نویسندگان

1 دانشگاه تولون، فرانسه

2 دانشگاه شریف، تهران، ایران

چکیده

کارآفرینی در ایران پدیده جدیدی است و مطالعات بسیار محدودی در این زمینه خصوصاً در رابطه با موضوع کارآفرینی زنان انجام شده است. علی رغم اینکه اخیراً شاهد افزایش علاقه‌مندی زنان ایرانی به داشتن مشارکت اقتصادی و اجتماعی و خصوصاً تحصیلات عالی هستیم، ولی در بهره مندی از مشارکت آنان در امور اقتصادی جامعه با مشکلاتی مواجهیمم.
از سوی دیگر، استراتژیهای متفاوت زنان و مردان کارآفرین در راه اندازی و مدیریت کسب و کار و رویکرد متفاوت آنان به موفقیت، منشأ تفاوتهایی در کسب و کارهای آنان می باشد.
لذا به منظور دریافت شناختی کلی از زنان کارآفرین تحصیلکرده دانشگاهی و کسب و کارهای آنان، همچنین شناسایی عوامل مؤثر در راه اندازی موفق کسب و کارهای کارآفرینانه توسط این زنان، مطالعه ای وسیع و ملی در جامعه زنان کارآفرین تحصیل کرده دانشگاهی ایران با استفاده از پرسشنامه‌ای که بدین منظور طراحی و با نظر خبرگان کارآفرینی و انجام پیش آزمون، اصلاح گردید، انجام گرفت. این مقاله به بیان قسمتی از نتایج این مطالعه در ارتباط با استراتژیها و رویکرد زنان کارآفرین دانشگاهی به موفقیت می‌پردازد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که زنان کارآفرین ایرانی، با برنامه‌ریزی و با هدف ارائه محصولات و خدماتی با کیفیت بهتر، کسب و کار خود را راه‌اندازی می‌کنند و داشتن برنامه کسب و کار، نقش مهمی در راه اندازی موفق کسب و کار آنان دارد. همنچنین زنان کارآفرین ایرانی، موفقیت خود را در درجه اول در رسیدن به رضایت شخصی و اثبات شایستگیهای خود و سپس در سودآوری می دانند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

-Management Strategies and view of Iranian women entrepreneurs to success

نویسندگان [English]

  • Zahra Arasti 1
  • Mohamadreza Akbarijokar 2

چکیده [English]

Entrepreneurship is a new phenomena Iin Iiran and the research in this subject especially in women entrepreneurship is very limited. In spite of the fact that most of the Iranian Women coperate in economic and, social aspects and especially in higher education, the society is not reaping the rewards of all their cooperations and efforts in economic affairs.
On the other hand, different strategies of men and women entrepreneurs in start up process and business management as well as their different views to success are the sources of differences in their businesses.
In favor of total knowledge of Iranian women’s businesses and the factors that influence the process of start-up, a vast and national research on educated women entrepreneur population was done through a questionnaire built for this subject. The questionnaire was and corrected by the experts and a pretest. This article presents a part of the results about strategies and views of Iranian women entrepreneurs to success. The results point out that Iranian women entrepreneurs start their businesses by planning and presentation of the best quality of products or services. This planning results in prosperity of their businesses. Iranian women entrepreneurs also view success of business in obtaining personal satisfaction and improvement of their abilities, then in profit.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • women
  • Iran
  • Management
  • Strategy
  • Success