مقاله پژوهشی
نازنین ملکی؛ محمدرضا غلامیان؛ حسین رشیدی؛ مسعود خنداخند
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 1-25
چکیده
در فضای رقابتی بازار فعلی خودرو در ایران و جهان، شرکای تجاری نقشی کلیدی در موفقیت یا شکست هر سازمان دارند. درواقع بقا، رشد و توسعه کسبوکارهایی همچون صنعت خودرو منوط به انتخاب یک شریک تجاری استراتژیک خواهد بود. لذا برگزیدن یک شریک تجاری مناسب امری ضروری بوده و مستلزم به کارگیری یک روش دقیق تصمیمگیری است. در این پژوهش، یک روش ترکیبی ...
بیشتر
در فضای رقابتی بازار فعلی خودرو در ایران و جهان، شرکای تجاری نقشی کلیدی در موفقیت یا شکست هر سازمان دارند. درواقع بقا، رشد و توسعه کسبوکارهایی همچون صنعت خودرو منوط به انتخاب یک شریک تجاری استراتژیک خواهد بود. لذا برگزیدن یک شریک تجاری مناسب امری ضروری بوده و مستلزم به کارگیری یک روش دقیق تصمیمگیری است. در این پژوهش، یک روش ترکیبی تصمیمگیری چند معیاره با هدف انتخاب شریک تجاری، ارائه شده است. این روش ارزیابی و رتبهبندی قادر است برهمکنش میان معیارها را شناسایی کرده و در رتبهبندی مد نظر قرار دهد. در این پژوهش، ابتدا 22 متغیر متناسب با شرایط صنعت خودروسازی ایران بهعنوان معیار و15 شرکت خودروساز چینی بهعنوان گزینه انتخاب شدند. سپس تکنیک آنتروپی شانون جهت وزندهی معیارها استفاده شد. در مرحله آخر نیز رتبهبندی گزینهها با روش انتگرال چوکوئت صورت گرفت. در ادامه، اعتبارسنجی این تکینیک ترکیبی از طریق مقایسه با روش تاپسیس انجام شد و نتایج مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصل از پیادهسازی این تکنیک، نشان میدهد که ترکیب روش تصمیمگیری انتگرال چوکوئت و آنتروپی شانون یک روش ساده، نوین و در عین حال کاربردی جهت تصمیمگیری بوده و در دنیای واقعی قابل اجرا خواهد بود.
مقاله پژوهشی
سید محمد محمودی؛ محسن مومنه؛ عادل آذر
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 27-57
چکیده
سازمانها توجه زیادی به مدیریت فرایندهای سازمانی نشان دادهاند اما مشکلات و شکستهای بسیاری در اجرا گزارش شده است، محققان عدم توجه به شرایط زمینهای را دلیل این مشکلات دانستهاند. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ آن است که با ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویتبندی ابعاد زمینهای که در اجرای مدیریت فرایندهای سازمانی باید مدنظر قرار ...
بیشتر
سازمانها توجه زیادی به مدیریت فرایندهای سازمانی نشان دادهاند اما مشکلات و شکستهای بسیاری در اجرا گزارش شده است، محققان عدم توجه به شرایط زمینهای را دلیل این مشکلات دانستهاند. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ آن است که با ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویتبندی ابعاد زمینهای که در اجرای مدیریت فرایندهای سازمانی باید مدنظر قرار گیرند، مدل جدیدی را ارائه دهد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ترکیبی ﮐﯿﻔﯽ-کمی است و از روش ﻓﺮاﺗﺮﮐﯿﺐ و آزمون فریدمن استفاده شده است. ابتدا با ﺟﺴتجو در ﭘﺎﯾﮕﺎهﻫﺎی علمی معتبر و فاصله زﻣﺎﻧﯽ مشخص، از 421 منبع بررسی شده نهایتا" 64 مورد وارد ﻣﺮﺣﻠﻪ نهایی شد و با استفاده از نرمافزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل انجام گردید. سپس با تهیه پرسشنامه و نظرات خبرگان رتبهبندی انجام شد. بررسی روایی و پایایی در بخش اول با تعیین ملاکهای ورود و خروج اسناد، ابزار CASP و محاسبه ضریب کاپای کوهن و در بخش دوم با تایید خبرگان و محاسبه آلفای کرونباخ انجام گردید. با مرور اسناد 73 ﮐُﺪ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪ و ﮐُﺪﻫﺎ در ﻗﺎﻟﺐ 9 مقوله اصلی با بیشترین فراوانی مربوط به "ابعاد سازمانی" دستهبندی شدند. با اولویتبندی معیارها رتبه اول تا سوم به "زیرساخت فناوری"، "دانش مورد نیاز فرایند" و "فرهنگ پشتیبان" تعلق گرفت. نتایج این تحقیق نه تنها با تکیه بر متون علمی بلکه با در نظر گرفتن محیط کسبوکار و نظر متخصصان در کشور انجام شده است. بنابراین میتواند الگویی جدید و جامع برای سازمانها، متخصصان و محققان در کشور ﺑﺎﺷﺪ.
مقاله پژوهشی
شکوه سادات علیزاده مقدم؛ اسداله کردناییج؛ سید حمید خداداد حسینی؛ ایوب محمدیان
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 59-88
چکیده
تحول دیجیتال در حال تغییر سریع و گسترده سازمانهای خردهفروشی پوشاک است. سرعت بالای ورود دانش جدید به سازمان وعدم قطعیت ویژه دنیای مد و پوشاک، مجال برنامهریزیهای استراتژیک را به سازمان نمیدهد و مدیران ارشد ناگزیر از تصمیمگیری استراتژیک در این حوزه هستند. شناسایی و مفهومپردازی پیشرانهای تصمیمگیری استراتژیک در تحول دیجیتال ...
بیشتر
تحول دیجیتال در حال تغییر سریع و گسترده سازمانهای خردهفروشی پوشاک است. سرعت بالای ورود دانش جدید به سازمان وعدم قطعیت ویژه دنیای مد و پوشاک، مجال برنامهریزیهای استراتژیک را به سازمان نمیدهد و مدیران ارشد ناگزیر از تصمیمگیری استراتژیک در این حوزه هستند. شناسایی و مفهومپردازی پیشرانهای تصمیمگیری استراتژیک در تحول دیجیتال سازمانهای خردهفروشی هدف اصلی این پژوهش است. این پژوهش با استفاده از استراتژی پژوهش داده بنیاد چندگانه طی دو مرحله زمینهیابی نظری و تجربی به شناسایی پیشرانها پرداختهاست. در مرحله زمینهیابی نظری با استفاده از روش فراترکیب، بیست و سه مقاله بینالمللی از پایگاههای معتبر انتخاب و کدها و مفاهیم مرتبط با سئوال پژوهش استخراج گردید. در مرحله زمینهیابی تجربی، با هفده نفر از خبرگان مصاحبه بر مبنای پروتکل انجام شد و کدها و مفاهیم استخراج شده از مرحله فراترکیب مجددا بررسی، بازتعریف و تکمیل گردیدند. در نهایت با یک روند رفت و برگشتی و غنیسازی نظریه، مدل پیشرانهای تصمیمگیری استراتژیک تحول دیجیتال در خردهفروشی پوشاک ایران طراحی گردید. نتایج حاکی از آناست که پیشرانهای تصمیمگیری استراتژیک تحول دیجیتال در هفده مفهوم و چهار مقوله تحت عناوین «محرکهای درونسازمانی»، «فشار عوامل صنعت و بازار»، «الزامات زیرساختی دولتی» و «کلانروندهای محیطی» قرار میگیرند. فشار اقتصادی و اشاعه فناوری اطلاعات و تغییرات زیست اجتماعی از مقوله کلان روندهای محیطی، انتظار عملکرد مالی و زیرساخت دیجیتال سازمان و تقاضای کارکنان از مقوله محرکهای درون سازمانی و فشار مشتری و فشار فضای رقابتی از مقوله فشارهای صنعت و بازار، نسبت به سایر مفاهیم از بیشترین اهمیت و اولویت برخوردارند.
مقاله پژوهشی
فرشید فرخی زاده؛ عظیم زارعی؛ عباسعلی رستگار؛ سیدعباس ابراهیمی
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 90-114
چکیده
همگام با پیشرفت فناوریها در حوزه اطلاعات و ارتباطات بانکها بهمنظور راضی نگهداشتن مشتریان خود ناچار به تحول در سیستمهای خود و استفاده از این فناوریهای جدید هستند بدین منظور در زمینه ورود به عرصههای مختلف دیجیتال در حال برنامهریزی هستند و ارزیابی از آمادگی آنها جهت سنجش میزان و سطح موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است. ...
بیشتر
همگام با پیشرفت فناوریها در حوزه اطلاعات و ارتباطات بانکها بهمنظور راضی نگهداشتن مشتریان خود ناچار به تحول در سیستمهای خود و استفاده از این فناوریهای جدید هستند بدین منظور در زمینه ورود به عرصههای مختلف دیجیتال در حال برنامهریزی هستند و ارزیابی از آمادگی آنها جهت سنجش میزان و سطح موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است. مشخص کردن میزان آمادگی پذیرش، استفاده و بهکارگیری فناوریهای نوین و کاربردهای مرتبط با آنها در درون و برون سازمانها از جمله مواردی است که موردتوجه و تأکید است. این پژوهش با بررسی مبانی نظری، تجربی و همچنین مدلهای موجود مرتبط با موضوع موردمطالعه، ضمن در نظر گرفتن نقاط قوّت و ضعف هر یک از آنها؛ ابعاد و مؤلفههای آمادگی جهت پذیرش و ورود به حوزه بانکداری دیجیتال را با طبقهبندی جدیدتری از آنها در قالب مدلی پویا ارائه نموده است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی (کیفی - کمی) و جامعه آماری آن صنعت بانکداری است. در فاز کیفی با 15 خبره دانشگاهی و نظام بانکی ایران، در قالب پنج راند پنل دلفی ارتباط برقرار شد و در نتیجه آن، عوامل اصلی مدل در قالب ابعاد و مؤلفهها احصاء، استخراج و نهایی شده است. در فاز کمی پژوهش پیشفرضهای مختلف در مدل مدنظر پژوهش برای نظام بانکی کشور، با استفاده از پویاییشناسی سیستمها مورد آزمون و شبیهسازی قرار گرفت که نتایج آن حاکی از توجه و تمرکز مدیران، سیاستگذاران و بازیگران نظام بانکی کشور به متغیرهای اصلی پژوهش یعنی؛ آمادگی دیجیتال، سیاستهای تشویقی و بهبود کیفیت سیستم میباشد.
مقاله پژوهشی
فاطمه عسکری؛ مریم نکوئی زاده؛ علیرضا امینی
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 116-136
چکیده
هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر ارتقا تجارب احساسی، شناختی و رفتاری مشتریان در حیاتیترین نقاط تماس پیش از خرید است. در این راستا از یک طرح آمیخته اکتشافی در قالب دو مطالعه متوالی استفاده شده است. در مطالعه نخست، عوامل موثر بر تجارب پیش از خرید مشتریان از طریق رویکرد 7 مرحلهای سندلوسکی برای فراترکیب کیفی مطالعات، استخراج ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر ارتقا تجارب احساسی، شناختی و رفتاری مشتریان در حیاتیترین نقاط تماس پیش از خرید است. در این راستا از یک طرح آمیخته اکتشافی در قالب دو مطالعه متوالی استفاده شده است. در مطالعه نخست، عوامل موثر بر تجارب پیش از خرید مشتریان از طریق رویکرد 7 مرحلهای سندلوسکی برای فراترکیب کیفی مطالعات، استخراج شدهاند. بدین معنا که 1268 مطالعه اولیه در روند غربالگری (عنوان، چکیده و محتوا) وارد شده و به 48 مطالعه نهایی مرتبط به لحاظ محتوا و معتبر از نظر چک لیست ارزیابی مهارتهای حیاتی تقلیل یافتهاند. در مطالعه دوم، تمامی فاکتورهای موثر شناسایی شده، به تدریج در جریان 16 سناریو تجربی وارد شدند تا تاثیر دستکاری این عوامل بر متغیر وابسته (تجربه مشتری) مورد ارزیابی و آزمون قرار گیرد. نمونه پژوهشی در این مطالعه، 480 نفر از مشتریان هنرهای صناعی شهر شیراز بودهاند که از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند عامله و برآورد میانگین حاشیهای دادهها نشان میدهد که مولفه توصیهها و ارجاعات اجتماعی با اکتساب بیشترین اندازه اثر، مهمترین عامل در شکلدهی تجارب پیش از خرید مشتریان است و سایر فاکتورهای سطح آشنایی مشتری با نام تجاری، ارزش درک شده محصول، نوع رسانه انتخابی در فعالیتهای ترویجی، سطح دسترسی اطلاعاتی، سطح شخصیسازی مزایا و پیشنهادات به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار میگیرند.
مقاله پژوهشی
حامد میرشک؛ امیر البدوی؛ مهرداد کارگری؛ محمدعلی رستگار سرخه؛ محمد طالبی
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 138-168
چکیده
روش پژوهش علم طراحی یا DSR یک رویکرد برای ارائه راه حل کاربردی بر پایه اصول علمی به منظور تولید نتایج و فرآورده های مستدل و استنتاج شده و در عین حال قابل ارزیابی علمی نتایج در قالب مصنوعات اولیه و استفاده عملی در چهار مرحله اصلی است که نهایتا منتج به کارایی و اثربخشی کاربردی آن ها در دنیای بیرون می گردد. DSR با طراحی و ایجاد یک الگوی نظری ...
بیشتر
روش پژوهش علم طراحی یا DSR یک رویکرد برای ارائه راه حل کاربردی بر پایه اصول علمی به منظور تولید نتایج و فرآورده های مستدل و استنتاج شده و در عین حال قابل ارزیابی علمی نتایج در قالب مصنوعات اولیه و استفاده عملی در چهار مرحله اصلی است که نهایتا منتج به کارایی و اثربخشی کاربردی آن ها در دنیای بیرون می گردد. DSR با طراحی و ایجاد یک الگوی نظری در مرحله نمونه سازی، سناریوهای واقعی را ارزیابی و سپس راه حل را در موارد عملی مورد بررسی قرار می دهد. از این حیث در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از روش پژوهش علم طراحی راهحلی نوآورانه برای پیشبینی ریسک نقدینگی بانک و سناریوهای پیش رو ارائه شود. این مطالعه از رویکرد تحلیل تمایل و روش های یادگیری عمیق همچون شبکه عمیق کانولوشنی در پیش بینی ریسک نقدینگی بهره گرفته و روشی ساده و موثر برای شناسایی متغیرهای کیفی پویا از اخبار اخیر پیرامون یک بانک داخلی کشور ارائه می نماید. سناریوهای پیش بینی شده در اختیار صاحب نظران بانکی در دنیای واقعی جهت تسهیل تصمیم سازی در اقدامات ریسک قرار می گیرد. بر اساس دستورالعمل کمیته بازل و سایر محدوده های نظارتی بانکی اروپا، مقایسه این سناریوها با سناریوهای رخداده در بانک حاکی از دقت نسبتاً بالا روش پیشنهادی است. در سناریوهای مستخرج از کمیته بازل و برگرفته از مرجع بانکی اروپا ، دقت پیشبینی به ترتیب حدود 91% و82% است.
مقاله پژوهشی
علی ملائی فرد؛ مسعود پورکیانی؛ ملیکه بهشتی فر؛ فرزانه Farzaneh
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 170-189
چکیده
با افزایش تاثیر مدیران در دستیابی سازمانها به موفقیت و نیاز به بهبود عملکرد آنها، الزام به طراحی نظامهای توسعه مدیران بیش از گذشته بایستی مورد توجه قرار گیرد که یکی از موثرترین روشها و راهکارهای آن، شناسایی و تحلیل نقش آنها است. هدف این پژوهش، طراحی الگوی نقشهای مدیران در موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان است که از نظر هدف، ...
بیشتر
با افزایش تاثیر مدیران در دستیابی سازمانها به موفقیت و نیاز به بهبود عملکرد آنها، الزام به طراحی نظامهای توسعه مدیران بیش از گذشته بایستی مورد توجه قرار گیرد که یکی از موثرترین روشها و راهکارهای آن، شناسایی و تحلیل نقش آنها است. هدف این پژوهش، طراحی الگوی نقشهای مدیران در موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان است که از نظر هدف، بنیادی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، جزء پژوهشهای کیفی است. بخش کیفی با بررسی ادبیات و دادههای میدانی و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته و با استفاده از استراتژی تحلیل مضمون، انجام گرفت. در این راستا با 12 نفر از خبرگان مشغول به فعالیت در شرکتهای دانش بنیان، فعالان محیط زیست و NGOها، رابطان صنعت و دانشگاه و خبرگان مدیریتی مصاحبههایی صورت پذیرفت. بعد از کدگذاری اولیه مصاحبه و حذف کدهای تکراری در مجموع 74 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر به شرح ذیل شکل گرفت: نقش هدایت کننده و برنامهریز، نقش نوآور، نقش مدیریت منابع انسانی، نقش مذاکره کننده و نقش معنوی. نقش هدایت کننده و برنامهریز شامل: هدفگذاری، ترسیم آرمانهای مشترک و تصمیمگیرنده؛ نقش نوآور حاوی نقشهای: خلاق و تحولآفرین؛ نقش مدیریت منابع انسانی شامل: شناسایی و جذب استعدادها، آموزشی، مربی، برانگیزاننده و دانایی محوری؛ نقش مذاکره کننده شامل: مدیریت زنجیره تأمین و عرضه، فعالیت در عرصه ملی و بینالمللی، حامی مالی، اطلاعرسان و رابط؛ نقش معنوی شامل: مسئولیت اجتماعی، اخلاقپروری، حامی محیط زیست و فرهنگسازی است.
مقاله پژوهشی
علی طیبی رهنی؛ یوسف محمدی مقدم؛ یحیی محمدی مقدم؛ عبدالله ساعدی
دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 191-220
چکیده
نشاط منابع انسانی موضوعی کاملا احساسی است و در حقیقت حالت مثبتی است که در پاسخ به تعامل دائمی فرد با عناصر معنادار شغل و محیطکاری حاصل میشود. به طور معمول کارکنان با نشاط، نگرشی مطلوب و رضایتآمیز به خود و دیگران داشته، از روابط اجتماعی متعادلی برخوردار بوده و فرایند زندگی خود و دیگران را مثبت ارزیابی مینمایند. پژوهش حاضر با هدف ...
بیشتر
نشاط منابع انسانی موضوعی کاملا احساسی است و در حقیقت حالت مثبتی است که در پاسخ به تعامل دائمی فرد با عناصر معنادار شغل و محیطکاری حاصل میشود. به طور معمول کارکنان با نشاط، نگرشی مطلوب و رضایتآمیز به خود و دیگران داشته، از روابط اجتماعی متعادلی برخوردار بوده و فرایند زندگی خود و دیگران را مثبت ارزیابی مینمایند. پژوهش حاضر با هدف ارائه برنامه عملیاتی برای نشاط منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی انجام پذیرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی – توسعهای و از حیث ماهیت و روش استقرایی ـ قیاسی است. با توجه به رویکرد پژوهش که در زمره پژوهش های آمیخته قرار دارد به طوری که جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی را خبرگانی(خبرگان، مدیران و کارشناسان) تشکیل می دهند که تسلط نظری، تجربه عملی، تمایل و توانایی مشارکت در پژوهش را دارند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 26 انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل مشتریان است که با توجه به نامحدود بودن آن 384 نفر با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه ساختار یافته است و همچنین در بخش کمی ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. به این ترتیب وضعیت نشاط منابع انسانی، سطح رضایت و شادی مشتریان و در نهایت وضعیت مشتریان از نظر شادی و نشاط به تفکیک متغیرهای آن در سازمان تامین اجتماعی مورد سنجش و تجزیه و تحلیل قرار گرفت شاخصها و مولفههای نشاط منابعانسانی و در نهایت مدل تدوین گردید. در نهایت بر مبنای اطلاعات و مدل بدست آمده؛ با استفاده از روش اقدام پژوهی برنامه عملیاتی نشاط سازمانی برای سازمان تامین اجتماعی در قالب کارکنان و مشتریان بیان شد.