مدل آمادگی سازمانی برای تحول دیجیتال در بخش عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران

چکیده
نحوۀ آمادگی سازمانی برای تحول دیجیتال، به موضوع اصلی بحث در محافل دانشگاهی و سازمانی تبدیل شده است ودرک آن یکی از چالش‌ها و اولویت‌های اصلی در نظریه و عمل می‌باشد. بر همین اساس، هدف این پژوهش، توسعۀ یک مدل است که اجزاء سازنده آمادگی سازمانی برای تحول دیجیتال و پیشایندها و پیامدهای آن را مفهوم-سازی کند. برای رسیدن به این هدف، از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (تحلیل مضمون- مدلسازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، مدیران و کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران می‌باشد. برای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، بر اساس منطق نمونه‌گیری نظری، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با مدیران ارشد و میانی در سازمان انجام شد. در بخش کمی نیز، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و ابزار گردآوری داده‌ها نیز پرسشنامه محقق ساخته بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها بصورت متوالی و در دو مرحله انجام شد: در بخش کیفی، از دستور العمل براون و کلارک در تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. در بخش کمی نیز، از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، آمادگی سازمانی برای تحول دیجیتال از چهار بعد افراد، ساختار، فرایندها و تعاملات و حکمرانی داده تشکیل شده است. یافته‌ها همچنین بیانگر این است که آمادگی سازمانی نقش میانجی را در رابطۀ میان محیط دیجیتال و سازمان دیجیتال را ایفا می‌کند. در نهایت، رهنمودهای نظری و مدیریتی مورد بحث قرار گرفت و پیشنهاداتی برای پژوهشگران آتی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Organizational readiness model for digital transformation in the public sector

نویسندگان English

Vahid Ghaffarzadegan Rabati 1
Vajhollah Ghorbanizadeh 2
MirAli SayedNaghavi 3
Iman Raisi Vanani 4
1 PhD student in Public Administration, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده English

Organizational readiness for digital transformation has become the main topic of discussion in academic and organizational circles, and understanding it is one of the main challenges and priorities in theory and practice. Based on this, the aim of this research is to develop a model that conceptualizes the components of organizational readiness for digital transformation and its antecedents and consequences. To achieve this aim, a mixed research method (thematic analysis-structural equation modeling) has been used. The statistical community of this research is the managers and experts of the Information and Communication Technology Organization of Tehran Municipality. To collect data in the qualitative part, based on theoretical sampling logic, semi-structured interviews were conducted with 22 senior and middle managers in the organization. In the quantitative part, 220 people were selected as a sample using random sampling, and the data collection tool was a researcher-made questionnaire. Data analysis was done sequentially and in two stages: in the qualitative part, Brown and Clark's recipe was used in thematic analysis for data analysis. In the quantitative part, structural equation modeling method based on partial least squares was used. The findings of the research showed that organizational readiness for digital transformation consists of four dimensions: people, structure, processes and interactions, and data governance. The findings also indicate that organizational readiness plays a mediating role in the relationship between the digital environment and the digital organization. Finally, theoretical and managerial guidelines are discussed and suggestions for future researchers are provided.

کلیدواژه‌ها English

Organizational readiness
Digital transformation
Thematic analysis
Digital Organization
Structural equation modeling
[1]    Wirtz, B. W., C, J. W., & Sturm, B. J. (2020). The dark sides of artificial intelligence: An integrated AI governance framework for public administration. International Journal of Public Administration, 43(9), 818-829.
[2]    Sanina, A., Balashov, A., & Rubtcova, M. (2023). The Socio-Economic Efficiency of Digital Government Transformation. International Journal of Public, 46(1), 85-96.
[3]    Calderon-Monge, E., & Ribeiro-Soriano, D. (2024). The role of digitalization in business and management: a systematic literature review. Review of managerial science, 18(2), 449-491.
[4]    Tangi, L., Janssen, M., Benedetti, M., & Noci, G. (2021). Digital government transformation: A structural equation modelling analysis of driving and impeding factors. International Journal of Information Management, 60(December), 102356.
[5]    Moser-Plautz, B., & Schmidthuber, L. (2023). Digital government transformation as an organizational response to the COVID-19 pandemic. Government Information Quarterly, 15(March ), 101815.
[6]    Volodina, T., & Grossi, G. (2024). Digital transformation in public sector auditing: between hope and fear. Public Management Review, 1-25.‏
[7]    Hanelt, A., Bohnsack, R., Marz, D., & Marante, C. A. (2021). A Systematic Review of the Literature on Digital Transformation: Insights and Implications for Strategy and Organizational Change. Journal of Management Studies, 58(5), 1159-1197.
[8]    Sousa-Zomer, T. T., Neely, A., & Martinez, V. (2020). Digital transforming capability and performance: a microfoundational perspective. International Journal of Operations & Production Management, 40(7/8), 1095-1128.
[9]    Hinings, B., Gegenhuber, T., & Greenwood, R. (2018). Digital innovation and transformation: An institutional perspective. Information and Organization, 28(1), 52-61.
[10]    Kitsios, F., Kamariotou, M., & Mavromatis, A. (2023). Drivers and Outcomes of Digital Transformation: The Case of Public Sector Services. Information, 14(1), 43-58.
[11]    Omar, A., Weerakkody, V., & Daowd, A. (2020). Studying Transformational Government: A review of the existing methodological approaches and future outlook. Government Information Quarterly, 37(2), 101458.
[12]    Moradi, Saeed, and Kashmiri, Samaneh. (1400). Preparing to Lead Digital Transformation in Schools. Journal of School Administration, 9(2), 387-415. SID. https://sid.ir/paper/953130/fa [in Persian]
[13]    Amini, Mustafa, Hassanzadeh, Mohammad, and Morshedi, Mustafa. (1401). Presenting an improved methodology for digital transformation of business models. Information Management Sciences and Technologies, 8(1), 393-425. SID. https://sid.ir/paper/1005850/fa [in Persian]
[14]    Weerakkody, V., Janssen, M., & Dwivedi , Y. K. (2011). Transformational change and business process reengineering (BPR): Lessons from the British and Dutch public sector. Government Information Quarterly, 28(3), 320-328.
[15]    Gasco-Hernandez, M., Nasi, G., Cucciniello, M., & M, A. H. (2022). The role of organizational capacity to foster digital transformation in local:governments: The case of three European smart cities. Urban Governance, 2(2), 236-246.
[16]    Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The journal of strategic information systems, 28(2), 118-144.
[17]    Otia, J. E., & Bracci, E. (2022). Digital transformation and the public sector auditing: The SAI’s perspective. Financial Accountability & Management, 38(2), 250-280.
[18]    Shami Zanjani, Mehdi; Asadi, Mohsene (1401), A Framework for Assessing Digital Maturity in Organizations, Business Intelligence Management Studies, Vol. 11, No.42, Winter 2023; P 37-70 [in Persian]
[19]    Saunders, M. N., Lewis, P., & Thornhill, A. (2019). Research methods for business students (Eighth ed.). Pearson education.
[20]    Kock, N., & Hadaya, P. (2016). Minimum sample size estimation in PLS‐SEM: The inverse square root and gamma‐exponential methods. Information systems journal, 28(1), 227-261.
[21]    Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
[22]    Ciampi, F., Demi, S., Magrini, A., Marzi, G., & Papa, A. (2021). Exploring the impact of big data analytics capabilities on business model innovation: The mediating role of entrepreneurial orientation. Journal of Business Research, 123(Feb), 1-13.
[23]    Hair, J., Hollingsworth, C. L., Randolph, A. B., & Chong, A. Y. (2017). An Updated and Expanded Assessment of PLS-SEM in Information Systems Research. Industrial Management & Data Systems, 117(3), 442-458.
[24]    Meijer, A., & Bekkers, V. (2015). A metatheory of e-government: Creating some order in a fragmented research. Government Information Quarterly, 32(3), 237-245.