علی رضا کاملی؛ حمیدرضا یزدانی؛ سهیل نجات؛ روح الله نیکخواه کیارمش
دوره 22، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 219-239
چکیده
از ابزارهای مهم برای انجام اثربخش وظایف در محیطهایی با نیروی کار متنوع و ناهمگون هوش فرهنگی و سازگاری شغلی است. ارتقا سازگاری شغلی و هوش فرهنگی به ما کمک میکند تا در سازمان پرچالش بتوانیم با افراد دارای فرهنگهای مختلف به صورت مناسبی تعامل برقرار کنیم. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع درپی بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی، هوش ...
بیشتر
از ابزارهای مهم برای انجام اثربخش وظایف در محیطهایی با نیروی کار متنوع و ناهمگون هوش فرهنگی و سازگاری شغلی است. ارتقا سازگاری شغلی و هوش فرهنگی به ما کمک میکند تا در سازمان پرچالش بتوانیم با افراد دارای فرهنگهای مختلف به صورت مناسبی تعامل برقرار کنیم. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت موضوع درپی بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی، هوش فرهنگی و اعتماد بر سازگاری شغلی است. روش تحقیق براساس هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان سازمان حج و زیارت استان تهران است. 175 پرسشنامه معتبر پس از نمونهگیری تصادفی ساده گردآوری شد و با استفاده از نرمافزار اسپیاس 22 و لیزرل 8.8[1] تجزیه و تحلیل شد. پایایی پرسشنامه از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم بررسی شد. پرسشنامههای همگی در طیف لیکرت تنظیمشده و پس از ارزیابی و تأیید خبرگان توزیع شدهاند. فرضیههای پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر آزمون شدند. نتایج آزمون نشان داد که سرمایه روانشناختی بر هوش فرهنگی، هوش فرهنگی بر اعتماد سازمانی و سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین اعتماد سازمانی بر سازگاری شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
[1] LISREL 8.8
رضا طهماسبی؛ مهدی افخمی اردکانی؛ جبار باباشاهی؛ حمیدرضا یزدانی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 121-150
چکیده
ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل ...
بیشتر
ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل دانشی میباشد. در این مطالعه جایگاه مشاغل در یک فضای دو بعدی از معیارهای «شدت کار دانشی» و «الزامات شغلی» مشخص میشود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شده است که در مرحله کیفی از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد و در مرحله کمّی از استراتژی پیمایش استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در مرحله کیفی، اسناد و دادههای متنی و در مرحله کمّی، پرسشنامه میباشد. جامعه مورد مطالعه، مشاغل صفی پژوهشگاه صنعت نفت میباشد که به روش سرشماری انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و MATLAB تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با توجه به معیار "شدت کار دانشی" و "الزامات شغلی" ابزار تهیه شده قابلیت شناسایی و سنجش مشاغل دانشی را داراست و از اعتبار قابل قبولی برخوردار میباشد. نتایج مطالعه کمّی چهار خوشه شغلی را در بین مشاغل پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی نمود که تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد.
سید رضا سید جوادین؛ حمزه رایج؛ سید علی آقامیری؛ حمیدرضا یزدانی
دوره 14، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 67-98
چکیده
امروزه با گسترش روز افزون صنایع خدماتی، موضوع بازاریابی خدمات و کیفیت خدمات به مسئلة
مهمی برای سازمان ها تبدیل شده است. تلاش های فراوان سازمان ها در این حوزه، شاهدی بر این
ادعاست. در سال های گذشته، سازمان ها سعی کرده اند از طریق مفاهیم و رویکردهای بازاریابی
بیرونی، کیفیت خدمات مناسب و رضایت بهتر مشتریان بیرونی خود را فراهم سازند. ...
بیشتر
امروزه با گسترش روز افزون صنایع خدماتی، موضوع بازاریابی خدمات و کیفیت خدمات به مسئلة
مهمی برای سازمان ها تبدیل شده است. تلاش های فراوان سازمان ها در این حوزه، شاهدی بر این
ادعاست. در سال های گذشته، سازمان ها سعی کرده اند از طریق مفاهیم و رویکردهای بازاریابی
بیرونی، کیفیت خدمات مناسب و رضایت بهتر مشتریان بیرونی خود را فراهم سازند. یکی از
ویژگی های مهم خدمات، تعامل مستقیم کارکنان با مشتریان و نقش تعیین کننده رفتارهای
مشتری مدارانه آن ها در برخورد با مشتریان است. بنابراین برای داشتن کیفیت خدمات بر تر و در
نهایت رضایت مشتریان بیرونی، باید کارکنان (مشتریان درونی) متعهد به اهداف و چشم اندازهای
شرکت و دارای رفتارهای مشتری مدارانه داشته باشیم. امروزه با مطرح شدن ایده و مفهوم بازاریابی
درونی،اهمیت و نقش تعیین کننده مشتریان درونی سازمان ها (کارکنان) در موفقیت برنامه های
بازاریابی بیرونی بیش از پیش روشن تر شده است. تحقیقات گذشته نشان می دهد که باید بین
بازاریابی بیرونی و بازاریابی دورنی تعامل و ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد؛ لذا، تحقیق حاضر باهدف شناسایی تأثیر اقدامات بازاریابی درونی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات
انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی- همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل
معادلات ساختاری می باشد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد اقدامات بازاریابی درونی در شرکت ملی
گاز ایران توانسته است بر طبق یک مدل مفهومی (تحلیل مسیر) رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان
و د رنهایت، کیفیت خدمات را افزایش دهد.