سعید فتحی؛ مجید اسماعیلیان؛ فرزانه قندهاری؛ یعقوب شیرنگی؛ علیرضا عجم
دوره 19، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 218-241
چکیده
هدف این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورسهای اوراق بهادار منتخب جهان و بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه این عوامل در بورسهای منتخب با بورس ایران است. عوامل تعیین کننده ساختار سرمایه در این پژوهش در دو سطح شرکت و کشور مورد بررسی قرار میگیرد. در مطالعات اخیر به طور صرف فرضیهها مورد آزمون بینالمللی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تعیین عوامل مؤثر بر ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورسهای اوراق بهادار منتخب جهان و بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه این عوامل در بورسهای منتخب با بورس ایران است. عوامل تعیین کننده ساختار سرمایه در این پژوهش در دو سطح شرکت و کشور مورد بررسی قرار میگیرد. در مطالعات اخیر به طور صرف فرضیهها مورد آزمون بینالمللی قرار گرفته است، اما در این مطالعه ضمن مقایسه نتایج بین گروه کشورها، وضعیت ایران با سایر کشورها نیز مقایسه شده و براساس آن توصیه سیاستی ارائه شده است. جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورسهای منتخب جهان و بورس ایران است. برای این منظور از پایگاه داده Compustat Global Vantage و پایگاه دادههای بانک جهانی و نرمافزار تدبیرپرداز استفاده میشود. برای تجزیه و تحلیل دادههای روش رگرسیون ترکیبی آنها استفاده میشود و از نرمافزارهای اکسل و 6EViews و آماره آزمونهای F و t بهره گرفته میشود. نتایج پژوهش تأثیر متغیرها بر ساختار سرمایه در کل جهان، کشورهای در حال توسعه، کشورهای توسعه یافته، ایران و مقایسه تأثیر عوامل در کشورهای در حال توسعه با توسعه یافته و مقایسه ایران و جهان و ایران با کشورهای در حال توسعه را منعکس کرده است.
علی عطافر؛ سعید فتحی؛ آرش شاهین؛ بیتا یزدانی
دوره 18، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 215-234
چکیده
تاکنون پژوهش های متعددی در زمینه مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای ایران انجام شده است، درحالیکه آنها کمتر بر یافته ها و نتایج پژوهش های پیشین استوار بوده اند. عدم توجه به نتایج پژوهش های پیشین باعث گردیده که جمع بندی موانع و چالش های موجود در پیاده سازی سیستم های نوین مدیریتی در سازمانها، به درستی صورت نگیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ...
بیشتر
تاکنون پژوهش های متعددی در زمینه مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای ایران انجام شده است، درحالیکه آنها کمتر بر یافته ها و نتایج پژوهش های پیشین استوار بوده اند. عدم توجه به نتایج پژوهش های پیشین باعث گردیده که جمع بندی موانع و چالش های موجود در پیاده سازی سیستم های نوین مدیریتی در سازمانها، به درستی صورت نگیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی سطح پیاده سازی رویه های مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای دولتی ایران می باشد که برای دستیابی به آن از رویکرد فراتحلیل استفاده شده است. بدین منظور، نتایج حاصل از 19 پژوهش انجام شده در سازمانهای دولتی ایران طی سالهای 88-1381 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دهندهی روند نزولی کندی در امتیاز رویه های مدیریت ارشد و رهبری، مدیریت منابع انسانی، برنامه ریزی استراتژیک، ساختار و فرهنگ سازمانی و مدیریت فرایندها طی سالهای 88-1381 در سازمانهای دولتی می باشد. این درحالی است که رویه مدیریت مشتری طی این سالها روندی روبه بهبود را نشان می دهد. پژوهش حاضر لزوم توجه و تاکید بیشتر در اجرای رویه های مدیریت کیفیت جامع در سازمانهای دولتی ایران را نشان می دهد تا بتوان از این طریق بسترهای مورد نیاز جهت پیاده سازی رویکردهای نوین مدیریتی را فراهم نمود.
باقر عسگرنژاد نوری؛ علی صنایعی؛ سعید فتحی؛ علی کاظمی
دوره 18، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 151-169
چکیده
با کاربرد سازگارترین فنون بهبود کیفیت خدمات، باز هم نمیتوان بهطور کامل امکان وجود نارساییهای خدماتی را از میان برداشت. کمینهسازی فاصله زمانی میان درک نارسایی خدماتی و جبران کاستیهایی که مشتریان در فرایند خدماترسانی با آن مواجه شدهاند و با حداقل هزینه، یکی از الزامهای شرکتهای پاسخگو در محیط رقابتی است. در مقاله حاضر، ...
بیشتر
با کاربرد سازگارترین فنون بهبود کیفیت خدمات، باز هم نمیتوان بهطور کامل امکان وجود نارساییهای خدماتی را از میان برداشت. کمینهسازی فاصله زمانی میان درک نارسایی خدماتی و جبران کاستیهایی که مشتریان در فرایند خدماترسانی با آن مواجه شدهاند و با حداقل هزینه، یکی از الزامهای شرکتهای پاسخگو در محیط رقابتی است. در مقاله حاضر، مدلسازی زمان پاسخ ترمیم خدمات بهنحوی که از یک طرف بهینهسازی سود زنجیره ترمیم خدمت و از طرفی رضایت مشتریان مواجه شده با نارسایی را در بر داشته باشد، مورد توجه واقع شده است و تعارض بهینهسازی سود بین زنجیره کلی ترمیم خدمات و سود موضعی بخشها یا شرکتهای موجود در زنجیره ترمیم نارسایی خدماتی با رویکرد «برنامهریزی دو سطحی»[1] مدلسازی شده است. بخش یا شرکت اصلی ترمیمکننده خدمات بهعنوان رهبر و در سطح پایینتر آن نیز، بخشها یا شرکتهای موجود در زنجیره ترمیم نارسایی خدماتی بهعنوان پیرو نقش تصمیمگیرنده موضعی را بازی میکنند. بنابراین یک تصمیم بهینه بهصورت مشارکتی در بین شرکتهای واقع در زنجیره ترمیم نارسایی خدماتی به کار گرفته میشود که در آن شرکت اصلی زنجیره ترمیم نارسایی خدماتی بهعنوان رهبر بهصورت تعاملی با سایر شرکتهای واقع در زنجیره ترمیم نارسایی خدماتی به مذاکره میپردازد. در این مقاله برای حل مدل مربوطه، یک الگوریتم ترکیبی فرا ابتکاری توسعه داده شده و با یک مثال کاربردی نحوه تحلیل نتایج نیز مورد بررسی قرار گرفته است. [1] .Bi level Programming (BLP)
فرشید دهقانی اناری؛ سعید فتحی
دوره 17، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 167-189
چکیده
در دهه گذشته، بازارهای مالی ملی و بین المللی دچار بحرانهای مالی فراوانی شده اند .یک دلیل برای وجود این بحران ها، رفتارهای نادرست سرمایه گذاران در تصمیم گیری ها به دلیل شرایط مبهم و اشتباهات شناختی است. با توجه به اینکه این بحرانها در بازار های داخلی نیز وجود دارد، این پژوهش به منظور درک و شرح رفتار سرمایه گذاران و شناسایی عوامل جامعه ...
بیشتر
در دهه گذشته، بازارهای مالی ملی و بین المللی دچار بحرانهای مالی فراوانی شده اند .یک دلیل برای وجود این بحران ها، رفتارهای نادرست سرمایه گذاران در تصمیم گیری ها به دلیل شرایط مبهم و اشتباهات شناختی است. با توجه به اینکه این بحرانها در بازار های داخلی نیز وجود دارد، این پژوهش به منظور درک و شرح رفتار سرمایه گذاران و شناسایی عوامل جامعه شناختی بر رفتار انطباقی سرمایه گذران انجام شده است تا شاید کمکی به رفع این بحرانها در بازار اوراق بهادار شود. در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است و فرضیه های پژوهش با استفاده آزمون Tهتلینگ و روش رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرارگرفت. این پژوهش دارای یازده فرضیه می باشد که تمام این فرضیه ها در سطح معنی داری 95 درصد مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که سرمایه گذاران در راستای تأمین نیازهای مالی شان به دنبال ارضاء نیازهای جامعه گرایانه خود نیز هستند و سطح دانش و تجربه سرمایه گذاران و سن هر دو شکل رفتار انطباقی اطلاعاتی و هنجاری را تحت تأثیر قرار می دهد و اهمیت نیازهای جامعه گرایانه فقط بر رفتار انطباقی هنجاری اثر می گذارد و همچنین جنسیت سرمایه گذاران هیچکدام از دو شکل رفتار انطباقی را تحت تأثیر قراد نداد.
جیران محمدی؛ علی اصغر فانی؛ سعید فتحی
دوره 17، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 145-176
چکیده
از همان روزهای اولیه شکلگیری مدیریت، تلاش برای بهبود عملکرد بهعنوان یک اصل اساسی مورد توجه بوده است و این مسأله هر روز ابعاد گستردهتر و جدیدتری پیدا می-کند. امروزه رفتارهایی فراتر از شرح شغل و شرایط احراز مشاغل مورد انتظار است. رفتارهایی با عناوین مختلف همچون؛ رفتارهای فرانقشی، عملکرد زمینهای، رفتارهای نوآورانه یا خودجوش و ...
بیشتر
از همان روزهای اولیه شکلگیری مدیریت، تلاش برای بهبود عملکرد بهعنوان یک اصل اساسی مورد توجه بوده است و این مسأله هر روز ابعاد گستردهتر و جدیدتری پیدا می-کند. امروزه رفتارهایی فراتر از شرح شغل و شرایط احراز مشاغل مورد انتظار است. رفتارهایی با عناوین مختلف همچون؛ رفتارهای فرانقشی، عملکرد زمینهای، رفتارهای نوآورانه یا خودجوش و یا رفتار شهروندی سازمانی. از طرف دیگر مطالعات نشان داده تنیدگی مانع بروز اینگونه رفتارهاست. در همین راستا، ارائه راهکارهایی برای کاهش تنیدگی و به تبع آن افزایش رضایتمندی کارکنان و بروز رفتارهای شهروندی سازمانی، شناسایی عوامل موثر بر این رفتارها جهت حفظ، افزایش و تقویت آنها از مهمترین اقدامات برنامهریزان و تصمیمگیران سازمانی است. رویکرد فراتحلیلی این پژوهش سعی دارد عوامل تعدیلگر موثر بر رابطه تنیدگی و رفتارهای شهروندی را مورد شناسایی و بررسی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مطالعات منتشر شده در مجلات معتبر داخلی و بینالمللی است که رابطه تنیدگی و رفتار شهروندی را بررسی نمودهاند. مجموعاً 169 پژوهش با تعداد 893 اندازهاثر مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که پنج مورد از عوامل تعدیلگر مربوط به ویژگیهای نمونه (نوع شغل، نوع سازمان، نقش و جایگاه سازمانی، نوع کارکنان و تعداد جامعه آماری) رابطه تنیدگی و رفتار شهروندی را تحت تأثیر قرار دادهاند.