مقاله پژوهشی
پروانه یزدانی؛ علی شیرازی؛ فریبرز رحیم نیا؛ سعید مرتضوی
دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 101-120
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای مورد انتظار از رهبری تحولآفرین جهانی در حوزه فعالیتهای فراملی وزارت نیرو ایران است. این تحقیق از روش کیفی با رویکرد اکتشافی برای جمعآوری اطلاعات از 15 مدیر که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده کرد. روش تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نیز روش تحلیل مضمون بود. یافتهها ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی دستاوردهای مورد انتظار از رهبری تحولآفرین جهانی در حوزه فعالیتهای فراملی وزارت نیرو ایران است. این تحقیق از روش کیفی با رویکرد اکتشافی برای جمعآوری اطلاعات از 15 مدیر که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده کرد. روش تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نیز روش تحلیل مضمون بود. یافتهها نشان میدهند که دستاوردهای مورد انتظار از این سبک رهبری در سطح سازمانی شامل تحقق چشمانداز و اهداف جهانی وزارت نیرو، دستیابی به اهداف علمی و اقتصادی وزارت نیرو و در سطح فراسازمانی، افزایش درآمد ملی، توسعه پایدار و تقویت امنیت ملی است. این آگاهی از دستاوردها که با توجه به اقتضائات، اهداف و ماموریتهای جهانی وزارت نیرو تبیین شده اند مدیران این مجموعه را ترغیب میکند که رهبری تحولآفرین جهانی را به عنوان یک راه حل موثر برای مواجهه با چالشها و مسائل پیش رو در نظر بگیرند. این آگاهی همچنین میتواند تصمیمگیریهای مدیران عالی وزارت نیرو در زمینه جذب، انتخاب و توسعه استعدادهای رهبری در این مجموعه را تحت تأثیر قرار دهد.
مقاله پژوهشی
امید تاسا؛ محمود گلابچی؛ مهدی روانشادنیا
دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 33-63
چکیده
تحقیقات نشان دادهاند که پیچیدگی ممکن است عامل مهمی در شکست یک پروژه در رسیدن به اهداف هزینه، زمان و کیفیت باشد. با آنکه در مطالعات بسیاری شاخصهای مهم پیچیدگی پروژهها شناسایی شده، اما تأثیر وزنی آنها بهندرت بررسی شده است. در این مقاله، ادبیات پیچیدگی پروژه برای توسعه یک چارچوب ساده و پویا بررسی شده و40 شاخص پیچیدگی در 9 فاکتور ...
بیشتر
تحقیقات نشان دادهاند که پیچیدگی ممکن است عامل مهمی در شکست یک پروژه در رسیدن به اهداف هزینه، زمان و کیفیت باشد. با آنکه در مطالعات بسیاری شاخصهای مهم پیچیدگی پروژهها شناسایی شده، اما تأثیر وزنی آنها بهندرت بررسی شده است. در این مقاله، ادبیات پیچیدگی پروژه برای توسعه یک چارچوب ساده و پویا بررسی شده و40 شاخص پیچیدگی در 9 فاکتور شناسایی و طبقه بندی گردید، سپس جهت ارزیابی در اختیار30 کارشناس خبره صنعتی و دو مشاور پژوهشی قرار داده شد، تا نقش هر شاخص را در پیچیدگی پروژههای صنعتی ارزیابی کنند. طی سه مرحلة اجرای روش دلفی این شاخصها، اعتبارسنجی، وزندهی ورتبهبندی شدند. نتایج نشان داد که شاخصهای مربوط به فاکتورهای پیچیدگی زمینه، محتوا و وابستگی پروژه بیشترین وزن انباشته را دارند همچنین وجود عدم قطعیت و ابهام در بالا رفتن وزن هر شاخص نقش تاثیرگذاری را نشان داد. از چارچوب ارائه شده، جهت سنجش میزان پیچیدگی در 14 پروژه صنعتی استفاده شد. نتایج نشاندهنده سطح بالای پیچیدگی در پروژههای بینالملی در حال اجرا توسط شرکتهای ایرانی بود. با وجود تفاوت در رویکرد مدیریت پیچیدگی در این پروژهها، اشتراکاتی شناسایی شدند که راهکارهای پیشنهادی برای آنها میتوانند به مدیران پروژههای دیگر در دستیابی به نتایج مثبت برای مدیریت پیچیدگی کمک کنند. مدیران پروژه با کمک نتایج این تحقیق میتوانند چارچوبی برای سنجش مدیریت پیچیدگی در اختیار داشته باشند و به کارشناسان صنعت اجازه میدهد اقدام به اولویتبندی و تخصیص کارآمد منابع محدود خود در پروژههای پیچیده نمایند.
مقاله پژوهشی
زهرا شرف پور؛ محمود دهقان نیری
دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 65-99
چکیده
امروزه دانشگاهها در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و بینالملل با چالشهای بزرگی مواجه هستند. شناخت این چالشها کمک میکند تا بتوان ظرفیت های توسعه را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای موجود در صنعت آموزش عالی ایران پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا با برسی عمیق ادبیات پژوهش لیستی از ریسکها ...
بیشتر
امروزه دانشگاهها در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و بینالملل با چالشهای بزرگی مواجه هستند. شناخت این چالشها کمک میکند تا بتوان ظرفیت های توسعه را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای موجود در صنعت آموزش عالی ایران پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا با برسی عمیق ادبیات پژوهش لیستی از ریسکها و گروههای ریسک مرتبط در آموزش عالی شناسایی شد، سپس از طریق مصاحبه با خبرگان (تکنیک دلفی) به تکمیل و اعتبارسنجی لیستهای شناسایی شده پرداخته شد، بعد از کسب همگرایی خبرگان با اجرای روش ارزیابی ترکیبی فازی(FSE) مبتنی برFMEA به اولویتبندی فاکتورهای ریسک و گروههای ریسک براساس درجه بحرانی پرداخته شد و در نهایت درجه بحرانی ریسک کلی محاسبه گردید. براساس نتایج حاصل بحرانیترین ریسک موجود در صنعت آموزش عالی "عدم توجه به شایسته سالاری" و بحرانیترین گروه ریسک "عدم برقراری ارتباط خوب با صنعت" شناسایی شد و درجه بحرانی ریسک کلی نیز در این صنعت عدد 75/3 به دست آمد که بیانگر اهمیت ریسکهای آموزش عالی و لزوم اجرای اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای ریسکهای موجود در این صنعت میباشد.
مقاله پژوهشی
قاسم زارعی؛ رحیم محمدخانی؛ هاجر فتحی
دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 1-31
چکیده
دنیای دیجیتال فرصتهای متعددی را برای بازاریابان فراهم میکند تا به مشتری دسترسی پیدا کنند. بااینحال، در دنیای پرسرعت، یافتن راههای جدید و نوآورانه برای بازاریابی محصولات و خدمات بسیار مهم است. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و توسعه آن در حوزه بازاریابی بینالمللی، متخصصان در حال حاضر ابزارهایی برای بازتعریف کامل درک فعلی از ...
بیشتر
دنیای دیجیتال فرصتهای متعددی را برای بازاریابان فراهم میکند تا به مشتری دسترسی پیدا کنند. بااینحال، در دنیای پرسرعت، یافتن راههای جدید و نوآورانه برای بازاریابی محصولات و خدمات بسیار مهم است. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و توسعه آن در حوزه بازاریابی بینالمللی، متخصصان در حال حاضر ابزارهایی برای بازتعریف کامل درک فعلی از برندسازی، بازاریابی و تبلیغات دارند. محبوبیت روزافزون اینترنت و افزایش استفاده از دستگاههای تلفن همراه، حجم عظیمی از دادهها را برای مصرفکنندگان تولید میکند که سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی را تغذیه میکنند. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ نحـوه گـردآوری داده، از نوع مطالعات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارشناسان متخصص در حوزه بازاریابی دیجیتال و IT در حوزه بینالملل ، بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کیفی ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی کتابخانهای و مقالات، مصاحبه و در بخش کمـی پرسشنامه بود. در بخش کیفی روش تحلیل دادهها، با استفاده از تحلیل تم که با نرمافزار MAXQDA و بـا استفاده از روش کدگذاری تدوین شد و در بخش کمی، روش تحلیل بر مبنای آزمون همبستگی کندال بود. مطابق با نتایج پژوهش، 9 تم اصلی، 20 تم فرعی و 50 کد کشف شدند که شامل پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی بینالملل بودند
مقاله پژوهشی
عادله گراوند؛ کامبیز حیدرزاده هنزایی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ محمد علی عبدالوند
دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 122-144
چکیده
همهگیری کووید 19، تغییرات چشمگیری در جنبههای مختلف زندگی افراد در سراسر جهان ایجاد کرد. این تغییرات رفتار مصرفکننده را نیز تحت تأثیر قرارداد. افراد برای اینکه کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گیرند، فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کرده و اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست را موردتوجه قرار دادند. هدف پژوهش ...
بیشتر
همهگیری کووید 19، تغییرات چشمگیری در جنبههای مختلف زندگی افراد در سراسر جهان ایجاد کرد. این تغییرات رفتار مصرفکننده را نیز تحت تأثیر قرارداد. افراد برای اینکه کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گیرند، فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت کرده و اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست را موردتوجه قرار دادند. هدف پژوهش حاضر،بررسی پاسخهای رفتاری مصرفکننده در دوران همهگیری کووید ، خرید و مصرف مواد غذایی است. بهمنظور دستیابی به هدف، از روش پژوهش ترکیبی متوالی- اکتشافی مورداستفاده قرار گرفت. در مرحله کیفی پدیدارشناسی، با بهکارگیری نمونهگیری هدفمند، 40 مصاحبه با مصرفکنندگان در شهر تهران انجام شد. در مرحله کمی، شش فرضیه مطرح گردید دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و توسط نرمافزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مصرفکنندگان در دوران همهگیری بهصورت واکنشی، مقابلهای و سازگاری بلندمدت پاسخ دادند. این پاسخها در میان زنان و مردان، نسلهای مختلف و افراد متأهل و مجرد تفاوت نداشت. همهگیری رژیم غذایی افراد را تغییر داده و مصرفکنندگان مصرف غذاهای ناسالم را کاهش داده و به مصرف مواد غذایی سالمتر روی آوردهاند. همهگیری کووید، تغییرات چشمگیری را در رفتار مصرفکننده ایجاد کرد. حساسیت نسبت به محیط خرید در دوران همهگیری افزایش یافت. مراجعات حضوری مصرفکنندگان به فروشگاههای فیزیکی کاهشیافته و الگوی خرید مصرفکننده به سمت خرید آنلاین و سفارش تلفنی سوق پیدا کرد. مصرفکنندگان در دوران همهگیری از سوپرمارکتها و فروشگاههای نزدیک محل زندگی خود خرید میکردند و اظهار داشتند که بعد از اتمام آن یعنی در دوران پساکووید نیز به آنها مراجعه میکنند.
مقاله پژوهشی
سحر شریفیان جزی؛ علی محمدی؛ عباس عباسی؛ مسلم علی محمدلو
دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 146-183
چکیده
امروزه جهت پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین چالشهایی وجود دارد که با شناسایی و تحلیل این چالشها میتوان این مفاهیم را در سازمان پیادهسازی کرده و از مزایای آنها بهرهمند گردید. هدف پژوهش حاضر بررسی و تعیین روابط چالشهای پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین با استفاده از تحلیل محتوای ...
بیشتر
امروزه جهت پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین چالشهایی وجود دارد که با شناسایی و تحلیل این چالشها میتوان این مفاهیم را در سازمان پیادهسازی کرده و از مزایای آنها بهرهمند گردید. هدف پژوهش حاضر بررسی و تعیین روابط چالشهای پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین با استفاده از تحلیل محتوای کیفی و نقشه شناختی فازی شهودی است. در همین راستا، با تحلیل محتوای کیفی، چالشهای موثر در پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 در مدیریت زنجیره تامین شناسایی و در 4 بعد فرهنگی – آموزشی، مالی – قانونی، زیرساختی – تکنولوژیکی، سازمانی- استراتژیک دستهبندی شده-اند. سپس با نقشه شناختی فازی شهودی و نرمافزارهای FCMaper و Mental Modeler برای چالشهای «عدم وجود سیستم ردیابی و دسترسی به مواد بازیافتی»، «عدم یکپارچهسازی زنجیره ارزش درون و برون سازمانی» و «عدم ارتباط موثر با شرکای لجستیک و تامین کنندگان» که دارای بیشترین اثرپذیری بودهاند، سناریو رو به عقب طراحی شده است. در گام بعد نیز برای چالشهای«عدم شناخت صنعت 4.0 و اقتصاد چرخشی و پیامدهایش»، «عدم آموزش مناسب»، و «عدم وجود استراتژی مناسب با صنعت 4.0 و اقتصاد چرخشی» که دارای بیشترین تاثیرگذاری بودهاند سناریوهای روبه جلو طراحی شده است. نتایج این پژوهش مدیران سازمانها را قادر میسازد تا با شناخت این چالشها بتوانند قبل از پیادهسازی اقتصاد چرخشی و صنعت 4.0 آنها را شناسایی کرده و برای غلبه به آنها برنامهریزی نمایند
مقاله پژوهشی
اسامه العیدانی؛ طهمورث حسنقلی پور؛ منوچهر انصاری
دوره 28، شماره 2 ، تیر 1403، صفحه 185-210
چکیده
ارزش ویژه برند مشتری محور یکی از کلیدیترین مفاهیم در بازاریابی است و شرکتها و سازمانهای مختلف همواره به دنبال ارتقای ارزش ویژه برند خود هستند. این تحقیق باهدف تشریح ارزش ویژه برند مشتری محور در شرکتهای مخابراتی کشور عراق و شناسایی محرکهای آفلاین و آنلاین مؤثر بر آن انجام شد. تحقیق با روش کیفی تکنیک تحلیل تم اجرا شد. 25 نفر از ...
بیشتر
ارزش ویژه برند مشتری محور یکی از کلیدیترین مفاهیم در بازاریابی است و شرکتها و سازمانهای مختلف همواره به دنبال ارتقای ارزش ویژه برند خود هستند. این تحقیق باهدف تشریح ارزش ویژه برند مشتری محور در شرکتهای مخابراتی کشور عراق و شناسایی محرکهای آفلاین و آنلاین مؤثر بر آن انجام شد. تحقیق با روش کیفی تکنیک تحلیل تم اجرا شد. 25 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی شرکتهای مخابراتی مختلف در کشور عراق به شکل هدفمند مورد مصاحبههای عمیق قرار گرفتند. الگوی پنج مرحلهای کسلبری و نولن (2018) شامل کامپایل کردن، جداسازی، گردآوری مجدد، تفسیر و نتیجهگیری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. مطابق نتایج 55 کد باز نهایی، 13 تم فرعی و 6 تم اصلی تولید شد که در دو طبقه ارزش ویژه برند مشتری محور و محرکهای آن دستهبندی شدند. ارزش ویژه برند مشتری محور شامل مؤلفههای کیفیت ادراکشده، تداعی برند، آگاهی از برند و وفاداری به برند بود که کیفیت ادراکشده مفهوم کلیدیتری بود. محرکهای ارزش ویژه برند در دو بخش محرکهای آفلاین و محرکهای آنلاین دستهبندی شدند. محرکهای آفلاین شامل ارزش قیمتی، حفظ حریم خصوصی، ادراک امنیت، خدمات جانبی، خدمات سفارشیشده و ایجاد حس مشارکت مشتریان در امورات شرکت بود. محرکهای آنلاین نیز دو تم فرعی پشتیبانی اینترنتی و قابلیتهای اینترنت پیشرفته را داشت. مجموع محرکهای آفلاین و آنلاین میتواند موجبات ارتقای ارزش ویژه برند را در شرکتهای مخابراتی عراق را فراهم نماید.