نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
بازارگاههای داده میتوانند نقش کلیدی را در تحقق اقتصاد داده با امکان تجاریسازی دادهها بین سازمانها ایفا کنند. اگرچه تحقیق بازارگاههای داده یک حوزه به سرعت در حال تکامل است، اما عدم درک در مورد مدلهای کسب وکار بازارگاههای داده وجود دارد. طرح پژوهشی حاضر بنا بر ضرورت با هدف نیاز به توسعه بازارهای مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال و دادههای اطلاعاتی برای واحدهای صنعتی انجام میشود. این پژوهش از نظر رویکرد کیفی و از نظر هدف کاربردی-توصیفی است، استراتژی پژوهش، دادهبنیاد و با استفاده از رویکرد ساختگرا (چارمز) به شکل-گیری نظریه پرداخته است. جامعهی آماری شامل خبرگان در حوزه مدیران استارتاپها و فناوری اطلاعات هستند که از بین آنها 12 نفر به روش نمونهگیری نظری انتخاب و از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند در تحقیق مشارکت داده شدند. حاصل این امر، استخراج و طراحی مقولههای مدل بهینه کسبوکار مبتنی بر ایجاد بازارگاههای داده بوده است که شامل مولفههای زیر میباشد: اقتضائات (مشوقهای مالی، عامل تولید جدید و خوشهبندی محتوای دیجیتال)، شرایط زمینهای (ساختار بازار و تطبیق داده بین عرضه و تقاضا)، عوامل مداخلهگر (عدم تقارن اطلاعاتی، خطرات اخلاقی و عدماطمینان از تراکنش)، راهبردها (طراحی بازار، مهندسی دادهها و علم و دانش دادهها)، پیامدها (بهبود مازاد اجتماعی، شبکه خودتنظیمی از مبادلات متقابل و بازارهای چندجانبه هوشمند). نهایتا ًبعد از اتمام تحلیلهای صورت گرفته بر روی دادههای کیفی، کدگذاریها در قالب یک مدل ارائه گردیده است. نتایج پژوهش میتواند مدیران کسبوکارها را در کسب درآمد از داراییهای داده یاری نماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Providing an optimal business model based on creating data marketplaces in industrial units
نویسندگان [English]
- Hossein Rahimi celver 1
- golsum akbariarbatan 2
1 Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Social Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2 Doctoral student of business administration, majoring in marketing, Department of Business Administration, Mohagheg Ardabili University, Ardabil, Iran
چکیده [English]
Data marketplaces can play a key role in realizing the data economy by enabling the commercialization of data between organizations. Although data marketplaces research is a rapidly evolving field, there is a lack of understanding about data mart business models. The current research project is carried out by necessity with the aim of developing markets based on digital technology and information data for industrial units. This research is qualitative in terms of approach and applied-descriptive in terms of purpose, the research strategy is based on grounded theory and the formation of theory is done using constructivist approach (Charmas). The statistical population includes experts in the field of startups and information technology managers, 12 of whom were selected by theoretical sampling and participated in the research through in-depth semi-structured interviews. The result of this was the extraction and design of optimal business model categories based on the creation of data marketplaces, which include the following components: Contingencies (financial incentives, new production factor and clustering of digital content), background conditions (market structure and data matching between supply and demand), intervening factors (information asymmetry, ethical risks and transaction uncertainty), strategies ( market design, data engineering and data science), outcomes (improvement of social surplus, self-regulating network of mutual exchanges and intelligent multilateral markets). Finally, after finishing the analysis on the qualitative data, the codings have been presented in the form of a model. The research results can help business managers to earn money from data assets.
کلیدواژهها [English]
- Optimal model
- Business model
- Data marketplaces
- Information data. Task performance