است. با استفاده از نسخه نهایی پرسشنامه که از روایی و پایایی لازم برخوردار است، با روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی در مدت یک هفته در ساعات کاری مختلف با مراجعه حضوری و تصادفی 399 نفر از مشتریان هشت برند بانکهای دولتی مورد پرسش قرار گرفتند. در نهایت مدل نهایی با تجزیه و تحلیل دادهها و روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری مستقیم بر عملکرد بازار تأثیر ندارد، ولی غیرمستقیم و از طریق ارزش ویژه رابطه مشتری تأثیرگذار است. از میان سازههای ارزش ویژه برند و ارزش ویژه رابطه مشتری تمامی ابعاد به جز تمایز برند و آگاهی از برند بر سازههای ارزش ویژه رابطه مشتری تأثیر دارد، همچنین تمامی سازههای ارزش ویژه رابطه مشتری بر سازههای عملکرد برند تأثیر مستقیم و معناداری دارد.
سیدحسین حسینی؛ حامد شکوری گنجوی؛ عالیه کاظمی
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 133-158
چکیده
بررسی پیشینه اقتصاد سیاسی بینالملل به روشنی نشان میدهد که کشف مخازن عظیم نفت خام نقش بسیار مهمی در وقایع سیاسی و نیز تعریف و تأمین منافع ملی کشورها ایفا نموده است. بیتردید منابع طبیعی و به طور خاص ذخایر نفت خام کشورمان به عنوان منابعی بین نسلی تلقی شده و حفظ عدالت بین نسلی و ارتقا منافع ملی در بلندمدت ضرورتی انکارناپذیر و از اهداف ...
بیشتر
بررسی پیشینه اقتصاد سیاسی بینالملل به روشنی نشان میدهد که کشف مخازن عظیم نفت خام نقش بسیار مهمی در وقایع سیاسی و نیز تعریف و تأمین منافع ملی کشورها ایفا نموده است. بیتردید منابع طبیعی و به طور خاص ذخایر نفت خام کشورمان به عنوان منابعی بین نسلی تلقی شده و حفظ عدالت بین نسلی و ارتقا منافع ملی در بلندمدت ضرورتی انکارناپذیر و از اهداف و وظایف کلیدی دولتمردان ایران به شمار میرود. در این پژوهش با تمرکز بر بعد اقتصادی منافع ملی با استفاده از روش سیستم دینامیک به بررسی و مدلسازی تغییرات دینامیک در منافع اقتصادی ملی کشور ناشی از تحولات صنعت نفت با توجه به تحولات بازار نفت پرداخته شده است. ساختار شکلگیری ظرفیت تولید، میزان تولید و درآمدهای حاصل از فروش داخلی و بینالمللی نفت و فرآوردههای نفتی کشور مدلسازی و متغیرهای مرتبط با منافع ملی اقتصادی حاصل از آن فرمولبندی شده است. سیستم مورد نظر در نرمافزار ونسیم شبیهسازی و نتایج مدل در چند سناریو شامل سناریوی رشد و رونق در بازار نفت، سناریوی وضع موجود، سناریوی رکود در بازار نفت، حفظ سهم بازار توسط اوپک و حفظ سطح درآمد کشورهای اوپک تشریح و تحلیل شده است. با توجه به نتایج حاصل از اجرای مدل، افزایش قیمتهای داخلی حاملهای انرژی به سمت قیمتهای بینالمللی و همچنین افزایش سهم بودجه برای سرمایهگذاری در حوزههای با ارزش افزوده بیشتر در صنعت نفت برای افزایش منافع ملی اقتصادی توصیه میشود.
آرزو سهرابی؛ کاظم حسنزاده؛ زینب مولوی
دوره 22، شماره 3 ، آذر 1397، صفحه 159-179
چکیده
رفتارهای سازمانی مخرب در شکلهای مختلف در حال بروز و ظهور است. قلدری سازمانی که همراه با اثرات منفی در محیطهای کاری رخ میدهد مستقیم و منفی بر سلامت افراد تأثیر گذاشته و هزینههای زیادی را بر سازمان تحمیل کرده و منجر به کاهش بهرهوری میگردد؛ بنابراین هدف اصلی تحقیق بررسی نقش قلدری سازمانی در ویژگیهای روانشناختی شغلی (درگیری ...
بیشتر
رفتارهای سازمانی مخرب در شکلهای مختلف در حال بروز و ظهور است. قلدری سازمانی که همراه با اثرات منفی در محیطهای کاری رخ میدهد مستقیم و منفی بر سلامت افراد تأثیر گذاشته و هزینههای زیادی را بر سازمان تحمیل کرده و منجر به کاهش بهرهوری میگردد؛ بنابراین هدف اصلی تحقیق بررسی نقش قلدری سازمانی در ویژگیهای روانشناختی شغلی (درگیری شغلی، استرس شغلی و عدم امنیت شغلی) کارکنان است. تحقیق حاضر کاربردی بوده و به روش توصیفی– همبستگی اجرا شد. جامعه آماری کارکنان صف پنج سطح بانک به تعداد 800 نفر بوده که براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری مرحلهای 261 نفر به عنوان نمونه تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پرسشنامه 849/0 به دست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد قلدری سازمانی درکشده در ایجاد استرس شغلی و احساس عدم امنیت شغلی در کارکنان تأثیر مثبت دارد. همچنین نتایج نشان داد قلدری سازمانی سبب کاهش درگیری شغلی کارکنان میشود.