نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران
2 دانشجوی کارشناس ارشد فیزیولوژی جانوری، گروه زیست شناسی جانوری، دانشگاه تهران
چکیده
در این مقاله گرایش خطمشیگذاران بودجه در به کارگیری دو مدل جزئی تدریجی و مدل تعادل نقطهای با استفاده از دادههای آماری بودجه در فصل آموزش و پرورش و برنامههای زیر مجموعه آن در طول سالهای 53-85 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به این منظور اعتبارات مصوب فصل آموزش و پرورش در بودجه کل کشور و پانزده برنامه آن با استفاده از آزمونهای کلموگروف اسمیرنف، ضرایب کشیدگی و چولگی و نیز درصد تغییرات مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که شیوه برنامهریزی برنامههای اصلی در فصل آموزش و پرورش از مدل تعادل نقطهای پیروی میکند. در حالی که برنامههای جانبی و به طور عمده تخصصی با مدل جزئی تدریجی قابل تعریف هستند. به نظر میرسد علاوه بر عامل مهم قیمت نفت و ترجیحات فرهنگی، اعتقادی خط مشیگذاران، ارتباط نوع برنامه با مأموریت اصلی نهاد دولتی نیز در ایجاد نقاط فراز و فرود در فصل آموزش و پرورش مؤثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Punctuated Equilibrium Model in Iranian Annual Budgeting System
نویسندگان [English]
- - - 1
- - - 2
چکیده [English]
In this article, we examined the policy makers’ attitude by the budget statistical data of the education section and it's sub-plans during 1353-through 1388 to find the evidence of punctuated equilibrium and incremental modals.
For this propose, we used Kolomogrov, Kurtosis and Skewness tests for analyzing the fifteen plans of the education section in the annual countrywide budget.
The results suggest that the model of core plans in education section is punctuated, but the sub-and specialized plans can be defined as incremental model. It seem that in addition to oil plans, cultural preferences and policy makers beliefs, the relation of type of plan with the main mission is effective in the fluctuations in the education section’s annual budgeting process.
کلیدواژهها [English]
- Budgeting؛Punctuated equilibrium model؛Incremental model؛Plan&lrm