نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
در تجارت بنگاه با بنگاه که شامل بازارهای تخصصی و نیازهای پیچیده مشتریان است بسیاری از تولیدکنندگان محصولات و ارائهدهندگان خدمات اقدام به پیشنهاد راهکارهای منحصربهفردی میکنند که مسئولیت اغلب اقدامات و بخشهای فرایند را در برمیگیرد. ماهیت خدمات و محصولات نرمافزاری و همچنین تفاوت و تنوع نیازهای مشتریان، ارائهدهندگان را ایجاب میکند تا بهدنبال ارائه راهکارهای مشتری باشند. از اینرو، هدف این تحقیق تدوین مدلی به منظور شکلدهی و استقرار راهکار مشتری در صنعت نرمافزار ایران است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با 18 خبره صنعت نرمافزار گردآوری شد. سپس این دادهها به شیوه تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. پس از اینکه مقولههای اولیه از دادهها استخراج گردید، مجدداً به خبرگان ارجاع داده شدند تا به تأیید آنها برسند. پس از تایید خبرگان و غربالگری، 27 مقوله فرعی و 11 مقوله اصلی بدست آمد که مقولههای اصلی عبارتند از «میزان بلوغ سازمان مشتری؛ دانش ارائهدهنده از اکوسیستم کسبوکار مشتری؛ دانش صحیح مشتری از خواسته؛ بهرهگیری ارائهدهنده و مشتری از تیمهای چندوظیفهای؛ دستیابی به زبان مشترک و فهم متقابل؛ رویکرد ارائهدهنده به شراکت با مشتری؛ سازوکار مستندسازی، انتقال خواستهها و بازخوردها؛ پیشبینی و کنترل عدم اطمینانها؛ پشتیبانی و هدایت تغییرات در سازمان مشتری؛ بازتعریف و شفافسازی فرایندهای مشتری؛ و حفاظت متقابل ارائهدهنده و مشتری از داراییهای دانشی». سپس مدل پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری بهدست آمد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The model of forming and deployment customer solutions in Iranian software industry
نویسندگان [English]
- Peyman Parvari 1
- Mehdi Ebrahimi 2
- Mohammadreza Karimi 3
1 Ph.D student in business administration, majoring in marketing, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In the business-to-business that includes specialized markets and the complex needs of customers, many product manufacturers and service providers take action to offer unique solutions that is responsible for most of the actions and parts of the process. The nature of software products and services as well as difference and diversity of customer needs that entails providers to seek customer solutions. The purpose of this research is to develop a forming and deployment customer solutions model in the Iranian software industry. The research data collected via interviews with 18 software industry experts. Thematic analysis was used to analyze the data. After the primary categories extracted from the data, they were referred back to the experts to be verified. After experts approval and screening, 27 sub-categories and 11 main categories were obtained. The main categories are: "Customer organization maturity amount; Provider knowledge from the customer business ecosystem; Correct knowledge of the customer from its request; Provider and customer use of multitasking teams; Achieve to joint language and mutual understanding; Provider approach in partnership with customers; Mechanisms of documentation, requests transference and feedbacks; Predicting and controlling of uncertainties; Supporting and directing changes in the customer organization; Redefining and clarifying customer processes; and Provider and customer mutual protection from knowledge assets. Then, the model of research obtained by using Interpretive Structural Modelling.
کلیدواژهها [English]
- Customer Solutions
- Business Solutions
- Solution Provider
- Solution Network
- Software Industry