محمدعلی ساری؛ حسین اعتمادی؛ سحر سپاسی
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 1-27
چکیده
مطابق دیدگاه اطلاعاتی، کارکرد اصلی حسابداری، ارائه اطلاعات و درنتیجه کاهش عدم اطمینان است. برایناساس، محیط اطلاعات داخلی باکیفیت، بهدلیل تسهیل هماهنگسازی طرحریزی مالیاتی بین بخشهای مختلف شرکت و ارائه مستندات به مقامات مالیاتی، ریسک نکول مالیات ابرازی توسط ممیزان مالیاتی را کاهش میدهد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر کیفیت ...
بیشتر
مطابق دیدگاه اطلاعاتی، کارکرد اصلی حسابداری، ارائه اطلاعات و درنتیجه کاهش عدم اطمینان است. برایناساس، محیط اطلاعات داخلی باکیفیت، بهدلیل تسهیل هماهنگسازی طرحریزی مالیاتی بین بخشهای مختلف شرکت و ارائه مستندات به مقامات مالیاتی، ریسک نکول مالیات ابرازی توسط ممیزان مالیاتی را کاهش میدهد. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر کیفیت محیط اطلاعات داخلی بر کاهش ریسک مالیاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای این منظور تفاوت مالیات قطعی با ابرازی شرکتها بهواسطه عدم اطمینان نسبت به تایید مالیات ابرازی، بهعنوان ریسک مالیاتی درنظر گرفته شده است. یافتههای پژوهش بااستفاده از اطلاعات 136 شرکت طی سالهای 1387تا1394 نشان میدهد که عدم اطمینان محیطی، ریسک مالیاتی را افزایش میدهد. همچنین کیفیت سود، دقت برآورد سود، کیفیت و شفافیت گزارشگری مالی ریسک مالیاتی را کاهش میدهد. کیفیت راهبری شرکتی نیز بهعنوان مکانیزم نظارتی محیط داخلی بر کاهش ریسک مالیاتی موثر است. اینیافتهها بیانگر اهمیت شرایط محیطی، فرایند اندازهگیری، گزارشگری مالی و نظارت داخلی بر ریسک مالیاتی میباشد. ازطرفی، در شرکتهای با نرخ موثر مالیات کمتر، ریسک مالیاتی بالاتر است. همچنین محافظهکاری و بازده داراییها تاثیری بر ریسک مالیاتی ندارد. افزون براین، در شرکتهای بزرگتر ریسک مالیاتی بیشتر بوده و اهرم مالی نیز ریسک مالیاتی را افزایش میدهد. یافتههای این پژوهش شواهد جدیدی درباره اثرگذاری کیفیت محیط اطلاعات داخلی بر پیامدهای طرحریزی مالیاتی فراهم مینماید. این یافتهها میتواند در ارزیابی ریسک مالیاتی شرکتها براساس کیفیت محیط اطلاعات داخلی مفید باشد.
مجید عشقی؛ حسن درویش؛ محمد موسوی
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 28-53
چکیده
با توجه به جایگاه حیاتی نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور و فضای رقابتی حاکم بر صنعت بانکداری، طراحی و تبیین مدل بومی اجرای کارآفرینی الکترونیکی در بانکها احساس میشود. به همین جهت هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای اصلی مدل سازمان کارآفرین الکترونیکی و ارائه آن جهت اجرا در سیستم بانکی است. جامعه ...
بیشتر
با توجه به جایگاه حیاتی نظام بانکی در توسعه اقتصادی کشور و فضای رقابتی حاکم بر صنعت بانکداری، طراحی و تبیین مدل بومی اجرای کارآفرینی الکترونیکی در بانکها احساس میشود. به همین جهت هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای اصلی مدل سازمان کارآفرین الکترونیکی و ارائه آن جهت اجرا در سیستم بانکی است. جامعه آماری این تحقیق 214 نفر از مدیران سطوح ارشد و میانی و کارشناسان ادارات ستادی بانک رفاه در شهر تهران میباشد. ابتدا مدل مفهومی سازمان کارآفرین الکترونیکی از روی 15 مولفه اصلی حاصل از اجرای فن دلفی شناسایی و ترسیم گردید. سپس به منظور شناسایی روابط بین متغیرها 7 فرضیه مطرح و با استفاده از پرسشنامه، دادههای مورد نیاز جمعآوری و مدل مفهومی تحقیق از طریق مدل سازی معادلات ساختاری آزموده شد و در نهایت مورد تایید قرار گرفت. براساس یافتههای این پژوهش چنانچه ارکان سازمان تحت تاثیر مولفههای کارآفرینی و مولفههای آمادگی الکترونیکی قرار بگیرند؛ با توجه به نقش تعدیلگری ارزشهای حاکم بر جامعه و همچنین ارزشهای حاکم بر صنعت بانکداری، نتیجه ایجاد چهره جدیدی از سازمان به نام سازمان کارآفرین الکترونیکی است که بهواسطه ارائه محصولات جدید و خلق ارزش الکترونیکی نسبت به سازمانهای سنتی کارآمدتر خواهدبود.
بهرام جبارزاده کرباسی؛ حسین رحمان سرشت؛ وحید خاشعی؛ شهرام خلیل نژاد
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 55-77
چکیده
آنچه در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته اهمیت و تعیین کننده بودن مرحله پیش آیندی در ادامه مسیر همکاری میان سازمانی و تجدید آن در چرخه عمر فرایند همکاری است اما اهتمامی در خور برای شناسایی عناصر چارچوب پیشگفته صورت نگرفته است. با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع، این تحقیق دستیابی به چارچوبی برای همکاریهای ...
بیشتر
آنچه در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته اهمیت و تعیین کننده بودن مرحله پیش آیندی در ادامه مسیر همکاری میان سازمانی و تجدید آن در چرخه عمر فرایند همکاری است اما اهتمامی در خور برای شناسایی عناصر چارچوب پیشگفته صورت نگرفته است. با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع، این تحقیق دستیابی به چارچوبی برای همکاریهای میانسازمانی در مرحله پیش آیندی را وجهه همت قرار می دهد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش ISM و SEM استفاده میشود. جامعه آماری پژوهش در بخش ISM را 9 نفر از خبرگان بخشهای دولتی و خصوصی و نیز استادان دانشگاه تشکیل میدهند. در بخش SEM نمونه آماری را 415 نفر ازکارکنان و مدیران سازمانهایی تشکیل میدهند که در بخشهای مختلف آنها در پروژههای مختلف با سایر سازمانها درگیر بودهاند. نتایج نشان میدهد تعهد مدیریت عالی، ارتباطات، انگیزش، چشم انداز مشترک، روابط متقابل، هدف های همسو، فرهنگ همکاری، اعتماد، برنامه ریزی مشترک، توزیع قدرت، مدیریت تعارض، ایجاد سامانه های کنترلی و نظارتی، ایجاد سامانه های اطلاعاتی، محور قرار نگرفتن ملاحظات سیاسی و نیز اقتصادی بر اثربخشی همکاری میان سازمانی موثرند. بعلاوه این مدل مشخص میسازد که اثربخشی همکاری میان سازمانی نیز میتواند بر ایجاد ارزش و موفقیت کسب و کار موثر باشد.
سمیرا نظیفی؛ سامره شجاعی؛ روح الله سمیعی؛ محمود رضا مستقیمی
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 79-100
چکیده
پژوهش حاضر با هدف کلی شناسایی شناسایی الگوهای ذهنی بانکداری کارآفرینانه با استفاده از روششناسی کیو انجام شد. پارادایم حاکم بر پژوهش تلفیقی (کیفی- کمَی) بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان بانک بودند که بهصورت هدفمند و با تکنیک بحث گروهی متمرکز تعداد 9 نفر از آنها برای مطالعه انتخاب شدند. براساس مصاحبههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف کلی شناسایی شناسایی الگوهای ذهنی بانکداری کارآفرینانه با استفاده از روششناسی کیو انجام شد. پارادایم حاکم بر پژوهش تلفیقی (کیفی- کمَی) بود. جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل اساتید دانشگاهی و خبرگان بانک بودند که بهصورت هدفمند و با تکنیک بحث گروهی متمرکز تعداد 9 نفر از آنها برای مطالعه انتخاب شدند. براساس مصاحبههای انجام شده با خبرگان در قالب گروههای بحث متمرکز تعداد 43 عبارت استخراج شد که در قالب یک پرسشنامه متشکل از 43 کارت و یک پاسخنامه (نمودار کیو) در اختیار خبرگان مورد مطالعه قرار گرفت که میزان موافقت یا مخالفت خود را با آنها مشخص نمایند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با انجام تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرمافزار SPSSWin20 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که الگوهای ذهنی بانکداری کارآفرینانه دارای سه بُعد شامل: حمایت مدیریت عالی، استراتژی سازمان، ساختار سازمانی است.
سمیه صالحی؛ علی صنایعی؛ نگار سماک نژاد
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 101-125
چکیده
پژوهش حاضر با استفاده از دستگاه ردیاب حرکات چشم، میزان جذابیت بسته بندی محصولات ( برند پگاه در دو حالت با گردن آویز و بدون گردن آویز، ویوان ، ساربونا، آسایش، داهاتی) را ارزیابی نموده است. در این پژوهش که از نوع آزمایشی است تعداد 30 نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس دو تکلیف طراحی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با استفاده از دستگاه ردیاب حرکات چشم، میزان جذابیت بسته بندی محصولات ( برند پگاه در دو حالت با گردن آویز و بدون گردن آویز، ویوان ، ساربونا، آسایش، داهاتی) را ارزیابی نموده است. در این پژوهش که از نوع آزمایشی است تعداد 30 نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس دو تکلیف طراحی شده رستوران و کلینیک سلامت بطور تصادفی بین آنها توزیع گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که در تکلیف کلینیک سلامت، بین برند پگاه( با گردن آویز) و سایر برندهای منتخب، بیشترین میزان توجه بصری صورت گرفته به بسته بندی محصول پگاه و در تکلیف رستوران به ویوان بوده است. در تکلیف کلینیک سلامت، بین برند پگاه (بدون گردن آویز) و سایر برندهای منتخب، بیشترین میزان توجه بصری صورت گرفته به بسته بندی محصول پگاه و داهاتی و در تکلیف رستوران به ساربونا و داهاتی بوده است. ضرائب مدل رگرسیون لجستیک بدست آمده حاکی از وجود رابطه معنی دار بین مدت زمان تثبیت نگاه و انتخاب محصول می باشد.
وجه الله قربانی زاده؛ فتاح شریف زاده؛ میر علی سیدنقوی؛ محسن بیگلری
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 127-150
چکیده
مقاله حاضر درصدد است به طراحی مدل رهبری تحول آفرین در دانشگاه فنی حرفه ای بپردازد. روش تحقیق مبتنی بر روش کیفی، نظریه زمینهای، است. همچنین با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی و فن مصاحبه با 16 نفر از خبرگان دانشگاه فنی حرفه ای مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابیِ دادههای گردآوری شده تعداد 160 مفهوم اولیه، ...
بیشتر
مقاله حاضر درصدد است به طراحی مدل رهبری تحول آفرین در دانشگاه فنی حرفه ای بپردازد. روش تحقیق مبتنی بر روش کیفی، نظریه زمینهای، است. همچنین با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی و فن مصاحبه با 16 نفر از خبرگان دانشگاه فنی حرفه ای مصاحبههای عمیقی صورت گرفت. پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابیِ دادههای گردآوری شده تعداد 160 مفهوم اولیه، 29 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی استخراج شدند. برآیند نهایی این مطالعه طراحی مدلی 5 بُعدی است که ابعاد پنجگانهی آن در قالب پنج رُکن استراتژی، پیامدها، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینه ساز و شرایط علی طبقهبندی شده است. یافتههای این مطالعه حکایت از اثربخشی رهبران تحول آفرین و ظرفیت انطباق پذیری سازمانی دارد. در واقع، رهبران تحول آفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای با توسل به استراتژِی انطباق پذیری بر کارایی پیروان اثر می گذارند و تحولات سازمانی را مدیریت می نمایند. بنابراین پیشنهاد میشود رهبران تحول آفرین ، سرمایه ی اجتماعی سازمانی را از طریق از سیستمپاداش مبتنی بر عملکرد، تکنیک های سازگاری با تغییرات و تحولات سازمانی برگزاری کارگاه های آموزشی تعالی رفتار و منش سازمانی به اهمیت وجدانکاری، وظیفه شناسی، بهبود تعاملات افقی بین همکاران، اعتمادسازی، جلبمشارکت و همکاری کارکنان در تصمیم گیری ها ، روحیه ی نقد پذیری را در بین خود و همکاران سازمان تقویت نمایند و با قدرت دادن به نیروی انسانی، با مشارکت دهی کارکنان در تصمیمات مهم سازمانی و در نهایت با استفاده از تکینک های توانمندسازی کارکنان را به نواوری جهت سازگاری با تغییرات ترغیب نمایند.
اسماعیل جلیلی؛ اصغر مشبکی؛ سید حمید خدادادحسینی؛ عادل آذر
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 151-181
چکیده
یکی از تـحوّلات نظام اداری کشور در سالهای اخیر شناسایی ادارات، نهادها و سازمانها با خدمات مشابه و حذف فعالیتهای موازی دستگاههای مـتعدد و سـپردن آن بـه یک سازمان یا به عبارتی ادغام چند اداره و سازمان در یک مجموعه میباشد. هرچند انجام این امر بـا هدف تحرک و پویایی سازمان جدید در ارائه خدمات بهتر یا تولید مطلوبتر ...
بیشتر
یکی از تـحوّلات نظام اداری کشور در سالهای اخیر شناسایی ادارات، نهادها و سازمانها با خدمات مشابه و حذف فعالیتهای موازی دستگاههای مـتعدد و سـپردن آن بـه یک سازمان یا به عبارتی ادغام چند اداره و سازمان در یک مجموعه میباشد. هرچند انجام این امر بـا هدف تحرک و پویایی سازمان جدید در ارائه خدمات بهتر یا تولید مطلوبتر صورت مـیگیرد، اما در مدت زمانی که مـراحل ادغـام طی میشود، کارکنان و سازمانهای در حال ادغام را درهالهای از ابهام و نگرانی فرو میبرد. در این راستا مطالعه حاضر به منظور شفاف سازی ادغام با تأکید بر سازمانهای دولتی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر رویکرد، پژوهش کیفی است که از استراتژی تئوری داده بنیاد و همچنین از طرح نظام مند اشتراس کوربین استفاده شده است . به منظور گردآوری داده ها با 18 خبره علمی - حرفه ای سازمانی شامل متولیان و صاحب نظران در امر ادغام سازمانهای دولتی مصاحبه های باز صورت گرفت. طبق دستور العمل کدگذاری باز و محوری در قالب 20 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مفهوم سازی شده است. مدل اجرای استراتژی ادغام به تبیین عوامل مؤثر بر اجرای موفق استراتژی ادغام و همچنین نحوه تعامل آنها با یکدیگر می پردازد. بطوری که اجرای موفق استراتژی ادغام تابعی از بستر زمینه سازهای ادغام به عنوان شرط علّی رخ داد ابعاد عملی ادغام بوده ، توانمدی و سالم سازی به همراه عوامل درون سازمانی و ثبات نسبی بستر حاکم منجر به پیامد نهایی یعنی چابکی دستیابی به اثربخشی و کارایی دولت می شود.
شهرام فردوسی؛ فاطمه ملایی؛ بهمن حاجی پور؛ مهدیه بابائی فرج اباد
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 182-199
چکیده
در این پژوهش به بررسی پژوهش های بازاریابی انجام شده در ایران از منظر روش شناسی پرداخته شده است، و به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا تحقیقات بازاریابی در این از نزدیک بینی در روش ها رنج می برند یا خیر؟ بدین منظور تعداد 1021 مقاله از 7 نشریه برتر و تخصصی در حوزه بازرگانی و بازاریابی انتخاب شده و مقالات آن ها از منظر روش شناسی و به کمک فرا ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی پژوهش های بازاریابی انجام شده در ایران از منظر روش شناسی پرداخته شده است، و به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا تحقیقات بازاریابی در این از نزدیک بینی در روش ها رنج می برند یا خیر؟ بدین منظور تعداد 1021 مقاله از 7 نشریه برتر و تخصصی در حوزه بازرگانی و بازاریابی انتخاب شده و مقالات آن ها از منظر روش شناسی و به کمک فرا روش در یک بازه زمانی 10 ساله (1396-1387) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که پژوهش های انجام شده در ایران در حوزه بازاریابی از تنوع روش شناسی بسیار کمی برخوردار است، به نحوی که عمده مقالات به روشمدل سازی معادلات ساختاری، با ابزار پرسش نامه و به شیوه کمی انجام پذیرفته اند.
کاظم کیال؛ امیر البدوی
دوره 23، شماره 2 ، تیر 1398، صفحه 200-225
چکیده
قسمت نخست این تحقیق، مقالات مختلف حوزه نوآوری باز را مرور میکند. چهار مرحله کلی در استفاده از رویکرد نوآوری باز متصور است: 1- به دست آوردن نوآوری 2- یکپارچه سازی نوآوری 3- تجاری سازی نوآوری 4- مکانیسم های تعاملی. در قسمت دوم که تحقیق میدانی است اطلاعاتی بر اساس مصاحبه های نیمه ساختار یافته جمع آوری شده و با استفاده از روش "رویش نظریه" ...
بیشتر
قسمت نخست این تحقیق، مقالات مختلف حوزه نوآوری باز را مرور میکند. چهار مرحله کلی در استفاده از رویکرد نوآوری باز متصور است: 1- به دست آوردن نوآوری 2- یکپارچه سازی نوآوری 3- تجاری سازی نوآوری 4- مکانیسم های تعاملی. در قسمت دوم که تحقیق میدانی است اطلاعاتی بر اساس مصاحبه های نیمه ساختار یافته جمع آوری شده و با استفاده از روش "رویش نظریه" و بر اساس مدل چهار فازی ارائه شده در ادبیات، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در این مرحله صنایع بانکی و پرداخت با توجه به ویژگیهای متناسب با این تحقیق، به عنوان مورد مطالعه انتخاب شدهاند. در انتها ملاحظات اصلی که فعالان صنایع بانکی و پرداخت برای پیاده سازی رویکرد نوآوری باز باید به آن توجه کنند و چالش هایی که در این مسیر با آن مواجه اند مشخص شده است. همچنین پیشنهاد شده است که مدل مناسب برای پیاده سازی رویکرد نوآوری باز در بانک ها چه مدلی است.