نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس / تهران/ ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
امروزه دانشگاهها در حوزه های علمی، فناوری، اقتصادی و بینالملل با چالشهای بزرگی مواجه هستند. شناخت این چالشها کمک میکند تا بتوان ظرفیت های توسعه را فراهم نمود. از این رو در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای موجود در صنعت آموزش عالی ایران پرداخته شده است. بدین منظور ابتدا با برسی عمیق ادبیات پژوهش لیستی از ریسکها و گروههای ریسک مرتبط در آموزش عالی شناسایی شد، سپس از طریق مصاحبه با خبرگان (تکنیک دلفی) به تکمیل و اعتبارسنجی لیستهای شناسایی شده پرداخته شد، بعد از کسب همگرایی خبرگان با اجرای روش ارزیابی ترکیبی فازی(FSE) مبتنی برFMEA به اولویتبندی فاکتورهای ریسک و گروههای ریسک براساس درجه بحرانی پرداخته شد و در نهایت درجه بحرانی ریسک کلی محاسبه گردید. براساس نتایج حاصل بحرانیترین ریسک موجود در صنعت آموزش عالی "عدم توجه به شایسته سالاری" و بحرانیترین گروه ریسک "عدم برقراری ارتباط خوب با صنعت" شناسایی شد و درجه بحرانی ریسک کلی نیز در این صنعت عدد 75/3 به دست آمد که بیانگر اهمیت ریسکهای آموزش عالی و لزوم اجرای اقدامات پیشگیرانه و کنترلی برای ریسکهای موجود در این صنعت میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Risk analysis using Fuzzy synthetic Evaluation (FSE) based on the FMEA in the higher education industry
نویسندگان [English]
- Zahra Sharafpour 1
- Mahmoud Dehghan nayeri 2
1 Tarbiat Modares University , Tehran, Iran
2 Associate Professor, Tarbiat Modares University
چکیده [English]
Universities face great challenges in scientific, technological, economic, and international fields. Considering these challenges helps to provide developmental capacities. Therefore, in this study, the risks in Iran's higher education industry have been identified and prioritized. To this aim, a list of related risks and risk groups in higher education was first identified by a deep literature review. Then the identified lists were completed and validated through interviews with experts (Delphi technique), after obtaining the convergence of experts, Fuzzy Synthetic Evaluation (FSE) based on FMEA was employed to prioritize risk factors and risk groups according to their criticality score which ultimately leads to the overall risk score. According to the results, the most critical risk in the higher education industry is "lack of meritocracy" the most vital risk group is "lack of good communication with the industry" and the critical degree of the overall risk is about 3.75, which indicates the necessity of the risks management in higher education and should be followed up by implementing preventive and control measures.
کلیدواژهها [English]
- Higher education
- risk prioritization
- Fuzzy Synthetic Evaluation(FSE)
- FMEA