منیجه بحرینیزاده؛ بدریه رضایی
دوره 20، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 21-48
چکیده
افزایش نگرانیهای زیست محیطی باعث توجه شرکتها به مفاهیم بازاریابی سبز و به دنبال آن رشد تحقیقات، افزایش پراکندگی و انفجار اطلاعات در این زمینه شده است، از این رو انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوان دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین عواملی ...
بیشتر
افزایش نگرانیهای زیست محیطی باعث توجه شرکتها به مفاهیم بازاریابی سبز و به دنبال آن رشد تحقیقات، افزایش پراکندگی و انفجار اطلاعات در این زمینه شده است، از این رو انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوان دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین عواملی است که بیشترین تأثیر را بر رفتار خرید سبز دارند. سنجش میزان ناهمگونی مطالعات پیشین، بررسی اثر تصادفی و ثابت متغیرهای مؤثر بر رفتار خرید سبز و ارزیابی میزان تورش متغیرها در مطالعات گذشته از دیگر اهداف این پژوهش میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی بوده و از نظر هدف، میتوان از نوع تحقیقات بنیادی قلمداد نمود. این پژوهش با بهکارگیری روش فراتحلیل به تجزیهوتحلیل تحقیقات انجامشده بین سالهای 1997 تا 2015 در حوزه رفتار تصمیمگیری خرید سبز پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مقالات داخلی و خارجی موجود در پایگاههای در دسترس پژوهشگر میباشد. در مجموع 22 مطالعه و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج فراتحلیل نشان میدهد که نگرانی زیست محیطی، تاثیرات اجتماعی، اثربخشی درک شده، میزان مسئولیت پذیری اجتماعی، نگرانی از تصویر و برداشت شخصی، نگرش زیست محیطی، درک اهمیت مسائل زیست محیطی و قصد خرید محصولات سبز بیشترین تاثیر را در مطالعات مختلف بر رفتار خرید سبز داشته اند.
جیران محمدی؛ علی اصغر فانی؛ سعید فتحی
دوره 17، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 145-176
چکیده
از همان روزهای اولیه شکلگیری مدیریت، تلاش برای بهبود عملکرد بهعنوان یک اصل اساسی مورد توجه بوده است و این مسأله هر روز ابعاد گستردهتر و جدیدتری پیدا می-کند. امروزه رفتارهایی فراتر از شرح شغل و شرایط احراز مشاغل مورد انتظار است. رفتارهایی با عناوین مختلف همچون؛ رفتارهای فرانقشی، عملکرد زمینهای، رفتارهای نوآورانه یا خودجوش و ...
بیشتر
از همان روزهای اولیه شکلگیری مدیریت، تلاش برای بهبود عملکرد بهعنوان یک اصل اساسی مورد توجه بوده است و این مسأله هر روز ابعاد گستردهتر و جدیدتری پیدا می-کند. امروزه رفتارهایی فراتر از شرح شغل و شرایط احراز مشاغل مورد انتظار است. رفتارهایی با عناوین مختلف همچون؛ رفتارهای فرانقشی، عملکرد زمینهای، رفتارهای نوآورانه یا خودجوش و یا رفتار شهروندی سازمانی. از طرف دیگر مطالعات نشان داده تنیدگی مانع بروز اینگونه رفتارهاست. در همین راستا، ارائه راهکارهایی برای کاهش تنیدگی و به تبع آن افزایش رضایتمندی کارکنان و بروز رفتارهای شهروندی سازمانی، شناسایی عوامل موثر بر این رفتارها جهت حفظ، افزایش و تقویت آنها از مهمترین اقدامات برنامهریزان و تصمیمگیران سازمانی است. رویکرد فراتحلیلی این پژوهش سعی دارد عوامل تعدیلگر موثر بر رابطه تنیدگی و رفتارهای شهروندی را مورد شناسایی و بررسی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مطالعات منتشر شده در مجلات معتبر داخلی و بینالمللی است که رابطه تنیدگی و رفتار شهروندی را بررسی نمودهاند. مجموعاً 169 پژوهش با تعداد 893 اندازهاثر مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که پنج مورد از عوامل تعدیلگر مربوط به ویژگیهای نمونه (نوع شغل، نوع سازمان، نقش و جایگاه سازمانی، نوع کارکنان و تعداد جامعه آماری) رابطه تنیدگی و رفتار شهروندی را تحت تأثیر قرار دادهاند.
وجهالله قربانیزاده؛ سیدطه حسن نانگیر؛ حبیب رودساز
دوره 17، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 177-196
چکیده
در دهههای اخیر، فناوری اطلاعات تقریباً با تمام جنبههای زندگی ما به ویژه زندگی کاری و حرفهای عجین شده است. کاربرد فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف و رشد سریع استفاده از رایانه در سازمان ها، به بررسی میزان و عوامل پذیرش و عدم پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان ها اهمیت ویژهای بخشیده است. از طرفی با رشد تحقیقات در حوزه های مختلف ...
بیشتر
در دهههای اخیر، فناوری اطلاعات تقریباً با تمام جنبههای زندگی ما به ویژه زندگی کاری و حرفهای عجین شده است. کاربرد فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف و رشد سریع استفاده از رایانه در سازمان ها، به بررسی میزان و عوامل پذیرش و عدم پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان ها اهمیت ویژهای بخشیده است. از طرفی با رشد تحقیقات در حوزه های مختلف مرتبط با پذیرش فناوری اطلاعات و مواجهه با نوعی پراکندگی و انفجار اطلاعات در این زمینه، اطلاع و تسلط بر تمامی ابعاد این حوزه تا حدود زیادی امکان پذیر نیست. لذا انجام پژوهش های ترکیبی که عصاره پژوهش های انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد اهمیت فراوانی دارد. در این پژوهش با به کارگیری روش فراتحلیل و با استفاده از نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA) برای تجزیه وتحلیل داده ها، پس از بررسی تعداد زیادی از پایان نامهها، مقالات و پژوهش های انجام شده در ارتباط با پذیرش فناوری اطلاعات در ایران، تعداد 19 مطالعه انتخاب و 21 فرضیه و متغیر شناسایی شد. نتیجه فراتحلیل نشان می دهد که متغیرهای توانمندسازی کارکنان، وسعت به کارگیری فناوری، درک از سهولت استفاده و درک از سودمندی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان های ایرانی داشته اند.