الله یار بیگی فیروزی؛ محمد باشکوه اجیرلو؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی
دوره 27، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 162-195
چکیده
سیستم توزیع محصولات کشاورزی مسئولیت مهم تحویل مواد غذایی به خانوارها و کاهش گرسنگی در جهان را دارد. در این راستا تحقیق حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری با هدف مرور سیستماتیک کتابسنجی و تحلیل محتوای مطالعات سیستم توزیع محصولات کشاورزی انجام گرفت. برای این منظور پس از جستجوی سیستماتیک در پایگاههای علمی اسکوپوس و وبآفساینس، 331 مقاله ...
بیشتر
سیستم توزیع محصولات کشاورزی مسئولیت مهم تحویل مواد غذایی به خانوارها و کاهش گرسنگی در جهان را دارد. در این راستا تحقیق حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری با هدف مرور سیستماتیک کتابسنجی و تحلیل محتوای مطالعات سیستم توزیع محصولات کشاورزی انجام گرفت. برای این منظور پس از جستجوی سیستماتیک در پایگاههای علمی اسکوپوس و وبآفساینس، 331 مقاله مرتبط از سال 1974 تا 2023 بر اساس پروتکل پریزما انتخاب و وارد بسته نرم-افزاری بیبلیومتریک و نرمافزار VOSviewer گردید. سبد دادههای به دست آمده بر اساس تکنیکهای کتابسنجی تحلیل استناد، جفت کتابسنجی، همزمانی واژگان کلیدی، تحلیل موضوعی مفهومی و تحلیل محتوا بررسی شد. یافتهها نشان داد که چهار خوشه «همزیستی اعضای سیستم توزیع»، «شبکهسازی سیستم توزیع با شرکای بیرونی»، «رضایت مشتریان از سیستم توزیع» و «عملکرد سیستم توزیع» از مطالعات شناسایی شد. نتایج این مطالعه بکارگیری سیستم توزیع چند شبکهای و استفاده از قابلیتهای تدارکاتچیهای شخص ثالث برای توزیع بهتر محصولات کشاورزی را پیشنهاد میکند.
فرزانه بیات ترک؛ علی مبینی دهکردی؛ کمال سخدری؛ ابوالقاسم عربیون
دوره 26، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 145-169
چکیده
همتکاملی یکی از مفاهیم و سازههای علمی جدید است که در حوزه سازمانی به اقتباس از زیستبومهای زیستی بکار گرفته شده است. این مفهوم، با گذر از مفاهیم همکاری و همرقابتی در جمعیتهای سازمانی در حال نفوذ به دانش موجود در این حوزه است.این مقاله به روش علمسنجی و با بررسی مقالات سالهای 1983 تا 2020 از پایگاهداده Scopus در حوزه «کسبوکار، ...
بیشتر
همتکاملی یکی از مفاهیم و سازههای علمی جدید است که در حوزه سازمانی به اقتباس از زیستبومهای زیستی بکار گرفته شده است. این مفهوم، با گذر از مفاهیم همکاری و همرقابتی در جمعیتهای سازمانی در حال نفوذ به دانش موجود در این حوزه است.این مقاله به روش علمسنجی و با بررسی مقالات سالهای 1983 تا 2020 از پایگاهداده Scopus در حوزه «کسبوکار، مدیریت و حسابداری»، انجام شد. در مجموع 453 مقاله منتشر شده بین سالهای مذکور بازیابی شد که پس از بررسی موضوعی و چکیده مقالات، تعداد 391 مقاله در نرمافزار Vosviewr برای تحلیل وارد گردید. دستاوردهای این پژوهش با تحلیل محتوی پراستنادترین مقالات این حوزه، 5 بعد جدید مفهوم همتکاملی شامل مکانیزمهای هم تکاملی، الگوی تغییرات، ماهیت ، سطوح همتکاملی و ویژگی موجودیتها شناسایی شدند.بر این اساس «هم تکاملی، فرایندی غیرخطی، علی و متقابل و با مفهوم تغییر و توسعه پایدار و همزمان در جمعیتهای سازمانی تعریف میشود که نتیجه مشترکی از قصدمندی مدیریتی، تأثیرات نهادی و اثرات محیطی است».
علی حیدری؛ علیرضا والی پور؛ بهناز بختیاری
دوره 21، شماره 3 ، آذر 1396، ، صفحه 97-119
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارائه تصویری کلان از روند پژوهشهای بازاریابی و کمک به فراهم آوردن بینشی ساختارمند از جایگاه و رویکرد پژوهشهای بازاریابی در کشور است. طی این پژوهش 966 اثر انتشار یافته طی سالهای 1380-1394 در نشریات علمی- پژوهشی فارسی حوزه مدیریت که متن کامل آنها به صورت برخط در دسترس بودهاند براساس روش نظاممند مرور و ارزیابی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش ارائه تصویری کلان از روند پژوهشهای بازاریابی و کمک به فراهم آوردن بینشی ساختارمند از جایگاه و رویکرد پژوهشهای بازاریابی در کشور است. طی این پژوهش 966 اثر انتشار یافته طی سالهای 1380-1394 در نشریات علمی- پژوهشی فارسی حوزه مدیریت که متن کامل آنها به صورت برخط در دسترس بودهاند براساس روش نظاممند مرور و ارزیابی شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد حدود %75 از محققان فعال در این حوزه (عمدتاً حاصل همکاری دانشجویان کارشناسیارشد با اعضای هیأت علمی) فقط یک اثر پژوهشی انتشار یافته دارند؛ بنابراین میتوان گفت جریان اصلی پژوهش کشور در این حوزه به بلوغ حرفهای مورد نظر نرسیده است! بررسی پژوهشهای انتشار یافته نشان میدهد رفتار مصرفکننده برند و استراتژی بازاریابی به ترتیب سه موضوع اول مورد توجه بوده و روند رو به رشدی را تجربه کردهاند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که بیشتر پژوهشهای انتشار یافته مبتنی بر روشهای کمی (عمدتاً مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل آماری استنباطی) بوده که این موضوع ارتباطی مستقیم با نوع دادههای گردآوری شده داشته و تفاوت محسوسی با روند رو به رشد تحقیقات کیفی بازاریابی در نشریات بینالمللی دارد.
بابک سهرابی؛ نیکتا شادمهری؛ امیر مانیان
دوره 18، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 223-245
چکیده
در سالهای اخیر وبسایتها به یکی از اصلیترین ابزار سازمانها برای ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان خود تبدیل شدهاند. با توجه به این مطلب باید اذعان داشت که علیرغم صرف هزینههای زیاد برای طراحی و پیادهسازی وبسایت از طرف سازمانها توجه بسیار کمی بر ارزیابی عملکرد وبسایتهای طراحی شده مبذول میشود که این به جهت ...
بیشتر
در سالهای اخیر وبسایتها به یکی از اصلیترین ابزار سازمانها برای ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان و ذینفعان خود تبدیل شدهاند. با توجه به این مطلب باید اذعان داشت که علیرغم صرف هزینههای زیاد برای طراحی و پیادهسازی وبسایت از طرف سازمانها توجه بسیار کمی بر ارزیابی عملکرد وبسایتهای طراحی شده مبذول میشود که این به جهت نبود وجود ابزارها و چارچوبهای مناسب ارزیابی وبسایت میباشد. چارچوبهای ارزیابی وبسایت میتوانند به عنوان یک راهنمای خوب برای ایجاد یک وبسایت در فضای مجازی مورد استفاده قرار بگیرند و به مدیران وب سایتها کمک کنند تا در مرحله طراحی و یا در زمان پیادهسازی و اجرا، وبسایتهای خود را در جهت هر چه اثربخشتر بودن ارزیابی کنند.
در همین راستا مقاله حاضر با بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه ارزیابی وبسایت در سالهای 1995 تا 2011، به استخراج شاخصها و عوامل مؤثر در ارزیابی وبسایت پرداخته و سپس با استفاده از آزمون انتروپی شانون شاخصهای پر تکرار را شناسایی کرده و چارچوب مفهومی شامل شش عامل اصلی کیفیت اطلاعات، ظاهر وبسایت، قابلیت کاربری، پشتیبانی مشتریان، کیفیت و اعتبار سازمان و ویژگیهای فنی، جهت ارزیابی وب سایت را ارائه داده است. در پایان نیز با بهرهگیری از نظرات خبرگان این حوزه، مدل پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار داده است.