نویسندگان
1 دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
2 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
کسب و کارهای الکترونیک به سرعت درحال رشد هستند و کمکم سهم به نسبت خوبی از بنگاههای صنعتی کشور را به خود اختصاص دادهاند و نقش انکارناپذیری در رشد اقتصادی کشور ایفا میکنند. از طرفی مطالعات و بررسیهای صورت گرفته مؤید این است که مسأله به کارگیری بازاریابی رایانامهای در کسب و کارهای الکترونیک با توجه به فقدان پژوهش در خصوص بازاریابی رایانامهای در کشور دارای مشکلات و چالشهایی از جمله محتوا، زمانبندی، فرایند ارسال رایانامه و... و میتوان اذغان داشت که پژوهش در این زمینه از اهمیت ویژهای برخوردار است. با مروری جامع بر مطالعات انجام شده در راستای پاسخگویی به پرسشهای تحقیق تلاش شده است تا نخست دیدگاهها، تعابیر و تعاریف مطرح شده درخصوص این مفهوم تبیین شده و دوم در قالب یک چارچوبی یکپارچه، اقدامات و الزامات پیادهسازی بازاریابی رایانامهای تبیین شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است، به نحوی که برای بسیاری از بازاریابان و کسب و کارهایی مفید خواهد بود که بخواهند از بازاریابی رایانامهای استفاده کنند. پژوهش حاضر درپی یافتن پاسخ این پرسش است که برای پیادهسازی و استقرار بازاریابی رایانامهای باید چه اقدامات، راهکارها و الزاماتی را انجام داد. این پژوهش با مشارکت خبرگان بازاریابی رایانامهای فعال در کسب و کارهای الکترونیک با روش توصیفی- پیمایشی مورد ارزیابی و آزمون قرار گرفته است. نتایج نهایی پژوهش به ارائه چارچوبی برای کمک به مدیران بازاریابی شرکتها و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط و کسب و کارهای الکترونیک منجر شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing a Framework for Implementing Email Marketing in Electronic Businesses
نویسندگان [English]
- Manizheh gharacheh 1
- Ali Abdollahi 2
- Atefeh Omidvar 3
- vajiheh heydari 4
چکیده [English]
Electronic Businesses have an undeniable role in growth of country’s economy. Although different researches and studies show that using email marketing in electronic businesses is too important, but there are many problems and challenges about content, time, process of sending email and etc. So research about this subject is valuable and important.
For answering the questions of this research, first the definitions about this subject is determined and then the requirements for email marketing implementation is explained.
This research is practical and it will be beneficial to marketers and businesses who wants to implement email marketing. This research is answering the question “For implementing and deploying email marketing what actions to take and what requirements is needed”.
The statistical sample of this research is email marketing experts who is working for E-businesses and required information has been obtained by questionnaire. LISREL software for data analysis and confirmatory factor analysis was used.
The final results of this study show that the framework of email marketing within the three dimensions of technology, people and processes, and it also will help to marketing managers of companies or small and medium enterprises owners.
کلیدواژهها [English]
- Email Marketing
- Email marketing implementation
- E-businesse