مقاله پژوهشی
دستاوردهای مورد انتظار رهبری تحول آفرین جهانی: مورد مطالعه وزارت نیرو ایران

پروانه یزدانی؛ علی شیرازی؛ فریبرز رحیم نیا؛ سعید مرتضوی

دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 101-120

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای مورد انتظار از رهبری تحول‌آفرین جهانی در حوزه فعالیت‌های فراملی وزارت نیرو ایران است. این تحقیق از روش کیفی با رویکرد اکتشافی برای جمع‌آوری اطلاعات از 15 مدیر که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده کرد. روش تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نیز روش تحلیل مضمون بود. یافته‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تدوین چارچوب سنجش پیچیدگی در پروژه‌های صنعتی ایران با استفاده از روش دلفی

امید تاسا؛ محمود گلابچی؛ مهدی روانشادنیا

دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 33-63

چکیده
  تحقیقات نشان داده‌اند که پیچیدگی ممکن است عامل مهمی در شکست یک پروژه در رسیدن به اهداف هزینه، زمان و کیفیت باشد. با آنکه در مطالعات بسیاری شاخص‌های مهم پیچیدگی پروژه‌ها شناسایی شده، اما تأثیر وزنی آنها به‌ندرت بررسی شده است. در این مقاله، ادبیات پیچیدگی پروژه برای توسعه یک چارچوب ساده و پویا بررسی شده و40 شاخص پیچیدگی در 9 فاکتور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تجزیه و تحلیل ریسک با استفاده از ارزیابی ترکیبی فازی (FSE) مبتنی بر (FMEA) در صنعت آموزش عالی

زهرا شرف پور؛ محمود دهقان نیری

دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 65-99

چکیده
  امروزه دانشگاه‌ها در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و بین‌الملل با چالش‌های بزرگی مواجه هستند. شناخت این چالش‌ها کمک می‌کند تا بتوان ظرفیت های توسعه را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویت‌بندی ریسک‌های موجود در صنعت آموزش عالی ایران پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا با برسی عمیق ادبیات پژوهش لیستی از ریسک‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی و شناسایی پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی

قاسم زارعی؛ رحیم محمدخانی؛ هاجر فتحی

دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 1-31

چکیده
  دنیای دیجیتال فرصت‌های متعددی را برای بازاریابان فراهم می‌کند تا به مشتری دسترسی پیدا کنند. بااین‌حال، در دنیای پرسرعت، یافتن راه‌های جدید و نوآورانه برای بازاریابی محصولات و خدمات بسیار مهم است. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و توسعه آن در حوزه بازاریابی بین‌المللی، متخصصان در حال حاضر ابزارهایی برای بازتعریف کامل درک فعلی از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
توسعه مدل پاسخ‌های رفتاری مصرف‌کننده در دوران همه‌گیری کووید 19

عادله گراوند؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ محمد علی عبدالوند

دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 122-144

چکیده
  همه‌گیری کووید 19، تغییرات چشمگیری در جنبه‌های مختلف زندگی افراد در سراسر جهان ایجاد کرد. این تغییرات رفتار مصرف‌کننده را نیز تحت تأثیر قرارداد. افراد برای اینکه کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گیرند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست را موردتوجه قرار دادند. هدف پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی چالش‌های موثر بر پیاده‌سازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین

سحر شریفیان جزی؛ علی محمدی؛ عباس عباسی؛ مسلم علی محمدلو

دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 146-183

چکیده
  امروزه جهت پیاده‌سازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین چالش‌هایی وجود دارد که با شناسایی و تحلیل این چالش‌ها می‌توان این مفاهیم را در سازمان پیاده‌سازی کرده و از مزایای آن‌ها بهره‌مند گردید. هدف پژوهش حاضر بررسی و تعیین روابط چالش‌های پیاده‌سازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین با استفاده از تحلیل محتوای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی محرک‌های آنلاین و آفلاین ارزش ویژه برند مشتری محور در شرکت‌های مخابراتی .

اسامه العیدانی؛ طهمورث حسنقلی پور؛ منوچهر انصاری

دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 185-210

چکیده
  ارزش ویژه برند مشتری محور یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در بازاریابی است و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف همواره به دنبال ارتقای ارزش ویژه برند خود هستند. این تحقیق باهدف تشریح ارزش ویژه برند مشتری محور در شرکت‌های مخابراتی کشور عراق و شناسایی محرک‌های آفلاین و آنلاین مؤثر بر آن انجام شد. تحقیق با روش کیفی تکنیک تحلیل تم اجرا شد. 25 نفر از ...  بیشتر