اصغر مشبکی؛ شهناز اکبری امامی؛ اسداله کردنائیج؛ سیدحمید خدادادحسینی
دوره 20، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 103-130
چکیده
چکیده تدوین استراتژی متناسب وظیفه سنگین تیم مدیریت است اما اجرای آن در سازمان به مراتب دشوار تر است. .عوامل زیادی بر تبدیل برنامه ها به اقدامات سازمانی تأثیر میگذارد. تحقیقات نشان می دهند که عوامل انسانی از عوامل مهم در اجرای موفق استراتژی ها در سازمان ها محسوب می شوند به این ترتیب پژوهش حاضر بر بعد انسانی(رفتاری) تأکید دارد. پژوهش حاضر ...
بیشتر
چکیده تدوین استراتژی متناسب وظیفه سنگین تیم مدیریت است اما اجرای آن در سازمان به مراتب دشوار تر است. .عوامل زیادی بر تبدیل برنامه ها به اقدامات سازمانی تأثیر میگذارد. تحقیقات نشان می دهند که عوامل انسانی از عوامل مهم در اجرای موفق استراتژی ها در سازمان ها محسوب می شوند به این ترتیب پژوهش حاضر بر بعد انسانی(رفتاری) تأکید دارد. پژوهش حاضر از نظر رویکرد، پژوهش کیفی است که از استراتژی تئوری داده بنیاد و همچنین از طرح نظام مند اشتراس کوربین استفاده شده است . به منظور گردآوری داده ها با 18 خبره علمی- عملی شامل مدیران معاونان بانکی و اساتید دانشگاهی، مصاحبه های باز صورت گرفت. طبق دستور العمل کدگذاری باز و محوری در قالب 22 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مفهوم سازی شده است. مدل اجرای موفق استراتژی به تبیین عوامل مؤثر بر اجرای موفق استراتژی(ها) و همچنین نحوه تعامل آنها با یکدیگر می پردازد. بطوری که اجرای موفق تابعی از بستر رفتاری به عنوان شرط علّی رخ داد شایستگی های رفتاری اجرا محور بوده و توان اجرای استراتژی به همراه عوامل درون سازمانی و ثبات نسبی بستر حاکم منجر به پیامد نهایی یعنی تحقق چشم اندازها و اهداف ، اجماع و چابکی سازمانی می شود. واژگان کلیدی : ،استراتژی، اجرای استراتژی ، اجرای موفق استراتژی ، رویکرد رفتاری
اسداله کردنائیج؛ مجید جمالی؛ سیدحمید خداداد حسینی؛ سعید فلاح تفتی
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 139-160
چکیده
بهطور سنتی سازمانها از رویکرد استراتژی رقابتی در تدوین راهبردهای خود استفاده میکنند. درصورتیکه، در فضای کسبوکار امروز که در آن سازمانها تعامل بیشتری با یکدیگر داشته و بر یکدیگر اثر میگذارند، مدیریت استراتژیک نیازمند طرز فکری جدید و دیدگاهی تعاملی بهمنظور جایگزین نمودن رویکرد رقابتی-مشارکتی با رویکرد رقابتی است. این ...
بیشتر
بهطور سنتی سازمانها از رویکرد استراتژی رقابتی در تدوین راهبردهای خود استفاده میکنند. درصورتیکه، در فضای کسبوکار امروز که در آن سازمانها تعامل بیشتری با یکدیگر داشته و بر یکدیگر اثر میگذارند، مدیریت استراتژیک نیازمند طرز فکری جدید و دیدگاهی تعاملی بهمنظور جایگزین نمودن رویکرد رقابتی-مشارکتی با رویکرد رقابتی است. این دیدگاه جدید در مفهوم «اکوسیستم کسبوکار» تجلی مییابد. اکوسیستم کسبوکار شبکهای از بازیگران مختلفی است که موفقیت و بقای آنها به یکدیگر وابسته است. مطابق این مفهوم، سازمانهای امروزی نه بهصورت بازیگران مجزا، بلکه باید بهصورت جزئی از یک اکوسیستم درنظر گرفته شوند. این سازمانها درون شبکهای متشکل از بازیگران مختلف به فعالیت میپردازند، لذا استراتژی آنها باید هم براساس محیط درونو برون سازمان(استراتژی سطح سازمان) و هم براساس تعامل با سایر بازیگران (استراتژی سطح اکوسیستم کسبوکار) تدوین شود. این تحقیق با تمرکز بر تعامل سازمانها با یکدیگر، به تبیین اهداف استراتژیک صنعت بانکداری ایران در سطح اکوسیستم کسبوکار پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش ترکیبی(کیفی-کمی) و جامعه آماری آن صنعت بانکداری است. در فاز کیفی، با 30 خبره نظام بانکی ایران، مصاحبههای عمیق با سوالات باز انجام شده که پس از تلخیص و طبقهبندی دادهها با کمک روش داده بنیاد، اهداف استراتژیک سطح اکوسیستم کسبوکار صنعت بانکداری شناسایی شده است. در فاز کمی، این اهداف از طریق پرسشنامه توسط 100 خبره نظام بانکی مورد تأیید قرار گرفته است. از نتایج مهم این تحقیق میتوان به شناسایی و تبیین پنج هدف استراتژیک در سطح اکوسیستم کسبوکار صنعت بانکداری کشور نام برد که جزو نوآوری این تحقیق نیز بهشمار میآید.
اصغر مشبکی؛ اسداله کردنائیج؛ فاطمه جهانی زاده؛ سید حمید خداداد حسینی
دوره 19، شماره 2 ، شهریور 1394، ، صفحه 139-160
چکیده
نگرش به سازمانها در طول زمان با تغییر و تحولاتی همراه بوده است. زمانی سازمانها را همچون سیستمهای بسته درنظر میگرفتند که هیچ تعاملی با محیط خارجی نداشت. با مطرح شدن نگرش سیستمی، نوع نگاه به سازمان هم تغییر کرد. در این زمان سازمانها را مانند سیستمهای باز میدیدند که با محیط خود در تعامل هستند. زمانی فعالیت سازمانها درون یک ...
بیشتر
نگرش به سازمانها در طول زمان با تغییر و تحولاتی همراه بوده است. زمانی سازمانها را همچون سیستمهای بسته درنظر میگرفتند که هیچ تعاملی با محیط خارجی نداشت. با مطرح شدن نگرش سیستمی، نوع نگاه به سازمان هم تغییر کرد. در این زمان سازمانها را مانند سیستمهای باز میدیدند که با محیط خود در تعامل هستند. زمانی فعالیت سازمانها درون یک صنعت انجام میشد و امروزه با وجود تغییرات فزایندهای که در محیطهای کسبوکار روی داده است، مرزهای میان صنایع تا حدود زیادی از بین رفته است. در بیان جیمز مور (1993)، امروزه فضای فعالیت سازمانها، فضایی اکوسیستمی است که در آن کسب-وکارهای مختلف از صنایع گوناگون، با یکدیگر روابط متقابل دارند و بقای آنها تا حدود زیادی به یکدیگر وابسته است. این مفاهیم بهخوبی در رویکرد اکوسیستم کسبوکار، مطرح شده است. رویکرد اکوسیستم کسبوکار در نتیجۀ تغییرات محیطی دهههای اخیر ظهور یافته است و بکارگیری آن، نیازمند ایجاد تغییرات در ذهنیت افراد است تا بتوانند با نگرش جدیدی به دنیای کسبوکار نگاه کنند و مبانی فکری این رویکرد، نشاندهنده این تغییرات ذهنی است. این مقاله از نوع مقالات مروری-تحلیلی و هدف آن، تبیین مبانی فکری رویکرد اکوسیستم کسبوکار است که با تجزیهوتحلیل تغییرات جهان کسبوکار در دهههای اخیر، به تبیین این مبانی فکری میپردازد. آشنایی با این مبانی، یکی از ضرورتهای موفقیت در عصر کنونی است.
محمود محمدیان؛ اسداله کردنائیج؛ حمید خداداد حسینی؛ میثم شفیعی رودپشتی
دوره 18، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 25-53
چکیده
این مقاله با هدف طراحی مدل یکپارچه تحقق بازاریابی پایدار صنعت خودرو ایران به رشته تحریر درآمده است. در این راستا نخست ادبیات تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت و چارچوب اولیه تحقق بازاریابی پایدار طراحی شد. سپس با استفاده از برخی از ابزارهای روششناسی کیفی از جمله پرسشنامه باز و مصاحبه عمیق با خبرگان آشنا با موضوع، مدل اولیه توسعه پیدا کرده ...
بیشتر
این مقاله با هدف طراحی مدل یکپارچه تحقق بازاریابی پایدار صنعت خودرو ایران به رشته تحریر درآمده است. در این راستا نخست ادبیات تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت و چارچوب اولیه تحقق بازاریابی پایدار طراحی شد. سپس با استفاده از برخی از ابزارهای روششناسی کیفی از جمله پرسشنامه باز و مصاحبه عمیق با خبرگان آشنا با موضوع، مدل اولیه توسعه پیدا کرده و مدل جامع تحقق بازاریابی پایدار طراحی گردید. در آخرین مرحله از طریق برگزاری جلسههای گروه کانون مدل اصلاح شده و مدل مفهومی نهایی تحقق بازاریابی پایدار طراحی شد.
نتایج نشان میدهند که بازاریابی درونی، بازاریابی فرهنگی یکپارچه، بازاریابی اجتماعی، بازاریابی نوآورانه، بازاریابی ناب، بازاریابی استراتژی محور، بازاریابی سبز، بازاریابی اخلاقگرا و بازاریابی نوع دوستانه مدلهای بازاریابی اثرگذار بر تحقق بازاریابی پایدار در صنعت خودرو ایران هستند. در پایان پژوهش نیز برخی پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی ارائه شده است.