تحلیل کتاب‌سنجی کاربست هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال در شرکت‌های کوچک و متوسط: گذشته، حال، آینده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 استاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

3 عضو هیات علمی / موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

4 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه(س)

چکیده
اخیرا با نفوذ هوش مصنوعی، محیط بازاریابی شرکت‌های کوچک‌ومتوسط، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده است. هدف این تحقیق شناسایی تاثیرگذارترین مشارکت‌کنندگان، روندهای فعلی و جهت‌های تحقیقاتی آینده در زمینه هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال در شرکت‌های کوچک و متوسط است. به این منظور داده‌های کتاب‌سنجی 100 سند بین سال‌های 2000 تا 2025 در زمینه هوش مصنوعی در تحقیقات بازاریابی از پایگاه داده اسکوپوس استخراج شد. برای تجزیه و تحلیل از نرم‌افزار VOSviewer نسخه 1.6.20.0 استفاده شد. نتایج و روند انتشار نشان دهنده رشد سالانه در هوش مصنوعی در تحقیقات بازاریابی است. علاوه بر این، تحلیل هم‌رخدادی کلیدواژه‌ها، چهار خوشه موضوعی اصلی را کشف کرد: خوشه اول- دیجیتالی شدن شرکت‌های کوچک‌ومتوسط، خوشه دوم- فرصت‌های بازاریابی هوش مصنوعی در صنعت، خوشه سوم- تحلیل داده و تصمیم‌گیری پیشرفته و خوشه چهارم- استراتژی‌های بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی. این مطالعه با شناسایی خوشه‌های موضوعی فعلی، حوزه‌های تحقیقاتی آینده را شناسایی می‌کند. همچنین این تحقیق دارای کاربردهای عملی برای بازاریابان در شرکت‌های کوچک و متوسط است و نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند برای بهبود عملیات تجاری استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Bibliometric Analysis of Artificial Intelligence Applications in Digital Marketing in the Context of Small and Medium Enterprises: Past, Now, Future

نویسندگان English

mina farjami 1
Davood Feiz 2
Mehdi khademi 3
Vahid Sharafi 4
1 phd student in commercial management. Economics management and administrative Science. Semnan university. Semnan. Iran
2 Professor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, semnan university
3 Faculty member/ IMPS
4 Faculty Member
چکیده English

Recently, with the penetration of artificial intelligence, the marketing environment of small and medium enterprises has experienced significant developments. The aim of this research is to identify the most influential contributors, current trends, and future research directions in the field of artificial intelligence in digital marketing in small and medium enterprises. For this purpose, bibliometric data of 100 documents between 2000 and 2025 in the field of artificial intelligence in marketing research were extracted from the Scopus database. VOSviewer version 1.6.20.0 software was used for the analysis. The results and publication trends indicate the annual growth in artificial intelligence in marketing research. In addition, keyword co-occurrence analysis uncovered four main thematic clusters: Cluster 1 - Digitalization of SMEs, Cluster 2 - Marketing Opportunities of AI in Industry, Cluster 3 - Data Analytics and Advanced Decision Making, and Cluster 4 - Marketing Strategies and Social Media. By identifying current thematic clusters, this study identifies future research areas. It also has practical implications for marketers in SMEs and shows how AI can be used to improve business operations.

کلیدواژه‌ها English

Artificial Intelligence
Digital Marketing
SMEs
Bibliometric Analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 20 آبان 1404