مقاله پژوهشی
مدلی برای کنترل ریسک سرویس تامین مالی جمعی (مورد مطالعه: بانک ملت )

محمدتقی تقوی فرد؛ کامران فیضی؛ بابک زادجباری اوچتپه؛ جهانیار بامدادصوفی؛ محمدعلی دهقان دهنوی

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 1-29

چکیده
  در این مقاله از ساختار تامین مالی جمعی به عنوان یک راهکار اقتصاد دیجیتالی آلترناتیو  و یا  مانیفست سرمایه گذاری پویای تکنولوژیکی و مالی، که در واقع هر دو بعد را شامل می گردد،برای تامین مالی استفاده شده است و مدلی برای کنترل ریسک های متصور ارائه شده است. عوامل اصلی در ایجاد مخاطرات برای تامین مالی جمعی شامل مخاطرات معطوف به حامی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی حکمرانی خوب به منظور استحصال نظامند معادن با رویکرد توسعه پایدار (مطالعه موردی :مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان )

غزل رضایی لری؛ سنجر سلاجقه؛ شیوا مداحیان

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 31-54

چکیده
  تقویت شاخص های حکمرانی خوب در مناطقی که دارای منابع طبیعی و ثروت های خدادادی ارزشمندی هستند و یا در صنعت خاصی فعالیت دارند و همچنین تطابق این شاخص ها با شرایط محلی و بومی این مناطق منجر به توسعه پایدار ملی و همه جانبه می گردد.هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی حکمرانی خوب به منظور استحصال نظامند معادن با رویکرد توسعه پایدار است. روش این ...  بیشتر

مقاله مروری
فراترکیب علامت دهی از طریق استراتژی معرفی محصول جدید

عاطفه فتحی؛ شهریار عزیزی؛ منیژه قره چه

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 56-86

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش فراترکیب علامت­دهی از طریق استراتژی معرفی محصول می­باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه­ای، از نظر ماهیت داده­ها کیفی و از منظر گردآوری داده­ها اسنادی- فراترکیب است. برای ارزشیابی مقاله­ها می­توان از برنامه مهارت­های ارزیابی حیاتی( CASP) استفاده کرد. بر اساس 46 مقالۀ انتخاب شده از پایگاه داده­های علمی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هدف گرایی، امکان گرایی و عملکرد کسب و کارهای کارآفرینانه

وجیه باقرصاد؛ علی داوری؛ ترانه فرخ منش

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 88-110

چکیده
  هدف ­گرایی (علیت) و امکان­ گرایی (اثرسازی) دو منطق تصمیم گیری است که کارآفرینان در انجام فعالیت ­هایشان بکار می ­گیرند. در طول دو دهه گذشته، توجهات فزاینده ای به دو منطق رفتاری که کارآفرینان در راه اندازی و توسعه شرکت­های جدید بکار می ­گیرند شده است. پژوهش­ های موجود حاکی از آن است عملکرد کسب و کار با هدف گرایی و امکان گرایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه الگوی بازاریابی محتوای دیجیتال در خلق ارزش مصرف کننده

مریم رستمی؛ سید عبدالله حیدریه؛ علی اکبر امین بیدختی

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 112-137

چکیده
  بازاریابی محتوایی، رویکردی رو به رشد برای تقویت آگاهی مشتری، اعتماد بیشتر و خلق ارزش بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف "ارائه الگوی بازاریابی محتوایی دیجیتال در خلق ارزش مصرف‌کننده با رویکرد کیفی و بهره‌گیری از نظریه داده بنیاد" صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 13 نفر از خبرگان دانشگاهی و فعالان بازاریابی محتوایی دیجیتال که به شیوه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سنجش زنجیره تامین دیجیتال در صنایع تولیدی (مورد مطالعه: صنعت کالای خواب)

پژواک مهدیپور؛ عبدالحمید صفایی قادیکلایی؛ حمیدرضا فلاح لاجیمی؛ حسنعلی آقاجانی

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 139-163

چکیده
  یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که اغلب سازمان‌های امروزی دائما با آن مواجه هستند برنامه‌ریزی برای توسعه و بهبود فرایندها و عملیات مبتنی بر پذیرش فناوری‌های نوین، بویژه دیجیتال، جهت واکنش به الزامات بازارها و محیط‌های رقابتی است. بنابراین، تحقیق حاضر با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی) کاربردهای فناوری‌های دیجیتال را از لحاظ ...  بیشتر

مقاله مروری
فراروش مطالعات انتخاب بازارهای هدف صادراتی: مرور نظام‏مند مقالات منتشر شده در نشریات علمی ایران

خداداد غریب پور جهان آباد؛ پژمان جعفری

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 165-196

چکیده
  بازاریابی به عنوان یک رشته دانشگاهی، عمر کوتاهی دارد. این در حالی است که تجربه عملی تجارت و بازاریابی در جهان، به درازای تاریخ است. مطالعات و پژوهش های باستان شناسی به واسطه حضور انواع خاصی از کالاها در جغرافیای نامتناسب با مواد تشکیل دهنده آن محصولات، نشان می دهد که کالا ها سفرهای طولانی را طی کرده و از سرزمینی به سرزمین دیگر مبادله ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش بازاریابی رابطه مند در نیل به مزیت رقابتی در صنعت بیمه

فرشید خمویی؛ مرتضی سلطانی؛ محمد رحیم اسفیدانی

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 198-225

چکیده
  از آن جایی که بازاریابی رابطه‌مند یک ضرورت بنیادی برای دست‌یابی به مزیت رقابتی به شمار می‌رود؛ امروزه شرکت‌های با عملکرد برتر در صنایع خدماتی، به‌واسطه ایجاد روابط نزدیک و بلندمدت با مشتریان و جلب وفاداری آن‌ها جهت نیل به این مهم تلاش می‌کنند. بر همین اساس این پژوهش به نقش بازاریابی رابطه‌مند در نیل به میل به مزیت رقابتی در صنعت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عوامل مؤثر بر بازاریابی پایدار (مورد مطالعه صنعت شوینده)

شهراد پدیدار؛ محمد حقیقی؛ طهمورث حسنقلی پور یاسوری

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 227-244

چکیده
  هدف از این مقاله، بررسی عوامل موثر بر بازاریابی پایدار در صنعت شوینده می‌باشد. امروزه پایداری در کسب و کارها و سازمان‌ها مساله ای قابل توجه است. بازاریابی پایدار بر آن است تا با خلق ارزش های اجتماعی و زیست محیطی برای مشتریان هدف خود ارزش آفرینی بیشتری کند .این مطالعه توسط روش تحقیق کیفی (روش داده بنیاد) و کمی (معادلات ساختاری) انجام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه چارچوب مفهومی مدیریت ارتباط با مشتری در بانکداری‌الکترونیک با تأکید بر بکارگیری ابزارهای هوش‌تجاری (مورد مطالعه : بانک سپه و بانکهای ادغامی)

سید محمدرضا وکیل؛ کاوه تیمورنژاد؛ محمدرضا معتدل؛ محمود محمدی

دوره 26، شماره 1 ، فروردین 1401، صفحه 246-271

چکیده
  مدیریت ارتباط با مشتری زمینه‌ی برقراری ارتباط بهینه، وفاداری و حفظ مشتریان را فراهم می‌سازد. این امر مستلزم طراحی استراتژی‌های مبتنی بر مشتری، اجرا و به‌کارگیری مناسب فناوری، توانمند‌سازی کارکنان و افزایش سطح دانش مشتریان است. با ‌توجه به پیشرفت‌های بانکداری الکترونیک و کاهش نقاط تماس حضوری، استفاده از ابزارهای هوش‌تجاری ...  بیشتر