سعید نجفی توانا؛ حسین قربانی؛ عادل آذر
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 1-20
چکیده
کیفیت مفهومی است که براساس دیدگاه ها نیازها وترجیحات کاربران تعیین میشود. ازاین رودربین گرو ههای مختلف کاربران معانی مختلفی دارد. منظورازکیفیت داده ها وآمارها درجه یامیزان اطمینان به مناسببودن ازآنها برای رفع نیاز کاربران ورسیدن به اهداف تعیین شده درآمارگیری است. این تعریف کامل ترازتعریفی است که درگذشته تحت عنوان درستی آمارها ...
بیشتر
کیفیت مفهومی است که براساس دیدگاه ها نیازها وترجیحات کاربران تعیین میشود. ازاین رودربین گرو ههای مختلف کاربران معانی مختلفی دارد. منظورازکیفیت داده ها وآمارها درجه یامیزان اطمینان به مناسببودن ازآنها برای رفع نیاز کاربران ورسیدن به اهداف تعیین شده درآمارگیری است. این تعریف کامل ترازتعریفی است که درگذشته تحت عنوان درستی آمارها بکار میرفت زیرا حتی درصورت درست بودن آمارها نمی توان ازمطلوبیت کیفیت آنها اطمینان یافت. به بیانی دیگر کیفیت آمارها مفهومی چند بعدی است که همه ابعاد آن با هم در ارتباطاند و درستی تنها یکی ازابعاد آن و شاید مهمترین بعدآن محسوب می شود. تمام ابعادکیفیت دارای اهمیتاند اما در اغلب آمارگیریها باتوجه به منابع مالی وامکانات محدود بدستآوردن آمارهایی با بهترین سطح کیفیت درتمام ابعاد آن تقریبا غیرممکن است. دراین تحقیق براساس رویکرد سودا مولفههای فرایند کیفیت اقلام آماری ازجهات ودیدگاههای مختلف به منظور ساخت دهی به مسئله موردپایش قرارمیگیردکه مبنای پایش, مطالب علمی مستندو مصاحبههای عمیق ونیمه ساختار یافته باخبرگان صاحب نظردر زمینه کیفیت اقلام آماری مرکزآمارایران است . سعی محقق این است که از تجمیع تمامی نظرات این صاحبنظران, ارتباط بین کیفیت اقلام آماری بامولفههای آن وعوامل تاثیرگذاربرآن راساختدهی کند. بعدازمشخص شدن نقشه پایش فرایندکیفیت اقلام آماری, سطح بندی کیفیت اقلام, اجزای آن وهمچنین ارتباط بین مولفهها وعوامل تاثیرگذاربرآن مشخص میگردد.
علیرضا علی احمدی؛ محمدرضا شفیعیان
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 21-44
چکیده
سالهاست کارت امتیازی متوازن مورد اقبال پژوهشگران و مدیران قرار گرفته است و بهمرور مدلهای مختلفی از آن توسعه یافته است. نقشه استراتژی سازمان یکی از موضوعاتی است که مبدعان کارت امتیازی متوازن برای درک بهتر ارتباط اهداف استراتژیک سازمان، آن را ایجاد کردند. در نقشه استراتژی سازمان مسیرهای مختلفی برای رسیدن به اهداف سازمانی وجود ...
بیشتر
سالهاست کارت امتیازی متوازن مورد اقبال پژوهشگران و مدیران قرار گرفته است و بهمرور مدلهای مختلفی از آن توسعه یافته است. نقشه استراتژی سازمان یکی از موضوعاتی است که مبدعان کارت امتیازی متوازن برای درک بهتر ارتباط اهداف استراتژیک سازمان، آن را ایجاد کردند. در نقشه استراتژی سازمان مسیرهای مختلفی برای رسیدن به اهداف سازمانی وجود دارد که محققان مدلهایی برای طراحی و تحلیل این مسیرها توسعه دادهاند. شبکههای بیزین، شبکههای احتمال شرطی هستند که کاربرد زیادی در علوم مختلف داشتهاند. در این پژوهش، تأثیر تغییر در هر یک از اهداف سازمانی ترسیم شده در نقشه استراتژی مبتنی بر کارت امتیازی متوازن به وسیله شبکههای بیزین تحلیل میشود و مدلی ارائه میشود که بهوسیله آن میتوان ریسک تحقق اهداف غایی سازمان را مبتنی بر ریسک تحقق اهداف پایینتر (در وجوه پایینتر کارت امتیازی متوازن) محاسبه کرد و راه حل مناسب را برای کاهش ریسک تحقق اهداف سازمانی ارائه داد. در این پژوهش، یک شرکت سرمایهگذاری مورد مطالعه قرار گرفته و مدل مذکور برای این شرکت طراحی و ریسک تحقق اهداف محاسبه و تحلیل شده است.
مرجان فیاضی؛ حسین بلوچی؛ سید رضا سید جوادین
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 41-60
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی همبستگی کانونی بین مولفههای سرمایه روانشناختی یعنی متغیرهای x شامل امیدواری، خودکارآمدی، تابآوری و خوشبینی و مولفههای کیفیت خدمات ارائه شده به کارکنان یعنی متغیر y شامل پاسخگویی، اعتماد، اطمینان، همدلی و حفظ ظاهر جهت تعیین هم تغییری بین دو مجموعه متغیر انجام گرفته است، تا بتوان الگوی مناسب روابط بین ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی همبستگی کانونی بین مولفههای سرمایه روانشناختی یعنی متغیرهای x شامل امیدواری، خودکارآمدی، تابآوری و خوشبینی و مولفههای کیفیت خدمات ارائه شده به کارکنان یعنی متغیر y شامل پاسخگویی، اعتماد، اطمینان، همدلی و حفظ ظاهر جهت تعیین هم تغییری بین دو مجموعه متغیر انجام گرفته است، تا بتوان الگوی مناسب روابط بین مجموعه متغیرهای کانونی کیفیت خدمات تعیین گردد و امکان استفاده از ضریب همبستگی کانونی برای ارائه روش پیشبینی تغییر وضعیت کیفیت خدمات فراهم گردد. به این منظور با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه در بین کارکنان باجه شعب بانک انصار شهر تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی و براساس جدول مورگان 320 نفر انتخاب گردیدند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار لیزرل وspss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از همبستگی کانونی نشان داد که ترکیب خطی مناسبی بین سرمایه روانشناختی کارکنان و کیفیت خدمات ارائه شده توسط آنان وجود دارد. ابعاد سرمایه روانشناختی رابطه مستقیم با مولفههای کیفیت خدمات را دارا میباشند. همچنین امیدواری و پاسخگویی در مقایسه با سایر متغیرهای کانونی بیشترین نقش را در ایجاد اولین ضریب همبستگی کانونی داشتهاند.
محمد اکبری
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 45-70
چکیده
عوامل بیرونی مانند تحریم و عدم همکاری تامین کنندگان خارجی، و عوامل داخلی مانند عدم مدیریت مناسب جریان نقدی و یا سیاست های نامناسب هیئت مدیره، می تواند به کمبود موجودی منتهی گردد. کمبود موجودی یکی از عوامل مهم در ایجاد بحران در فرآیندهای تولیدی است. این مقاله در صدد است تا یک سیستم کنترل موجودی و تولید را برای شرایط بحران، معرفی نماید ...
بیشتر
عوامل بیرونی مانند تحریم و عدم همکاری تامین کنندگان خارجی، و عوامل داخلی مانند عدم مدیریت مناسب جریان نقدی و یا سیاست های نامناسب هیئت مدیره، می تواند به کمبود موجودی منتهی گردد. کمبود موجودی یکی از عوامل مهم در ایجاد بحران در فرآیندهای تولیدی است. این مقاله در صدد است تا یک سیستم کنترل موجودی و تولید را برای شرایط بحران، معرفی نماید . مدل ارائه شده این مقاله شرایطی را فراهم می آورد تا با تصمیم گیری مناسب در خصوص به تعویق انداختن سفارشات مشتریان، هزینههای سازمان را در شرایط بحران کمینه نماید. این مدل پیشنهادی برای تولید و کنترل موجودی در شرایط عدم اطمینان مدل سازی شده است و فرض شده است که تقاضای مشتریان بخوبی از توزیع نرمال پیروی می کند. در این پژوهش، مدل ریاضی ارائه شده از نوع عدد صحیح، غیر خطی و NP-hard است. برای حل این مدل پیچیده از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. نتایج ارزیابی عددی مدل پیشنهادی نشان می دهد که عملگرهای تقاطع و جهش چند نقطهای توانایی مناسبی در جستجوی فضای موجه و دوری از فضای غیر موجه دارد. همچنین همگرایی در مجموعه جوابهای الگوریتم نیز نشان می دهد که الگوریتم استفاده شده توانایی لازم در پیدا کردن جواب بهینه را در مدت زمان مناسب دارد. نتایج این ارزیابی نشان می دهد که مدل ارائه شده توانایی مدل سازی و حل مسأله کنترل تولید و موجودی در شرایط بحران ناشی از کمبود موجودی و محدودیت های مرتبط را دارد.
علی صفری؛ فاطمه عباسی؛ بهنام گلشاهی
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 95-116
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی اخلاقی و نقش آنان بر بهبود عملکرد بازاریابی از طریق اثر میانجیگری بازاریابی اخلاقی و بر مبنای مطالعهای کیفی-کمی صورت گرفته است. بر این اساس در ابتدا با اجرای مصاحبه ساختاریافته به روش دلفی سه مرحلهای با تعدادی از مدیران بازاریابی شرکتهای داروسازی، عوامل مؤثر بر بازاریابی اخلاقی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی اخلاقی و نقش آنان بر بهبود عملکرد بازاریابی از طریق اثر میانجیگری بازاریابی اخلاقی و بر مبنای مطالعهای کیفی-کمی صورت گرفته است. بر این اساس در ابتدا با اجرای مصاحبه ساختاریافته به روش دلفی سه مرحلهای با تعدادی از مدیران بازاریابی شرکتهای داروسازی، عوامل مؤثر بر بازاریابی اخلاقی مشخص گردید و در مرحله بعدی به سنجش آن عوامل و عملکرد بازاریابی شرکت با استفاده از پرسشنامه 46 سوالی محققساخته و همچنین ارزیابی میزان پایبندی شرکت به اصول بازاریابی اخلاقی با بهرهگیری از پرسشنامه 30 سوالی محققساخته پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو جامعه کارکنان شرکت داروسازی مهبان دارو به تعداد 385 نفر و داروخانههای شهر اصفهان به عنوان مشتریان شرکت به تعداد 341 مورد میباشد. روایی پرسشنامهها به دو روش محتوایی و سازه و پایایی آنان با استفاده از روش آلفای کرونباخ تأیید گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار Amos 21 و به روش الگوسازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فردی، سازمانی، محیطی خاص و محیطی عام بر بازاریابی اخلاقی و بازاریابی اخلاقی بر عملکرد بازاریابی شرکت تأثیر مستقیم و مثبتی داشتهاند. سایر نتایج بیانگر نقش میانجیگری بازاریابی اخلاقی در ارتباط با عؤامل مؤثر بر عملکرد بازارایابی شرکتهای داروسازی میباشد.
امیر فکور
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 117-138
چکیده
محیط کسب و کار امروزی پیوسته در حال تغییر است و اداره این تغییر جهت انطباق با آینده توام با عدم اطمینان چالشی است که انعطاف پذیری را برای زنجیره تامین ضروری می سازد. این تحقیق به معرفی روش اندازه گیری انعطاف پذیری بر اساس تئوری سیستم های خاکستری می پردازد. برای این منظور انعطاف پذیری شرکت خودروسازی آلفا که در صنعت خودرو ایران فعالیت ...
بیشتر
محیط کسب و کار امروزی پیوسته در حال تغییر است و اداره این تغییر جهت انطباق با آینده توام با عدم اطمینان چالشی است که انعطاف پذیری را برای زنجیره تامین ضروری می سازد. این تحقیق به معرفی روش اندازه گیری انعطاف پذیری بر اساس تئوری سیستم های خاکستری می پردازد. برای این منظور انعطاف پذیری شرکت خودروسازی آلفا که در صنعت خودرو ایران فعالیت می کند، اندازه گیری شده است. نتایج تحقیق گویای آن است که مشکلات بخش توزیع و محدودیت های منبع یابی جدی ترین نقاط آسیب پذیری هستند که شرکت خودروسازی آلفا را تهدید می کنند. بنابراین شرکت باید با انتخاب مجموعه ای مناسب از توانمندی ها، جهت بهبود انعطاف پذیری خود برنامه ریزی نماید.همچنین اثربخشی، انعطاف پذیری در تامین و انعطاف پذیری دراجرای سفارش به عنوان سه توانمندی مهم شرکت خودروسازی آلفا شناسایی شدند. کلمات کلیدی: انعطاف پذیری ؛ تئوری سیستم های خاکستری ؛ نقاط ضعف؛توانمندی.
اسداله کردنائیج؛ مجید جمالی؛ سیدحمید خداداد حسینی؛ سعید فلاح تفتی
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 139-160
چکیده
بهطور سنتی سازمانها از رویکرد استراتژی رقابتی در تدوین راهبردهای خود استفاده میکنند. درصورتیکه، در فضای کسبوکار امروز که در آن سازمانها تعامل بیشتری با یکدیگر داشته و بر یکدیگر اثر میگذارند، مدیریت استراتژیک نیازمند طرز فکری جدید و دیدگاهی تعاملی بهمنظور جایگزین نمودن رویکرد رقابتی-مشارکتی با رویکرد رقابتی است. این ...
بیشتر
بهطور سنتی سازمانها از رویکرد استراتژی رقابتی در تدوین راهبردهای خود استفاده میکنند. درصورتیکه، در فضای کسبوکار امروز که در آن سازمانها تعامل بیشتری با یکدیگر داشته و بر یکدیگر اثر میگذارند، مدیریت استراتژیک نیازمند طرز فکری جدید و دیدگاهی تعاملی بهمنظور جایگزین نمودن رویکرد رقابتی-مشارکتی با رویکرد رقابتی است. این دیدگاه جدید در مفهوم «اکوسیستم کسبوکار» تجلی مییابد. اکوسیستم کسبوکار شبکهای از بازیگران مختلفی است که موفقیت و بقای آنها به یکدیگر وابسته است. مطابق این مفهوم، سازمانهای امروزی نه بهصورت بازیگران مجزا، بلکه باید بهصورت جزئی از یک اکوسیستم درنظر گرفته شوند. این سازمانها درون شبکهای متشکل از بازیگران مختلف به فعالیت میپردازند، لذا استراتژی آنها باید هم براساس محیط درونو برون سازمان(استراتژی سطح سازمان) و هم براساس تعامل با سایر بازیگران (استراتژی سطح اکوسیستم کسبوکار) تدوین شود. این تحقیق با تمرکز بر تعامل سازمانها با یکدیگر، به تبیین اهداف استراتژیک صنعت بانکداری ایران در سطح اکوسیستم کسبوکار پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی(کیفی-کمی) و جامعه آماری آن صنعت بانکداری است. در فاز کیفی، با 30 خبره نظام بانکی ایران، مصاحبههای عمیق با سوالات باز انجام شده که پس از تلخیص و طبقهبندی دادهها با کمک روش داده بنیاد، اهداف استراتژیک سطح اکوسیستم کسبوکار صنعت بانکداری شناسایی شده است. در فاز کمی، این اهداف از طریق پرسشنامه توسط 100 خبره نظام بانکی مورد تأیید قرار گرفته است. از نتایج مهم این تحقیق میتوان به شناسایی و تبیین پنج هدف استراتژیک در سطح اکوسیستم کسبوکار صنعت بانکداری کشور نام برد که جزو نوآوری این تحقیق نیز بهشمار میآید.
بهروز قلیچلی؛ مهدی اسدی قراباغی
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 161-184
چکیده
برای اینکه افراد در شغلشان عملکرد موفقی داشته باشد، میبایست شایستگیهای موردنیاز حرفه خود را کسب نماید. همچون سایر فعالیت ها، افراد برای تسهیم دانش موفق و اثربخش نیز، نیازمند داشتن شایستگی های مربوطه می باشند. این شایستگی ها به نوبه خود می توانند بر عملکرد فرد و ارتقای آن تاثیر گذار باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نیت تسهیم دانش ...
بیشتر
برای اینکه افراد در شغلشان عملکرد موفقی داشته باشد، میبایست شایستگیهای موردنیاز حرفه خود را کسب نماید. همچون سایر فعالیت ها، افراد برای تسهیم دانش موفق و اثربخش نیز، نیازمند داشتن شایستگی های مربوطه می باشند. این شایستگی ها به نوبه خود می توانند بر عملکرد فرد و ارتقای آن تاثیر گذار باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نیت تسهیم دانش در شایستگیهای تسهیم دانش و تاثیر این شایستگیها و نیت تسهیم دانش در عملکرد شغلی مدیران در سازمانهای پروژهمحور می باشد. دادههای مربوط به این پژوهش توسط پرسشنامههائی که 50 نفر از مدیران و مهندسین ارشد دیسیپلین های پروژه به آن پاسخ داده اند جمع آوری شده است. جهت بررسی و ارزیابی فرضیههای پژوهش از روشهای تخمین آماری و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتههای پژوهش، تاثیر مثبت و معنا داری را بین نیت تسهیم دانش، بطور غیرمستقیم و از طریق شایستگیهای تسهیم دانش در عملکرد فردی مدیران نشان می دهد. این پژوهش نشان می دهد که با ارتقاء شایستگیهای تحلیلی مدیران به کمک نیت تسهیم دانش، می توان تاثیر بسزائی بر عملکرد فردی ایشان گذاشت.
الهام کرمی؛ علیرضا عرب؛ حمیدرضا فلاح لاجیمی
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 185-206
چکیده
هدف تحقیق حاضر، ارزیابی تاثیر عوامل کلیدی موفقیت چابکی زنجیره تامین بر عملکرد استراتژیک شرکت های صنایع الکترونیک در ایران بود. در مدل مفهومی تحقیق، عملکرد استراتژیک سازمان شامل مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی است. در این مدل، چابکی زنجیره تامین با هفت عامل فناوری مبتنی بر کامپیوتر، انعطاف پذیری، روابط با تامین کنندگان، بکارگیری تکنولوژی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، ارزیابی تاثیر عوامل کلیدی موفقیت چابکی زنجیره تامین بر عملکرد استراتژیک شرکت های صنایع الکترونیک در ایران بود. در مدل مفهومی تحقیق، عملکرد استراتژیک سازمان شامل مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی است. در این مدل، چابکی زنجیره تامین با هفت عامل فناوری مبتنی بر کامپیوتر، انعطاف پذیری، روابط با تامین کنندگان، بکارگیری تکنولوژی جدید، روابط مشارکتی، حساسیت به بازار/ مشتری و پاسخگویی تقاضا سنجیده می شود. همچنین مزیت رقابتی شامل پنج شاخص قیمت/هزینه، کیفیت، تحویل به موقع محصول یا خدمت، نوآوری و زمان عرضه به بازار می باشد و معیار سنجش عملکرد سازمانی، عملکرد مالی است. پرسشنامه سنجش عوامل بر اساس این مدل، تنظیم و بین 400 نفر از مدیران شرکت های صنام، پارس الکترونیک و پارس خزر توزیع شد و در نهایت 179 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL و تکنیک های تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری، این مدل با چندین بار اصلاح نمودن به تایید رسید. طبق نتایج حاصل از تحقیق، مشخص شد عوامل کلیدی چابکی تاثیر مستقیم و مثبتی بر عملکرد سازمانی و نیز بر مزیت رقابتی دارد.