مقاله پژوهشی
ارزیابی خودروسازان چینی جهت انتخاب شریک تجاری با روش انتگرال چوکوئت و آنتروپی شانون

نازنین ملکی؛ محمدرضا غلامیان؛ حسین رشیدی؛ مسعود خنداخند

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 1-25

چکیده
  در فضای رقابتی بازار فعلی خودرو در ایران و جهان، شرکای تجاری نقشی کلیدی در موفقیت یا شکست هر سازمان دارند. درواقع بقا، رشد و توسعه کسب‌وکارهایی همچون صنعت خودرو منوط به انتخاب یک شریک تجاری استراتژیک خواهد بود. لذا برگزیدن یک شریک تجاری مناسب امری ضروری بوده و مستلزم به کارگیری یک روش دقیق تصمیم‌گیری است. در این پژوهش، یک روش ترکیبی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل بومی ابعاد زمینه‌ای ‌‌‌‌سازمان: شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد زمینه‌ای ‌‌‌‌اجرای مدیریت فرایندهای سازمانی

سید محمد محمودی؛ محسن مومنه؛ عادل آذر

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 27-57

چکیده
  سازمان‌ها توجه زیادی به مدیریت فرایندهای سازمانی نشان داده‌‌‌اند‌ اما مشکلات و شکست‌های بسیاری در اجرا گزارش شده است، محققان عدم توجه به شرایط زمینه‌ای ‌‌‌‌را دلیل این مشکلات دانسته‌‌‌اند‌. ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ آن است که با ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویت­بندی ابعاد زمینه‌ای ‌‌‌‌که در اجرای مدیریت فرایندهای سازمانی باید مدنظر قرار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و مفهوم پردازی پیشران‌های تصمیم گیری استراتژیک تحول دیجیتال در سازمان‌های خرده فروشی پوشاک ایران

شکوه سادات علیزاده مقدم؛ اسداله کردناییج؛ سید حمید خداداد حسینی؛ ایوب محمدیان

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 59-88

چکیده
  تحول دیجیتال در حال تغییر سریع و گسترده سازمان‌های خرده‌فروشی پوشاک است. سرعت بالای ورود دانش جدید به سازمان وعدم قطعیت ویژه دنیای مد و پوشاک، مجال برنامه‌ریزی‌های استراتژیک را به سازمان نمی‌دهد و مدیران ارشد ناگزیر از تصمیم‌گیری استراتژیک در این حوزه هستند. شناسایی و مفهوم‌پردازی پیشران‌های تصمیم‌گیری استراتژیک در تحول دیجیتال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل پویای سنجش آمادگی جهت ورود به حوزه بانکداری دیجیتال

فرشید فرخی زاده؛ عظیم زارعی؛ عباسعلی رستگار؛ سیدعباس ابراهیمی

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 90-114

چکیده
  همگام با پیشرفت فناوری‌ها در حوزه اطلاعات و ارتباطات بانک‌ها به‌منظور راضی نگه‌داشتن مشتریان خود ناچار به تحول در سیستم‌های خود و استفاده از این فناوری‌های جدید هستند بدین منظور در زمینه ورود به عرصه‌های مختلف دیجیتال در حال برنامه‌ریزی هستند و ارزیابی از آمادگی آن‌ها جهت سنجش میزان و سطح موفقیت از اهمیت بالایی برخوردار است. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارتقا تجارب چند سطحی مشتری در نقاط تعامل پیش از خرید: یک طرح آزمایشی سناریو محور

فاطمه عسکری؛ مریم نکوئی زاده؛ علیرضا امینی

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 116-136

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر ارتقا تجارب احساسی، شناختی و رفتاری مشتریان در حیاتی‌ترین نقاط تماس پیش از خرید است. در این راستا از یک طرح آمیخته اکتشافی در قالب دو مطالعه متوالی استفاده شده است. در مطالعه نخست، عوامل موثر بر تجارب پیش از خرید مشتریان از طریق رویکرد 7 مرحله‌ای سندلوسکی برای فراترکیب کیفی مطالعات، استخراج ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رویکرد پژوهش علم طراحی برای پیش‌بینی ریسک نقدینگی با استفاده از شبکه یادگیری کانولوشنی و تحلیل تمایل

حامد میرشک؛ امیر البدوی؛ مهرداد کارگری؛ محمدعلی رستگار سرخه؛ محمد طالبی

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 138-168

چکیده
  روش پژوهش علم طراحی یا DSR یک رویکرد برای ارائه راه حل کاربردی بر پایه اصول علمی به منظور تولید نتایج و فرآورده های مستدل و استنتاج شده و در عین حال قابل ارزیابی علمی نتایج در قالب مصنوعات اولیه و استفاده عملی در چهار مرحله اصلی است که نهایتا منتج به کارایی و اثربخشی کاربردی آن ها در دنیای بیرون می گردد. DSR با طراحی و ایجاد یک الگوی نظری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی نقش‌های مدیریتی در موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان

علی ملائی فرد؛ مسعود پورکیانی؛ ملیکه بهشتی فر؛ فرزانه Farzaneh

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 170-189

چکیده
  با افزایش تاثیر مدیران در دستیابی سازمان‌ها به موفقیت و نیاز به بهبود عملکرد آنها، الزام به طراحی نظام‌های توسعه مدیران بیش از گذشته بایستی مورد توجه قرار گیرد که یکی از موثرترین روش‌ها و راهکارهای آن، شناسایی و تحلیل نقش آنها است. هدف این پژوهش، طراحی الگوی نقش‌های مدیران در موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان است که از نظر هدف، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
برنامه عملیاتی جهت بهبود نشاط منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی (رویکردآمیخته)

علی طیبی رهنی؛ یوسف محمدی مقدم؛ یحیی محمدی مقدم؛ عبدالله ساعدی

دوره 27، شماره 4 ، دی 1402، صفحه 191-220

چکیده
  نشاط منابع انسانی موضوعی کاملا احساسی است و در حقیقت حالت مثبتی است که در پاسخ به تعامل دائمی فرد با عناصر معنادار شغل و محیط‌کاری حاصل می‌شود. به طور معمول کارکنان با نشاط، نگرشی مطلوب و رضایت‌آمیز به خود و دیگران داشته، از روابط اجتماعی متعادلی برخوردار بوده و فرایند زندگی خود و دیگران را مثبت ارزیابی می‌نمایند. پژوهش حاضر با هدف ...  بیشتر