پرویز احمدی؛ سید حمید خدادادحسینی؛ اسدالله کردنائیج؛ نبی الله الیاسی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 1-28
چکیده
بررسیها نشان میدهد علیرغم وجود رابطه بسیار نزدیک میان توسعه اقتصادی و توسعه بخش مالی، تجاریسازی دانش و فناوری در حوزه علوم انسانی، از رشد مناسبی برخوردار نبوده است. پژوهش حاضر با توجه به نقصان ادبیات تجاریسازی فناوریهای نرم بهویژه خدمات، بهدنبال طراحی الگوی تجاریسازی خدمت مالی است. روششناسی پژوهش، از نوع کیفی، با ...
بیشتر
بررسیها نشان میدهد علیرغم وجود رابطه بسیار نزدیک میان توسعه اقتصادی و توسعه بخش مالی، تجاریسازی دانش و فناوری در حوزه علوم انسانی، از رشد مناسبی برخوردار نبوده است. پژوهش حاضر با توجه به نقصان ادبیات تجاریسازی فناوریهای نرم بهویژه خدمات، بهدنبال طراحی الگوی تجاریسازی خدمت مالی است. روششناسی پژوهش، از نوع کیفی، با استفاده از کثرتگرایی است. بدین منظور برای شناسایی مفاهیم اولیه و مراحل تجاریسازی، از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختار یافته با خبرگان دانشگاهی و متخصصان صنعت و برای سطحبندی مراحل و استخراج مدل تجاریسازی، از پرسشنامه نیمهساختار یافته با یک سؤال باز استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در گام اول، به صورت ترکیبی از تحلیل ساختاری و تحلیل تفسیری و در گام دوم، از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. یافتههای پژوهش در گام اول شامل مراحل دوازدهگانه: تدوین استراتژی کسبوکار؛ خلق ایده خدمت، غربالگری، تجزیه و تحلیل تجاری خدمت، کسب مجوز رسمی پروژه، تشکیل تیم چند وظیفهای، طراحی خدمت و فرایندها، طراحی سیستم ارائه خدمت، آموزش و توانمندسازی شبکه فروش و مشتریان، معرفی و عرضه آزمایشی خدمت، عرضه خدمت در مقیاس کامل، ارزیابی و بهبود عملکرد خدمت و در گام دوم تجویز مدل فرایندی تجاریسازی خدمات مالی نوآورانه در بازارهای مالی، است.
محمد امری اسرمی؛ محمدعلی آقایی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 29-63
چکیده
گروههای صنعتی، تعاملات درونگروهی و برونگروهی دارند. در این مطالعه برای بررسی پویایی خطی اطلاعات، از دوازده گروه صنعتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شد. از دو معیار اندازهگیری محافظهکاری شامل معیار «نسبت جمع قیمت به جمع ارزش دفتری سهام» و «نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری» استفاده شده است. ...
بیشتر
گروههای صنعتی، تعاملات درونگروهی و برونگروهی دارند. در این مطالعه برای بررسی پویایی خطی اطلاعات، از دوازده گروه صنعتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شد. از دو معیار اندازهگیری محافظهکاری شامل معیار «نسبت جمع قیمت به جمع ارزش دفتری سهام» و «نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری» استفاده شده است. برای اصلاح آثار عوامل خاص در صنعت، این نسبت روندزدایی شد و همچنین جهت کنترل آثار هر صنعت، تورم و عوامل مؤثر بر شاخصهای صنایع مختلف در دورههای زمانی مورد مطالعه از دو معیار- میانگین سالیانه تفاضل ارزش بازار و ارزش دفتری و شاخص هر صنعت- استفاده شد. نتایج تحلیل صنعت نشان میدهد که معیار «نسبت جمع قیمت به جمع ارزش دفتری» دارای همبستگی قوی میباشد و در نقطه مقابل با بهکارگیری میانگین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری روندزدایی شده نتایج همبستگی قویتر میشود. درنهایت استانداردکردن متغیرها براساس شاخص هر صنعت در مقایسه با استاندارد کردن براساس میانگین سالیانه تفاضل ارزش بازار و ارزش دفتری منجر به نتایج قویتری در ضرایب مدلهای ارزشگذاری براساس صنعت میشود. بنابراین برای ارزیابی و تحلیل پویایی خطی اطلاعات در گروههای صنعتی به همراه گنجاندن عوامل محیطی همچون، سیاستهای محافظهکاری در حسابداری، نوع صنعت، شاخصهای بازار بورس، نرخ هزینه سرمایه، نرخ تورم، سیاستهای توزیع سود نقدی، ارزش دفتری و قیمتهای گذشته و حال اوراق بهادار میتوان مدلهای ارزشگذاری مبتنی بر سود باقیمانده را به کار رفت.
سعید نانی؛ طیبه امیرخانی؛ مریم عبدالملکی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 65-91
چکیده
بدبینی سازمانی از جمله مشکلاتی است که سازمانهای معاصر بهشدت با آن دست به گریبان هستند و آثار منفی فردی و سازمانی گوناگونی را در بر دارد؛ با توجه به این امر، بررسی راههای کاهش بدبینی سازمانی اهمیت زیادی دارد. از این رو با توجه به نقش مهم اخلاق در سازمانها در این مقاله تأثیر رهبری اخلاقی بر کاهش بدبینی با مطالعه نقش میانجی جو اخلاقی ...
بیشتر
بدبینی سازمانی از جمله مشکلاتی است که سازمانهای معاصر بهشدت با آن دست به گریبان هستند و آثار منفی فردی و سازمانی گوناگونی را در بر دارد؛ با توجه به این امر، بررسی راههای کاهش بدبینی سازمانی اهمیت زیادی دارد. از این رو با توجه به نقش مهم اخلاق در سازمانها در این مقاله تأثیر رهبری اخلاقی بر کاهش بدبینی با مطالعه نقش میانجی جو اخلاقی بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهر زنجان هستند و دادههای حاصل از پرسشنامه با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج حاکی از این است که تأثیر منفی مستقیم رهبری اخلاقی بر کاهش بدبینی سازمانی معنادار نیست، از این رو در صورتی که رهبری اخلاقی منجر به تقویت جو اخلاقی در سازمان شود، میتواند منجر به کاهش سطح بدبینی سازمانی شود. ضمن اینکه تأثیر مثبت رهبری اخلاقی بر جو اخلاقی نیز تأیید میشود.
امیر بابااکبری ساری؛ محمد قهرمانی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ علی رضا موتمنی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 93-119
چکیده
پژوهش در حوزه مدیریت دارای ذینفعان متعدد بوده و به منابع مالی و انسانی بسیار زیادی نیاز دارد. الگوهای ارزشیابی اثر پژوهش میتواند به ذینفعان کمک کند تا از آثار سرمایهگذاریها و اقدامهای پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش ارائه الگو برای ارزشیابی اثر پژوهشها در حوزه مدیریت است، بر این اساس 20 الگو با جستجو موضوعی ...
بیشتر
پژوهش در حوزه مدیریت دارای ذینفعان متعدد بوده و به منابع مالی و انسانی بسیار زیادی نیاز دارد. الگوهای ارزشیابی اثر پژوهش میتواند به ذینفعان کمک کند تا از آثار سرمایهگذاریها و اقدامهای پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش ارائه الگو برای ارزشیابی اثر پژوهشها در حوزه مدیریت است، بر این اساس 20 الگو با جستجو موضوعی و استنادی شناسایی و به تناسب موضوع، ده الگو انتخاب و از نظر شاخصها، نوع اثر، عناصر، ابزار، زمان و سطح ارزشیابی مورد مقایسه قرار گرفتهاند و عناصر الگو بهوسیله مرور ادبیات استخراج و با مصاحبه، توزیع پرسشنامه و انجام فرایند تحلیل سلسله مراتبی و براساس معیارهای "میزان اهمیت"، "در دسترس بودن"و "قابلیت اندازهگیری" اولویتبندی و شاخصهای هر عنصر براساس میانگین وزنی نظرات انتخاب و معرفی شدند. این پژوهش از روشهای کمّی و کیفی استفاده کرده و از نظر هدف تصمیمگرا و در دسته تحقیقات کاربردی میباشد و تجزیه و تحلیل اطلاعات براساس روش تحلیل گسترش یافته چانگ انجام شده است. براساس نتایج مصاحبهها و با توسعه مدلهای پرکاربرد،"الگوی ارزشیابی آثار پژوهشهای مدیریتی» براساس نگرش سیستمی ارائه شده است. الگوی مذکور دارای 36 شاخص میباشد که براساس وزن نهایی در چهارچوب 6 عنصر خروجیهای علمی و آکادمی (0.237 )، پیامدهای سازمانی (0.219)، خروجیهای آموزشی (0.198)، پیامدهای مالی و اقتصادی (0.126)، استفاده در عمل یا فناوری (0.111) و آثار نمادین یا برندینگ (0.081) طبقهبندی شدهاند.
رضا طهماسبی؛ مهدی افخمی اردکانی؛ جبار باباشاهی؛ حمیدرضا یزدانی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 121-150
چکیده
ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل ...
بیشتر
ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل دانشی میباشد. در این مطالعه جایگاه مشاغل در یک فضای دو بعدی از معیارهای «شدت کار دانشی» و «الزامات شغلی» مشخص میشود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شده است که در مرحله کیفی از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد و در مرحله کمّی از استراتژی پیمایش استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در مرحله کیفی، اسناد و دادههای متنی و در مرحله کمّی، پرسشنامه میباشد. جامعه مورد مطالعه، مشاغل صفی پژوهشگاه صنعت نفت میباشد که به روش سرشماری انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و MATLAB تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با توجه به معیار "شدت کار دانشی" و "الزامات شغلی" ابزار تهیه شده قابلیت شناسایی و سنجش مشاغل دانشی را داراست و از اعتبار قابل قبولی برخوردار میباشد. نتایج مطالعه کمّی چهار خوشه شغلی را در بین مشاغل پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی نمود که تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد.
عظیم زارعی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 151-176
چکیده
با تشدید رقابت حفظ مشتری هزینهای بهمراتب کمتر از جذب مشتری جدید دارد. بر اساس نتایج مطالعات بانکها و مؤسسات مالی بهطور میانگین سالیانه حدود 25 درصد از مشتریان خود را از دست میدهند. درنظام بانکی کشور ما نیز به دنبال خصوصیسازی، گسترش مؤسسات مالی، تنوع ارائه خدمات بانکی و آسانی جابهجایی برای مشتری، یکی از دغدغههای اصلی مدیران ...
بیشتر
با تشدید رقابت حفظ مشتری هزینهای بهمراتب کمتر از جذب مشتری جدید دارد. بر اساس نتایج مطالعات بانکها و مؤسسات مالی بهطور میانگین سالیانه حدود 25 درصد از مشتریان خود را از دست میدهند. درنظام بانکی کشور ما نیز به دنبال خصوصیسازی، گسترش مؤسسات مالی، تنوع ارائه خدمات بانکی و آسانی جابهجایی برای مشتری، یکی از دغدغههای اصلی مدیران ریزش مشتری میباشد. کاهش 1 درصد نرخ ریزش مشتری منجر به 6 درصد افزایش در میزان سود میشود. هدف پژوهش حاضر تبیین علی عوامل مؤثر بر ریزش مشتری بانکی است که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماری مشتریان بانکهای منتخب شهر سمنان است که با استفاده از روش نمونهگیری اتفاقی طبقهبندی شده با سهمیه برابر تعداد 384 نفر نمونه انتخاب شد. دادهها با پرسشنامه استاندارد گردآوری و به کمک نرمافزار ویژوال پی ال اس تحلیل شدند. نتایج نشان داد کیفیت نتیجه با ضریب مسیر855/. بیشتر از سایر متغیرها بر ادراک نامطلوب از بانک تأثیر داشته است. همچنین تأثیر مثبت و معنادار نارسایی خدمات، کیفیت تعامل و پاسخگویی بر ادراک نامطلوب مشتریان از بانک تأیید شد. ادراک نامطلوب از طریق میانجیگری متغیر خشم مشتری (با ضریب مسیر 713/0) منجر به ریزش مشتری از بانک (با ضریب مسیر 819/0) گردید.
سجاد مرادی دولیسکانی؛ علی زمندی؛ سعید صفری؛ رضا عباسی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 177-200
چکیده
در این پژوهش ابزاری برای ارزیابی آمادگی سازمان در راستای مهندسی مجدد فرایندهای کسبوکارارائه شده است. برای این منظور در ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق 16معیار اصلی و 104 زیر معیار مرتبط شناسایی و سپس با نظر خبرگان مورد پالایش و دستهبندی قرارگرفت . در نتیجه این فرایند 9 معیار اصلی و 18 زیر معیار به عنوان مهمترین عوامل ...
بیشتر
در این پژوهش ابزاری برای ارزیابی آمادگی سازمان در راستای مهندسی مجدد فرایندهای کسبوکارارائه شده است. برای این منظور در ابتدا با بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق 16معیار اصلی و 104 زیر معیار مرتبط شناسایی و سپس با نظر خبرگان مورد پالایش و دستهبندی قرارگرفت . در نتیجه این فرایند 9 معیار اصلی و 18 زیر معیار به عنوان مهمترین عوامل انتخاب شد. سپس با استفاده از روش دیمتل روابط میان معیارهای اصلی و فرعی تحلیل و مشخص شد از بین عوامل شناسایی شده عامل مدیریت ارشد مؤثرترین معیار است.در ادامه با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای وزن هر یک از عوامل محاسبه و معیار منابع انسانی بیشترین وزن را به خود اختصاص داد. در نهایت براساس عوامل مذکور، ابزاری جهت سنجش آمادگی برای اجرای مهندسی مجدد فرآیندها در سازمان طراحی و به سنجش آمادگی در یک سازمان (بانک ملت) پرداخته شد. نتایج آزمون ها نشان داد که سازمان مورد مطالعه از آمادگی لازم برای پیادهسازی مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار برخوردار است.
منوچهر منطقی؛ محسن باقرصاد؛ محمد نقی زاده؛ عاطیه صفردوست
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، صفحه 201-221
چکیده
اثربخشی انتقال فناوری، میزان یا سطح تحقق اهداف از قبل تعیین شده در سازمان تعریف شده است. فرهنگ سازمانی با تأثیر از فرهنگ ملی کشورها میتواند زمینهساز موفقیت یا عدم موفقیت فرایند انتقال فناوری شود. به این منظور در پژوهش حاضر نقش فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی بر اثربخشی انتقال فناوری مورد بررسی قرار میگیرد. بر این اساس و به منظور بررسی ...
بیشتر
اثربخشی انتقال فناوری، میزان یا سطح تحقق اهداف از قبل تعیین شده در سازمان تعریف شده است. فرهنگ سازمانی با تأثیر از فرهنگ ملی کشورها میتواند زمینهساز موفقیت یا عدم موفقیت فرایند انتقال فناوری شود. به این منظور در پژوهش حاضر نقش فرهنگ ملی و فرهنگ سازمانی بر اثربخشی انتقال فناوری مورد بررسی قرار میگیرد. بر این اساس و به منظور بررسی مدل پژوهش، مدیران و صاحبنظران شرکتهای فناوریمحور که دارای تجربه مشارکت در انتقال فناوری بهخصوص در سطح بینالمللی هستند به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. تعداد 89 نفر از مدیران و کارشناسان در حوزههای مختلف انتقال فناوری به عنوان نمونه پژوهش بررسی شدند. یافتههای به دست آمده از بررسی فرضیههای پژوهش نشاندهنده نقش ابعاد فرهنگ ملی و سازمانی بر انتقال فناوری (تعیین میزان موفقیت و عدم موفقیت) است. همچنین یافتهها نشان داد که فرهنگ سازمانی در رابطه بین فرهنگ ملی و اثربخشی انتقال فناوری نقش متغیر میانجی را دارد.