نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته کارشناسی ارشد سیستمهای کلان، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه مهندسی لجستیک و زنجیره تامین، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
3 دانشآموخته کارشناسی ارشد سیستمهای کلان، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 دانشآموخته کارشناسی مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
در فضای رقابتی بازار فعلی خودرو در ایران و جهان، شرکای تجاری نقشی کلیدی در موفقیت یا شکست هر سازمان دارند. درواقع بقا، رشد و توسعه کسبوکارهایی همچون صنعت خودرو منوط به انتخاب یک شریک تجاری استراتژیک خواهد بود. لذا برگزیدن یک شریک تجاری مناسب امری ضروری بوده و مستلزم به کارگیری یک روش دقیق تصمیمگیری است. در این پژوهش، یک روش ترکیبی تصمیمگیری چند معیاره با هدف انتخاب شریک تجاری، ارائه شده است. این روش ارزیابی و رتبهبندی قادر است برهمکنش میان معیارها را شناسایی کرده و در رتبهبندی مد نظر قرار دهد. در این پژوهش، ابتدا 22 متغیر متناسب با شرایط صنعت خودروسازی ایران بهعنوان معیار و15 شرکت خودروساز چینی بهعنوان گزینه انتخاب شدند. سپس تکنیک آنتروپی شانون جهت وزندهی معیارها استفاده شد. در مرحله آخر نیز رتبهبندی گزینهها با روش انتگرال چوکوئت صورت گرفت. در ادامه، اعتبارسنجی این تکینیک ترکیبی از طریق مقایسه با روش تاپسیس انجام شد و نتایج مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصل از پیادهسازی این تکنیک، نشان میدهد که ترکیب روش تصمیمگیری انتگرال چوکوئت و آنتروپی شانون یک روش ساده، نوین و در عین حال کاربردی جهت تصمیمگیری بوده و در دنیای واقعی قابل اجرا خواهد بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating Chinese Automobile Manufacturers to Select Business Partner Using Choquet Integral & Shannon Entropy
نویسندگان [English]
- Nazanin Maleki 1
- Mohammad Reza Gholamian 2
- Hossein Rashidi 3
- Masoud Khandakhand 4
1 Master's student in Macrosystems, Department of Industrial Engineering, Faculty of Industrial Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Logistics and Supply Chain Engineering, Faculty of Industrial Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran
3 Master's student in Macrosystems, Department of Industrial Engineering, Faculty of Technology and Engineering, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Bachelor of Business Administration, Department of Business Administration, Faculty of Management, Center Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In the current competitive market of automobile in Iran and the world, business partners play a key role in the success or failure of any organization. In fact, the survival, growth and development of businesses will depend on determining a strategic business partner. Therefore, choosing an experienced business partner is essential and requires the use of a precise decision-making method. In this paper, a multi-criteria decision-making method with the purpose of evaluating business partners is presented. This evaluation and ranking method is able to identify the interaction between criteria and consider it in the ranking process. At first, 22 variables corresponding to the conditions of the Iranian automobile industry were selected as criteria and 15 Chinese automobile companies were selected as alternatives. Then, Shannon's entropy technique was applied for weighting the criteria. Finally, the alternatives were ranked by the Choquet integral method. Next, the proposed technique was validated through comparison with TOPSIS method and the results were analyzed and compared. The results of the implementation of introduced technique indicate that the combination of Choquet integral decision-making method and Shannon's entropy is a simple, novel and also practical method and will be applicable in the real world.
کلیدواژهها [English]
- Shannon Entropy
- Choquet Integral
- Multi-criteria Decision Making
- Chinese Automobile Manufacturers
- Business Partner