نویسندگان
1 کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران
4 کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
از دیرباز پدیده طفرهروی اجتماعی به عنوان یکی از عوامل مهم مؤثر بر کاهش کارایی گروههای کاری در سازمانها مورد مطالعه قرار گرفته است. از آنجایی که امروزه بسیاری از فعالیتهای کارکنان در سازمانهای وابسته به یکدیگر بوده و به صورت گروهی انجام میشود، در تحقیق حاضر بر آن شدیم تا عوامل مؤثر بر طفرهروی اجتماعی در میان شاغلین بخش خصوصی را شناسایی کنیم. جامعه مورد مطالعه کارشناسان شاغل در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) است. این تحقیق از نظر رویکرد کیفی و تحلیلی- توصیفی، از نظر گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر نتایج حاصله کاربردی است. در چارچوب این پیمایش از روش نگاشت شناختی علّی برای دسترسی به ادراکات در خصوص علل طفرهروی اجتماعی استفاده شده است. در تحلیل دادهها از روشهای تحلیل نقشههای شناختی علّی شامل تجزیه و تحلیل شاخصهای پیچیدگی، تجزیه و تحلیل قلمرو، تحلیل مرکزیت نسبی، تحلیل پیامدها و همچنین تجزیه و تحلیل نقشههای شناختی مشترک استفاده شده است. در نهایت عوامل مؤثر بر طفرهروی اجتماعی در چهار گروه عوامل فردی، سازمانی، شغلی و گروهی به دست آمده است. عوامل انگیزههای بیرونی، نارضایتی شغلی، انگیزههای درونی، عدم ادراک انسجام گروهی بیشتر از سایر عوامل مؤثر بر طفرهروی اجتماعی مورد توافق شرکت کنندگان در تحقیق بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification of factors affecting social loafing among employees of private sector using causal cognitive maps
نویسندگان [English]
- Seyed Soheil Fazeli 1
- jahanyar bamdad soofi 2
- Majid Safari nia 3
- Amir Mazyaki 4
- omid arjmand 1
چکیده [English]
Since about 100 years, social loafing has been studied as one of the most important factors lowering working group efficiency in organizations. Considering many employees activities are related to each other and has done in group context now days, in this research we are going to identify factors affecting social loafing in private sector employees. Our case was FANAP employees in Telecom project. This research approach is qualitative and uses analytical methods, and from data collection aspect it is survey and applied from conclusions aspect.
At the framework of this survey, cognitive mapping method is used to map individual perceptions about causes of social loafing. Analyzing methods of cognitive maps is used for complexity indexes, Domain analyses, central analyses, consequence analyses and analyses of consensus cognitive maps. Finally conclusions are grouped in four levels as personal factors, group factors, organization factors and job factors that affecting social loafing. Factors such as extrinsic motivation, job dissatisfaction, intrinsic motivation, perception lack of group cohesion were agreed more than other factors in perception of the participants of this research.
کلیدواژهها [English]
- Social Loafing
- Causal Cognitive Mapping
- Causal Cognitive Maps
- Group Efficiency
- Factor of Social Loafing