مقاله پژوهشی
غدیر شکیباجمال آباد؛ محمدحسن قلی زاده؛ محسن اکبری؛ مصطفی ابراهیم پور
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، صفحه 1-24
چکیده
کنشگری اتحاد راهبردی به واکنش مبتکرانه سازمان در شناسایی و پاسخگویی به فرصتهای اتحاد استراتژیک اشاره دارد. پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی کنشگری اتحاد برای بنگاههای هایتک به منظور اقدام اتحادی رقابتمحور در جهت همافزایی با شرکای بالقوه است تا به عملکرد تجاری برتری نسبت به رقبای خود دست یافته و به کسب مزیت رقابتی برتر نائل ...
بیشتر
کنشگری اتحاد راهبردی به واکنش مبتکرانه سازمان در شناسایی و پاسخگویی به فرصتهای اتحاد استراتژیک اشاره دارد. پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی کنشگری اتحاد برای بنگاههای هایتک به منظور اقدام اتحادی رقابتمحور در جهت همافزایی با شرکای بالقوه است تا به عملکرد تجاری برتری نسبت به رقبای خود دست یافته و به کسب مزیت رقابتی برتر نائل گردند. رویکرد تحقیق حاضر آمیخته است و ماهیت آن در بخش کیفی، بنیادی و در بخش کمی، کاربردی میباشد. دادههای بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختارمند با 18 نفر از خبرگان دانشگاهی، کارشناسان خبره و مدیران شرکتهای هایتک ایرانی که سابقه اتحاد راهبردی در فعالیتهای خود دارند، جمعآوری شد و از طریق نمونهگیری نظری و گلوله برفی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافت و همچنین جمعآوری اطلاعات در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. پس از کدگذاری مصاحبههای بخش کیفی، تعداد 353 کد باز، 93 مقوله فرعی و 29 مقوله اصلی مفهومسازی شد و مدل تحقیق در بخش کیفی در ابعاد علّی، محوری، راهبردها، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها استخراج گردید و مولفههای پیچیدگی و رهبری بازار، رویکرد آیندهنگر، رصدگری شریک، مشروعیت و تعامل فرهنگی، تلاطم بحرانی و مزیت رقابتی پیوسته به ترتیب در این ابعاد قرار گرفتند و در نهایت، برازش مدل تحقیق در بخش کمی منجر به تایید فرضیههای پنجگانه گردید.
مقاله پژوهشی
سید محسن میرباقری؛ عطاءالله رفیعی آتانی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، صفحه 26-45
چکیده
مسأله اصلی در علم مدیریت، تصمیمگیری است و میتوان موفقیت یا شکست هر مدیری را وابسته به تصمیماتش دانست. یکی از روش هایی که میتواند بسیار به صحت تصمیم مدیران کمک کند، تصمیمگیری جمعی است. در این مقاله سعی شده است مفاهیم مرتبط با تصمیمگیری جمعی توضیح داده شود و سپس با استفاده از روش داده بنیاد مهمترین سئوالات مرتبط با این روش پاسخ ...
بیشتر
مسأله اصلی در علم مدیریت، تصمیمگیری است و میتوان موفقیت یا شکست هر مدیری را وابسته به تصمیماتش دانست. یکی از روش هایی که میتواند بسیار به صحت تصمیم مدیران کمک کند، تصمیمگیری جمعی است. در این مقاله سعی شده است مفاهیم مرتبط با تصمیمگیری جمعی توضیح داده شود و سپس با استفاده از روش داده بنیاد مهمترین سئوالات مرتبط با این روش پاسخ داده شوند. در این مقاله با ابزار مصاحبة نیمه ساختاریافته، از نظرات 36 نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی استفاده شده است. پس از جمع آوری دادهها از طریق مصاحبه، مؤلفهها به صورت باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدهاند. نتایج نشان میدهد که پیرامون پدیده محوری تصمیمگیری جمعی، 35 مفهوم وجود دارد که در قالب 6 دستهی شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها قابل تقسیمبندی است. نوآوری مهم این مقاله ارائه مدل تصمیمگیری جمعی با استفاده از روش داده بنیاد است که میتواند اطلاعات مفیدی را بصورت خلاصه به مدیران منتقل کند و به آنها جهت استفاده از این روش، انگیزه دهد.
مقاله پژوهشی
پریسا قندور؛ ناصر آزاد؛ عبدالله نعامی؛ فتانه علیزاده مشکانی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، صفحه 47-68
چکیده
هدف از این مقاله، شناسایی عوامل مؤثر بر تجربه مشتری در خرید آنلاین از طریق موبایل اپلیکیشنهای فروشگاهی و مدلسازی ارتباطات درونی آنها است. در این راستا ابتدا بر مبنای شاخصهای شناساییشده در مدل نظری تجربه مشتری در موبایل اپلیکیشنهای فروشگاهی تلاش شد تا با بهرهگیری از روش دلفی با مشارکت خبرگان، غربالگری و نهایی سازی شاخصهای ...
بیشتر
هدف از این مقاله، شناسایی عوامل مؤثر بر تجربه مشتری در خرید آنلاین از طریق موبایل اپلیکیشنهای فروشگاهی و مدلسازی ارتباطات درونی آنها است. در این راستا ابتدا بر مبنای شاخصهای شناساییشده در مدل نظری تجربه مشتری در موبایل اپلیکیشنهای فروشگاهی تلاش شد تا با بهرهگیری از روش دلفی با مشارکت خبرگان، غربالگری و نهایی سازی شاخصهای شناساییشده صورت پذیرد. بهرهگیری از روش دلفی در سه مرحله منجر به حذف 21 شاخص گردید. در ادامه با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری ، مدل استخراجی ارزیابی و عوامل سطحبندی شدند. درنهایت با بهرهگیری از تحلیل میک مک قدرت نفوذ و میزان وابستگی عوامل تحلیل گردید. بر اساس خروجی این پژوهش، تأثیرگذارترین شاخص در ایجاد تجربه مشتری در خرید از طریق موبایل اپلیکیشنهای فروشگاهی، قابلیتهای دستگاه تلفن همراه است. این شاخص که خود را در سایز صفحه گوشی، نوع سیستمعامل تلفن همراه و بهرهگیری از قابلیتهایی همچون سیستم موقعیت جغرافیایی منعکس میکند در شرایطی بیشترین تأثیر را بر تجربه خرید آنلاین میگذارد که تصمیمگیری در خصوص آن خارج از کنترل طراحان موبایل اپلیکیشنها و مالکین خردهفروشیها است. همچنین مشخص شد که ابعاد اصلی مؤثر بر تجربه مشتری در 6 سطح تعریف میشوند که بر یکدیگر اثرگذارند. این پژوهش توانست درباره عوامل مؤثر بر تجربه مشتری در صنعت خردهفروشی و علیالخصوص فروش در بستر موبایل اپلیکیشنهای فروشگاهی، دید جامعتری ایجاد کند.
مقاله پژوهشی
محمد خادمی کله لو؛ سیدمحمد صاحبکار خراسانی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، صفحه 70-93
چکیده
ادبیات نوظهور سرمایه انسانی نقش کارکنان دانشی را بهعنوان یک منبع کلیدی نوآوری در شرکتهای دانشبنیان و نوآور برجسته میکند و بروز قابلیتهای نوآورانه کارکنان را نیازمند برنامههای مداخله گرایانه مدیریتی میداند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان و نوآور با رویکرد ترکیبی ...
بیشتر
ادبیات نوظهور سرمایه انسانی نقش کارکنان دانشی را بهعنوان یک منبع کلیدی نوآوری در شرکتهای دانشبنیان و نوآور برجسته میکند و بروز قابلیتهای نوآورانه کارکنان را نیازمند برنامههای مداخله گرایانه مدیریتی میداند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان و نوآور با رویکرد ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شده است. بخش کیفی با بهرهگیری از روش فراترکیب صورت گرفت و در نتیجهی طی یک فرایند هفت مرحلهای در مجموع 32 سند بهعنوان نمونه بخش کیفی انتخاب و تحلیل شد. بخش کمی پژوهش نیز به روش توصیفی و بهرهگیری از شیوه پیمایش صورت گرفت. نمونهگیری به شیوه در دسترس انجام شد و 102 نفر از مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان و نوآور در پژوهش مشارکت کردند. دادههای حاصل از طی فرایند فراترکیب به شیوه کدگذاری اولیه و ثانویه و دادههای گردآوریشده بخش کمی به کمک نرمافزار SPSS و Smart PLS و در دو بخش توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بخش کیفی در قالب 8 کارکرد کلیدی و 51 وظیفه مدیران منابع انسانی شرکتهای دانشبنیان و نوآور احصاء و ارائه گردید و نتایج حاصل از پیمایش نیز ضمن تائید برازش الگو، حاکی از آن بود که جبران خدمات و انگیزش؛ آموزش، توسعه و ایجاد محیط یادگیری؛ تیم سازی و مشارکت؛ مدیریت ارزیابی عملکرد؛ مدیریت استعداد و صلاحیت؛ حفظ و ارتقاء کارکنان دانشی؛ شناسایی، جذب و استخدام و سیاست منابع انسانی به ترتیب در زمره مهمترین کارکردهای مدیران منابع انسانی شرکتهای دانشبنیان و نوآور قرار دارند.
مقاله پژوهشی
مهدی نژاد بارنجی؛ رامین بشیر خداپرستی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، صفحه 95-116
چکیده
جهت رسیدن به درکی بهتر نسبت به جنبش زیستمحیطی یک ملت خاص، آزمون چگونگی نگاه مصرفکنندگان آن کشور نسبت به مسائل زیستمحیطی و در نتیجه نحوه رفتار آنها موضوع مهمی است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش بدبینی تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز با تعدیلگری خود تفسیری مستقل و وابسته میباشد. پژوهش حاضر از نظر ...
بیشتر
جهت رسیدن به درکی بهتر نسبت به جنبش زیستمحیطی یک ملت خاص، آزمون چگونگی نگاه مصرفکنندگان آن کشور نسبت به مسائل زیستمحیطی و در نتیجه نحوه رفتار آنها موضوع مهمی است. از اینرو، هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش بدبینی تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز با تعدیلگری خود تفسیری مستقل و وابسته میباشد. پژوهش حاضر از نظر طبقهبندی مبنی بر طریقه انجام پژوهش، از گونه همبستگی، از نظر دستهبندی تحقیقات بر مبنای هدف نیز یک تحقیق کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کاربران شهر تبریز که در اینستاگرام از تبلیغات محصولات سبز بازدید میکنند، میباشد. بر اساس فرمول کوکران، به روش نمونهگیری دردسترس حجم نمونه تعداد ۳۸۴ نفر بدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بر مبنای طیف لیکرت میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و نرمافزارSMART-PLS نسخه 3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که بدبینی نسبت به تبلیغات سبز و سودمندی اطلاعات بر قصد خرید محصول سبز تأثیر دارد. افزون بر این بدبینی نسبت به تبلیغات سبز بر سودمندی اطلاعات تأثیر دارد. سرانجام خودتفسیری مستقل و وابسته رابطۀ بین سودمندی اطلاعات و قصد خرید سبز را تعدیل میکند.
مقاله پژوهشی
حمید حنیفی؛ عادل آذر؛ منوچهر منطقی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، صفحه 118-143
چکیده
محققین اعلام نموده اند که دلیل اصلی تصادفات خودروها، خطای انسانی می باشد. احتمالا خودروهای خودران می توانند خطاهای انسانی را حذف نمایند. همچنین می توانند باعث مزیت های دیگری از قبیل بهره وری منابع و کاهش ترافیک شوند. شرکت های زیادی از قبیل گوگل و تسلا به سمت توسعه خودروی خودران رفته اند. بنابراین لازم است زیرساخت های فناورانه، اجتماعی، ...
بیشتر
محققین اعلام نموده اند که دلیل اصلی تصادفات خودروها، خطای انسانی می باشد. احتمالا خودروهای خودران می توانند خطاهای انسانی را حذف نمایند. همچنین می توانند باعث مزیت های دیگری از قبیل بهره وری منابع و کاهش ترافیک شوند. شرکت های زیادی از قبیل گوگل و تسلا به سمت توسعه خودروی خودران رفته اند. بنابراین لازم است زیرساخت های فناورانه، اجتماعی، اقتصادی از الان فراهم گردد. هدف از این تحقیق، سناریونویسی وضعیت های مختلف خودروی خودران بود. روش تحقیق به این صورت بود که ابتدا از پیشینه ادبیات، عوامل موثر بر این فناوری استخراج و این عوامل به عنوان پایه مصاحبه با خبرگان قرار گرفت. خبرگان این عوامل را حذف، تایید و یا بر آنها اضافه نمودند. تحلیل محتوی مصاحبه خبرگان با نرم افزار مکس کیو دی آ انجام و سپس عوامل موثر کلیدی با تحلیل اثر متقابل توسط نرم افزار میک مک مشخص گردید. در گام بعدی برای همین عوامل کلیدی موثر با نرم افزار سناریو ویزارد، سناریوهای مختلف در نظر گرفته شد. یافته های پژوهش این بود که چهار سناریو توسط نرم افزار سناریو ویزارد پیشنهاد گردید که یکی از آنها سناریوی مطلوب، یک سناریو نامطلوب و دو سناریو نیز ایستا بود. سناریوی مطلوب تحلیل و پیشنهادات نحوه رسیدن به آن نیز ارائه گردید. با دانستن این سناریوی مطلوب از الان می توان برای آینده مطلوب خودروی خودران، آمادگی لازم را فراهم نمود تا بهترین حالت از این فناوری جدید در سطح کشور جاری گردد.
مقاله مروری
مصطفی زندی نسب؛ مسعود کیماسی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، صفحه 145-171
چکیده
بازاریابی خیرخواهانه روشی جذاب برای کسب مزیت رقابتی برای شرکتها میباشد؛ که در آن حس نوع دوستی و خیرخواهی مشتریان را برمیانگیزد. شرکتها و سازمانها با استفاده از این روش هم به سمت دست یافتن به اهداف تجاری خود و هم در صدد پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی شرکتی میباشند. با این حال، تحقیقات در زمینه بازاریابی خیرخواهانه پراکنده ...
بیشتر
بازاریابی خیرخواهانه روشی جذاب برای کسب مزیت رقابتی برای شرکتها میباشد؛ که در آن حس نوع دوستی و خیرخواهی مشتریان را برمیانگیزد. شرکتها و سازمانها با استفاده از این روش هم به سمت دست یافتن به اهداف تجاری خود و هم در صدد پاسخگویی به مسئولیت اجتماعی شرکتی میباشند. با این حال، تحقیقات در زمینه بازاریابی خیرخواهانه پراکنده بوده است و نیاز به یک پژوهش جامع در زمینه روند تحقیقات گذشته و روند پیشرو این موضوع وجود دارد. این مطالعه یک تحلیل کتابسنجی با استفاده از نرمافزارهای Vosviewer و Gephi میباشد که برای بررسی این حوزه با استفاده از 454 مقاله گزینش شده که در مجلات Q1 و Q2 در بین سالهای 1987 تا 2022 انجام شده است؛ به بررسی حوزه مطالعاتی بازاریابی خیرخواهانه پرداخته است. برای این مطالعه ابتدا تعداد مقالات، استنادها، زوجهای کتابشناختی، تحلیل همواژگانی و تحلیل اعتبار مورد بررسی قرار گرفت. سپس برای تحلیل شبکه از تحلیل همنویسندگی، تحلیل هماستنادی و تحلیل هماستنادی پویا بهره گرفته شد. در انتها با توجه به تجزیه و تحلیلهای انجام شده چهار حوزه موضوعی اصلی شناسایی شد که شامل برنامهریزی و چگونگی اقدام بازاریابی خیرخواهانه برای بازدهی مناسب، نگرش و دیدگاهها به بازاریابی خیرخواهانه، نقش برند بازارایابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه میباشد؛ که دو حوزه نگرش و دیدگاهها به بازاریابی خیرخواهانه و تعامل ترفیع با بازاریابی خیرخواهانه با توجه به روند مقالات آنها میتوان انتظار داشت در سالهای آتی توجه بیشتری را به خود جلب نمایند.
مقاله مروری
راضیه زیلایی؛ محمدعلی بابایی زکلیکی؛ عباس عبداللهی
دوره 26، شماره 3 ، مهر 1401، صفحه 173-192
چکیده
این پژوهش بر آن است با شناسایی عوامل مؤثر در رابطه بین الگوی ذهنی مصرف کننده با آمیختگی با برند، به بررسی اهمیت الگوی ذهنی در رفتار مصرف کننده بپردازد. پژوهشهای پیشین به صورت پراکنده به بررسی متغیرهای خاصی تحت عنوان میانجی یا تعدیلگر در رابطه با الگوی ذهنی مصرف کننده پرداخته اند. هدف پژوهش حاضر تحلیل و تجمیع یافته های قبلی و ارائه ...
بیشتر
این پژوهش بر آن است با شناسایی عوامل مؤثر در رابطه بین الگوی ذهنی مصرف کننده با آمیختگی با برند، به بررسی اهمیت الگوی ذهنی در رفتار مصرف کننده بپردازد. پژوهشهای پیشین به صورت پراکنده به بررسی متغیرهای خاصی تحت عنوان میانجی یا تعدیلگر در رابطه با الگوی ذهنی مصرف کننده پرداخته اند. هدف پژوهش حاضر تحلیل و تجمیع یافته های قبلی و ارائه چارچوبی نسبتاً جامع جهت ریشه یابی رابطه الگوی ذهنی مصرف کننده با نوع آمیختگی برند است. از سوی دیگر، رابطه مطرح شده در هیچ یک از پژوهش های پیشین بررسی نشده است. بدین منظور، این پژوهش با بهره گیری از مبانی پارادایم تفسیری و رویکرد استقرایی و پیاده سازی روش فراترکیب اجرا شده است. جامعه آماری موردبررسی شامل تمامی پژوهش های صورت گرفته در حوزه الگوی ذهنی مصرف کننده با رویکرد آمیختگی با برند است. نمونه آماری از 76 پژوهش منتخب در این حوزه تشکیل شده است. در مرحله تجزیه وتحلیل یافته ها از فنون تحلیل مضمون بهره گرفته شد. درنهایت پس از تحلیل تمامی مقالهها، تعداد 7 مقوله اصلی و 12 مقوله فرعی استخراج گردید. این مقوله ها عبارت اند از الگوی ذهنی مصرف کننده، نگرش برند، رابطه فرد با برند، ارزش ادراک شده، انگیزه استفاده از رسانه اجتماعی، شخصیت برند، و قصد خرید. خروجی های پژوهش حاضر می تواند تبیین گر مسیر پیشرو برای پژوهش های آتی باشد.