نویسندگان
1 استادیار، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشجوی کارشناسیارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارائه تصویری کلان از روند پژوهشهای بازاریابی و کمک به فراهم آوردن بینشی ساختارمند از جایگاه و رویکرد پژوهشهای بازاریابی در کشور است. طی این پژوهش 966 اثر انتشار یافته طی سالهای 1380-1394 در نشریات علمی- پژوهشی فارسی حوزه مدیریت که متن کامل آنها به صورت برخط در دسترس بودهاند براساس روش نظاممند مرور و ارزیابی شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد حدود %75 از محققان فعال در این حوزه (عمدتاً حاصل همکاری دانشجویان کارشناسیارشد با اعضای هیأت علمی) فقط یک اثر پژوهشی انتشار یافته دارند؛ بنابراین میتوان گفت جریان اصلی پژوهش کشور در این حوزه به بلوغ حرفهای مورد نظر نرسیده است! بررسی پژوهشهای انتشار یافته نشان میدهد رفتار مصرفکننده برند و استراتژی بازاریابی به ترتیب سه موضوع اول مورد توجه بوده و روند رو به رشدی را تجربه کردهاند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که بیشتر پژوهشهای انتشار یافته مبتنی بر روشهای کمی (عمدتاً مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل آماری استنباطی) بوده که این موضوع ارتباطی مستقیم با نوع دادههای گردآوری شده داشته و تفاوت محسوسی با روند رو به رشد تحقیقات کیفی بازاریابی در نشریات بینالمللی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Marketing research trend in Iran: An analytical review
نویسندگان [English]
- Ali Heidari 1
- Alireza Valipour 2
- Behnaz Bakhtiyari 3
چکیده [English]
The main purpose of this paper is to provide a structured insight into the current state of marketing research in Iran. Therefore, a systematic review of 966 studies published in Persian scientific journals (2001-2015) was conducted. The review of published studies shows that consumer behavior, brand and marketing strategy are the first three subjects that have been considered by researcher and have experienced a growing trend. Findings show that majority of active researchers in marketing have only one published study; therefore, mainstream of research in this field does not reach to its professional maturity. Also, published researches are mainly based on quantitative methods (structural equations modeling and inferential statistical analysis). Using quantitative methods has a direct relationship with the type of data collection and show a significant difference with the growing trend of qualitative research in the international marketing journals.
کلیدواژهها [English]
- Marketing Research
- Academic Research
- Systematic Review
- Content Analysis