جلیل حیدری دهویی؛ سید مجتبی سجادی؛ فرشته توان
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 7-35
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، اهمیت کنترل تولید و موجودی در شرکت های کوچک و متوسط با توجه به تأثیر عواملی همچون نوسانهای تقاضا و خرابی ماشینآلات بر تولید، بیشتر از گذشته مورد توجه مدیران قرار گرفته است. سیستمهای مستعد شکست زیرمجموعهای از سیستمهای تولیدی است که فرض خرابی ماشینآلات در آنها در نظر گرفته شده است. در این مقاله یک ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز، اهمیت کنترل تولید و موجودی در شرکت های کوچک و متوسط با توجه به تأثیر عواملی همچون نوسانهای تقاضا و خرابی ماشینآلات بر تولید، بیشتر از گذشته مورد توجه مدیران قرار گرفته است. سیستمهای مستعد شکست زیرمجموعهای از سیستمهای تولیدی است که فرض خرابی ماشینآلات در آنها در نظر گرفته شده است. در این مقاله یک سیستم شبکهای مستعد شکست چند محصولی با کالاهای فاسد شدنی مورد مطالعه قرار میگیرد. سیاست کنترلی تولید بر مبنای سیاست نقطه محدودکننده شامل تولید بیش از میزان مورد نیاز و نگهداری محصول در زمانهایی که ماشین سالم است بوده تا در دورههایی که ماشین دچار خرابی میشود، برای جلوگیری از کمبود موجودی بتوان از آنها استفاده نمود. تقاضا در این سیستم ثابت است و کمبود ( نسبتی از پس افت و فروش از دست رفته) مجاز است. هدف اصلی از این مقاله، تعیین نرخ بهینه تولید بهگونهای است که امید ریاضی مجموع هزینههای تولید، نگهداری، کمبود و فساد کالا کمینه شود. به منظور تعیین نرخ بهینه تولید به دلیل قطعیت نداشتن و پیچیدگی اینگونه سیستمها، بهینهسازی بر مبنای شبیهسازی با استفاده از نرمافزار ARENA انجام شده است. درنهایت یک مثال عددی، کارایی رویکرد پیشنهادی را ارائه میدهد.
جلال رضائی نور؛ نرگس آقاخانی؛ محمدتقی تقویفرد
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 37-60
چکیده
سازمانها امروزه به دنبال تجمیع و افزایش منابع دانشی در سطح سازمان (میان کارکنان و گروههای کاری) هستند. در این مقاله به دنبال ارائه چارچوبی برای شناسایی و گروهبندی سازوکارهای نشر دانش هستیم که به یادگیری و استفاده از تجارب و تخصص کارکنان درگیر در پروژهها کمک میکند. بر این اساس به معرفی چارچوبی برای مقایسه سازوکارهای نشر ...
بیشتر
سازمانها امروزه به دنبال تجمیع و افزایش منابع دانشی در سطح سازمان (میان کارکنان و گروههای کاری) هستند. در این مقاله به دنبال ارائه چارچوبی برای شناسایی و گروهبندی سازوکارهای نشر دانش هستیم که به یادگیری و استفاده از تجارب و تخصص کارکنان درگیر در پروژهها کمک میکند. بر این اساس به معرفی چارچوبی برای مقایسه سازوکارهای نشر دانش که به طور عموم در سازمانهای پروژهمحور استفاه میشود، میپردازیم. بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در این زمینه تنها به یک بعد از سازوکارهای نشر دانش، یعنی سازوکارهای کدگذاری شده در مقابل شخصیسازی پرداختهاند. سازوکارهای شخصیسازی اغلب غیررسمی بوده و کاربرد اختصاصی دارند. در مقابل سازوکارهای کدگذاری شده رسمی و شامل پایگاههای دادهالکترونیکی هستند. در این مقاله به بررسی دو بعد "سازوکارهای کدگذاری شده در مقابل سازوکارهای شخصیسازی" و "سازوکارهای فردی در مقابل اجتماعی" در قالب یک ماتریس پرداخته شده است که سپس نحوه تعامل این سازوکارها با یکدیگر تشریح میشود. سازوکارهای نشر دانش فردی غیررسمی و غیر ساختیافتهاند. در مقابل سازوکارهای نشر دانش اجتماعی رسمی، ساخت یافته و توأم با امور روزمره سازمانی هستند. در ادامه با شناسایی سازوکارهای نشر دانش در گروه مپنا و با توجه به ویژگیهای سازمانی از جمله اندازه سازمان و پراکندگی جغرافیایی و ماهیت وظیفهای، به گروهبندی سازوکارهای نشر دانش در قالب چارچوب مذکور پرداخته شده است.
سعید جهانیان؛ مهدی محمود صالحی
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 61-81
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی اینترنتی و شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای آن با رویکرد ترکیبی (کیفی - کمی) طراحی و اجرا شده است. در مرحله کیفی به منظور ساخت مدل، دادههای کیفی که محصول بررسی پیشینه تحقیق است، گردآوری و با روش فراترکیب، تحلیل و در تدوین مدل استفاده شد. در بخش کیفی، استفاده از روش فراترکیب با توجه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی اینترنتی و شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای آن با رویکرد ترکیبی (کیفی - کمی) طراحی و اجرا شده است. در مرحله کیفی به منظور ساخت مدل، دادههای کیفی که محصول بررسی پیشینه تحقیق است، گردآوری و با روش فراترکیب، تحلیل و در تدوین مدل استفاده شد. در بخش کیفی، استفاده از روش فراترکیب با توجه به پیشینه نظری و تجربی بهنسبت خوب در حوزه آمیخته بازاریابی به طور عام و آمیخته بازاریابی اینترنتی بهطور خاص برای ترکیب نتایج و ساخت مدل بوده است. دادههای کمّی با استفاده از پرسشنامه طراحی شده در این پژوهش، گردآوری شده و با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شده است. تعداد 180 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی بین اساتید دانشگاه توزیع و پس از گردآوری و بررسی، تعداد 145 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عناصر آمیخته بازاریابی اینترنتی در دو بعد آمیخته مشترک و آمیخته اینترنتی دستهبندی میشود. نتیجه مرحله کیفی با توجه به بار عاملی و ضریب تعیین هر عامل مشخص شد که اهمیت عناصرآمیخته اینترنتی نسبت به عناصر آمیخته مشترک بیشتر میباشد. خروجی مرحله کیفی تحقیق، مدل مفهومی آمیخته بازاریابی اینترنتی است که همه ابعاد، شاخصها و عوامل آمیخته بازاریابی اینترنتی را شامل میشود. در پایان مرحله کیفی پرسشنامهای برمبنای مدل تحقیق استخراج و مبنای گردآوری دادههای کمی واقع شد. خروجی مرحله کمی، مدل آمیخته بازاریابی اینترنتی است که شامل ابعاد، عاملها و مؤلفههای مدل به همراه بار عاملی آنها است. این مدل با استفاده از آزمونهای معتبر آماری، آزمون شده و روایی عاملی و شاخصهای برازش قابل قبول دارد.
سید حمید خداداد حسینی؛ اصغر مشبکی؛ سهیلا خدامی
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 83-112
چکیده
یکی از مهمترین مفاهیم هر سازمانی در هر اندازه و هر بخشی عملکرد بازار سازمان است. موفقیت سازمان در بازار در نتیجه عملکرد بازار سازمان است درواقع میتوان گفت عملکرد بازار یکی از مشخصههای مهم نتایج سازمان است. قابلیتهای پویا از ضرورتهای حیاتی برای بهبود عملکرد سازمانها در محیطهای متلاطم شناسایی شده است. این مفهوم در سالهای ...
بیشتر
یکی از مهمترین مفاهیم هر سازمانی در هر اندازه و هر بخشی عملکرد بازار سازمان است. موفقیت سازمان در بازار در نتیجه عملکرد بازار سازمان است درواقع میتوان گفت عملکرد بازار یکی از مشخصههای مهم نتایج سازمان است. قابلیتهای پویا از ضرورتهای حیاتی برای بهبود عملکرد سازمانها در محیطهای متلاطم شناسایی شده است. این مفهوم در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان مدیریت را به خود جذب کرده است. چگونگی دستیابی به این نتیجه مهم برای سازمانها امری حیاتی است ولی با این وجود تحقیقات اندکی در این راستا انجام شده است. در این مطالعه مدل بهبود عملکرد بازار سازمان مبتنی بر ترکیبی از قابلیتهای پویای مؤثر نظیر شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه، ظرفیت جذب، چابکی عملیاتی و بازارگرایی به منظور بهبود عمکرد بازار در صنعت الکترونیک ایران ارائه و آزمون شده است. این مدل براساس چهار حوزه ادبیاتی مدیریت، یعنی ادبیات مدیریت استراتژیک در ارتباط با قابلیتهای پویا، ادبیات مرتبط با حوزه بازاریابی، کارآفرینی و ادبیات مرتبط با فناوری اطلاعات ایجاد شده است. نتایج بهدست آمده از نمونه آماری، مدل بالا را تأیید میکند. بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری کرد که ترکیب ارائه شده از قابلیتهای پویا به بهبود عملکرد بازار کمک مینماید.
کیومرث اشتریان؛ دیبا غنچه پور؛ علی خواجه نایینی؛ حنانه محمدی کنگرانی
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 113-139
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت تبادل اطلاعات میان بازیگران حوزه نانوفناوری در ایران از راه بررسی کمی روابط آنها با استفاده از روش تحلیل شبکه است. شناسایی و ترسیم شبکههای تبادل اطلاعات در حوزه نانوفناوری ایران و در نتیجه آشکار شدن بازیگران اصلی و نقاط قوت و ضعف جایگاه و ارتباطات میان بازیگران این عرصه نتیجه متأخر این پژوهش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت تبادل اطلاعات میان بازیگران حوزه نانوفناوری در ایران از راه بررسی کمی روابط آنها با استفاده از روش تحلیل شبکه است. شناسایی و ترسیم شبکههای تبادل اطلاعات در حوزه نانوفناوری ایران و در نتیجه آشکار شدن بازیگران اصلی و نقاط قوت و ضعف جایگاه و ارتباطات میان بازیگران این عرصه نتیجه متأخر این پژوهش است. یافتههای پژوهش نشان از مرکزیت بالای ستاد توسعه فناوری نانو بهعنوان قدرتمندترین بازیگر شبکه دارد. دیگر بازیگران مرکزی شبکه عبارتند از ماهنامه فناوری نانو، واحد بازرسی و بررسی محصولات نانوی مؤسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار (نانو مقیاس)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مؤسسه خدمات توسعه فناوری تا بازار و دانشگاه صنعتی شریف. همچنین گروه شرکتهای تولید محصولات نانو قدرتمندترین گروه شبکه تبادل اطلاعات میباشد. قویترین ارتباطات شبکه نیز میان شرکتهای تولید محصولات نانو و نهادهای تنظیمکننده و پس از آن میان همین شرکتها و نهادهای سیاستگذار وجود دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نهادهای سیاستگذار کمترین تبادل اطلاعاتی را با رسانهها، انجمنهای غیر دولتی و نهادهای ترویجی دارند. بنابراین نگاه اجتماعی نهادهای سیاستگذار به نانو فناوری باید به شدت تقویت شود. از دیگر پیشنهادهای سیاستی این پژوهش آن است که ارتباطات شرکتهای نانویی و شرکتهای خدمات توسعه بازار و محصول - که از شدت متوسطی برخوردار است - برای توسعه فناوری نانو در ایران باید تحکیم یافته و افزایش پیدا کند.
عظیم زارعی؛ محمد مهدی ایزد خواه
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 141-166
چکیده
در شرایط فزاینده رقابت کنونی استفاده از ساختار شرکتهای مادر تخصصی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و همچنین در کشور ما متداول شده است. تشکیل این شرکتها باعث میشود که از قِبَل همافزایی به وجود آمده میان شرکتهای زیرمجموعه، ارزشی ویژه خلق شود. هم اکنون، مدیریت سازمانهای چند کسب و کاره اهمیت زیادی پیدا کرده است و در این میان آمار ...
بیشتر
در شرایط فزاینده رقابت کنونی استفاده از ساختار شرکتهای مادر تخصصی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و همچنین در کشور ما متداول شده است. تشکیل این شرکتها باعث میشود که از قِبَل همافزایی به وجود آمده میان شرکتهای زیرمجموعه، ارزشی ویژه خلق شود. هم اکنون، مدیریت سازمانهای چند کسب و کاره اهمیت زیادی پیدا کرده است و در این میان آمار رو به افزایش شرکتهایی که تحت ساختار هلدینگی سازماندهی میشوند، بر اهمیت موضوع میافزاید. این تحقیق بر آن است مدلی را به منظور تهیه نقشه استراتژی به عنوان اولین مرحله در اجرای استراتژی از راه کارت امتیازی متوازن در یک هلدینگ ارائه دهد. این مدل میتواند به عنوان یک داشبورد در خدمت شرکت مادر به رصد کردن شرکتهای زیرمجموعه کمک شایانی کند. در این تحقیق پس از بررسی پیشینه نظری، با توجه به ماهیت موضوع، یعنی انتخاب ابعاد عملکرد، بهترین روش، مصاحبه با مدیران هلدینگ و شرکتهای زیرمجموعه و بهکارگیری روش تحقیق کیفی، تا این مرحله از کار، تشخیص داده شده است. پس از شناسایی ابعاد به منظور ترسیم سلسله مراتب ابعاد و ارتباط بین آنها از ابزار پرسشنامه و روش کمی مدلسازی ساختاری - تفسیری استفاده شده است. درنهایت مدلی که شامل 11 بعد در 4 سطح استخراج شده است.
علی رجب زاده قطری؛ عادل آذر؛ بهروز زارعی؛ رامین سپهریراد
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 167-190
چکیده
صنعت نفت ایران از نقطه نظر مزایای شغلی همواره جزء بهترین سازمان ها در ایران بوده است، اما مواجهات شغلی (قرار گفتن در معرض آلایندهها) که زمینهساز بیماریهای مزمن مثل سرطان است، در محیط کاری کارکنان عملیاتی این صنعت زیاد است. وزارت نفت ایران دارای سازمانی با عنوان بهداشت و درمان بوده که کارکنان رسمی صنعت را تحت پوشش کامل بیمه خدمات ...
بیشتر
صنعت نفت ایران از نقطه نظر مزایای شغلی همواره جزء بهترین سازمان ها در ایران بوده است، اما مواجهات شغلی (قرار گفتن در معرض آلایندهها) که زمینهساز بیماریهای مزمن مثل سرطان است، در محیط کاری کارکنان عملیاتی این صنعت زیاد است. وزارت نفت ایران دارای سازمانی با عنوان بهداشت و درمان بوده که کارکنان رسمی صنعت را تحت پوشش کامل بیمه خدمات درمانی قرار داده است. این سازمان در کنار واحدهای HSE نقش تعیینکنندهای در سلامت و ایمنی شغلی کارکنان ایفا میکنند، اما هیچ ساختار و سیستم اطلاعاتی منحصر به فردی برای پیشگیری و مراقبت از سرطان شغلی وجود ندارد. از طرفی اهمیت بیماری سرطان، بار منفی روانی آن و هزینههای بالایی که برای درمان مبتلایان صرف می شود، از نظر وزارت نفت بسیار مهم تلقی میشود. هدف از این مطالعه بررسی ساختار و شناخت چارچوب سیستمی برای مراقبت در برابر سرطان شغلی در کارکنان صنعت نفت ایران میباشد. به دلیل وجود پیچیدگیهای پویای مسئله (ماهیت چند عاملی سرطان، تأثیر همزمان عوامل و تأخیر زمان مواجهه تا بروز بیماری) و نیز پیچیدگیهای رفتاری آن (وجود ذینفعان و نقشآفرینان متعدد) برای مطالعه وضع موجود از روششناسی سیستمهای نرم استفاده شده است. در این راستا تصویر غنی وضع موجود، تحلیل کاتوو (CATWOE) و تعریف ریشهای با توافق و تأیید مالک مسئله و از راه برگزاری جلسههای متعدد با ذینفعان آن- گاهی اوقات با دیدگاهها و منافع متعارض-حاصل شده است که نشان میدهد سیستم مراقبت با لحاظ کردن شرایط دنیای واقعی چگونه باید باشد. نتایج نشان میدهد که برای بهبود وضعیت مسئله باید در سیستمهای اطلاعاتی نقشآفرینان (بهداشت حرفهای و سلامت کار از یکسو و بیمارستانها و سازمان بازنشستگی از سوی دیگر) تغییراتی با تأکید بر شناسایی و تحلیل عوامل سرطانزا و جمعآوری اطلاعات بیماران مبتلا اعمال کرد.
حسین عزیزی؛ رسول جاهد
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 191-217
چکیده
با استفاده گسترده از فلسفههای تولید مانند تولید بهموقع، امروزه بیش از گذشته بر در نظر گرفتن همزمان دادههای اصلی و ترتیبی در فرایند انتخاب تأمینکننده تأکید میشود. بهطور سنتی، بسیاری از مدلهای بهینهسازی انتخاب تأمینکننده فرض را بر این میگذارند که قیمت متوسط مخارج مربوط به آن ثابت است. ولی درواقع، وضعیت اصلاً به این ...
بیشتر
با استفاده گسترده از فلسفههای تولید مانند تولید بهموقع، امروزه بیش از گذشته بر در نظر گرفتن همزمان دادههای اصلی و ترتیبی در فرایند انتخاب تأمینکننده تأکید میشود. بهطور سنتی، بسیاری از مدلهای بهینهسازی انتخاب تأمینکننده فرض را بر این میگذارند که قیمت متوسط مخارج مربوط به آن ثابت است. ولی درواقع، وضعیت اصلاً به این صورت نیست. در حقیقت، تأمینکنندگان معمولاً تخفیفهای حجمی میدهند تا خریداران را به سفارش بیشتر ترغیب کنند. برای انتخاب بهترین تأمینکنندگان در محیطهای تخفیف حجمی در حضور هر دو نوع دادههای اصلی و ترتیبی، این مقاله رویکرد نوآورانهای را پیشنهاد میکند. در این مقاله نخست از دو دیدگاه خوشبینانه و بدبینانه، کاراییهای تأمینکنندگان تحت ارزیابی به دست میآورده میشود. دیدگاه خوشبینانه، هر تأمینکننده را با مجموعهای از مطلوبترین وزنها ارزیابی میکند و کاراییهای اندازهگیری شده از دیدگاه خوشبینانه، کاراییهای خوشبینانه نامیده میشوند. دیدگاه بدبینانه، هر تأمینکننده را با مجموعهای از نامطلوبترین وزنها ارزیابی میکند و کاراییهای اندازهگیری شده از دیدگاه بدبینانه، کارآییهای بدبینانه نامیده میشوند. سپس، نشان داده میشود که این دو نتیجه ارزیابی با یکدیگر تعارض دارند و بدون تردید یکسویه، غیرواقعگرایانه و غیرمتقاعد کننده هستند. برای غلبه بر این مشکل، یک اندازه عملکرد کلی جدیدی را پیشنهاد میکنیم که برای ادغام اندازههای به دست آمده از دیدگاههای خوشبینانه و بدبینانه استفاده میشود و آن را برای شناسایی تأمینکننده دارای بهترین عملکرد به کار خواهیم برد. یک مثال عددی کاربرد روش پیشنهادی را نشان خواهد داد.
سعید فتحی؛ مجید اسماعیلیان؛ فرزانه قندهاری؛ یعقوب شیرنگی؛ علیرضا عجم
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، صفحه 218-241
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورسهای اوراق بهادار منتخب جهان و بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه این عوامل در بورسهای منتخب با بورس ایران است. عوامل تعیین کننده ساختار سرمایه در این پژوهش در دو سطح شرکت و کشور مورد بررسی قرار میگیرد. در مطالعات اخیر به طور صرف فرضیهها مورد آزمون بینالمللی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورسهای اوراق بهادار منتخب جهان و بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه این عوامل در بورسهای منتخب با بورس ایران است. عوامل تعیین کننده ساختار سرمایه در این پژوهش در دو سطح شرکت و کشور مورد بررسی قرار میگیرد. در مطالعات اخیر به طور صرف فرضیهها مورد آزمون بینالمللی قرار گرفته است، اما در این مطالعه ضمن مقایسه نتایج بین گروه کشورها، وضعیت ایران با سایر کشورها نیز مقایسه شده و براساس آن توصیه سیاستی ارائه شده است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورسهای منتخب جهان و بورس ایران است. برای این منظور از پایگاه داده Compustat Global Vantage و پایگاه دادههای بانک جهانی و نرمافزار تدبیرپرداز استفاده میشود. برای تجزیه و تحلیل دادههای روش رگرسیون ترکیبی آنها استفاده میشود و از نرمافزارهای اکسل و 6EViews و آماره آزمونهای F و t بهره گرفته میشود. نتایج پژوهش تأثیر متغیرها بر ساختار سرمایه در کل جهان، کشورهای در حال توسعه، کشورهای توسعه یافته، ایران و مقایسه تأثیر عوامل در کشورهای در حال توسعه با توسعه یافته و مقایسه ایران و جهان و ایران با کشورهای در حال توسعه را منعکس کرده است.