حمیدرضا سامانی پور؛ فاطمه شاطریان محمدی؛ مهناز عسکریان؛ امیرحسین محمدداودی
دوره 27، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 117-150
چکیده
موضوع شایستگیهای مدیریتی بدین جهت حائز اهمیت است که مدیران مسئولیت تدوین استراتژیهای شرکت را بویژه در مورد بنگاههای کوچک و متوسط(SME) بر عهده دارند. فرآیند توسعه شایستگی در SMEها به لحاظ اینکه تفاوت معناداری با سازمانهای بزرگ دارد از ارزش خاصی برخوردار بوده و نیروی محرکه اقتصاد در کشورهای توسعه یافته بشمار میروند. رقابتپذیری ...
بیشتر
موضوع شایستگیهای مدیریتی بدین جهت حائز اهمیت است که مدیران مسئولیت تدوین استراتژیهای شرکت را بویژه در مورد بنگاههای کوچک و متوسط(SME) بر عهده دارند. فرآیند توسعه شایستگی در SMEها به لحاظ اینکه تفاوت معناداری با سازمانهای بزرگ دارد از ارزش خاصی برخوردار بوده و نیروی محرکه اقتصاد در کشورهای توسعه یافته بشمار میروند. رقابتپذیری آنها تا حد زیادی توسط شایستگیهای مدیران آنها تعیین میشود. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مفهومی شایستگی مدیریتی مالک مدیران SMEها در شهرکهای صنعتی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای- کاربردی و از نظر روش پژوهش، آمیخته است. در بخش کیفی 30 نفر از نخبگان حوزه SMEها بعنوان نمونه به روش نمونهگیری هدفمند و از نوع فرد ماهر و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران 305 نمونه، در مرحله اول بصورت نمونهگیری طبقهای و مرحله دوم تصادفی ساده انتخاب شد. در بخش کیفی دادهها با روش شش مرحلهای تحلیل براون و کلارک1(2006) و با استفاده از نرمافزار MAXQDA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با روش دلفی اعتبارسنجی شد. بخش کمی نیز از نرم افزارهای Spss، R و Lisrel برای تحلیل توصیفی، استنباطی و تحلیل عاملی استفاده گردید. با تحلیل دادههای کیفی و مرور متون، پرسشنامه تدوین و پس از تأیید، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی برازش چارچوب مفهومی ارائه شده مورد بررسی قرار گرفت. بنا به یافتههای پژوهش، تعداد 33 مؤلفه در قالب 4 بعد برای شایستگی مالکمدیران شناسایی گردید. ابعاد چهارگانه شامل شایستگیهای عمومی و فردی، تجاری و بازرگانی، فنی و تولیدی و مدیریتی است.
ایرج بابائی اربوسرا؛ عباس عباس پور؛ حسن اسدزاده؛ علی دلاوری؛ حسین عبداللهی
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 1-23
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تأثیر وسهم هر یک از عوامل فردی، روانشناختی و سازمانی در پیشبینی شایستگی کارکنان شهرداری کرج است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد پژوهش عبارت از از تمام کارکنان (زن و مرد) شاغل در شهرداریهای شهر کرج در سال 1394 است. نمونه آماری شامل 300 نفر از کارکنان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش تأثیر وسهم هر یک از عوامل فردی، روانشناختی و سازمانی در پیشبینی شایستگی کارکنان شهرداری کرج است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد پژوهش عبارت از از تمام کارکنان (زن و مرد) شاغل در شهرداریهای شهر کرج در سال 1394 است. نمونه آماری شامل 300 نفر از کارکنان است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای خلاقیت سازمانی، جو سازمانی، ارزیابی شایستگی مدیران، توانمندسازی روانشناختی، هوش هیجانی و انگیزش شغلی استفاده شد. نتایج آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مناسب ابزار اندازهگیری بود. نتایج نشان داد که بین توانمندسازی روانشناختی با شایستگی، و شایستگی با جو سازمانی و هوش هیجانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، ولی بین شایستگی با خلاقیت رابطه معنیداری یافت نشد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل طراحی شده براساس متغیرهای فردی نتوانست به صورت معناداری تغییرات شایستگی را تبیین کند (78/1F= و 05/0P>). از بین متغیرهای وارد شده به مدل (هوش هیجانی، خلاقیت، انگیزش شغلی و توانمندسازی روانشناختی) تنها متغیرهای توانمندسازی روانشناختی و هوش هیجانی وارد مدل شده و توانستند تغییرات شایستگی را تبیین کنند (561/92F= و 01/0P<) و عوامل سازمانی نیز توانستند به صورت معناداری تغییرات شایستگی را تبیین نمایند (95/30=F و 01/0>P < /span>). یکی از پیشنهادهای علمی به دست آمده از این تحقیق این است که مدیران شهرداری کرج میتوانند با افزایش سطح شایستگی کارکنان براساس سهم و تأثیرهر یک از عوامل فردی، روانشناختی وسازمانی بر میزان بهرهوری سازمان خود بیافزایند. نتایج این تحقیق کاربردهایی برای بهبود شایستگی کارکنان شهرداری کرج دارد که در این مقاله به آنها پرداخته میشود.
بهروز قلیچلی؛ مهدی اسدی قراباغی
دوره 19، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 161-184
چکیده
برای اینکه افراد در شغلشان عملکرد موفقی داشته باشد، میبایست شایستگیهای موردنیاز حرفه خود را کسب نماید. همچون سایر فعالیت ها، افراد برای تسهیم دانش موفق و اثربخش نیز، نیازمند داشتن شایستگی های مربوطه می باشند. این شایستگی ها به نوبه خود می توانند بر عملکرد فرد و ارتقای آن تاثیر گذار باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نیت تسهیم دانش ...
بیشتر
برای اینکه افراد در شغلشان عملکرد موفقی داشته باشد، میبایست شایستگیهای موردنیاز حرفه خود را کسب نماید. همچون سایر فعالیت ها، افراد برای تسهیم دانش موفق و اثربخش نیز، نیازمند داشتن شایستگی های مربوطه می باشند. این شایستگی ها به نوبه خود می توانند بر عملکرد فرد و ارتقای آن تاثیر گذار باشند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر نیت تسهیم دانش در شایستگیهای تسهیم دانش و تاثیر این شایستگیها و نیت تسهیم دانش در عملکرد شغلی مدیران در سازمانهای پروژهمحور می باشد. دادههای مربوط به این پژوهش توسط پرسشنامههائی که 50 نفر از مدیران و مهندسین ارشد دیسیپلین های پروژه به آن پاسخ داده اند جمع آوری شده است. جهت بررسی و ارزیابی فرضیههای پژوهش از روشهای تخمین آماری و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتههای پژوهش، تاثیر مثبت و معنا داری را بین نیت تسهیم دانش، بطور غیرمستقیم و از طریق شایستگیهای تسهیم دانش در عملکرد فردی مدیران نشان می دهد. این پژوهش نشان می دهد که با ارتقاء شایستگیهای تحلیلی مدیران به کمک نیت تسهیم دانش، می توان تاثیر بسزائی بر عملکرد فردی ایشان گذاشت.