مقاله پژوهشی
بررسی نقش مدیریت دانش بر انگیزه ورود به اتحادهای راهبردی فناورانه بین‌المللی

زهره خسروی لقب؛ عبدالمجید مصلح؛ حبیب الله سالارزهی

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 1-16

چکیده
  امروزه مدیریت دانش تبدیل به یکی از مقوله‌های مهم و قابل توجه در کشورهای در حال توسعه شده است. صنعت نفت از صنایع مهم در کشور ما می‌باشد که نقش انتقال دانش در همه امور آن دارای اهمیت بوده است و می‌تواند با استفاده از اتحاد استراتژیک، تلاش‌های خود را در امر خلق دانش، کسب دانش، تسهیم دانش و به‌کارگیری دانش تکمیل نماید؛ بنابراین در این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر ریسک درک شده توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی بر قیمت بیت‌کوین با استفاده از تکنیک تحلیل احساسات و شبکه عصبی NARX

پریسا ذوالفقاری؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 18-41

چکیده
  با توجه به محبوبیت جهانی حوزه رمزارزها به ویژه بیت‌کوین، انتظار می‌رود دیر یا زود دولت‌ها، بانک‌ها و سایر صنایع به استفاده از رمزارزها در معاملات روزمره خود روی‌آورند. بنابراین همانند هر حوزه مالی دیگر، نیاز به شناسایی چالش‌های موجود در این حوزه جهت ایجاد فضای سرمایه‌گذاری امن احساس می‌شود. از طرفی با گسترش شبکه‌های اجتماعی، ...  بیشتر

مقاله مروری
خوشه های موضوعی در حوزه دانشی حکمرانی سازمانی

جعفر محمودی؛ امین آقائی روزبهانی

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 43-69

چکیده
  موضوع این تحقیق حکمرانی سازمانی و هدف آن استخراج و تدوین خوشه‌های موضوعی این حوزه از دانش می‌باشد. از آنجا که حکمرانی سازمانی هنوز به عنوان یک رشته علمی مقبولیت عام نیافته، هنوز نقشه علمی این حوزه از دانش نیز ترسیم نشده است. ما در این تحقیق با بررسی ۱۲۵۱ مقاله منتشر شده در ۱۲۱ مجله در خلال سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ و با استفاده از روش تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل یابی مؤلفه های مؤثر بر پایداری منابع انسانی در کسب و کارهای خانوادگی

یوسف محمد کریمی؛ محمد دوستار؛ محسن اکبری؛ رضا اسماعیل پور

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 71-93

چکیده
  هدف از این پژوهش، تبیین و شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر پایداری منابع‌انسانی در کسب‌و‌کارهای خانوادگی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه ای- کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر گردآوری داده ها، آمیخته و از نوع اکتشافی است. نمونه آماری مرحله کیفی شامل 18 نفر از مدیران و مؤسسان کسب وکارهای خانوادگی با سابقه بیش از 30 سال در استان های کرمانشاه، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل عوامل موثر بر توسعۀ زنجیره تامین خدمات بانکی در انقلاب صنعتی چهارم

وحید شهابی؛ عادل آذر؛ فرشاد فائزی رازی؛ میر فیض فلاح شمس

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 95-114

چکیده
  با ورود به انقلاب صنعتی چهارم، مدل کسب و کار خدمات مالی متحول خواهند شد. از این‌رو، بانکها برای موفقیت در دنیای دیجیتالی آینده، باید ساختار زنجیره تامین خود را به خوبی شناخته و تحولات این زنجیره در انقلاب صنعتی چهارم را به خوبی تحلیل نمایند.علیرغم تحقیقات انجام شده در زمینه بانکداری دیجیتال، موضوع بررسی تحول و شناخت زنجیره تامین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل بازاریابی محتوا برای صنعت بانکداری جهت افزایش سهم بازار هدف

علیرضا داداشی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 116-142

چکیده
  امروزه با گسترش فناوری در کسب وکارها، مشتریان نیز نسبت به تغییر رفتارهای خود اقدام نموده اند. فناوری به مشتریان اجازه داده پیش از ورود به بازار، به حجم وسیعی از اطلاعات مربوط به محصول و بازار دستیابی داشته باشند. بنابراین دیگر تمایل چندانی به قرارگرفتن در معرض تبلیغات سنتی گسترده ندارند. از این روکسب وکارها باید نسبت به استفاده از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پارادوکس مدیریت استعداد انحصاری- فراگیر: به سوی رویکردی متوازن

منصوره محمدنژاد فدردی؛ رضا طهماسبی؛ جبار باباشاهی

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 144-168

چکیده
  پارادوکس ها جزو پدیده های اجتناب ناپذیر در زندگی سازمانی هستندکه به صورت دوراهی های تصمیم گیری آشکار می شود. مدیران، تنش های پارادوکس گونه را در موقعیت های مختلف تجربه می کنند و باید بتوانند پاسخ مناسبی برای حل چنین تنش هایی ارائه دهند. یکی از این موقعیت ها، مواجهه با تنش پارادوکس گونه مدیریت استعداد انحصاری- فراگیر است. پژوهش حاضر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل استراتژی بازاریابی صادرات زعفران با رویکرد سبز

طاهره نبی زاده؛ منیژه حقیقی نسب؛ سهیلا مهمان نوازان

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 170-193

چکیده
  زعفران یک محصول غذایی دارای مزیت نسبی در کشور است. این محصول در بازار صادراتی نیازمند مزیت رقابتی است تا به جایگاه شایسته خود دست یابد. مسئله این است که این کالای صادراتی دارای مزیت تولید در یک کشور با محدودیت منابع آبی با کمترین ارزش افزوده و بیشتر از طریق صادرات غیرمستقیم و با برند خصوصی توزیع‌کنندگان، به کشورهایی مانند اسپانیا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل شکل‌دهی و استقرار راهکار مشتری در صنعت نرم‌افزار ایران

پیمان پروری؛ مهدی ابراهیمی؛ محمدرضا کریمی

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1401، صفحه 195-217

چکیده
  در تجارت بنگاه با بنگاه که شامل بازارهای تخصصی و نیازهای پیچیده مشتریان است بسیاری از تولیدکنندگان محصولات و ارائه‌دهندگان خدمات اقدام به پیشنهاد راهکارهای منحصربه‌فردی می‌کنند که مسئولیت اغلب اقدامات و بخش‌های فرایند را در برمی‌گیرد. ماهیت خدمات و محصولات نرم‌افزاری و همچنین تفاوت و تنوع نیازهای مشتریان، ارائه‌دهندگان را ...  بیشتر