نویسندگان
-
چکیده
شواهد نشان میدهد ذینفعان در بررسی میزان خوشنامی سازمانها به گزارشهای ارائه شده به وسیله متخصصان و تحلیلگران متوسل میشوند. تحلیلگران نیز با استفاده از معیارهای مورد نظر خود بر ادراک ما از سازمانها تأثیر میگذارند. معروفترین مدلهایی که برای سنجش آوازه در کشورهای غربی مطرح است، مدل فورچون و مدل بهره فامبرون هستند. از طرفی تنها مدل موجود در کشور که به فهرست صد شرکت برتر ایران (IMI100) مشهور است، هر ساله به وسیله سازمان مدیریت صنعتی تهیه و ارائه میشود که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.
مطالعه این مقاله نشان خواهد داد از میان رویکردهای موجود برای سنجش خوشنامی، یعنی انتظارات اجتماعی، شخصیت شرکت و اعتماد به سازمان، هم اکنون بیشترین اقبال به سنجش خوشنامی بر اساس انتظارات اجتماعی معطوف شده است. از اینرو ضمن معرفی مهمترین مدلهای این رویکرد، با توجه به نقاط قوت و ضعف تنها مدل رتبهبندی شرکتها در کشور، پیشنهاداتی برای بهبود این مدل در زمینه جمعآوری و تفسیر اطلاعات ارائه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Review and Critique of the Cÿÿpora g Ranking âStreams
نویسندگان [English]
- - -
- - -
- - -
چکیده [English]
This paper shows that stakeholders attempt to rely on the reports issued by experts for demonstrating their corporate reputation. On the other hand, experts can affect our attitude and understanding about organizations by using their own criteria. This paper tries to introduce Fortune model and Fombrun Reputation Quotient, which are used for reputation measurement in the western countries. Furthermore, it introduces the Industrial Management Institute Index (IMI100), since there is no other similar list of superior companies in use.
The reader will find out that in today’s conditions, the most favorable streams toward reputation measurement are based on social expectations, whereas there are other reputation measurement streams like reputation measurement that are based on company personality or trust to company. We will try explore the weak and strong points of the IMI100 and bring out some suggestions to improve this model according to social expectations measurement.
کلیدواژهها [English]
- IMI100.
- Corporate reputation
- Fortune Model
- Fomburn Reputation Quotient
- Associations
- Socsial responsibility
- IMI100