نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
2 دانش آموخته دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3 استادیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
چکیده
ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل دانشی میباشد. در این مطالعه جایگاه مشاغل در یک فضای دو بعدی از معیارهای «شدت کار دانشی» و «الزامات شغلی» مشخص میشود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شده است که در مرحله کیفی از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد و در مرحله کمّی از استراتژی پیمایش استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در مرحله کیفی، اسناد و دادههای متنی و در مرحله کمّی، پرسشنامه میباشد. جامعه مورد مطالعه، مشاغل صفی پژوهشگاه صنعت نفت میباشد که به روش سرشماری انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و MATLAB تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با توجه به معیار "شدت کار دانشی" و "الزامات شغلی" ابزار تهیه شده قابلیت شناسایی و سنجش مشاغل دانشی را داراست و از اعتبار قابل قبولی برخوردار میباشد. نتایج مطالعه کمّی چهار خوشه شغلی را در بین مشاغل پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی نمود که تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing a Tool for Identifying and Measuring Knowledge Jobs; A Mixed Method Approach
نویسندگان [English]
- Reza Tahmasebi 1
- Mahdi Mfkhami Ardakani 2
- Jabbar Babashahi 1
- Hamidreza Yazdani 3
چکیده [English]
The knowledge workers are the most important members of organizations in the 21 century. Therefore, proper management of knowledge workers is one of the successful management principles of knowledge organizations.Identifying knowledge jobs is one of the primary and fundamental steps in managing knowledge workers. The aim of this study is to provide a tool to measure and identify knowledge jobs. Positions are determined in a two-dimensional space criteria of “knowledge intensity” and “job requirements”. Mixed method approach applied using grounded theory strategy in qualitative phase and survey strategy in quantitative phase. Documents and textual data were used in the qualitative phase and a questionnaire for the quantitative phase. The study population is RIPI line jobs that have been selected by census method. Results show that developed tool is valid and it can identify and measure knowledge jobs regarding “knowledge intensity” and “job requirement”.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge work
- knowledge workers
- Knowledge Jobs
- mixed method
- Theme analysis