کلیدواژه‌ها = &lrm

تبیین نهادی نحوه شکل گیری ساختارهای هیدرولیک در ایران

دوره 15، شماره 2، مرداد 1390، صفحه 133-150

آرین قلی پور؛ علی اصغر پورعزت

چکیده تأثیر سیر تکامل علوم گوناگون بر نظریه سازمان، اهمیت مشروعیت بیرونی را همراستا با اهمیت ‏کارایی درونی مدنظر قرار داد. اگر مدیریت در سویه عقلانیت ابزاری مشغول است، جامعه‏شناسی به ‏سویه عقلانیت فرهنگی متمایل می‏شود؛ در ایران این زمینه فرهنگی از کنش‏های ساختاری و رفتاری ‏مدیریت آب بسیار تأثیر پذیرفته است. از این رو آب‏سالاری به مثابه واژه‏ای بسیار رسا، تبیین‏گر ‏ماهیت کنش اداری در ایران مدنظر قرار می‏گیرد؛ کنشی که در متن ادبیات هم در ساختار بوروکراسی ‏سنتی و هم در ساختار دموکراسی نمایشی، بسیار جلوه‏گری می‏کند و در سایه نوعی زبان‏سالاری، ‏نوعی سلطه زبان‏شناختی را دامن می‏زند.‏

به کارگیری ‏QFD‏ فازی در مدیریت استراتژیک عرضه ‏محصول‎:‎مطالعه موردی در شرکت پارس الکتریک

دوره 15، شماره 2، مرداد 1390، صفحه 151-180

هایده متقی؛ حسین صفری؛ کرامت اله دهقانی

چکیده جهان امروز به سرعت در حال تغییر بوده و ارتباطات روز به روز در حال گسترش است؛ دسترسی ‏به اطلاعات آسان تر می شود ؛ رقابت برای فروش محصول جدی تر می شود و دیگر نمی توان کالایی را ‏به مشتری تحمیل کرد.‏‎ ‎به نظر می آید که موفق ترین تولیدکنندگان، یک اصل مهم را سرلوحه کار خود ‏قرار داده اند ؛ یک اصل ساده و در عین حال مشکل، یعنی "مدیریت خدمات مشتری".‏ ادبیات مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک بیان می کند که این اصل به هدفی استراتژیک برای ‏شرکت ها تبدیل شده است وشرکت ها دریافته اند که با گسترش عملکردهای لجستیکی خود، ‏رضایت مندی مشتریان و به تبع آن سهم بازار خود را افزایش می دهند.‏ این مقاله مبتنی بر رویکردQFD‏ (گسترش عملکرد کیفیت) است و چگونگی استفاده از خانه کیفیت ‏‎(HOQ)‎‏ ‏برای بهبود کارا و مؤثر فرایندهای خدمات لجستیک و در نتیجه رضایت مشتریان را نشان می دهد. هم چنین با ‏توجه کیفی بودن عوامل از منطق فازی استفاده شده است . این متدولوژی در شرکت پارس الکتریک برای ‏تعیین فعالیت های راهبردی در مدیریت استراتژیک محصول رادیو پخش به کار گرفته شده است.‏‎ ‎

طراحی الگوی "سرآمدی بازاریابی" در صنایع تولیدی ‏ با رویکرد ترکیبی

دوره 15، شماره 1، اردیبهشت 1390، صفحه 201-222

سید حمید خداداد حسینی1‏؛ میثم شیرخدایی2‏؛ پرویز احمدی3‏

چکیده سرآمدی بازاریابی، چارچوب جامعی از ارزش های محوری، معیارها و زیرمعیارها در تمامی ابعاد ‏بازاریابی است که به مدیران کمک می کند تا با ارزیابی مستمر فعالیت ها، فرایندها و نتایج بازاریابی ‏خود، نقاط قوت و حوزه های بهبود خود را شناسایی کرده و برای بهبود آن ها برنامه ریزی کنند. ‏علی رغم رایج بودن این مفهوم و وجود جوایزی در کشورهای مختلف با عنوان سرآمدی بازاریابی در ‏سطح ملی و سازمانی، تاکنون مطالعات نظری جامع و مانع در این حوزه انجام نشده است و خلأ ‏وجود الگویی علمی و معتبر در آن احساس می شود.‏ هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی سرآمدی بازاریابی در شرکت های فعال در صنایع تولیدی ‏ایران بود که در آن ضمن مشخص کردن ارزش های محوری سرآمدی بازاریابی، معیارهایی برای ‏ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی بهبود در حوزه بازاریابی ارائه شد.‏ نتایج حاصل از انجام این تحقیق تبیین ارزش های محوری سرآمدی شامل بازارگرایی، مسؤولیت ‏اجتماعی و اخلاقی بازاریابی، بهره وری بازاریابی، یادگیری و بهبود مستمر‏‎ ‎، تمرکز بر نتایج ، ارزش آفرینی ‏بازاریابی‎ ‎و نیز تعیین معیارهای سرآمدی بازاریابی شامل رهبری بازارگرا، تحلیل و درک بازار، راهبرد ‏بازاریابی، زیرساخت های بازاریابی، آمیخته بازاریابی و نتایج بازاریابی است. هم چنین زیرمعیارهای مرتبط ‏با هر یک از معیارهای سرآمدی شناسایی شدند و روابط مفهومی میان آن ها و چگونگی تحقق نتایج ‏بازاریابی از توانمندسازهای بازاریابی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری نیز تعیین شد. ‏