زینب زمانی؛ منیجه بحرینیزاده
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 1-21
چکیده
کشور ایران با دارا بودن قابلیتهای منحصر به فردی مانند جاذبههای طبیعی و تاریخی فراوان، توانایی زیادی برای توسعه گردشگری دارد و برای جذب بیشتر گردشگران، نیاز به شناسایی نقاط قوت و ضعف این قابلیتها دارد. هدف این پژوهش تعیین جایگاه مکانهای تاریخی ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها از دید گردشگران خارجی است با رویکرد نقشه ادراکی ...
بیشتر
کشور ایران با دارا بودن قابلیتهای منحصر به فردی مانند جاذبههای طبیعی و تاریخی فراوان، توانایی زیادی برای توسعه گردشگری دارد و برای جذب بیشتر گردشگران، نیاز به شناسایی نقاط قوت و ضعف این قابلیتها دارد. هدف این پژوهش تعیین جایگاه مکانهای تاریخی ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها از دید گردشگران خارجی است با رویکرد نقشه ادراکی است. این پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهشهای کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی– پیمایشی جای میگیرد. جامعه آماری این پژوهش، گردشگران خارجی است که از مکانهای تاریخی تختجمشید، عالیقاپو و مسجد جامع اصفهان بازدید نمودهاند. بر اساس ادبیات نظری، پرسشنامهای متشکل بر 23 ویژگی مکانهای تاریخی، برای سنجش اهمیت و عملکرد از هر ویژگی در سه مکان مذکور طراحی شد. دادههای گردآوری شده به وسیله نرم افزار SPSS16 تحلیل و با استفاده از نرمافزار( R2009a )MATLAB نقشه ادراکی ترسیم شد. با اجرای تحلیل عاملی اکتشافی، این ویژگیها در هفت عامل اصلی خلاصه و با بکارگیری تحلیل اهمیت–عملکرد، نقشه ادراکی سه مکان تهیه شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که جایگاه این مکانها تقریبا شبیه به هم است. عامل بهداشتی و عامل اطلاعاتی از نقاط ضعف اصلی و عامل جذابیت مکان تاریخی و عامل دسترسی از نقاط قوت هر سه مکان است. همچنین، هر سه مکان در عاملهای امکانات خوردنی، استراحت، و موسیقی دارای ضعف هستند.
ارش محجوبی فرد؛ امیر افسر؛ سید علیرضا بشیری موسوی
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 23-43
چکیده
ارزش مشتری به تعامل بالقوه مشتریان با شرکت در طول دورههای زمانی مشخص اشاره می-کند. هنگامی که شرکتها ارزش مشتری را درک کنند و به این موضوع پی ببرند که ارزش مشتری میتواند خدمات سفارشیسازی شده را برای مشتریان مختلف ارائه کند، آنگاه به مدیریت روابط مشتری موثر دست مییابند. این پژوهش بر صنعت بانکداری متمرکز بوده و به طور سیستماتیک ...
بیشتر
ارزش مشتری به تعامل بالقوه مشتریان با شرکت در طول دورههای زمانی مشخص اشاره می-کند. هنگامی که شرکتها ارزش مشتری را درک کنند و به این موضوع پی ببرند که ارزش مشتری میتواند خدمات سفارشیسازی شده را برای مشتریان مختلف ارائه کند، آنگاه به مدیریت روابط مشتری موثر دست مییابند. این پژوهش بر صنعت بانکداری متمرکز بوده و به طور سیستماتیک تکنیک دادهکاوی و مباحث مدیریتی را جهت تجزیه و تحلیل ارزش مشتریان، یکپارچهسازی میکند. در گام نخست روش تحلیل سلسله مراتبی فازی برای وزن-دهی به متغیرهای موجود مورد بررسی قرار میگیرد تا میزان تاثیر هر یک از معیارهای مدل DFMT در فرآیند ارزش گذاری مشتریان مشخص گردد. سپس مدل DFMT به عنوان ورودی به تکنیک داده کاوی k-means اعمال می گردد. با استفاده از مدل امتیازدهی پیشنهادی، هرم ارزش مشتری تشکیل میشود که مشتریان را در 4 طیف ارزشی دسته بندی میکند. در هرم ارزش مشتری بدست آمده از جامعه آماری 285 مشتری شعب بانک تجارت زنجان، طیف اول؛ مشتریان پلاتینیومی هستند که ردیفهای ارزشی H1 و H2را شامل میشوند که از سطح سودآوری بالایی، برخوردار هستند. طیف دوم؛ مشتریان طلایی که ردیفهای ارزشی H3 ، H4 و H5 را شامل میشود. طیف سوم؛ مشتریان نقرهای هستند که ردیفهای ارزشی H6 ، H7 و H8 را شامل میشود. طیف چهارم؛ مشتریان سربی که ردیفهای ارزشی H9 و H10 را شامل میشود. در واقع این طیف منابع دریافتی از بانک را به هدر داده و بانک باید برای کار با آنها میزان ریسک بالایی را بپذیرد.
یاسر تیموری اصل؛ علی اکبر جوکار
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 45-67
چکیده
درمقاله حاضر هدف ارائه مدلی از بازارگرایی در صنعت خدمات بانکی بوده است. در این راستا مطالعات انجام شده در زمینه بازارگرایی در ایران و جهان بررسی شده و پیشایندهای، پیامدها و متغیرهای مرتبط با آن ارائه شده در مقالات مختلف استخراج گردیده است. در این مطالعه علاوه بر بازارگرایی در سطح سازمان بازارگرایی فردی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است ...
بیشتر
درمقاله حاضر هدف ارائه مدلی از بازارگرایی در صنعت خدمات بانکی بوده است. در این راستا مطالعات انجام شده در زمینه بازارگرایی در ایران و جهان بررسی شده و پیشایندهای، پیامدها و متغیرهای مرتبط با آن ارائه شده در مقالات مختلف استخراج گردیده است. در این مطالعه علاوه بر بازارگرایی در سطح سازمان بازارگرایی فردی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است و پیشایندهای آن شناسایی شده است. پژوهشگران ضمن مطالعه گسترده در زمینه پیشایندها و پیامدهای بازارگرایی و عوامل مرتبط با آن در سازمان، با استفاده از روش دلفی اقدام به شناسایی مواردی از پیشایندهای داخلی و خارجی بازارگرایی نموده اند که در مقالات و مطالعات گذشته مورد آزمون و بررسی قرار نگرفته اند. تعداد 24 نفر از پژوهشگران و صاحبنظران دانشگاهی و صنعت بانکداری کشور در انجام این تحقیق همکاری تام داشته اند. در مجموع روش دلفی پس از 4 مرحله منجر به اتفاق نظر شرکت کنندگان و ارائه مدل گردیده است. انجام این پژوهش منجر به ارائه یک مدل کیفی از بازارگرایی شامل پیشایندها و عوامل محیطی موثر بر رابطه بین بازارگرایی و عملکرد شده است.
مصطفی جعفری؛ پریسا فرخی؛ معصومه رحیمی
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 69-90
چکیده
تفکر استراتژیک شش بُعدی که شاهکلید پیروزی رقابت دائمالتزاید است، چگونه از ویژگیهای زندگینامهای (تحصیلات، سن، سابقه خدمت و تعداد اعضای خانواده) تأثیر میپذیرد؟ هدف این تحقیق تبیین پاسخ این سئوال است. این تحقیق از نظر هدف توصیفی-تبیینی، از نظر روش انجام پیمایشی، و از نظر نتیجه کاربردی است. جامعه هدف تحقیق، 384 نفر ...
بیشتر
تفکر استراتژیک شش بُعدی که شاهکلید پیروزی رقابت دائمالتزاید است، چگونه از ویژگیهای زندگینامهای (تحصیلات، سن، سابقه خدمت و تعداد اعضای خانواده) تأثیر میپذیرد؟ هدف این تحقیق تبیین پاسخ این سئوال است. این تحقیق از نظر هدف توصیفی-تبیینی، از نظر روش انجام پیمایشی، و از نظر نتیجه کاربردی است. جامعه هدف تحقیق، 384 نفر از کارکنان شهرداری مناطق سهگانه قزوین هستند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است و اعتبار وروایی آن کاملاً تایید شده است. دادهها از طریق نرمافزارSPSS و با استفاده از آزمون مقایسه میانگینها وآزمون t استیودنت تجزیه و تحلیل شدهاند. هندسه تفکر استراتژیک افراد براساس مدل تارعنکبوتی که تعادل و توازن میان ابعاد تفکر را میسنجد، تحلیل و مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که میان یکایک ویژگیهای زندگینامهای و مدل تفکر استراتژیک افراد ارتباط معنادار وجود دارد و با تغییر هر یک از ویژگیهای گفته شده، تغییر معناداری در مدل تفکر استراتژیک افراد رخ میدهد. لذا سازمانها را میتوان مجموعهای از مدلهای تفکر نامید که دائماً در حال تغییرند، لذا به مدیران و راهبران سازمانها پیشنهاد میگردد که کمیت و کیفیت این فرآیند دائمالتغییر تفکر استراتژیک را از طریق مکانیزمهای نظارتی بطور منظم پایش و هدایت کنند تا زمینه تحقق هدفهای استراتژیک سازمانشان را فراهم آورند.
کاوه مهدوی؛ محمد صادق حری
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 91-116
چکیده
همواره موسسات مالی و اعتباری برای آنکه بتوانند حداکثر سود حاصل از سرمایه گذاری های خود را دریافت دارند، بدنبال پالایش، جذب و نگهداشت بهترین سرمایه گذاران، مشاوران، مشتریان و قرض-گیرندگان بوده اند. بااین وجود، علوم مختلف سعی نموده اندروشهای دقیقی برای تفکیک مشتریان ارایه نمایند. از همین رو علومی مانند روانشناسی تا علوم مدیریت، ریاضیات، ...
بیشتر
همواره موسسات مالی و اعتباری برای آنکه بتوانند حداکثر سود حاصل از سرمایه گذاری های خود را دریافت دارند، بدنبال پالایش، جذب و نگهداشت بهترین سرمایه گذاران، مشاوران، مشتریان و قرض-گیرندگان بوده اند. بااین وجود، علوم مختلف سعی نموده اندروشهای دقیقی برای تفکیک مشتریان ارایه نمایند. از همین رو علومی مانند روانشناسی تا علوم مدیریت، ریاضیات، مالی و ... درصدد تحقق این هدف برآمده اند. آنچه که دراین پژوهش بدان اشاره خواهد شد ضرورت استفاده از روشهای نوین داده-کاوی در ترکیب با روشهای هوش مصنوعی جهت فائق آمدن بر پیچیدیگی های مسئله است و پاسخ به این سوال که آیا روش ترکیبی استفاده شده به خوبی رتبه اعتباری مشتریان را پیش بینی می کند؛ این امر در حالی رخ می دهد که نباید بُعد دیگری از مسئله را که همانا انتخاب مهمترین عوامل سنجش (معیارها) هستند را فراموش نمود و در این راستا ازقضاوت خبرگان و تحلیل های ناپارامتری ( آزاد توزیع) به منظور رتبه بندی معیارها استفاده گردیده است که نهایت با انتخاب تعدادی از شاخصها به منظور پیاده سازی مدل ترکیبی به این سوال پاسخ داده خواهد شد که آیا نظر خبرگان در انتخاب معیارها منتج به پیش بینی مناسبی از وضعیت اعتباری مشتریان می گردد. سه شاخص " سن" ، " سابقه ارتباط با بانک ( مدت حساب)" و " میزان اعتبار" برای پیاده سازی مدل ترکبی عصبی فازیانتخاب گردید. و نتایج بیانگر آن می باشد که 89.67درصد از مواقع این سیستم می تواندتخمین درستی نسبت به رتبه اعتباری مشتریان ارائه دهد..
سیما جواهری؛ آمنه خدیور
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 117-146
چکیده
به منظور مواجهه با موضوع مدیریت دانش، سازمانها ناگزیر از تدوین استراتژی مدیریت دانش و تدوین استراتژی دانش هستند. مدلها و روشهای مختلفی برای تدوین این استراتژیها ارائه شده است. در این پژوهش یک مدل سیستم داینامیک برای انتخاب و تلفیق این دو نوع استراتژی ارائه شده است. در این مدل عوامل سازمانی مانند استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ...
بیشتر
به منظور مواجهه با موضوع مدیریت دانش، سازمانها ناگزیر از تدوین استراتژی مدیریت دانش و تدوین استراتژی دانش هستند. مدلها و روشهای مختلفی برای تدوین این استراتژیها ارائه شده است. در این پژوهش یک مدل سیستم داینامیک برای انتخاب و تلفیق این دو نوع استراتژی ارائه شده است. در این مدل عوامل سازمانی مانند استراتژی عمومی کسب و کار سازمان، ساختار سازمانی، عوامل فرهنگی، منابع انسانی و زیرساختهای فناوری اطلاعات به عنوان متغیرهای تاثیر گذار در نظر گرفته شده اند. از طرفی در رویکرد پویا برای ایجاد استراتژیهای دانش و مدیریت دانش، وضعیت فرایندهای خلق و انتشار دانش و نیز سطح دانش آشکار و پنهان، تاثیر مستقیمی بر استراتژیهای انتخابی دارند. در این پژوهش ابتدا متغیرهای دانشی سازمان مورد مطالعه شناسایی گشته و سطح اولیهی آنها و عوامل تاثیر گذار بر افزایش یا کاهش مقدار آنها مشخص گردیدهاند، سپس نمودارهای علت و معلولی و نرخ و حالت آنها ترسیم شده است. در پایان پس از آزمون و شبیه سازی مدل دینامیکی،سناریوها و سیاست های مختلفی برای نمونه مورد مطالعه پیشنهاد شده است. نتایج سناریو های منتخب نشان دهنده بهبود در متغیرهای مربوط به هر دو نوع استراتژی دانش و استراتژی مدیریت دانش است. واژههای کلیدی:مدیریت دانش، استراتژی دانش، استراتژی مدیریت دانش، پویایی شناسی سیستمها
سید مسعود موسوی شفایی؛ امیر کارگرسامانی؛ اسدالله کردنائیج؛ سید حمید خداداد حسینی
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 147-167
چکیده
امیر کارگر سامانی *، اسدالله کردنائیج، سید حمید خداداد حسینی، سید مسعود موسوی شفایی در چند دهه اخیر شهرهای جهانی به واسطه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از فضای جریانات از اهمیت ویژهای در مجموعه عوامل مؤثر بر محیط ملی، منطقهای و بینالمللی برخوردار گشتهاند. در این ارتباط حتی برخی نهادهای علمی و بینالمللی به امتیازدهی به شهرهای جهانی ...
بیشتر
امیر کارگر سامانی *، اسدالله کردنائیج، سید حمید خداداد حسینی، سید مسعود موسوی شفایی در چند دهه اخیر شهرهای جهانی به واسطه تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از فضای جریانات از اهمیت ویژهای در مجموعه عوامل مؤثر بر محیط ملی، منطقهای و بینالمللی برخوردار گشتهاند. در این ارتباط حتی برخی نهادهای علمی و بینالمللی به امتیازدهی به شهرهای جهانی و ارائه جداول مقایسهای بین آنها پرداختهاند. حکمرانی محلی نیز از جمله مقولاتی است که با ارائه نقشی ویژه و در تمایز با حکومتهای ملی نقش بارزی در مدیریت محلی بازی میکند. حکمرانی شهری نیز با اولویتدهی به فقرا، پیشرفت زنان، مشارکت اجتماعی و تعامل با نهادهای عمومی و خصوصی در عرصههای مختلف اجتماعی و مدیریت مؤثر در حوزه شهری از جمله مباحث ویژه در حوزه مدیریت شهری بوده و از سوی سازمانهای مختلف مورد بحث، بررسی و توسعه قرار گرفته است. اهمیت این دو مقوله انگیزهای شد تا با استفاده از روش کتابخانهای و بهرهگیری از منابع معتبر شهری، ملی و بینالمللی، ضمن تهیه جدولی مبسوط برای شاخص حکمرانی خوب شهری،نسبت به بررسی و مقایسه شاخص حکمرانی خوب شهری برای 194 شهر جهانی اقدام گردد و وابستگی بین حکمرانی خوب شهری و جایگاه شهر در گروهبندیهای ارائهشده مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه صورتگرفته حاکی از آن است که شاخص حکمرانی خوب شهری در گروههای مختلف شهرهای جهانی( بهویژه میان بالاترین گروه و گروههای فروتر) از تفاوت معناداری برخوردار است.
حسینعلی حسنپور؛ مهدی سلطانی تهرانی؛ سعید رمضانی
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 169-189
چکیده
در سالهای اخیر توجه به لجستیک معکوس و خصوصاً یکپارچگی آن با لجستیک مستقیم امری مهم در کاهش هزینههای زنجیرهتأمین بهحساب آمده است. در این مقاله یک زنجیرهتأمین بسته طراحی شده است که به صورت چندهدفه، چندمحصولی و چنددورهای میباشد. توابع هدف شامل حداقلسازی هزینههای حملونقل بین مراکز و هزینه پردازش داخل مراکز و مراکز ساخته ...
بیشتر
در سالهای اخیر توجه به لجستیک معکوس و خصوصاً یکپارچگی آن با لجستیک مستقیم امری مهم در کاهش هزینههای زنجیرهتأمین بهحساب آمده است. در این مقاله یک زنجیرهتأمین بسته طراحی شده است که به صورت چندهدفه، چندمحصولی و چنددورهای میباشد. توابع هدف شامل حداقلسازی هزینههای حملونقل بین مراکز و هزینه پردازش داخل مراکز و مراکز ساخته شده و همچنین حداقلسازی کربن دیاکسید منتشر شده در داخل مراکز و کربندیاکسید منتشر شده در اثر حملونقل بین مراکز میباشد. برای این منظور از یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط استفاده شده است و مسئله جزء مسائل NP Hard میباشد. برتری این مدل نسبت به مدلهای گذشته در نظر گرفتن چند محصول و چند دوره در دو هدف مربوطه میباشد همچنین مدل مربوطه محدودیت تولید کربندیاکسید را در بین مراکز و داخل مراکز در نظر میگیرد. در راستای یکپارچهسازی مدل ابتدا دو هدف همفاز شده و با استفاده از روش برنامهریزی چندهدفه به یک هدف تبدیل میشوند. در راستای اعتبارسنجی مدل و تأثیر اوزان توابع هدف چند مسئله طراحی شده و با CPLEX 12.3 حل شده است و در پایان، نتایج مورد تحلیل قرار گرفته است.
علینقی مشایخی؛ سید علیرضا میرباقری
دوره 19، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 191-213
چکیده
بسیاری از شرکتها برای پیشبرد اهداف خود نیازمند خرید خدمات حرفهای (مثل خدمات مدیریتی، بازاریابی، حسابداری، حقوقی، و فناوری اطلاعات) از پیمانکاران ارائه دهنده این نوع از خدمات میباشند. قرارداد بین کارفرمایان و پیمانکاران خدمات حرفهای باعث شکلگیری نوعی رابطه عاملیت میشود و لذا بکارگیری تئوری عاملیت برای تنظیم روابط بین آنها ...
بیشتر
بسیاری از شرکتها برای پیشبرد اهداف خود نیازمند خرید خدمات حرفهای (مثل خدمات مدیریتی، بازاریابی، حسابداری، حقوقی، و فناوری اطلاعات) از پیمانکاران ارائه دهنده این نوع از خدمات میباشند. قرارداد بین کارفرمایان و پیمانکاران خدمات حرفهای باعث شکلگیری نوعی رابطه عاملیت میشود و لذا بکارگیری تئوری عاملیت برای تنظیم روابط بین آنها میتواند امکان پذیر باشد. اما از آنجاییکه موضوع مبادله در خرید خدمات حرفهای دانش انتزاعی میباشد و عدم تقارن دانش بین کارفرما و پیمانکار وجود دارد، نمیتوان تئوری عاملیت را به همان شکلی که رواج دارد، استفاده نمود. لذا مقاله حاضر سعی دارد از منظر نظری، تئوری عاملیت را توسعه دهد تا قابلیت بکارگیری در رابطه بین کارفرما و پیمانکار خدمات حرفهای را داشته باشد. در این مقاله پیشنهاد میشود که در صورت امکان ترکیبی از قراردادهای مبتنی بر رفتار و مبتنی بر نتیجه برای خرید خدمات حرفهای مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در این مقاله دلایل دشواری یا غیر ممکن بودن کنترل مستقیم رفتار پیمانکار و اندازه گیری نتایج خدمات حرفهای بیان میشود؛ و دو مکانیزم جایگزین (1) اعتماد و خود کنترلی و (2) کنترل غیر مستقیم (در قالب چهار گزاره نظری) برای کاهش فرصت طلبی و حل بخشی از مسائل عاملیت در رابطه بین کارفرما و پیمانکار خدمات حرفهای ارائه میشود.