اکبر قدردان؛ هایده متقی
دوره 18، شماره 4 ، دی 1393، ، صفحه 161-181
چکیده
بسیاری از سازمانها از روشهایهای تولید ناب به صورت جداگانه برای حذف اتلافها بهره بردهاند. اما در برخی موارد علیرغم صرف هزینههای کلان برای پیادهسازی این روشها، منافع حاصل از آن را محقق سازند. به همین دلیل ایجاد مکانیزمی به منظور جهتدهی استفاده از تکنیکهای تولید ناب و همچنین توجیه مدیران نسبت به فواید ناشی از کاهش اتلافها، ...
بیشتر
بسیاری از سازمانها از روشهایهای تولید ناب به صورت جداگانه برای حذف اتلافها بهره بردهاند. اما در برخی موارد علیرغم صرف هزینههای کلان برای پیادهسازی این روشها، منافع حاصل از آن را محقق سازند. به همین دلیل ایجاد مکانیزمی به منظور جهتدهی استفاده از تکنیکهای تولید ناب و همچنین توجیه مدیران نسبت به فواید ناشی از کاهش اتلافها، قبل از اجرای واقعی تکنیکها بسیار حایز اهمیت است. نقشهبرداری جریان ارزش و شبیهسازی، دو تکنیکی است که این امر را محقق میسازد. در این مقاله براساس یک مطالعه موردی، نخست با استفاده از نقشهبرداری جریان ارزش به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تولید ناب، اتلافها و فرصتهای بهبود شناسایی و به صورت سیستماتیک برای کاهش هر یک از این اتلافها، ابزارهای تولید ناب معرفی شد. سپس وضعیت موجود و وضعیت بهبود یافته با نرمافزار Arena شبیه سازی گردید. در نهایت با اجرای مدلهای شبیهسازی، وضعیت موجود و بهبود یافته، خروجیهای دو سیستم براساس معیارهای کلیدیِ زمان تحویل تولید، موجودی در جریان ساخت و حملونقل غیر ضروری مقایسه شد. نتایج تحقیق نشان از کاهش چشمگیری در منابع اتلاف بود.
هایده متقی؛ حسین صفری؛ کرامت اله دهقانی
دوره 15، شماره 2 ، مرداد 1390، ، صفحه 151-180
چکیده
جهان امروز به سرعت در حال تغییر بوده و ارتباطات روز به روز در حال گسترش است؛ دسترسی به اطلاعات آسان تر می شود ؛ رقابت برای فروش محصول جدی تر می شود و دیگر نمی توان کالایی را به مشتری تحمیل کرد. به نظر می آید که موفق ترین تولیدکنندگان، یک اصل مهم را سرلوحه کار خود قرار داده اند ؛ یک اصل ساده و در عین حال مشکل، یعنی "مدیریت ...
بیشتر
جهان امروز به سرعت در حال تغییر بوده و ارتباطات روز به روز در حال گسترش است؛ دسترسی به اطلاعات آسان تر می شود ؛ رقابت برای فروش محصول جدی تر می شود و دیگر نمی توان کالایی را به مشتری تحمیل کرد. به نظر می آید که موفق ترین تولیدکنندگان، یک اصل مهم را سرلوحه کار خود قرار داده اند ؛ یک اصل ساده و در عین حال مشکل، یعنی "مدیریت خدمات مشتری".
ادبیات مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک بیان می کند که این اصل به هدفی استراتژیک برای شرکت ها تبدیل شده است وشرکت ها دریافته اند که با گسترش عملکردهای لجستیکی خود، رضایت مندی مشتریان و به تبع آن سهم بازار خود را افزایش می دهند.
این مقاله مبتنی بر رویکردQFD (گسترش عملکرد کیفیت) است و چگونگی استفاده از خانه کیفیت (HOQ) برای بهبود کارا و مؤثر فرایندهای خدمات لجستیک و در نتیجه رضایت مشتریان را نشان می دهد. هم چنین با توجه کیفی بودن عوامل از منطق فازی استفاده شده است . این متدولوژی در شرکت پارس الکتریک برای تعیین فعالیت های راهبردی در مدیریت استراتژیک محصول رادیو پخش به کار گرفته شده است.
هایده متقی؛ امین حبیبی راد
دوره 14، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 173-202
چکیده
محیط متحول و بازار رقابتی عصر حاضر، موجب کوتاه تر شدن دوره عمر محصول شده است.
بنابراین سازمان ها اگر بخواهند در چنین محیطی به حیات خود ادامه دهند، ناچارند تا در معرفی
محصولات منطبق با خواسته مشتری از رقبای خود عقب نمانند. ازطرف دیگر طراحی و ارائه محصول
جدید به بازار در برخی از صنایع هزینه های هنگفتی را بر سازمان تحمیل می کند. صنعت
خودروسازی ...
بیشتر
محیط متحول و بازار رقابتی عصر حاضر، موجب کوتاه تر شدن دوره عمر محصول شده است.
بنابراین سازمان ها اگر بخواهند در چنین محیطی به حیات خود ادامه دهند، ناچارند تا در معرفی
محصولات منطبق با خواسته مشتری از رقبای خود عقب نمانند. ازطرف دیگر طراحی و ارائه محصول
جدید به بازار در برخی از صنایع هزینه های هنگفتی را بر سازمان تحمیل می کند. صنعت
خودروسازی از جمله این صنایع به شمار می رود. این تحقیق با تمرکز بر محصول سمند و در شرکت
ایران خودرو انجام شده است. معمولاً ارائه یک محصول جدید به بازار با دو محدودیت فوریت انجام
این کار و نیز ناکافی بودن منابع مالی همراه است. تغییر طراحی نمای خودرو در نمای خارجی 1 راهکار
مناسبی برای مسئله مذکور می باشد. بدین ترتیب در این تحقیق هدف، تعیین قطعاتی است که با توجه
به محدودیت های سرمایه گذاری درصورت تغییر طراحی خودرو، بهترین طرح نمای خارجی را برای
مشتری دربرداشته باشد. به منظور تحقق هدف مذکور از دو ابزار مهندسی ارزش و تکنیک تحلیل
سلسله مراتبی، استفاده شده است. در این تحقیق چهار جامعه آماری مشتریان، خبرگان، طراحان
خودرو و برنامه ریزان استراتژیک شرکت مدنظر قرارگرفته است و برای جمع آوری داده ها از دو
جامعه مشتریان و طراحان، از نمونه گیری استفاده شده است. درنهایت با انجام این تحقیق و با توجه
به محدودیت بودجه ای پیش روی شرکت، قطعاتی که در نتیجه طراحی مجدد آن ها بهترین و زیباترین
طرح نمای خودروی سمند طراحی خواهد شد، مشخص شدند که به ترتیب اولویت شامل چهار قطعةسپر ها (جلو و عقب)، چراغ ها (جلو و عقب)، آینه بغل و زههای دور بدنه می باشد.
هایده متقی؛ مژده ربانی
دوره 11، شماره 20 ، آذر 1386، ، صفحه 161-179
چکیده
امروزه کیفیت محصولات تولیدی کارخانجات صنعتی، به مسألهای چالشآفرین برای سهم بازار آنها در دنیای رقابتی تبدیل شدهاست. روش طراحی آزمایشها به عنوان یکی از روشهای بهبود کیفیتی نوین، با انجام طرحهای آزمایشی، مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت محصول را شناسایی و سطوح بهینه آنها را تنظیم میکند. در این میان، طرحهای کسری عاملی در طراحی ...
بیشتر
امروزه کیفیت محصولات تولیدی کارخانجات صنعتی، به مسألهای چالشآفرین برای سهم بازار آنها در دنیای رقابتی تبدیل شدهاست. روش طراحی آزمایشها به عنوان یکی از روشهای بهبود کیفیتی نوین، با انجام طرحهای آزمایشی، مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت محصول را شناسایی و سطوح بهینه آنها را تنظیم میکند. در این میان، طرحهای کسری عاملی در طراحی آزمایشها، به دلیل کاهش تعداد آزمایشها، ارجحیت دارند. تاکنون در ایران از طرحهای تاگوچی که زیرگروه طرحهای کسری هستند، به دلیل سادگی تحلیلشان استفاده شدهاست، اگرچه این طرحها قابلیت تفکیک آثار متقابل عوامل را نداشتهاند. در این مقاله، طرحهای کسری با درجه تفکیک بالای آثار اصلی و متقابل، در قالب مطالعه موردی در زمینه کیفیت محصول آجر دیرگداز در شرکت فراوردههای نسوز پارس معرفی شدهاند. در این راستا، طرح 1-25 با درجه تفکیک بالای V، طراحی و پیاده شدهاست. نتایج نشان دادند که تنظیم وکنترل آثار اصلی و متقابل در سطوح بهینه، امکان تولید محصول در حداقل زمان تولید و افزایش مشخصه کیفیتی محصول به میزان 41 درصد را به وجود میآورد.
واحدهای تحقیقات وتوسعه میتوانند با اجرای طرحهای کسری با درجه تفکیک مناسب و تجزیه وتحلیل آثار اصلی و مخصوصاً آثار متقابل، منجر به ارتقای کیفیت محصولات کشور شوند.
هایده متقی؛ عزیزاله معماریانی
دوره 8، شماره 33 ، شهریور 1383
چکیده
امروزه ماشینآلات متعددی جهت تولید محصول در صنایع الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه بالا بودن هزینه سرمایهگذاری ماشینآلات مونتاژ کننده قطعات الکترونیکی, چگونگی افزایش راندمان آنها از مسائل مهم در این صنایع محسوب میشود. در این مقاله سعی شده با مطالعه نحوه عملکرد ماشینآلات همزمان اکسیال و بریج زنی, ابتدا مدل ریاضی ...
بیشتر
امروزه ماشینآلات متعددی جهت تولید محصول در صنایع الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. با توجه بالا بودن هزینه سرمایهگذاری ماشینآلات مونتاژ کننده قطعات الکترونیکی, چگونگی افزایش راندمان آنها از مسائل مهم در این صنایع محسوب میشود. در این مقاله سعی شده با مطالعه نحوه عملکرد ماشینآلات همزمان اکسیال و بریج زنی, ابتدا مدل ریاضی برنامهریزی خطی برای بهبود راندمان ماشینآلات فوق مطرح شود و سپس با ارائه یک مدل ابتکاری، تسهیلات لازم بهمنظور حل مسائل واقعی فراهم گردد. آنگاه نتایج حاصل, بر روی محصولات متفاوت مورد مطالعه قرار گیرد.