نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
چکیده
با افزایش تاثیر مدیران در دستیابی سازمانها به موفقیت و نیاز به بهبود عملکرد آنها، الزام به طراحی نظامهای توسعه مدیران بیش از گذشته بایستی مورد توجه قرار گیرد که یکی از موثرترین روشها و راهکارهای آن، شناسایی و تحلیل نقش آنها است. هدف این پژوهش، طراحی الگوی نقشهای مدیران در موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان است که از نظر هدف، بنیادی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، جزء پژوهشهای کیفی است. بخش کیفی با بررسی ادبیات و دادههای میدانی و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته و با استفاده از استراتژی تحلیل مضمون، انجام گرفت. در این راستا با 12 نفر از خبرگان مشغول به فعالیت در شرکتهای دانش بنیان، فعالان محیط زیست و NGOها، رابطان صنعت و دانشگاه و خبرگان مدیریتی مصاحبههایی صورت پذیرفت. بعد از کدگذاری اولیه مصاحبه و حذف کدهای تکراری در مجموع 74 مضمون پایه، 19 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر به شرح ذیل شکل گرفت: نقش هدایت کننده و برنامهریز، نقش نوآور، نقش مدیریت منابع انسانی، نقش مذاکره کننده و نقش معنوی. نقش هدایت کننده و برنامهریز شامل: هدفگذاری، ترسیم آرمانهای مشترک و تصمیمگیرنده؛ نقش نوآور حاوی نقشهای: خلاق و تحولآفرین؛ نقش مدیریت منابع انسانی شامل: شناسایی و جذب استعدادها، آموزشی، مربی، برانگیزاننده و دانایی محوری؛ نقش مذاکره کننده شامل: مدیریت زنجیره تأمین و عرضه، فعالیت در عرصه ملی و بینالمللی، حامی مالی، اطلاعرسان و رابط؛ نقش معنوی شامل: مسئولیت اجتماعی، اخلاقپروری، حامی محیط زیست و فرهنگسازی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing the model of managerial roles research institutes and knowledge-based companies
نویسندگان [English]
- ali molaei fard 1
- masoud pourkeiani 2
- malikeh beheshti Far 3
- بیک زاده عباسی Bikzadeh Abbasi 2
1 Ph.d. Student, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Literature and Human Sciences, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, Rafsanjan Branch, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran
چکیده [English]
With the increasing influence of managers in achieving success in organizations and the need to improve their performance, the requirement to design development systems for managers should be considered more than in the past, and one of the most effective methods and solutions was to identify and analyze their role. The purpose of this research was to design the model of the roles of managers in research institutes and knowledge-based companies, which was fundamental in terms of its purpose and in terms of the method of data collection, it was a part of qualitative research. The qualitative part was conducted by reviewing literature and field data and conducting semi-structured interviews using thematic analysis strategy. In this regard, interviews were conducted with 12 experts working in knowledge-based companies, environmental activists and NGOs, industry and university contacts, and management experts. After initial coding of the interview and removal of duplicate codes, a total of 74 basic themes, 19 organizing themes and 5 overarching themes were formed as follows: the guiding and planning role, the innovative role, the human resource management role, the negotiator role and the spiritual role. The role of leader and planner includes: setting goals, drawing common ideals and making decisions; The innovative role contains the roles of: creative and transformative; The role of human resources management includes: identifying and attracting talents, training, coaching, motivating and central knowledge; The role of the negotiator includes; The spiritual role includes.
کلیدواژهها [English]
- role
- role model؛ Theme analysis
- managerial roles