نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 دانشگاه شهید بهشتی- دانشکده روان شناسی، گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی
3 استاد، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 دانشیار، گروه مدیریت صنایع، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش در حوزه مدیریت دارای ذینفعان متعدد بوده و به منابع مالی و انسانی بسیار زیادی نیاز دارد. الگوهای ارزشیابی اثر پژوهش میتواند به ذینفعان کمک کند تا از آثار سرمایهگذاریها و اقدامهای پژوهشی خود اطمینان حاصل کنند. هدف این پژوهش ارائه الگو برای ارزشیابی اثر پژوهشها در حوزه مدیریت است، بر این اساس 20 الگو با جستجو موضوعی و استنادی شناسایی و به تناسب موضوع، ده الگو انتخاب و از نظر شاخصها، نوع اثر، عناصر، ابزار، زمان و سطح ارزشیابی مورد مقایسه قرار گرفتهاند و عناصر الگو بهوسیله مرور ادبیات استخراج و با مصاحبه، توزیع پرسشنامه و انجام فرایند تحلیل سلسله مراتبی و براساس معیارهای "میزان اهمیت"، "در دسترس بودن"و "قابلیت اندازهگیری" اولویتبندی و شاخصهای هر عنصر براساس میانگین وزنی نظرات انتخاب و معرفی شدند. این پژوهش از روشهای کمّی و کیفی استفاده کرده و از نظر هدف تصمیمگرا و در دسته تحقیقات کاربردی میباشد و تجزیه و تحلیل اطلاعات براساس روش تحلیل گسترش یافته چانگ انجام شده است. براساس نتایج مصاحبهها و با توسعه مدلهای پرکاربرد،"الگوی ارزشیابی آثار پژوهشهای مدیریتی» براساس نگرش سیستمی ارائه شده است. الگوی مذکور دارای 36 شاخص میباشد که براساس وزن نهایی در چهارچوب 6 عنصر خروجیهای علمی و آکادمی (0.237 )، پیامدهای سازمانی (0.219)، خروجیهای آموزشی (0.198)، پیامدهای مالی و اقتصادی (0.126)، استفاده در عمل یا فناوری (0.111) و آثار نمادین یا برندینگ (0.081) طبقهبندی شدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing Management Researches Impacts Assessment Model
نویسندگان [English]
- Amir Babaakbarisari 1
- Mohammad Ghahremani 2
- Kourosh Fathi vajargah 3
- Alireza Moatameni 4
چکیده [English]
Research in management involves many people and needs great fund resources. Research impact assessment models can help to ensure positive impacts of their investments and researches. This research intends to identify, compare, and classify extant research impact assessment patterns and finally present a pattern for investigating the impact of researches in management.
20 assessment patterns for research impacts were identified using literature review and 10 subject-related patterns were compared for aspects of indexes, type of the work, elements, tools, time and assessment level. The elements of the model were deciphered from the literature and were prioritized through interviews, distribution of questionnaire, and analytical hierarchy process regarding criteria of “significance level”, “accessibility”, and “measurability”. Indices of each element were selected and presented based on weighted mean of opinions.
This research used qualitative and quantitative methods and it is decision-oriented in its purpose which makes it a practical research. For data analysis, Chang's extended analysis method was employed.
According to results of interviews and by extending suitable models, the “Assessment Pattern for the Impacts of Management Researches” has been presented based on a systemic outlook. The intended pattern has 36 indices which according to the final weight are classified under 6 elements as follow: academic and scientific outputs (0.237), organizational consequences (0.219), educational outputs (0.198), financial and economic consequences (0.126), ordinary or technological application (0.111), and branding or symbolic impacts (0.081).
کلیدواژهها [English]
- Research Impact
- Research Evaluation
- Research Output
- Outcomes Research
- Management Research