نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
چکیده
امروزه شاهد این موضوع هستیم که سهم محصولات نوستالژیک در سبد مصرفی خانوارها در حال افزایش است. بازاریابان سعی دارند به منظور متمایز نمودن محصولات خود از علاقه مصرفکنندگان به دوران گذشته در طراحی محصولات نوستالژیک استفاده نمایند. یکی از کارکردهای مصرف محصولات نوستالژیک ایجاد احساس خوشایند در مصرفکننده است. مصرفکنندگان هنگام احساس ناامنی، تهدید و تشویش با استفاده از محصولات نوستالژیک احساس آرامش را برای خود فراهم میسازند. هدف اصلی پژوهش بررسی تأثیر ناامنی شخصی بر فراخوانی نوستالژی است.
روش تحقیق از نوع طرح تحقیق تجربی گروه کنترل فقط با پسآزمون است. جامعه مورد نظر دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد گنبد کاووس است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در دو بخش بررسی مقدماتی و اصلی پژوهش به ترتیب از 57 و 191 دانشجو اطلاعات گردآوری گردید.
در بررسی مقدماتی به دستکاری متغیر ناامنی شخصی در میان نمونههای اولیه از طریق ارائه سناریوهای متفاوت میان گروه آزمایش و کنترل پرداخته شد. پس از مشاهده تفاوت معنیداری در میانگین متغیر ناامنی شخصی میان دو گروه؛ سپس به بررسی و آزمون فرضیات با استفاده از تکنیک مدل معادلات ساختاری پرداخته شده است.
یافتهها نشان میدهد که ناامنی شخصی احساس نوستالژی را در افراد برمیانگیزاند و عزت نفس رابطه میان ناامنی شخصی و نوستالژی را تعدیل میکند. نوستالژی برانگیخته شده در مصرفکنندگان منتهی به قصد خرید محصولات نوستالژیک میشود و قصد خرید به صورت مثبت و معنیداری بر رفتار خرید محصولات نوستالژیک تأثیر میگذارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Impact of personal insecurity on the behavior of purchasing nostalgic products
نویسندگان [English]
- tohfeh ghobadi 1
- zohre dehdashti shahrokh 2
- abbas Saleh Ardestani 3
چکیده [English]
Nowadays, a rise in share of nostalgic products in households consumer basket is apperent. Therefore, in order to distinguish their products, marketers are trying to use consumer interest toward the past in nostalgic products design. Hence, consumers feel relaxed with nostalgic products when feeling insecure, threatened and anxious. Hence, the main purpose of the research is to investigate effect of personal insecurity on the recall of nostalgia. This study also seeks to investigate the effect of induced nostalgia on intention to purchase and behavior of purchasing nostalgic products. In this paper, the experimental design of the control group by post-test has been used to collect data from respondents. Data were collected from 57 and 191 students using random sampling in two sections of preliminary and research studies, respectively. In the preliminary study, the manipulation of the personal insecurity variable among the primary samples was presented through providing different scenarios between the testing and control groups. After observing a significant difference in the mean of personal insecurity variables between the two groups, structural equation modeling used to examine the hypotheses. Findings show that personal insecurity inspires nostalgia in people and self-esteem also adjusts the correlation between personal insecurity and nostalgia. Nostalgia induced in consumers leads to the purchase of nostalgic products. Finally, buying intention positively and significantly affects the purchasing behavior of nostalgic products.
کلیدواژهها [English]
- Nostalgia
- Personal insecurity
- Purchase intention
- Self-esteem