نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی، ‎دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات زنجان، زنجان، ایران
3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران
چکیده
تفکر استراتژیک شش بُعدی که شاهکلید پیروزی رقابت دائمالتزاید است، چگونه از ویژگیهای زندگینامهای (تحصیلات، سن، سابقه خدمت و تعداد اعضای خانواده) تأثیر میپذیرد؟ هدف این تحقیق تبیین پاسخ این سئوال است. این تحقیق از نظر هدف توصیفی-تبیینی، از نظر روش انجام پیمایشی، و از نظر نتیجه کاربردی است. جامعه هدف تحقیق، 384 نفر از کارکنان شهرداری مناطق سهگانه قزوین هستند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است و اعتبار وروایی آن کاملاً تایید شده است. دادهها از طریق نرمافزارSPSS و با استفاده از آزمون مقایسه میانگینها وآزمون t استیودنت تجزیه و تحلیل شدهاند. هندسه تفکر استراتژیک افراد براساس مدل تارعنکبوتی که تعادل و توازن میان ابعاد تفکر را میسنجد، تحلیل و مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که میان یکایک ویژگیهای زندگینامهای و مدل تفکر استراتژیک افراد ارتباط معنادار وجود دارد و با تغییر هر یک از ویژگیهای گفته شده، تغییر معناداری در مدل تفکر استراتژیک افراد رخ میدهد. لذا سازمانها را میتوان مجموعهای از مدلهای تفکر نامید که دائماً در حال تغییرند، لذا به مدیران و راهبران سازمانها پیشنهاد میگردد که کمیت و کیفیت این فرآیند دائمالتغییر تفکر استراتژیک را از طریق مکانیزمهای نظارتی بطور منظم پایش و هدایت کنند تا زمینه تحقق هدفهای استراتژیک سازمانشان را فراهم آورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explain the effect of Biographical characteristics (education, age, years of âservice and number of family members) on six aspects of âstrategic thinking based on Spider Web model
نویسندگان [English]
- Mostafa Jafari 1
- Parisa Farrokhi 2
- Masoumeh Rahimi 3
چکیده [English]
The six-dimensional strategic thinking, that is king-key of constantly increasing victory in the competition, how is influenced by biographical characteristics (education, age, years of service and number of family members)? The purpose of this research is to explain the answer. This study is descriptive-explanatory based on objective, survey and applied, method and result. The target community of the survey is 384 municipal employees of Qazvin city. Data collection tools included researcher-made questionnaire and its reliability and validity has proven. Data has been analyzed through SPSS software, using variance and Student t test. The geometry of people thinking has been commpared based on Spider Web Model that measures the balance between dimentions of thinking, was conducted. Results showed that there is significant relationship between biographical characteristics and Strategic thinking Model of people. With changing any of above features, a significant change occurs in the model of strategic thinking. Therefore, organizations can be described as a set of thinking models that are constantly changing. The managers and leaders of organizations recommended that the quantity and quality of the process through regulatory mechanisms, and conduct regular monitoring, to realize their strategic goals of their organizations provide.
کلیدواژهها [English]
- Strategic Thinking
- Spider web model
- Biographical characteristics