مقاله پژوهشی
سجاد جلالی؛ علی اصغر انواری رستمی؛ جلال سیف الدینی
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 1-28
چکیده
بانکها بهعنوان بازیگران اصلی بازار پول، نهادهای مالی هستند که با جمعآوری پساندازها و نقدینگیهای سرگردان و روانه آن به بخشهای مهم اقتصادی، روند تولید و رشد اقتصادی را تسریع مینمایند. در این مؤسسات نیز هرگونه تلاشی در جهت ارزیابی کارایی و به طبع آن بهبود بهرهوری، از جمله اولین اقدامات مهم مدیریتی محسوب میگردد که بازدهی ...
بیشتر
بانکها بهعنوان بازیگران اصلی بازار پول، نهادهای مالی هستند که با جمعآوری پساندازها و نقدینگیهای سرگردان و روانه آن به بخشهای مهم اقتصادی، روند تولید و رشد اقتصادی را تسریع مینمایند. در این مؤسسات نیز هرگونه تلاشی در جهت ارزیابی کارایی و به طبع آن بهبود بهرهوری، از جمله اولین اقدامات مهم مدیریتی محسوب میگردد که بازدهی کارکرد آنها را بهبود میبخشد. اما به دلیل تنوع شاخصها و معیارهای ورودی و خروجی مورداستفاده در تعیین کارایی آنها، لازم است که باتوجهبه معیارهای معین و مناسبی، این شاخصها شناسایی و مورداستفاده قرار گیرد. ازاینرو در این مطالعه با بهکارگیری یک روش تحلیلی - توصیفی و جمعآوری دادههایی به روش اسنادی و میدانی برای سالهای 1399-1394، شاخصهای مؤثر بر ارزیابی کارایی بانکهای تجاری ایران از دیدگاه جمعی از خبرگان و اولویتبندی آنها بر اساس تحلیل عاملی و دلفی فازی شناسایی گردید. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که تعداد 19 عامل اصلی تعیینکننده کارایی بانکی قابلشناسایی است که در 7 گروه اصلی میتوان آنها را طبقهبندی نمود. این عوامل به ترتیب به عوامل مالی، انسانی، محیطی و جغرافیایی، ساختاری و سازمانی، فیزیکی، فنی و در نهایت نسبتهای مالی تقسیم میشوند که رویهم 45/62 درصد از واریانس کل را تعیین مینمایند که بهعنوان مؤثرترین نهاده و یا ستانده، می-توانند که کارایی بانکهای تجاری در ایران را تبیین و تعیین نماید.
مقاله پژوهشی
مجتبی عربی؛ میرعلی سیدنقوی؛ رضا واعظی؛ علیرضا کوشکی جهرمی
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 30-55
چکیده
خلق ارزش و ارزشآفرینی یکی از قدیمیترین مفاهیم حوزه مدیریت و اقتصاد است. علیرغم سادگی مفهوم ارزش، عمق و معنای دقیق این واژه آنطور که شایسته است مورد بررسی پژوهشگران قرار نگرفته است. این درحالی است که اهمیت خلق ارزش منابع انسانی رشد کرده و در سالهای اخیر به فلسفه وجودی مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است. شناسایی مولفههای آن در ...
بیشتر
خلق ارزش و ارزشآفرینی یکی از قدیمیترین مفاهیم حوزه مدیریت و اقتصاد است. علیرغم سادگی مفهوم ارزش، عمق و معنای دقیق این واژه آنطور که شایسته است مورد بررسی پژوهشگران قرار نگرفته است. این درحالی است که اهمیت خلق ارزش منابع انسانی رشد کرده و در سالهای اخیر به فلسفه وجودی مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است. شناسایی مولفههای آن در نظام اداری ایران، موضوع اصلی این پژوهش است. در این پژوهش که در تعدادی از دستگاههای حوزه فرهنگی، مذهب و گردشگری انجام شده است، روش تحقیق، تحلیل مضمون بوده و مدیران و کارشناسان با سابقه کار بیش از 5 سال در واحدهای مدیریت منابع انسانی جامعه آماری این پژوهش هستند. تحلیل دادهها نمایانگر 51 مضمون پایه و 16 مضمون سازماندهنده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد کارکنان دستگاههای اجرایی در کانون توجه مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی کشور بوده و خلق ارزش منابع انسانی در غالب موارد برای ایشان و با تمرکز بر رویکردهای سنتی مدیریت منابع انسانی، صورت میگیرد. از سوی دیگر خلق ارزش برای سایر ذینفعان بهویژه مردم، کمتر مورد توجه مدیران و کارکنان واحدهای مدیریت منابع انسانی در دستگاههای دولتی است.
مقاله پژوهشی
کامبیز قدس؛ ابوالقاسم سرآبادانی؛ سید سپهر قاضی نوری
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 57-77
چکیده
توسعه در زیستبومهای تخصصی، نیازمند خلق ارزش و کسب و کارهای نوآورانه است. مطالعات نشان میدهد که خلق و تبادل ارزش بین نهادها میتواند منجر به توسعه زیستبومها شود. این پژوهش با هدف ارائه مدل فرایندی نهاد میانجی در خلق ارزش در همکاریهای بین نهادی انجام شد. مطالعه حاضر با روش کیفی و رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شد. بمنظور جمعآوری ...
بیشتر
توسعه در زیستبومهای تخصصی، نیازمند خلق ارزش و کسب و کارهای نوآورانه است. مطالعات نشان میدهد که خلق و تبادل ارزش بین نهادها میتواند منجر به توسعه زیستبومها شود. این پژوهش با هدف ارائه مدل فرایندی نهاد میانجی در خلق ارزش در همکاریهای بین نهادی انجام شد. مطالعه حاضر با روش کیفی و رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شد. بمنظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای عمیق با 19 نفر از متخصصین حوزه نوآوری استفاده شد. مطالعه با نمونهگیری هدفمند از مصاحبهها آغاز و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مقایسهای به شیوه استراوس و کوربین استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل دادههای بیش از 1332 گزاره حاصل از مصاحبهها، بیش از 216 کد باز، 19 مقوله محوری، ۶ مقوله اصلی یافت شد. "نهاد میانجی نوآوری در خلق ارزشهای بین نهادی"، "برنامه همکاری مشترک"، "خلق ارزش مشترک"، "شبکهسازی تعاملات نهادی"، "شبکه باور"، " نهاد میانجی نوآوری" و "فرایندهای میانجی نوآوری" بعنوان مقولههای اصلی یافت شد. همچنین مشخص شد عملکرد نهاد میانجی نوآوری از طریق تقویت شبکهسازی بین نهادی و با مکانیزم برنامههای همکاری مشترک منجر به خلق ارزش مشترک بین نهادهای زیست بوم تخصصی میشود.
مقاله پژوهشی
اکبر شیدائی حبشی؛ سلیمان ایران زاده؛ هوشنگ تقی زاده
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 79-108
چکیده
استراتژیک منابع انسانی را می توان به عنوان روشی عالی برای مدیریت کارکنان و هماهنگ با مقاصد آینده سازمان در نظر گرفت. با این دیدگاه برنامه های توانمندسازی منابع انسانی همسو با استراتژیهای سازمان تدوین می شود. هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی بر اساس تلفیق استراتژی های رهبری تحولگرا، دلبستگی ...
بیشتر
استراتژیک منابع انسانی را می توان به عنوان روشی عالی برای مدیریت کارکنان و هماهنگ با مقاصد آینده سازمان در نظر گرفت. با این دیدگاه برنامه های توانمندسازی منابع انسانی همسو با استراتژیهای سازمان تدوین می شود. هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی بر اساس تلفیق استراتژی های رهبری تحولگرا، دلبستگی شغلی و ابعاد (فردی، سازمانی و استراتژیک) توانمند سازی در شرکتهای آب و فاضلاب استانهای آذربایجان غربی و شرقی است. روش پژوهش از نوع کیفی و از لحاظ نتیجه جزو تحقیقات کاربردی محسوب میشود. از روش فرا ترکیب در بخش کیفی و از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری برای ترسیم مدل ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده آن است که الگوی تلفیقی بدست آمده شامل 12 سطح و 29 عامل در سه بعد است. شاخص چشم انداز، ماموریتها و ارزش ها در سطح 12 قرار گرفته است و به عنوان تاثیرگذارترین شاخص مطرح هستند و به صورت مستقیم بر روی معیارهای سطح 11 یعنی خط مشی و سیاست گذاری و فرآیندها تاثیر میگذارند. شاخصهای کارکنان، بازخورد، مشارکت در تصمیم، کنترل و احساس شایستگی در سطح اول هستند که به عنوان تاثیرپذیرترین سطح انتخاب شدهاند. این پژوهش از اولین مطالعاتی است که در قالب یک الگوی تلفیقی در صنعت آب و فاضلاب، ارتباط درونی مولفه ها را بهصورت همسو و هماهنگ مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.
مقاله پژوهشی
محمد بندری؛ عادل آذر؛ کیامرث فتحی هفشجانی
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 110-133
چکیده
زنجیره تامین خدمات نوعی از زنجیره تامین می باشد که در آن صرفا محصول به صورت یک کالا مطرح نبوده و ترکیبی از محصول و خدمت یا صرفا خدمت در این زنجیره ها تبادل می شود. ادبیات تحقیق علیرغم اهمیت این زنجیره های تامین چندان غنی نبوده و نیاز به تقویت بیشتر در این حوزه کاملا محسوس است. زنجیره های تامین خدمات بیمارستانی نیز از نوع زنجیره های تامین ...
بیشتر
زنجیره تامین خدمات نوعی از زنجیره تامین می باشد که در آن صرفا محصول به صورت یک کالا مطرح نبوده و ترکیبی از محصول و خدمت یا صرفا خدمت در این زنجیره ها تبادل می شود. ادبیات تحقیق علیرغم اهمیت این زنجیره های تامین چندان غنی نبوده و نیاز به تقویت بیشتر در این حوزه کاملا محسوس است. زنجیره های تامین خدمات بیمارستانی نیز از نوع زنجیره های تامین خدمات می باشند که می بایست مورد توجه قرار گیرند. هدف تحقیق حاضر بهینه سازی زنجیره تامین خدمات بیمارستانی بود برای این منظور ابتدا مطالعات کتابخانه ای انجام شد و شکاف تحقیقاتی استخراج گردید. سپس یک مدل برنامه ریزی ریاضی چند هدفه بر اساس نواوری تحقیق و مفروضات آن طراحی گردید که هدف اول حداقل ساختن هزینه، هدف دوم حداقل ساختن تقاضای محقق نشده و هدف سوم حداکثر ساختن تعهد تامین کنندگان بود. مدل پس از حل، بر اساس کالاهای تندمصرف و غیر تندمصرف مورد اعتبار سنجی قرار گرفت که نتایج نشان داد پارامترهای مدل همگی منجر به بدتر شدن جواب شده و باعث افزایش هزینه و تقاضای محقق نشده و کاهش تعهد کارکنان می شود. اما هدف تعهد کارکنان بیش از سایر اهداف از افزایش در پارامترها دچار تغییر شده و گاها تا 70 درصد این تعهد کاهش می یابد. پارامتر تقاضای کالای تندمصرف دارای بیشترین اثرگذاری بر هزینه و تقاضای محقق نشده می باشد.
مقاله پژوهشی
معصومه قاسمی شمس؛ وحید خاشعی ورنامخواستی؛ محسن اکبری
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 135-160
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی و توسعه مدلی برای استراتژیهای مسئولانه شرکتها با روش فراترکیب است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای، از نظر ماهیت دادهها کیفی و از منظر گردآوری دادهها اسنادی- فراترکیب است. بدین منظور پس از طی گامهای اینروش و تجزیهوتحلیل مقالات درنهایت ۶۸ مقاله مورد بررسی قرارگرفته و ۵۹۴ کد اولیه استخراج شده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی و توسعه مدلی برای استراتژیهای مسئولانه شرکتها با روش فراترکیب است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای، از نظر ماهیت دادهها کیفی و از منظر گردآوری دادهها اسنادی- فراترکیب است. بدین منظور پس از طی گامهای اینروش و تجزیهوتحلیل مقالات درنهایت ۶۸ مقاله مورد بررسی قرارگرفته و ۵۹۴ کد اولیه استخراج شده است. سپس با بررسی پیشینهها و مدلهای مقالات تایید شده طراحی مدل مفهومی جدید بهدست آمد. در مرحله تجزیه وتحلیل یافتهها از فنون تحلیل مضمون بهره گرفته شد. درنهایت پس از تحلیل تمامی مقالهها، تعداد ۱۰ مفهوم و ۲۹ کد ثانویه استخراج گردید. این مفاهیم عبارتاند از پیشایندهای سطح کلان، پیشایندهای سطح سازمان، جهتگیری مسئولانه استراتژیک، حاکمیت شرکتی مسئولانه یکپارچه، استراتژیهای تنظیمگر، استراتژیهای فراگیر (به عنوان مفاهیم محتوایی و زمینهای استراتژی)؛ پیشرانهای پیادهسازی، مولفههای نهادینهسازی (به عنوان مفاهیم فرآیندی) و درنهایت پیامدهای داخلی و خارجی. در مدل شناسایی شده استراتژیهای مسئولانه وجود یک سیستم حاکمیت شرکتی مسئولانه نقش محوری در انتخابهای استراتژیک شرکتها و متوازنسازی جهتگیریهای مسئولانه دارد که درنهایت میتوان از طریق پیادهسازی درست و بهینه این استراتژیها به ارزش همافزایی دست یافت.
مقاله مروری
الله یار بیگی فیروزی؛ محمد باشکوه اجیرلو؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، صفحه 162-195
چکیده
سیستم توزیع محصولات کشاورزی مسئولیت مهم تحویل مواد غذایی به خانوارها و کاهش گرسنگی در جهان را دارد. در این راستا تحقیق حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری با هدف مرور سیستماتیک کتابسنجی و تحلیل محتوای مطالعات سیستم توزیع محصولات کشاورزی انجام گرفت. برای این منظور پس از جستجوی سیستماتیک در پایگاههای علمی اسکوپوس و وبآفساینس، 331 مقاله ...
بیشتر
سیستم توزیع محصولات کشاورزی مسئولیت مهم تحویل مواد غذایی به خانوارها و کاهش گرسنگی در جهان را دارد. در این راستا تحقیق حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری با هدف مرور سیستماتیک کتابسنجی و تحلیل محتوای مطالعات سیستم توزیع محصولات کشاورزی انجام گرفت. برای این منظور پس از جستجوی سیستماتیک در پایگاههای علمی اسکوپوس و وبآفساینس، 331 مقاله مرتبط از سال 1974 تا 2023 بر اساس پروتکل پریزما انتخاب و وارد بسته نرم-افزاری بیبلیومتریک و نرمافزار VOSviewer گردید. سبد دادههای به دست آمده بر اساس تکنیکهای کتابسنجی تحلیل استناد، جفت کتابسنجی، همزمانی واژگان کلیدی، تحلیل موضوعی مفهومی و تحلیل محتوا بررسی شد. یافتهها نشان داد که چهار خوشه «همزیستی اعضای سیستم توزیع»، «شبکهسازی سیستم توزیع با شرکای بیرونی»، «رضایت مشتریان از سیستم توزیع» و «عملکرد سیستم توزیع» از مطالعات شناسایی شد. نتایج این مطالعه بکارگیری سیستم توزیع چند شبکهای و استفاده از قابلیتهای تدارکاتچیهای شخص ثالث برای توزیع بهتر محصولات کشاورزی را پیشنهاد میکند.