مقاله پژوهشی
پروانه یزدانی؛ علی شیرازی؛ فریبرز رحیم نیا؛ سعید مرتضوی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای مورد انتظار از رهبری تحولآفرین جهانی در حوزه فعالیتهای فراملی وزارت نیرو ایران است. این تحقیق از روش کیفی با رویکرد اکتشافی برای جمعآوری اطلاعات از 15 مدیر که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده کرد. روش تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نیز روش تحلیل مضمون بود. یافتهها ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای مورد انتظار از رهبری تحولآفرین جهانی در حوزه فعالیتهای فراملی وزارت نیرو ایران است. این تحقیق از روش کیفی با رویکرد اکتشافی برای جمعآوری اطلاعات از 15 مدیر که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده کرد. روش تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نیز روش تحلیل مضمون بود. یافتهها نشان میدهند که دستاوردهای مورد انتظار از این سبک رهبری در سطح سازمانی شامل تحقق چشمانداز و اهداف جهانی وزارت نیرو، دستیابی به اهداف علمی و اقتصادی وزارت نیرو و در سطح فراسازمانی، افزایش درآمد ملی، توسعه پایدار و تقویت امنیت ملی است. این آگاهی از دستاوردها که با توجه به اقتضائات، اهداف و ماموریتهای جهانی وزارت نیرو تبیین شده اند مدیران این مجموعه را ترغیب میکند که رهبری تحولآفرین جهانی را به عنوان یک راه حل موثر برای مواجهه با چالشها و مسائل پیش رو در نظر بگیرند. این آگاهی همچنین میتواند تصمیمگیریهای مدیران عالی وزارت نیرو در زمینه جذب، انتخاب و توسعه استعدادهای رهبری در این مجموعه را تحت تأثیر قرار دهد.
مقاله پژوهشی
امید تاسا؛ محمود گلابچی؛ مهدی روانشادنیا
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403
چکیده
تحقیقات نشان دادهاند که پیچیدگی ممکن است عامل مهمی در شکست یک پروژه در رسیدن به اهداف هزینه، زمان و کیفیت باشد. با آنکه در مطالعات بسیاری شاخصهای مهم پیچیدگی پروژهها شناسایی شده، اما تأثیر وزنی آنها بهندرت بررسی شده است. در این مقاله، ادبیات پیچیدگی پروژه برای توسعه یک چارچوب ساده و پویا بررسی شده و40 شاخص پیچیدگی در 9 فاکتور ...
بیشتر
تحقیقات نشان دادهاند که پیچیدگی ممکن است عامل مهمی در شکست یک پروژه در رسیدن به اهداف هزینه، زمان و کیفیت باشد. با آنکه در مطالعات بسیاری شاخصهای مهم پیچیدگی پروژهها شناسایی شده، اما تأثیر وزنی آنها بهندرت بررسی شده است. در این مقاله، ادبیات پیچیدگی پروژه برای توسعه یک چارچوب ساده و پویا بررسی شده و40 شاخص پیچیدگی در 9 فاکتور شناسایی و طبقه بندی گردید، سپس جهت ارزیابی در اختیار30 کارشناس خبره صنعتی و دو مشاور پژوهشی قرار داده شد، تا نقش هر شاخص را در پیچیدگی پروژههای صنعتی ارزیابی کنند. طی سه مرحلة اجرای روش دلفی این شاخصها، اعتبارسنجی، وزندهی ورتبهبندی شدند. نتایج نشان داد که شاخصهای مربوط به فاکتورهای پیچیدگی زمینه، محتوا و وابستگی پروژه بیشترین وزن انباشته را دارند همچنین وجود عدم قطعیت و ابهام در بالا رفتن وزن هر شاخص نقش تاثیرگذاری را نشان داد. از چارچوب ارائه شده، جهت سنجش میزان پیچیدگی در 14 پروژه صنعتی استفاده شد. نتایج نشاندهنده سطح بالای پیچیدگی در پروژههای بینالملی در حال اجرا توسط شرکتهای ایرانی بود. با وجود تفاوت در رویکرد مدیریت پیچیدگی در این پروژهها، اشتراکاتی شناسایی شدند که راهکارهای پیشنهادی برای آنها میتوانند به مدیران پروژههای دیگر در دستیابی به نتایج مثبت برای مدیریت پیچیدگی کمک کنند. مدیران پروژه با کمک نتایج این تحقیق میتوانند چارچوبی برای سنجش مدیریت پیچیدگی در اختیار داشته باشند و به کارشناسان صنعت اجازه میدهد اقدام به اولویتبندی و تخصیص کارآمد منابع محدود خود در پروژههای پیچیده نمایند.
مقاله پژوهشی
زهرا شرف پور؛ محمود دهقان نیری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403
چکیده
امروزه دانشگاهها در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و بینالملل با چالشهای بزرگی مواجه هستند. شناخت این چالشها کمک میکند تا بتوان ظرفیت های توسعه را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای موجود در صنعت آموزش عالی ایران پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا با برسی عمیق ادبیات پژوهش لیستی از ریسکها ...
بیشتر
امروزه دانشگاهها در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و بینالملل با چالشهای بزرگی مواجه هستند. شناخت این چالشها کمک میکند تا بتوان ظرفیت های توسعه را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای موجود در صنعت آموزش عالی ایران پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا با برسی عمیق ادبیات پژوهش لیستی از ریسکها و گروههای ریسک مرتبط در آموزش عالی شناسایی شد، سپس از طریق مصاحبه با خبرگان (تکنیک دلفی) به تکمیل و اعتبارسنجی لیستهای شناسایی شده پرداخته شد، بعد از کسب همگرایی خبرگان با اجرای روش ارزیابی ترکیبی فازی(FSE) مبتنی برFMEA به اولویتبندی فاکتورهای ریسک و گروههای ریسک براساس درجه بحرانی پرداخته شد و در نهایت درجه بحرانی ریسک کلی محاسبه گردید. براساس نتایج حاصل بحرانیترین ریسک موجود در صنعت آموزش عالی "عدم توجه به شایسته سالاری" و بحرانیترین گروه ریسک "عدم برقراری ارتباط خوب با صنعت" شناسایی شد و درجه بحرانی ریسک کلی نیز در این صنعت عدد 75/3 به دست آمد که بیانگر اهمیت ریسکهای آموزش عالی و لزوم اجرای اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای ریسکهای موجود در این صنعت میباشد.
مقاله پژوهشی
قاسم زارعی؛ رحیم محمدخانی؛ هاجر فتحی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اسفند 1402
چکیده
دنیای دیجیتال فرصتهای متعددی را برای بازاریابان فراهم میکند تا به مشتری دسترسی پیدا کنند. بااینحال، در دنیای پرسرعت، یافتن راههای جدید و نوآورانه برای بازاریابی محصولات و خدمات بسیار مهم است. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و توسعه آن در حوزه بازاریابی بینالمللی، متخصصان در حال حاضر ابزارهایی برای بازتعریف کامل درک فعلی از ...
بیشتر
دنیای دیجیتال فرصتهای متعددی را برای بازاریابان فراهم میکند تا به مشتری دسترسی پیدا کنند. بااینحال، در دنیای پرسرعت، یافتن راههای جدید و نوآورانه برای بازاریابی محصولات و خدمات بسیار مهم است. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و توسعه آن در حوزه بازاریابی بینالمللی، متخصصان در حال حاضر ابزارهایی برای بازتعریف کامل درک فعلی از برندسازی، بازاریابی و تبلیغات دارند. محبوبیت روزافزون اینترنت و افزایش استفاده از دستگاههای تلفن همراه، حجم عظیمی از دادهها را برای مصرفکنندگان تولید میکند که سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی را تغذیه میکنند. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نحـوه گـردآوری داده، از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارشناسان متخصص در حوزه بازاریابی دیجیتال و IT در حوزه بینالملل ، بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کیفی ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی کتابخانهای و مقالات، مصاحبه و در بخش کمـی پرسشنامه بود. در بخش کیفی روش تحلیل دادهها، با استفاده از تحلیل تم که با نرمافزار MAXQDA و بـا استفاده از روش کدگذاری تدوین شد و در بخش کمی، روش تحلیل بر مبنای آزمون همبستگی کندال بود. مطابق با نتایج پژوهش، 9 تم اصلی، 20 تم فرعی و 50 کد کشف شدند که شامل پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی بینالملل بودند
مقاله پژوهشی
سید رحیم صفوی میرمحله؛ محمد رحیم رمضانیان؛ محمود مرادی؛ مصطفی ابراهیم پور
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403
چکیده
مقدمه: هدف این تحقیق، تبیینوتحلیل مخاطرات زنجیرهتامین صنعت داروسازی ایران میباشد. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی فراترکیب و تحلیلمضمون استفاده شده است. روش شناسی: رویکرد این تحقیق کیفی میباشد. در مرحله اول، با مرور نظاممند مطالعات مرتبط در 23 سال اخیر با رویکرد فراترکیب، مخاطرات زنجیرهتامین درصنعت داروسازی شناسایی شدند. ...
بیشتر
مقدمه: هدف این تحقیق، تبیینوتحلیل مخاطرات زنجیرهتامین صنعت داروسازی ایران میباشد. در این تحقیق از رویکرد ترکیبی فراترکیب و تحلیلمضمون استفاده شده است. روش شناسی: رویکرد این تحقیق کیفی میباشد. در مرحله اول، با مرور نظاممند مطالعات مرتبط در 23 سال اخیر با رویکرد فراترکیب، مخاطرات زنجیرهتامین درصنعت داروسازی شناسایی شدند. بدینمنظور، ابتدا تعداد 100 مقاله انتخاب و پس از چندمرحله فیلترینگ، تعداد26 مقاله نهایی باقی ماند و مبنای انجام تحقیق قرار گرفت. در مرحله بعد، مخاطرات زنجیرهتامین صنعت داروسازی ایران با روش تحلیل مضمون بدست آمد. بدینمنظور مصاحبه نیمهساختار یافته باخبرگان صنعت داروسازی ایران با روش نمونهگیری هدفمند تا اشباء نظری، با رویکرد تحلیلمضمون صورت گرفت. در مرحلهآخر با ترکیب نتایج فراترکیب و تحلیل مضمون، ده مخاطره بهعنوان مخاطرات نهایی صنعت داروسازی ایران بدست آمد. نتایجوتحلیل: بر اساس نتایج، مخاطرات زنجیرهتامین صنعت داروسازی ایران عبارتند از: مخاطرات محیطی؛ مشکلات تامینارز و پرداختهای مالی خارجی؛ عدمتامین بهموقع مواداولیه؛ پیچیدگی و ناسازگاری سیستمهای اطلاعاتی؛ کیفیت پایین مواداولیه و محصول؛ دسترس نبودن دارو و تحویل بهموقع آن؛ حملونقل و بیمهها؛ فناوریهای بخش توزیع؛ نوسانات بخش تقاضا؛ افزایش قیمت مواداولیه و دارو. نتیجهگیری: از ده مخاطره بدست آمده، مخاطرات محیطی، مشکلات تامین ارز و پرداختهای مالی خارجی، افزایش قیمت مواد اولیه و دارو و حملونقل و بیمه ها، (به دلیل داشتن بیشترین فراوانی در هر دو روش فراترکیب و تحلیل مضمون) تاثیر بیشتری بر زنجیرهتامین دارند. بنابراین ذینفعان زنجیرهتامین داروسازی ایران، برای بهبود عملکرد زنجیرهتامین باید بر روی این عوامل خطرآفرین تمرکز نموده و برای مدیریت آنها برنامهریزی نمایند.
مقاله پژوهشی
عادله گراوند؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ محمد علی عبدالوند
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403
چکیده
همهگیری کووید 19، تغییرات چشمگیری در جنبههای مختلف زندگی افراد در سراسر جهان ایجاد کرد. این تغییرات رفتار مصرفکننده را نیز تحت تأثیر قرارداد. افراد برای اینکه کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گیرند، فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کرده و اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست را موردتوجه قرار دادند. هدف پژوهش ...
بیشتر
همهگیری کووید 19، تغییرات چشمگیری در جنبههای مختلف زندگی افراد در سراسر جهان ایجاد کرد. این تغییرات رفتار مصرفکننده را نیز تحت تأثیر قرارداد. افراد برای اینکه کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گیرند، فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کرده و اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست را موردتوجه قرار دادند. هدف پژوهش حاضر،بررسی پاسخهای رفتاری مصرفکننده در دوران همهگیری کووید ، خرید و مصرف مواد غذایی است. بهمنظور دستیابی به هدف، از روش پژوهش ترکیبی متوالی- اکتشافی مورداستفاده قرار گرفت. در مرحله کیفی پدیدارشناسی، با بهکارگیری نمونهگیری هدفمند، 40 مصاحبه با مصرفکنندگان در شهر تهران انجام شد. در مرحله کمی، شش فرضیه مطرح گردید دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و توسط نرمافزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مصرفکنندگان در دوران همهگیری بهصورت واکنشی، مقابلهای و سازگاری بلندمدت پاسخ دادند. این پاسخها در میان زنان و مردان، نسلهای مختلف و افراد متأهل و مجرد تفاوت نداشت. همهگیری رژیم غذایی افراد را تغییر داده و مصرفکنندگان مصرف غذاهای ناسالم را کاهش داده و به مصرف مواد غذایی سالمتر روی آوردهاند. همهگیری کووید، تغییرات چشمگیری را در رفتار مصرفکننده ایجاد کرد. حساسیت نسبت به محیط خرید در دوران همهگیری افزایش یافت. مراجعات حضوری مصرفکنندگان به فروشگاههای فیزیکی کاهشیافته و الگوی خرید مصرفکننده به سمت خرید آنلاین و سفارش تلفنی سوق پیدا کرد. مصرفکنندگان در دوران همهگیری از سوپرمارکتها و فروشگاههای نزدیک محل زندگی خود خرید میکردند و اظهار داشتند که بعد از اتمام آن یعنی در دوران پساکووید نیز به آنها مراجعه میکنند.
مقاله پژوهشی
سحر شریفیان جزی؛ علی محمدی؛ عباس عباسی؛ مسلم علی محمدلو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403
چکیده
امروزه جهت پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین چالشهایی وجود دارد که با شناسایی و تحلیل این چالشها میتوان این مفاهیم را در سازمان پیادهسازی کرده و از مزایای آنها بهرهمند گردید. هدف پژوهش حاضر بررسی و تعیین روابط چالشهای پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین با استفاده از تحلیل محتوای ...
بیشتر
امروزه جهت پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین چالشهایی وجود دارد که با شناسایی و تحلیل این چالشها میتوان این مفاهیم را در سازمان پیادهسازی کرده و از مزایای آنها بهرهمند گردید. هدف پژوهش حاضر بررسی و تعیین روابط چالشهای پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین با استفاده از تحلیل محتوای کیفی و نقشه شناختی فازی شهودی است. در همین راستا، با تحلیل محتوای کیفی، چالشهای موثر در پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین شناسایی و در 4 بعد فرهنگی – آموزشی، مالی – قانونی، زیرساختی – تکنولوژیکی، سازمانی- استراتژیک دستهبندی شده-اند. سپس با نقشه شناختی فازی شهودی و نرمافزارهای FCMaper و Mental Modeler برای چالشهای «عدم وجود سیستم ردیابی و دسترسی به مواد بازیافتی»، «عدم یکپارچهسازی زنجیره ارزش درون و برون سازمانی» و «عدم ارتباط موثر با شرکای لجستیک و تامین کنندگان» که دارای بیشترین اثرپذیری بودهاند، سناریو رو به عقب طراحی شده است. در گام بعد نیز برای چالشهای«عدم شناخت صنعت 4.0 و اقتصاد چرخشی و پیامدهایش»، «عدم آموزش مناسب»، و «عدم وجود استراتژی مناسب با صنعت 4.0 و اقتصاد چرخشی» که دارای بیشترین تاثیرگذاری بودهاند سناریوهای روبه جلو طراحی شده است. نتایج این پژوهش مدیران سازمانها را قادر میسازد تا با شناخت این چالشها بتوانند قبل از پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 آنها را شناسایی کرده و برای غلبه به آنها برنامهریزی نمایند
مقاله پژوهشی
علی یاسینی؛ امین پناه؛ حاتم فرجی ده سرخی؛ سعید رنجبر
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رویکرد مدیران نسبت به پیادهسازی و بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک در آموزش عالی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از جهت ماهیت رویکردی آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان و خبرگان دانشگاهی و نیز مدیران دانشگاهی بودند که به شیوه نمونهگیری نظری 15 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رویکرد مدیران نسبت به پیادهسازی و بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک در آموزش عالی انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از جهت ماهیت رویکردی آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان و خبرگان دانشگاهی و نیز مدیران دانشگاهی بودند که به شیوه نمونهگیری نظری 15 مصاحبه عمیق تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. جهت گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه استفاده شد که روایی آن با استفاده از روایی همکاران محاسبه و پایایی آن با استفاده از ضریب توافق محاسبه گردید. دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدیران دانشگاهی رویکردهای مختلفی نسبت به پیادهسازی و بکارگیری SIS دارند. بر اساس یافتههای پژوهش رویکرد حمایتی به عنوان رویکرد غالب در دانشگاه ایلام مورد تایید قرار گرفت و بر مبنای الگوی غالب، سناریوهای ممکن تدوین شد. همچنین اصول، مفروضات، اقدامات، و پیامدهای نهایی هر رویکرد احصاء گردید. به عنوان نتیجه می توان اذعان داشت که یکی از عواملی که در نوع رویکرد مدیران دانشگاه موثر است نگرشی است که مدیران نسبت به پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی دارند. داشتن نگاه هزینهای به پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی از سوی مدیران سازمانها نیز تأثیر مهمی در تصمیمگیری و جهتگیری آنها نسبت به سیستمهای اطلاعاتی دارد. همچنین وجود تفکر استراتژیک نسبت به توسعه سازمان و به تبع آن پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی یکی از مولفههای مهم دیگری است که در رویکرد مدیران نسبت به بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک تأثیر بسزایی دارد.
مقاله پژوهشی
فائزه حسنوند؛ رضا سپهوند؛ علی شریعت نژاد
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403
چکیده
تغییر وجود دارد تا شایستهترینها باقی بمانند؛ لذا در دنیای متحول و متغیر امروز شرکتها و سازمانهایی میتوانند طعم شیرین موفقیت را بچشند که توانایی خلق ارزش استراتژیک را داشته باشند. این مسئله برای شرکتهای فعال در عرصه تجارت الکترونیک ضرورت و اهمیت بیشتری دارد، ازاینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد ...
بیشتر
تغییر وجود دارد تا شایستهترینها باقی بمانند؛ لذا در دنیای متحول و متغیر امروز شرکتها و سازمانهایی میتوانند طعم شیرین موفقیت را بچشند که توانایی خلق ارزش استراتژیک را داشته باشند. این مسئله برای شرکتهای فعال در عرصه تجارت الکترونیک ضرورت و اهمیت بیشتری دارد، ازاینرو پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک در کسبوکارهای آنلاین انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی،از حیث ماهیت و روش توصیفی پیمایشی و از لحاظ نوع شناسی در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که تعداد 30 نفر از آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کیفی پژوهش، ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته است که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون درون کدگذار و میان کدگذار تایید شد. و نیز ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه دلفی فازی است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تایید شد. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کدگذاری و نرمافزار Atlas.ti و در بخش کمی از روش Delphi fuzzy استفاده شد. نتایج پژوهش بر اهمیت نهایت مشتری مداری، نوآوری و خلاقیت در تولید و بازاریابی و تبلیغات، تطبیق با تحولات فناوری نوین، پاسخگویی سریع و برخط بودن، انعطاف پذیری، بهبود ارتباط با مشتری و بهره گیری از استراتژی سئو در ایجاد ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک تاکید مینماید.
مقاله پژوهشی
اسامه العیدانی؛ طهمورث حسنقلی پور؛ منوچهر انصاری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403
چکیده
ارزش ویژه برند مشتری محور یکی از کلیدیترین مفاهیم در بازاریابی است و شرکتها و سازمانهای مختلف همواره به دنبال ارتقای ارزش ویژه برند خود هستند. این تحقیق باهدف تشریح ارزش ویژه برند مشتری محور در شرکتهای مخابراتی کشور عراق و شناسایی محرکهای آفلاین و آنلاین مؤثر بر آن انجام شد. تحقیق با روش کیفی تکنیک تحلیل تم اجرا شد. 25 نفر از ...
بیشتر
ارزش ویژه برند مشتری محور یکی از کلیدیترین مفاهیم در بازاریابی است و شرکتها و سازمانهای مختلف همواره به دنبال ارتقای ارزش ویژه برند خود هستند. این تحقیق باهدف تشریح ارزش ویژه برند مشتری محور در شرکتهای مخابراتی کشور عراق و شناسایی محرکهای آفلاین و آنلاین مؤثر بر آن انجام شد. تحقیق با روش کیفی تکنیک تحلیل تم اجرا شد. 25 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی شرکتهای مخابراتی مختلف در کشور عراق به شکل هدفمند مورد مصاحبههای عمیق قرار گرفتند. الگوی پنج مرحلهای کسلبری و نولن (2018) شامل کامپایل کردن، جداسازی، گردآوری مجدد، تفسیر و نتیجهگیری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. مطابق نتایج 55 کد باز نهایی، 13 تم فرعی و 6 تم اصلی تولید شد که در دو طبقه ارزش ویژه برند مشتری محور و محرکهای آن دستهبندی شدند. ارزش ویژه برند مشتری محور شامل مؤلفههای کیفیت ادراکشده، تداعی برند، آگاهی از برند و وفاداری به برند بود که کیفیت ادراکشده مفهوم کلیدیتری بود. محرکهای ارزش ویژه برند در دو بخش محرکهای آفلاین و محرکهای آنلاین دستهبندی شدند. محرکهای آفلاین شامل ارزش قیمتی، حفظ حریم خصوصی، ادراک امنیت، خدمات جانبی، خدمات سفارشیشده و ایجاد حس مشارکت مشتریان در امورات شرکت بود. محرکهای آنلاین نیز دو تم فرعی پشتیبانی اینترنتی و قابلیتهای اینترنت پیشرفته را داشت. مجموع محرکهای آفلاین و آنلاین میتواند موجبات ارتقای ارزش ویژه برند را در شرکتهای مخابراتی عراق را فراهم نماید.
مقاله پژوهشی
سعید زرندی؛ محمد کاظم پور تیمورلوئی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403
چکیده
تحولات چند دهه اخیر در اقتصاد حتی سرمایه داری و بحران سال 2007 نشان می دهد که نمی توان از کناره گیری دولت در فرایند توسعه صحبت کرد.میزان دخالت دولت در فرایند توسعه از موضوعات مهم اقتصاد است. دیدگاههای مختلفی بین متخصصان درمورد اینکه چه نوع سیاستهایی درایجاد توسعه مؤثرهستند،وجود دارد.دیدگاه اول استدلال می کند که باید نقش بزرگتری برای ...
بیشتر
تحولات چند دهه اخیر در اقتصاد حتی سرمایه داری و بحران سال 2007 نشان می دهد که نمی توان از کناره گیری دولت در فرایند توسعه صحبت کرد.میزان دخالت دولت در فرایند توسعه از موضوعات مهم اقتصاد است. دیدگاههای مختلفی بین متخصصان درمورد اینکه چه نوع سیاستهایی درایجاد توسعه مؤثرهستند،وجود دارد.دیدگاه اول استدلال می کند که باید نقش بزرگتری برای دولت وجود داشته باشد و دیدگاه دوم نقش حداقلی را برای دولت و اجازه دادن به مکانیسم بازار را تایید می کند.دیدگاه سوم ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺍﺻﻞ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺧﺼﻮﺻـﻲ،ﺩﺧﺎﻟـﺖ ﻫـﺎﻱ ﺩﻭﻟﺘـﻲ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.هدف ﺍﺻﻠﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ پژوهش تشریح ﻧﺤﻮﻩ ﻭ ﺣﻮﺯﻩ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﺩﻭﻟـﺖ است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی – تحلیلی است. تولید دولتی کالاو خدمات،پرداختهای انتقالی، مالیات و مقررات چهار کانال اصلی دولت برای تاثیر گذاری بر فعالیت های اقتصادی می باشد و تنظیم مداخله بهینه دولت براساس سیاست سرمایه گذاری، تجاری،صنعتی بررسی شده است. برمبنای نتایج پژوهش بر خلاف باورهای لیبرالی در این باره که مداخله دولت مانع توسعه است در کشورهای اسیای شرقی مداخله اگاهانه عاملان دولتی عامل اصلی توسعه این کشورهاست و تمرکز اصلی در این کشورها به جای دخالت یا عدم دخالت بر نحوه و حوزه دخالت دولت است.در کشور ما نیزحضور دولت باید همه جانبه و معطوف به توسعه باشد. ﺑﺎ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﺩﻭﻟـﺖ ﺩﺭ فرایندهای توسعه ﻭ ﺗﻨﻈـﻴﻢ ﻭهدایت مکانیزم بازار میﺗﻮﺍﻥ ﻧﺎﺭﺳﺎﻳﻲ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳـﻮﻱ ﻭﺿـﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘـﺮﻱ ﺍﺯ ﻟﺤـﺎﻅ ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ظرفیت های اقتصادی ﺳﻮﻕ ﺩﺍﺩ.
مقاله پژوهشی
یاسمن مدرسی؛ میر علی سیدنقوی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403
چکیده
گسترش شیوههای جدید انجامِ کار از جمله دورکاری، از پدیدههای نوظهور همزمان با عصر اطلاعات است که تاثیر چشمگیری بر زندگی کاری و خانوادگی افراد داشتهاست. در این پژوهش به شناسایی و دستهبندی چالشهای دورکاری پرداخته شدهاست. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و از روش پدیدارشناسی تفسیری استفاده شدهاست. برای شناسایی چالشها، ابتدا با ...
بیشتر
گسترش شیوههای جدید انجامِ کار از جمله دورکاری، از پدیدههای نوظهور همزمان با عصر اطلاعات است که تاثیر چشمگیری بر زندگی کاری و خانوادگی افراد داشتهاست. در این پژوهش به شناسایی و دستهبندی چالشهای دورکاری پرداخته شدهاست. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و از روش پدیدارشناسی تفسیری استفاده شدهاست. برای شناسایی چالشها، ابتدا با مرور ادبیات، پرسشهای مصاحبه تهیه شده و سپس 12 مصاحبه با کارکنان یک شرکت خصوصی در شهر تهران انجامشد. روش نمونهگیری مورداستفاده در این پژوهش، قضاوتی هدفمند است. نتایج پژوهش نشان داد چالشهای دورکاری از دید کارکنان و با توجه به تجربیات آنها شامل عوامل شغلی، سازمانی، فردی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی میباشد. باتوجه به یافتههای پژوهش، بر مدیران واجب است تا پیش از اجرای طرح دورکاری نسبت به برقراری شرایط موردنیاز آن اهتمام ورزیده و با پیمایش مستمر کارکنان و بررسی میزان رضایت و موفقیت آنها در حین دورکاری، در جهت توسعه طرح دورکاری اقدام نمایند.
مقاله مروری
محمدرضا اسداللهی؛ سید رضا سید جوادین؛ محسن نظری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403
چکیده
با گسترش روزافزون خرید آنلاین، چالشهای جدیدی برای مصرفکنندگان در انتخاب و خرید محصولات مناسب به وجود آمده است. تلنگرهای دیجیتال به عنوان راه حلهایی نوین، میتوانند به مصرفکنندگان در اتخاذ تصمیمات آگاهانهتر و عاقلانهتر در فرایند خرید آنلاین کمک کنند. از اینرو این پزوهش به توسعه چارچوبی برای تلنگرهای دیجیتال مؤثر در خرید ...
بیشتر
با گسترش روزافزون خرید آنلاین، چالشهای جدیدی برای مصرفکنندگان در انتخاب و خرید محصولات مناسب به وجود آمده است. تلنگرهای دیجیتال به عنوان راه حلهایی نوین، میتوانند به مصرفکنندگان در اتخاذ تصمیمات آگاهانهتر و عاقلانهتر در فرایند خرید آنلاین کمک کنند. از اینرو این پزوهش به توسعه چارچوبی برای تلنگرهای دیجیتال مؤثر در خرید آنلاین با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات میپردازد. روش این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک است. در این پژوهش 255 مقاله بررسی و در نهایت بعد از چند مرحله غربالگری 34 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان میدهد که تلنگرهای دیجیتال در چهار طبقه اصلی "اطلاعات تصمیم"، "ساختار تصمیم"، "کمک تصمیم" و "درخواست تصمیم اجتماعی" قرار میگیرند. در طبقه "اطلاعات تصمیم"، تلنگرهایی مبتنی بر اطلاعات، سوگیریها و تأثیرات شناختی، ارائه بصری و معماری تصمیم شناسایی شدند. در طبقه "ساختار تصمیم"، عواملی مانند پیچیدگی و ساختار تصمیمگیری، پیشفرضها و پیشانتخابها، تقویت و انگیزش رفتاری، تعهد و ثبات، تلاش و بار شناختی، جایگزینی و تغییر، محرکهای شناختی و رفتاری، و نظارت و بازخورد شناسایی شدند. در طبقه "کمک تصمیم"، عواملی مانند بازاریابی و رفتار مصرفکننده، نظریههای روانشناسی و اقتصادی، تأثیر و روانشناسی اجتماعی، سوگیریهای شناختی و اکتشافی، پردازش تصمیم و اطلاعات و عمل و تغییر رفتاری شناسایی شدند و در نهایت در طبقه "درخواست تصمیم اجتماعی"، عواملی مانند تقویت رفتاری، متقاعدسازی و روانشناسی اجتماعی، سوگیریهای شناختی، تکنیکهای انگیزشی و تمرکز و برجسته سازی تصمیم شناسایی شدند.
مقاله پژوهشی
سیده رویا Kalati؛ اسداله کردناییج؛ حمیرا شجاعی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403
چکیده
صنعت پوشاک ورزشی به طور فزایندهای رقابتی و پویا است و برندها برای جذب و حفظ مشتریان با چالش-های متعددی مانند ظهور رقبا، تغییر ترجیحات مشتریان و نوسانات اقتصادی روبرو هستند. از اینرو چارچوب افول برند میتواند ابزاری ارزشمند برای برندهای پوشاک ورزشی باشد تا به آنها در درک و پیشبینی روندهای آینده و اتخاذ تصمیمات استراتژیک کمک کند. ...
بیشتر
صنعت پوشاک ورزشی به طور فزایندهای رقابتی و پویا است و برندها برای جذب و حفظ مشتریان با چالش-های متعددی مانند ظهور رقبا، تغییر ترجیحات مشتریان و نوسانات اقتصادی روبرو هستند. از اینرو چارچوب افول برند میتواند ابزاری ارزشمند برای برندهای پوشاک ورزشی باشد تا به آنها در درک و پیشبینی روندهای آینده و اتخاذ تصمیمات استراتژیک کمک کند. هدف از این تحقیق طراحی چارچوب افول برند در صنعت پوشاک ورزشی است. این پژوهش از نظر فلسفه، پرگماتیسم؛ از نظر روش، کیفی؛ و از نظر استراتژی، داده بنیاد است. برای تعیین چارچوب افول برند، مصاحبه ای با 15 نفر از متخصصین در حوزه مدیریت برند و مدیران برجسته صنایع پوشاک ورزشی، به روش گلوله برفی و رسیدن به حد اشباع نظری انجام شد. روایی و اعتبار ابزار گردآوری داده ها به روش گوبا و لینکلن مورد بررسی و تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بهترین راهحل با توجه به چارچوب طراحی شده دارای 7 عامل و 35 مولفه مرتبط با آن است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در چارچوب افول برند، متغیرهای درون سازمانی در قالب کاهش سهم بازار، کاهش آگاهی از برند، کاهش وفاداری به برند، و ضعف در مدیریت و ابعاد مرتبط با محیط در قالب افزایش رقابت، عدم فرهنگسازی برند، و شکاف تکنولوژی در صنعت پوشاک ورزشی نقش کلیدی دارند. چنانچه سازمان بخواهد از افول برند جلوگیری کند و موقعیت برند خود در بازار را تثبیت و یا بهبود ببخشد باید به این متغیرهای درون سازمانی و محیطی توجه نماید.
مقاله مروری
فاطمه علوی متین؛ عباسعلی رستگار؛ حسن عابدی جعفری؛ محسن شفیعی نیگابادی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آذر 1403
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت دانش در حوزۀ روابط کارمند ـ سازمان، با استفاده از تحلیل کتابسنجی است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، توصیفی ـ تحلیلی، با رویکرد کمّی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 289 مطالعۀ نمایه شده در پایگاه جامع اسکوپوس در بازۀ زمانی 1978 الی 2024 است. با بررسی عنوان، چکیده و واژگان کلیدیِ مطالعات، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت دانش در حوزۀ روابط کارمند ـ سازمان، با استفاده از تحلیل کتابسنجی است. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، توصیفی ـ تحلیلی، با رویکرد کمّی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 289 مطالعۀ نمایه شده در پایگاه جامع اسکوپوس در بازۀ زمانی 1978 الی 2024 است. با بررسی عنوان، چکیده و واژگان کلیدیِ مطالعات، اطمینان حاصل شد که تمام این اسناد برای تحلیل مناسب است؛ از این رو، در فرایند تحلیل تمام این مطالعات بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل، مصورسازی و تفسیرِ دادههای جمعآوری شده، از روش کتابسنجی و نرمافزار (ابزار) viewer VOS استفاده شد. بر طبق یافتههای پژوهش، بیشترین اسناد منتشر شده در حوزۀ روابط کارمند ـ سازمان در سال 2023 چاپ شده است. ایالات متحده، چین و بریتانیا به ترتیب دارای بیشترین اسناد منتشر شده در حوزۀ روابط کارمند ـ سازمان هستند. بر مبنای تحلیل همرخدادی واژگان کلیدی نویسنده، کلیدواژههای حمایت سازمانی ادراک شده، روابط کارمند ـ سازمان، ارتباطات داخلی، رضایت شغلی و مدیریت منابع انسانی به ترتیب دارای بیشترین قدرت اتصال کلی هستند؛ بهعلاوه، برخی از جدیدترین موضوعات در این حوزۀ پژوهشی عبارتاند از: سازمانهای فراکتال، چارچوب سازمانی، سیستمهای انسانی، مدلسازی غیر خطی و روابط سازمان. یافتههای این پژوهش میتواند بهعنوان نقشۀ راهی برای پژوهشهای آتی در حوزۀ روابط کارمند ـ سازمان در نظر گرفته شود.