نویسندگان

-

چکیده

شواهد نشان می‌دهد ذینفعان در بررسی میزان خوشنامی سازمان‌ها به گزارش‌های ارائه شده به ‏وسیله متخصصان و تحلیل‌گران متوسل می‌شوند. تحلیل‌گران نیز با استفاده از معیارهای مورد نظر ‏خود بر ادراک ما از سازمان‌ها تأثیر می‌گذارند. معروفترین مدل‌هایی که برای سنجش آوازه در ‏کشورهای غربی مطرح است، مدل فورچون و مدل بهره فامبرون هستند. از طرفی تنها مدل موجود در ‏کشور که به فهرست صد شرکت برتر ایران ‏‎(IMI100)‎‏ مشهور است، هر ساله به وسیله سازمان ‏مدیریت صنعتی تهیه و ارائه می‌شود که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. ‏
مطالعه این مقاله نشان خواهد داد از میان رویکردهای موجود برای سنجش خوشنامی، یعنی ‏انتظارات اجتماعی، شخصیت شرکت و اعتماد به سازمان، هم اکنون بیش‌ترین اقبال به سنجش ‏خوشنامی بر اساس انتظارات اجتماعی معطوف شده است. از این‌رو ضمن معرفی مهم‌ترین مدل‌های ‏این رویکرد، با توجه به نقاط قوت و ضعف تنها مدل رتبه‌بندی شرکت‌ها در کشور، پیشنهاداتی برای ‏بهبود این مدل در زمینه جمع‌آوری و تفسیر اطلاعات ارائه می‌شود.‏

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Review and Critique of the Cÿÿpora g Ranking ‎Streams

نویسندگان [English]

  • - -
  • - -
  • - -

چکیده [English]

This paper shows that stakeholders attempt to rely on the reports issued by ‎experts for demonstrating their corporate reputation. On the other hand, ‎experts can affect our attitude and understanding about organizations by ‎using their own criteria. This paper tries to introduce Fortune model and ‎Fombrun Reputation Quotient, which are used for reputation measurement in ‎the western countries. Furthermore, it introduces the Industrial Management ‎Institute Index (IMI100), since there is no other similar list of superior ‎companies in use. ‎
The reader will find out that in today’s conditions, the most favorable ‎streams toward reputation measurement are based on social expectations, ‎whereas there are other reputation measurement streams like reputation ‎measurement that are based on company personality or trust to company. We ‎will try explore the weak and strong points of the IMI100 and bring out ‎some suggestions to improve this model according to social expectations ‎measurement.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • ‎ IMI100‎‏.‏
  • ‏Corporate reputation
  • ‎‏ ‏Fortune Model
  • Fomburn Reputation ‎Quotient
  • Associations
  • Socsial responsibility
  • IMI100‎