عوامل مؤثر و پیامدهای تاب‌آوری سازمانی

زهرا کوثر؛ امین ندایی؛ میر علی سید نقوی

دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 1-22

چکیده
  اختلالات ناشی از بحران‌های داخلی و خارجی مختلف از گذشته تابه‌حال بیشترین تأثیرات را بر عملکرد سازمان داشته است. یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر بر اثر افزایش اختلال در فرایندهای سازمانی ناشی از بحران‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، طبیعی و انسانی توجه صاحب‌نظران را به خود جلب کرده مقوله تاب‌آوری سازمانی است. هدف این پژوهش ...  بیشتر

غربالگری بازارهای صادراتی از طریق شناسایی و اولویت بندی شاخص های کلان موثر در صنعت فولاد

علیرضا منصوری؛ بهرام رنجبریان؛ علی کاظمی؛ مجید محمدشفیعی

دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 23-54

چکیده
  انتخاب کشور یا کشورهایی برای ورود به بازارهای خارجی، یک تصمیم استراتژیک محسوب می شود و نیازمند تأمل و دقّت قابل توجه است. کیفیت این تصمیم، شرایط وضرورتهایی را به بنگاه مربوطه تحمیل می کند، و امکان ایجاد مزیت و هزینه های مبادله و همچنین توانایی شرکت ها برای انتقال مؤثر دانش را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. حضور در بازار جهانی به همان ...  بیشتر

بررسی نگرش های مدیریتی کلان در تولید مرکبات ایران با رویکرد مدلسازی پویایی سیستم تحت مداخلات تحقیق و توسعه و جنبه های پایداری

ناصر صفایی؛ آرمین چراغعلی پور؛ عماد روغنیان

دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 55-79

چکیده
  امروزه، توجه به جنبه­های اجتماعی و زیست محیطی علاوه بر جنبه اقتصادی باعث پررنگ شدن زنجیره تامین پایدار گشته است. از طرفی، نگرش­های مدیریتی کلان جهت سودآوری به عنوان یک جزء کلیدی در استواری صنایع مختلف از جمله تولید مرکبات مطرح است. در تحقیق حاضراز طریق یک دیدگاه سیستماتیک به بررسی تاثیر محرک سودآوری بر عوامل مرتبط با آن با استفاده ...  بیشتر

طراحی مدل کنترل ریسک پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) با رویکرد نظریه داده بنیاد (GT)

سید سعید میرحسینی؛ عادل آذر؛ امیر افسر؛ سعید جهانیان

دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 81-101

چکیده
  ظهور سیستم­ های ERP < /span> به عنوان یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه و فرایند محور با پشتیبانی از تمام فعالیت­های سازمان، منجر به ایجاد بهبودهای اثرگذار در عملکرد سازمان های استقراردهنده شده است. یکی از عوامل موفقیت در پیاده­ سازی سیستم­ های ERP < /span> شناسایی صحیح ریسک ­ها و پاسخگویی مناسب به آنها در طول چرخه حیات است. لذا این تحقیق با ...  بیشتر

بخش بندی رفتار بخشندگی در چهارچوب بازاریابی اجتماعی خیریه

سعید مسعودی پور

دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 102-129

چکیده
  حل مسئله فقر در مقام درمان نیازمند به جلب مشارکت­های مردمی برای دعوت آنها برای کمک به نیازمندان است. بازاریابی اجتماعی خیریه به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی و موثر برای ترغیب و تشویق مخاطبین برای کمک به نیازمندان مورد استفاده قرار می­گیرد. در فرآیند برنامه­ریزی بازاریابی اجتماعی، بخش­بندی بازار به گروه­های همگن و مشابه ...  بیشتر

همکاری بانک و فین‌تک: مروری نظام‌مند بر ادبیات علمی

رضا پاینده؛ میثم شهبازی؛ منوچهر منطقی؛ تورج کریمی

دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 130-172

چکیده
  صنعت بانکداری جهانی، متأثر از فناوری‌های جدید و تغییر در رفتار مشتریان، ناگزیر از تحولات اساسی در طول تاریخ خود شده است. هم‌زمان که بانک‌ها مشغول تحولات و چالش نوآوری در فرایندهای خود هستند، شرکت‌های فین‌تک با بهره‌مندی از قابلیت‌های دیجیتال، خدمات نوآورانه و مشتری‌مدارانه عرضه می‌کنند. در دنیای کسب‌وکار، همکاری میان این ...  بیشتر

ارائه مقیاسی برای خوشه بندی مشتریان در ترجیح محصولات داخلی؛ مورد مطالعه صنعت خودرو

محمود حسن زاده؛ سید حمید خدادادحسینی؛ اصغر مشبکی اصفهانی؛ پرویز احمدی

دوره 23، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 173-196

چکیده
  در سال "حمایت از کالای ایرانی" موضوع تمایل به ترجیح محصولات داخلی توجه بیشتری را طلب می­ کند. در این پژوهش برای تشخیص گروه­های مختلف مصرف ­کنندگان ازنظر تمایل به ترجیح محصولات داخلی، مقیاس جدیدی ارائه شده است تا نه یک دسته، بلکه دسته ­های مختلف مصرف­ کنندگان را ازنظر میزان ترجیح محصولات داخلی تشخیص دهد. در این پژوهش آمیخته، ...  بیشتر