مقاله پژوهشی
واکاوی و نگاشت عوامل موثر در برندسازی کسب و کار خانوادگی

مریم زعیمی؛ اسماعیل ملک اخلاق؛ سلمان عیوضی نژاد

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 1-21

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و سطح‌بندی شاخص‌های موثر بر برندسازی کسب‌وکارهای خانوادگی بوده است.  این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر روش، به‌صورت آمیخته می‌باشد. جامعه پژوهش در بخش اول (کیفی) صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه مرتبط با حوزه پژوهش و مدیران کسب‌وکارهای خانوادگی بودند و در بخش دوم (کمی) مدیران و کارمندهای باسابقه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها در پروژه‌های ساخت‌وساز: رویکردی ادعاـ‌محور

مژگان سادات مسعودی؛ امیرعلی فوکردی؛ هادی تلخابی؛ سید کامران قریشی؛ غلامرضا غدیری اشکذری

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 23-47

چکیده
  پروژه‌های ساخت‌وساز نقش مهمی در رشد تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند. باوجوداین، پروژه‌های ساخت‌وساز همواره با دامنه متنوعی از ریسک‌ها روبه‌رو هستند. اگر این ریسک‌ها در ابتدای پروژه به‌خوبی شناسایی و ارزیابی نشوند و استراتژی‌های مناسبی برای پاسخ به آن‌ها انتخاب نشود، به علل بالقوه ادعاهایی تبدیل می‌شوند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر خودکارآمدی مالی و فناوری بر قصد استفاده از فین‌تک با متغیر میانجی سودمندی درک شده و انتظارات مورد تایید کاربران

سید کاظم چاوشی؛ مجتبی فرخ؛ مهشاد تیموریان

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 49-74

چکیده
  با بهره‌گیری از نظریه‌های شناختی و علوم رفتاری در حوزه کسب‌وکارهای نوین مالی، هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان در ابعاد رضایتمندی، سودمندی درک شده و انتظارات تاییدشده آن‌ها با استفاده از ترکیب نظریه‌های خودکارآمدی مالی و فناوری برای بهره‌مندی از خدمات کسب‌وکارهای فین‌تک است. در این پژوهش پس از ترسیم مدل مفهومی‌، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پیمایش آینده: درک عوامل کلیدی موفقیت و چالش‌های کارآفرینی وب 3

امیرعلی معزی؛ احسان چیت ساز؛ مجید احمدی

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 76-98

چکیده
  موج سوم وب (وب 3) از همگرایی فناوری‌های دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، کلان‌داده و بلاک‌چین پدید آمده که همگی می‌توانند شیوه‌های سنتی ایجاد و گسترش کسب‌و‌کار را متحول کنند. این مرحله‌ی دگرگون کننده که به عنوان کارآفرینی وب 3 شناخته می‌شود، صنایع سنتی را مختل کرده و بازارهای جدیدی را ایجاد می‌کند که با تقویت رشد اقتصادی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل رهبری اشتراکی در تیم‌های کاری دانش‌بنیان

سید حسام کاشانی؛ علی شائمی برزکی؛ علی نصر اصفهانی

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 100-129

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی رهبری اشتراکی در تیم‌های کاری دانش‌بنیان ایران صورت پذیرفت. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آمیخته کیفی(نظریه داده‌بنیاد) و کمی(پیمایشی) است. میدان پژوهش، شامل متخصصان و خبرگانی هستند که با روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند با 15 نفر از آنها مصاحبه نیمه ‌ساختار‌مند انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه بین مؤلفه‏ های مؤثر بر اعتماد و رضایت مشتریان در اکوسیستم‏ های بانکداری همراه

ابراهیم زارع پور نصیرآبادی؛ ندا قمری پور

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 131-154

چکیده
  کسب رضایت و اعتماد مشتریان با گسترش استفاده از فناوری‏های جدید در نظام‏های بانکی یکی از مهمترین چالش‏های بانکداری در اکوسیستم‏های بانکداری همراه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مولفه‏های مؤثر بر رضایت و اعتماد مشتریان از خدمات بانکداری تلفن همراه در اکوسیستم‏های بانکداری همراه است. این پژوهش از نوع کاربردی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه الگوی بهینه کسب‌وکار مبتنی بر ایجاد بازارگاه‌های داده در واحدهای صنعتی

حسین رحیمی کلور؛ گلثوم اکبری آرباطان

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1403، صفحه 154-174

چکیده
  بازارگاه‌های داده می‌توانند نقش کلیدی را در تحقق اقتصاد داده با امکان تجاری‌سازی داده‌ها بین سازمان‌ها ایفا کنند. اگرچه تحقیق بازارگاه‌های داده یک حوزه به سرعت در حال تکامل است، اما عدم درک در مورد مدل‌های کسب وکار بازارگاه‌های داده وجود دارد. طرح پژوهشی حاضر بنا بر ضرورت با هدف نیاز به توسعه بازارهای مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال ...  بیشتر