مقاله پژوهشی
زهره خسروی لقب؛ عبدالمجید مصلح؛ حبیب الله سالارزهی
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 1-16
چکیده
امروزه مدیریت دانش تبدیل به یکی از مقولههای مهم و قابل توجه در کشورهای در حال توسعه شده است. صنعت نفت از صنایع مهم در کشور ما میباشد که نقش انتقال دانش در همه امور آن دارای اهمیت بوده است و میتواند با استفاده از اتحاد استراتژیک، تلاشهای خود را در امر خلق دانش، کسب دانش، تسهیم دانش و بهکارگیری دانش تکمیل نماید؛ بنابراین در این ...
بیشتر
امروزه مدیریت دانش تبدیل به یکی از مقولههای مهم و قابل توجه در کشورهای در حال توسعه شده است. صنعت نفت از صنایع مهم در کشور ما میباشد که نقش انتقال دانش در همه امور آن دارای اهمیت بوده است و میتواند با استفاده از اتحاد استراتژیک، تلاشهای خود را در امر خلق دانش، کسب دانش، تسهیم دانش و بهکارگیری دانش تکمیل نماید؛ بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا نقش مدیریت دانش را به عنوان انگیزهای برای ورود به اتحاد استراتژیک فناورانه مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش، پس از مطالعه ادبیات مربوط و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی اولیه موضوع مورد نظر پرداخته شده است؛ پس از آن با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه با خبرگان، به استخراج مفاهیم و مقولههای اثرگذار بر مدیریت دانش به عنوان انگیزه ورود به اتحادها پرداخته شده است. یکی از مقولههای مهم در این رابطه، خلق دانش میباشد که از مفاهیم تشخیص دانش و ایجاد دانش منجر شده است. مقوله دیگر شناسایی شده، کسب دانش میباشد که از مفاهیم جمعآوری دانش و سازماندهی دانش بهدست آمده است. سومین مقوله شناسایی شده در راستای مدیریت دانش، تسهیم دانش است که دربرگیرنده مفاهیم نشر دانش و سازگار نمودن دانش میباشد. در نهایت، بهکارگیری دانش که از مفهوم استفاده از دانش به دست آمده است.
مقاله پژوهشی
پریسا ذوالفقاری؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 18-41
چکیده
با توجه به محبوبیت جهانی حوزه رمزارزها به ویژه بیتکوین، انتظار میرود دیر یا زود دولتها، بانکها و سایر صنایع به استفاده از رمزارزها در معاملات روزمره خود رویآورند. بنابراین همانند هر حوزه مالی دیگر، نیاز به شناسایی چالشهای موجود در این حوزه جهت ایجاد فضای سرمایهگذاری امن احساس میشود. از طرفی با گسترش شبکههای اجتماعی، ...
بیشتر
با توجه به محبوبیت جهانی حوزه رمزارزها به ویژه بیتکوین، انتظار میرود دیر یا زود دولتها، بانکها و سایر صنایع به استفاده از رمزارزها در معاملات روزمره خود رویآورند. بنابراین همانند هر حوزه مالی دیگر، نیاز به شناسایی چالشهای موجود در این حوزه جهت ایجاد فضای سرمایهگذاری امن احساس میشود. از طرفی با گسترش شبکههای اجتماعی، دادههای ساختارنیافته در حال افزایش هستند که میتوان از این پدیده جهت ایجاد ارزش افزوده در حوزههای گوناگون همچون تحلیل احساسات بهرهمند شد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ریسک درکشده توسط کاربران شبکههای اجتماعی بر روی قیمت بیتکوین انجام گردید. براساس یافتههای پژوهش، ریسکهای شناساییشده در حوزه بیتکوین، شامل ریسک اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، فناوری و حقوقی میباشند. برای استخراج ریسکهای بیتکوین، از گفتگوهای سایت بیتکوینتاک استفاده گردید. پس از جمعآوری دادهها توسط خزشگر وب، به کمک الگوریتم تخصیص پنهان، گفتگوها در خوشههای موضوعی خوشهبندی شدند. تحلیل احساسات کاربران نیز با روش مبتنیبر واژگان و بکارگیری واژهنامه AFINN انجام گردید. برای سنجش اثرگذاری احساسات کاربران بر قیمت بیتکوین نیز از مدل شبکه عصبی غیرخطی با دادههای برونزا بهره گرفته شد. نتایج بهدست آمده نشان از وجود 0.99 همبستگی و میانگین مربعات خطا 0.001 دارد که به معنای وجود همبستگی میان قیمت واقعی و قیمت پیشبینیشده بیتکوین میباشد. یافتههای این پژوهش میتواند توجه فعالان در حوزه بیتکوین را جلب نماید تا برنامهریزی مناسبی جهت سرمایهگذاری و کاهش ریسک سرمایهگذاری داشته باشند.
مقاله مروری
جعفر محمودی؛ امین آقائی روزبهانی
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 43-69
چکیده
موضوع این تحقیق حکمرانی سازمانی و هدف آن استخراج و تدوین خوشههای موضوعی این حوزه از دانش میباشد. از آنجا که حکمرانی سازمانی هنوز به عنوان یک رشته علمی مقبولیت عام نیافته، هنوز نقشه علمی این حوزه از دانش نیز ترسیم نشده است. ما در این تحقیق با بررسی ۱۲۵۱ مقاله منتشر شده در ۱۲۱ مجله در خلال سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ و با استفاده از روش تحلیل ...
بیشتر
موضوع این تحقیق حکمرانی سازمانی و هدف آن استخراج و تدوین خوشههای موضوعی این حوزه از دانش میباشد. از آنجا که حکمرانی سازمانی هنوز به عنوان یک رشته علمی مقبولیت عام نیافته، هنوز نقشه علمی این حوزه از دانش نیز ترسیم نشده است. ما در این تحقیق با بررسی ۱۲۵۱ مقاله منتشر شده در ۱۲۱ مجله در خلال سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ و با استفاده از روش تحلیل "همرخدادی واژگان" بر اساس فرآیندهای "مدل فرا کاربر" برای اولین بار اقدام به استخراج و تدوین خوشههای موضوعی این حوزه نمودهایم و از خلال آن مهمترین و پر استنادترین مقالات هر موضوع و نیز نویسندگان برتر هر یک از آنها و روند تحولات موضوعی مربوطه را در طی زمان به نمایش گذاشتهایم.و در انتها نحوه استفاده از نتایج این تحقیق را برای محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برشمرده بر یافتن شکاف های تحقیقاتی و طراحی دوره های آموزشی درسی با استفاده از نتایج بدست آمده تاکید کردیم
مقاله پژوهشی
یوسف محمد کریمی؛ محمد دوستار؛ محسن اکبری؛ رضا اسماعیل پور
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 71-93
چکیده
هدف از این پژوهش، تبیین و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر پایداری منابعانسانی در کسبوکارهای خانوادگی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه ای- کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر گردآوری داده ها، آمیخته و از نوع اکتشافی است. نمونه آماری مرحله کیفی شامل 18 نفر از مدیران و مؤسسان کسب وکارهای خانوادگی با سابقه بیش از 30 سال در استان های کرمانشاه، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تبیین و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر پایداری منابعانسانی در کسبوکارهای خانوادگی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه ای- کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر گردآوری داده ها، آمیخته و از نوع اکتشافی است. نمونه آماری مرحله کیفی شامل 18 نفر از مدیران و مؤسسان کسب وکارهای خانوادگی با سابقه بیش از 30 سال در استان های کرمانشاه، کردستان و آذربایجانغربی می باشد. جامعه آماری بخش کمی را 864 نفر از کارشناسان حوزه کارآفرینی و مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی استانهای آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تشکیل میدهند که از میان آنها 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در مرحله کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی پرسشنامه مستخرج از مدل کیفی است. برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل مضمون شش مرحلهای براون و کلارک (2006) و نرمافزار MAXQDA10 و برای تحلیل دادههای کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری و از نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دادند که، از میان مؤلفه های شناسایی شده مؤثر بر پایداری منابع انسانی در کسبوکارهای خانوادگی، مؤلفههای حفظ یکپارچگی خانواده، فرهنگ سازمانی خانوادگی و سیستم های متعادل بین کار و زندگی، بیشترین تأثیر را داشتند.
مقاله پژوهشی
وحید شهابی؛ عادل آذر؛ فرشاد فائزی رازی؛ میر فیض فلاح شمس
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 95-114
چکیده
با ورود به انقلاب صنعتی چهارم، مدل کسب و کار خدمات مالی متحول خواهند شد. از اینرو، بانکها برای موفقیت در دنیای دیجیتالی آینده، باید ساختار زنجیره تامین خود را به خوبی شناخته و تحولات این زنجیره در انقلاب صنعتی چهارم را به خوبی تحلیل نمایند.علیرغم تحقیقات انجام شده در زمینه بانکداری دیجیتال، موضوع بررسی تحول و شناخت زنجیره تامین ...
بیشتر
با ورود به انقلاب صنعتی چهارم، مدل کسب و کار خدمات مالی متحول خواهند شد. از اینرو، بانکها برای موفقیت در دنیای دیجیتالی آینده، باید ساختار زنجیره تامین خود را به خوبی شناخته و تحولات این زنجیره در انقلاب صنعتی چهارم را به خوبی تحلیل نمایند.علیرغم تحقیقات انجام شده در زمینه بانکداری دیجیتال، موضوع بررسی تحول و شناخت زنجیره تامین خدمات بانکی در انقلاب صنعتی چهارم صنعتی تقریباً مغفول مانده است. لذا در این مقاله ضمن بررسی تحقیقات انجام شده و با مصاحبه عمیق با خبرگان، آثار انقلاب صنعتی چهارم بر روی زنجیره تامین خدمات بانکی شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان داد، به واسطۀ ورود بانکها به انقلاب صنعتی چهارم، بازیگران جدیدی از جمله فین تک ها به زنجیره تامین خدمات بانکی متصل خواهند شد و به دنبال آن عواملی نظیر اشتراک سیستماتیک اطلاعات در سراسر زنجیره تامین، همکاری بین سازمانی، پایداری و شفافیت ، انعطاف پذیری و شخصی سازی خدمات و ... افزایش یافته و جریان مالی، اطلاعاتی و خدماتی در زنجیره تامین خدمات بانکی متحول خواهد شد. از طرفی بیشترین فاصلۀ بانکهای ایران با بانکداری دیجیتال،عدم بهره گیری کامل از هوش مصنوعی برای خودکار سازی تمامی فرایندها برای افزایش انعطاف پذیری و سرعت در پاسخگویی است.
مقاله پژوهشی
علیرضا داداشی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 116-142
چکیده
امروزه با گسترش فناوری در کسب وکارها، مشتریان نیز نسبت به تغییر رفتارهای خود اقدام نموده اند. فناوری به مشتریان اجازه داده پیش از ورود به بازار، به حجم وسیعی از اطلاعات مربوط به محصول و بازار دستیابی داشته باشند. بنابراین دیگر تمایل چندانی به قرارگرفتن در معرض تبلیغات سنتی گسترده ندارند. از این روکسب وکارها باید نسبت به استفاده از ...
بیشتر
امروزه با گسترش فناوری در کسب وکارها، مشتریان نیز نسبت به تغییر رفتارهای خود اقدام نموده اند. فناوری به مشتریان اجازه داده پیش از ورود به بازار، به حجم وسیعی از اطلاعات مربوط به محصول و بازار دستیابی داشته باشند. بنابراین دیگر تمایل چندانی به قرارگرفتن در معرض تبلیغات سنتی گسترده ندارند. از این روکسب وکارها باید نسبت به استفاده از شیوه های نوین تبلیغات و اطلاع رسانی درباره محصولات و خدمات خود اقدام نمایند. پژوهش حاضر با هدف ارائهی مدل افزایش سهم از بازار هدف در صنعت بانکداری با تمرکز بر بازاریابی محتوایی انجام شده است. پژوهشگر ابتدا به جمع آوری دادهها و اطلاعات پرداخته و کدهای شناسایی شده را در قالب مفاهیم و مقولات جدید دستهبندی نموده که مبنایی برای طراحی سوالات و پروتکل مصاحبه بوده است. مقولات نهایی عبارتند از: طرح ریزی محتوا، تولید محتوا، توزیع محتوا، سهم کیفی بازار، سهم کمی بازار و ارزش گذاری. مجموعا تا دستیابی به اشباع نظری، 13 مصاحبه با خبرگان 7 بانک انجام گرفته است. مدل نهایی بر اساس 81 کد مرتبط با 23 مفهوم مرتبط با موضوع پژوهش طراحی وارائه گردیده است. در نتیجه، مدلی طراحی گردید که با افزایش سهم کیفی از بازار هدف بانکداری مشتمل بر مولفه های «ارتقاء برند»، «بهبود اعتماد بین بانک و مشتریان» و «ایجاد توجه آگاهانه»، موجب ارتقاء سهم کمی بازارهدف در حوزههای سپردهگذاران، سرمایهگذاران و تسهیلاتگیرندگان خواهد شد.
مقاله پژوهشی
منصوره محمدنژاد فدردی؛ رضا طهماسبی؛ جبار باباشاهی
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 144-168
چکیده
پارادوکس ها جزو پدیده های اجتناب ناپذیر در زندگی سازمانی هستندکه به صورت دوراهی های تصمیم گیری آشکار می شود. مدیران، تنش های پارادوکس گونه را در موقعیت های مختلف تجربه می کنند و باید بتوانند پاسخ مناسبی برای حل چنین تنش هایی ارائه دهند. یکی از این موقعیت ها، مواجهه با تنش پارادوکس گونه مدیریت استعداد انحصاری- فراگیر است. پژوهش حاضر ...
بیشتر
پارادوکس ها جزو پدیده های اجتناب ناپذیر در زندگی سازمانی هستندکه به صورت دوراهی های تصمیم گیری آشکار می شود. مدیران، تنش های پارادوکس گونه را در موقعیت های مختلف تجربه می کنند و باید بتوانند پاسخ مناسبی برای حل چنین تنش هایی ارائه دهند. یکی از این موقعیت ها، مواجهه با تنش پارادوکس گونه مدیریت استعداد انحصاری- فراگیر است. پژوهش حاضر باهدف کشف راهکارهای مدیریت این تنش انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و برحسب روش گردآوری داده ها کیفی است. جامعه آماری در این پژوهش مدیران پژوهشی و اجرایی در سطوح مختلف پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند که تعداد 28 نفر از آن ها با استفاده از فن نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. تجزیهوتحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل تم انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که «عوامل تعدیل کننده تنش» شامل «عدالت سازمانی»، «ماهیت روابط بین فردی» و «دسترسی به منابع» بر شکل گیری تنش اثرگذار خواهند بود. ضمن آنکه دو پاسخ فعال شامل «پذیرش» و «تعادل و یکپارچه سازی» و نیز سه پاسخ غیرفعال شامل «سرکوب»، «تفکیک» و «فرافکنی» بهعنوان راهکارهای مدیریت تنش مشخص شد.
مقاله پژوهشی
طاهره نبی زاده؛ منیژه حقیقی نسب؛ سهیلا مهمان نوازان
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 170-193
چکیده
زعفران یک محصول غذایی دارای مزیت نسبی در کشور است. این محصول در بازار صادراتی نیازمند مزیت رقابتی است تا به جایگاه شایسته خود دست یابد. مسئله این است که این کالای صادراتی دارای مزیت تولید در یک کشور با محدودیت منابع آبی با کمترین ارزش افزوده و بیشتر از طریق صادرات غیرمستقیم و با برند خصوصی توزیعکنندگان، به کشورهایی مانند اسپانیا ...
بیشتر
زعفران یک محصول غذایی دارای مزیت نسبی در کشور است. این محصول در بازار صادراتی نیازمند مزیت رقابتی است تا به جایگاه شایسته خود دست یابد. مسئله این است که این کالای صادراتی دارای مزیت تولید در یک کشور با محدودیت منابع آبی با کمترین ارزش افزوده و بیشتر از طریق صادرات غیرمستقیم و با برند خصوصی توزیعکنندگان، به کشورهایی مانند اسپانیا صادر شده و در آنجا با بستهبندی جدید و قیمتهای بالاتر به کشورهای دیگر صادرات مجدد می گردد. با تغییرات اقلیمی و گرایش روزافزون مصرفکنندگان به محصولات ارگانیک ضرورت دارد که طراحی استراتژی بازاریابی صادرات زعفران با رویکرد سبز مورد مطالعه قرار گیرد.برای مطالعه گسترده تحقیقات داخلی و خارجی، از روش مطالعه نظاممند و برای شناسایی ابعاد استراتژی بازاریابی صادرات با رویکرد سبز، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی استفاده شده است. از تحلیل مضمون و تم از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت و دانشگاهی در فاز کیفی استفاده شده است. در فاز کمی پژوهش برای طراحی استراتژی نیز از تکنیکهای دیمتل فازی و معادلات ساختاری تفسیری استفاده شده است. به کارگیری مولفههایی مانند ویژگی های شرکت، تحلیل صنعت و بازار زعفران در داخل کشور و بازارهای هدف صادراتی، شناسایی قابلیتهای صادراتی شرکت و قابلیتهای سبز به همراه برنامه آمیخته بازاریابی به شرکتهای صادراتی پیشرو در صنعت زعفران ایران پیشنهاد می گردد.
مقاله پژوهشی
پیمان پروری؛ مهدی ابراهیمی؛ محمدرضا کریمی
دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 195-217
چکیده
در تجارت بنگاه با بنگاه که شامل بازارهای تخصصی و نیازهای پیچیده مشتریان است بسیاری از تولیدکنندگان محصولات و ارائهدهندگان خدمات اقدام به پیشنهاد راهکارهای منحصربهفردی میکنند که مسئولیت اغلب اقدامات و بخشهای فرایند را در برمیگیرد. ماهیت خدمات و محصولات نرمافزاری و همچنین تفاوت و تنوع نیازهای مشتریان، ارائهدهندگان را ...
بیشتر
در تجارت بنگاه با بنگاه که شامل بازارهای تخصصی و نیازهای پیچیده مشتریان است بسیاری از تولیدکنندگان محصولات و ارائهدهندگان خدمات اقدام به پیشنهاد راهکارهای منحصربهفردی میکنند که مسئولیت اغلب اقدامات و بخشهای فرایند را در برمیگیرد. ماهیت خدمات و محصولات نرمافزاری و همچنین تفاوت و تنوع نیازهای مشتریان، ارائهدهندگان را ایجاب میکند تا بهدنبال ارائه راهکارهای مشتری باشند. از اینرو، هدف این تحقیق تدوین مدلی به منظور شکلدهی و استقرار راهکار مشتری در صنعت نرمافزار ایران است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با 18 خبره صنعت نرمافزار گردآوری شد. سپس این دادهها به شیوه تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. پس از اینکه مقولههای اولیه از دادهها استخراج گردید، مجدداً به خبرگان ارجاع داده شدند تا به تأیید آنها برسند. پس از تایید خبرگان و غربالگری، 27 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی بدست آمد که مقولههای اصلی عبارتند از «میزان بلوغ سازمان مشتری؛ دانش ارائهدهنده از اکوسیستم کسبوکار مشتری؛ دانش صحیح مشتری از خواسته؛ بهرهگیری ارائهدهنده و مشتری از تیمهای چندوظیفهای؛ دستیابی به زبان مشترک و فهم متقابل؛ رویکرد ارائهدهنده به شراکت با مشتری؛ سازوکار مستندسازی، انتقال خواستهها و بازخوردها؛ پیشبینی و کنترل عدم اطمینانها؛ پشتیبانی و هدایت تغییرات در سازمان مشتری؛ بازتعریف و شفافسازی فرایندهای مشتری؛ و حفاظت متقابل ارائهدهنده و مشتری از داراییهای دانشی». سپس مدل پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری بهدست آمد.